Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 20:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

JEL - "arabian nights" - 5:12 (indie-rock)

>PLAY SONG<
(website with lyrics)

Her er en lidt ældre kassette-bånd's demo, lidt JEL-RETRO ka' man vel sige, hehe. Den er fra 1997, og har både tromme-solo og guitar-solo.

Guitar-solo'en indspillede jeg en fredag formiddag, samtidig med at casper christensen og jan gintberg lavede det der forrykte radio-show der også blev vist i tv. Det med 'talen til nationen' og 'jade-laila' og hvad de ellers lavede af subversiv samfunds-omstyrtelse :D . Jeg ka' huske der var en masse snak om hvor provokerende nogle syntes programmet var, og der var vist også nogle der meldte dem til policen såvidt jeg husker. Anyway, dét kørte i tv (med mute't lyd lige på det tidspunkt) mens jeg indspillede guitar-solo'en :) (som iøvrigt er i 1 take (efter flere fejl-forsøg godtnok))

Der var jo rock fra kronborg igår, med nogle rigtig cool numre imellem synes jeg, og der måtte steffen brandt pludselig skifte guitar midt under et nummer 8)
Jeg interesserer mig meget for musik. Ikke kun selv at spille, men også at se og lure hvordan andre gør. Og jeg hyggede mig meget over at se hvor prof han er; han fik lige smidt en ny guitar i hånden midt under nummeret, ikke noget med at stoppe musikken eller noget :)

Nu er guitaren ikke mit eget foretrukne instrument, men jeg kom til at tænke på streng-tykkelse kontra lyd-kvalitet. Er der nogen guitar-spillere med erfaring der ka' sige noget om forskellen hvis man køber tynde strenge istedet for tykke? Jeg køber selv altid de tykkeste strenge jeg ka' få, fordi jeg formoder de holder bedre og ka' tåle man spiller mere 'hårdt'. Og så har jeg også altid haft den ide at de tykkere strenge gi'r en mere 'sprød' lyd, men det ved jeg ikke om er rigtigt?

Anyway, jeg håber dette halv-gamle nummer alligevel er sjovt at lytte til.
Enjoy! :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Jo, ganske hyggeligt, selvom jeg synes det bliver lidt af en ørkenvandring i længden :P , og jeg gennerelt ikke er meget for den der firserlyd, dog kan jeg godt lide guitarsoloen, dejlig skæv :mrgreen:

Hvad angår strengetykkelse: Tykkere strenge giver flere overtoner, og altså en rigere klang, og mere fylde, specielt i bunden. Derudover er der mere gain i dem.
Og ja de holder længere. Tilgengæld er de lidt hårdere at spille med, da de har en stører tension i forhold til tynde strenge stemt i samme toneleje.

Titel:
Relativistisk båthorn

Åndsamøbe skrev:
Tykkere strenge giver flere overtoner, og altså en rigere klang, og mere fylde, specielt i bunden.

Det var det jeg mente :)

Åndsamøbe skrev:
Og ja de holder længere. Tilgengæld er de lidt hårdere at spille med, da de har en stører tension i forhold til tynde strenge stemt i samme toneleje.

Ka' du mærke forskel på om du spiller med tykke eller tynde strenge?

Min egen guitar-teknik er ikke særlig go', men jeg får altid hård hud på fingrene efter et par timer's spil :) . For mit vedkommende tror jeg dog det mest er fordi min teknik er forkert (om man presser strengen ned lige ved metal-strip'en der skiller noderne (jeg ved ikke hvad de kaldes, men de der metal-stykker der sidder langs becifrings-boardet eller halsen eller hvad det nu hedder (jeg er til synthesizere :P )), eller om man sætter fingeren et stykke fra dem)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Ja, jeg kan mærke forskel, da strengene er tykkere, skal de spændes en anelse mere end tynde strenge for at få samme tone ud, altså skal man trykke lidt hårdere..... Men det er nok især et problem når man tager akorder, eller man skal bende eller vibrere strengene. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]