Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: At tagge..
Medlem

Geografisk sted: i et træ
Heysa folkens :D Jeg er af den mening, at grafiti/tagging er super fedt, hvis det er lavet ordenligt. Jeg ser det som kunst når det er godt lavet, men hvis der bare er skrevet fisse, eller en forkotelse ingen kender, så ser jeg det som hærværk.

Jeg er ikke god til nogle af delene, derfor har jeg aldrig lavet noget i det offentlige rum.

Her kommer den egenlige post så :P

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at blive god til at tagge. Lære hvordan man tagger og får det til at se fedt ud. Jeg har set at der er mange fede og meget skilled kunstnere herinde, så jeg spørg selføgelig jer til råds. Som total begynder hvad skal jeg så starte med? udstyr? Nogle gode idéer til hvordan jeg kommer igang? Tips, tricks osv. bliver modtaget med kyshånd ;)

Håber i er friske på at hjælpe.

Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
electricWizard skrev:
Heysa folkens :D Jeg er af den mening, at grafiti/tagging er super fedt, hvis det er lavet ordenligt. Jeg ser det som kunst når det er godt lavet, men hvis der bare er skrevet fisse, eller en forkotelse ingen kender, så ser jeg det som hærværk.

Jeg er ikke god til nogle af delene, derfor har jeg aldrig lavet noget i det offentlige rum.

Her kommer den egenlige post så :P

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at blive god til at tagge. Lære hvordan man tagger og får det til at se fedt ud. Jeg har set at der er mange fede og meget skilled kunstnere herinde, så jeg spørg selføgelig jer til råds. Som total begynder hvad skal jeg så starte med? udstyr? Nogle gode idéer til hvordan jeg kommer igang? Tips, tricks osv. bliver modtaget med kyshånd ;)

Håber i er friske på at hjælpe.

Altså for det første skal du gøre det klart med dig selv, at det kommer til at fylde sindssygt meget i dit liv, så du skal virkelig have lysten. Ydermere skal være nogenlunde godt skilled med dine hænder, for godt nok er tagging noget af det mest simple inden for graff, men derfor er det stadig pisse svært. Derudover skal du finde dig et navn du vil bruge. Selvfølgelig et som der ikke er andre der bruger. Godt nok er det fuldstændig umuligt at finde en godt navn, som ingen bruger, så hvis du finder et så bare vær sikker på at ingen crews eller malere er oppe med det navn i dk. Her er et link, som godt nok kun indeholder en brøkdel af alle malere, men det er altid godt at gå ud fra den liste: http://www.graffiti.org/index/artists.html#K Men når du så har fundet dig et navn, så går du ellers bare i gang med at skrive det på alle mulige "fede" måder. Bare tegn, tegn, tegn! Når du endelig er blevet god nok, så kan du begynde at bevæge dig ud og forherlige andre menneskers tilværelse ved at skrive det på væggene i offentligheden:)
Et godt sted at få indspiration fra er på fotolog.com. Et godt sted derinde med meget godt graff er http://www.fotolog.com/awucrew Derfra kan du ellers bare tåge rundt på de forskellige friends/favorites i højre side. Du kan bruge uanede mængder af tid derinde. Men held og lykke med det, hvis du bliver hooked på det!:)

-But

Titel:
Medlem

Mange tak for rådet mester ;) Så er der vel ikke andet end at gå igang.. hehe

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hvad er forskellen på grafitti og tagging egentlig? Er tagging da ikke bare f.eks. "FISmaYin wuz hRe"?

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
And skrev:
Hvad er forskellen på grafitti og tagging egentlig? Er tagging da ikke bare f.eks. "FISmaYin wuz hRe"?

Tagging er en del af graffiti. Graffiti betyder jo bare noget der er ridset eller skrevet ulovligt på en væg. Tagging er at skrive sit tag, som er en malers "autograf". Det er nok den mest forhadte form for graffiti.

Eks: Billede

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Hvad er det fede i det?

Graffitti kan være fedt, ja, men tagging..?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Synes sgu også det lyder lidt for plat, synes sgu hellere du skulle tage at lave noget ordentlig kunst på nogle beton broer og så kan du sætte dit tag nedenunder...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Op i dig... HÆHÆHÆ
And skrev:
Hvad er det fede i det?

Graffitti kan være fedt, ja, men tagging..?

Lidt tags hist og pist gør det hele lidt mindre kedeligt efter min mening, graffitti er selvfølgelig bedst, men tags er bedre end ingenting.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Tjag - altså et tag er jo en mere for at få sit navn op, hvis det er fame man går efter - ser engang i mellem tags jeg syntes er rigtig fede - desuden kan lokumsgraffiti sgu også være sjovt, og tegninger som denne
Billede
Regnbuen er en varmestue for aktive narkomaner der ligger få meter derfra - den syntes jeg sgu er sjov!

Titel:
Medlem

Jeg vil gerne starte med tagging, da det er lettere end de store vægmalerier.. Man skal jo starte et sted, og føler sgu ikke lige at jeg er rustet til at dekorere en hel bro lige nu ;)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i Psychedelianus
Lyder som om du ihvertfald er blevet interesseret i kunsten, og det er helt sikkert en god start.

Som But skriver er graffiti, ligesom alle andre kunstarter, noget som kommer til at fylde rigtig meget i ens liv. Men samtidig kan man sige at man også får meget ud af det, bl.a. i form af et "anonymt" ansigt til verden omkring en. Det er rigtig vigtigt du er tålmodig og har rigtig meget gåpåmod, specielt i starten, for inspirationsløse huller kan være en kælling at komme igennem :)

Til at starte med skal du sætte dig ned med papir og blyant og så ellers bare komme igang med at tegne. En rigtig god tommelfingerregel er, at du ikke skal gå ud og male før du mindst har fyldt en god notesblok/skitsebog ud. Det vil du takke dig selv for senere i din "karierre". Men som det allerede er nævnt, er øvelse vejen frem.

Håber det var noget du kunne bruge. Se at kom igang og rigtig god fornøjelse.

Afslutningsvis får du lige et link til en portal der er værd at checke op i ny og næ. Det gamle urban.dk, som nu hedder http://www.gadekunst.dk

Titel:
Medlem

Rigtig gode råd folkens ;) tænkte på som "tegne redskab" hvilken slags tykkelse tuch ville i så anbefale?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

så stor så mulig! smader,stjæl,hærv & tilt! tags er kun fedt når de er de rigtige steder husk det! ellers bare øve & øve det gode ved tags er du kan øve dig over alt! der altid plads til et tag!...................77....

Titel:
Medlem

Geografisk sted: 2400 Kbh NV
Jeg får personligt mere ud af at se fed tagging en god traditionel graffiti. Der er bare så meget energi og finesse i en fresh håndstil. Der er en sjov hjemmeside om alt vdr. graffit ang. dyser og malingmærker osv osv. Men jeg ku ik lige finde den desværre.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Hvis tagging er udført godt, kan det jo nærme sig en slags moderne kaligrafi.

Jeg har altid været fascineret af hvor mange muligheder man havde for at skrive bogstaverne på, og har leget lidt med kaligrafi-penne, og jeg synes tagging kan nærme sig smukke japanske/kinesiske skrift-tegn, flot håndskrift osv. hvis det er godt lavet.

At afskrive tagging som "simpel hærværk" er det samme som at stemple alle der tager stoffer som "usle narkomaner".

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i Psychedelianus
Zarathustra skrev:
At afskrive tagging som "simpel hærværk" er det samme som at stemple alle der tager stoffer som "usle narkomaner".

Præcis.

Mht redskab skal du bare ud og finde nogle store fede tuscher/spritmarkere, alt permanent går an. Der findes et kæmpe udbud i markere specielt fremstillet til tagging. OTR (On The Run) er en af de mere kendte mærker, og deres hard-to-buff tuscher er prima kval og klart at anbefale. De findes i et utal af størrelser og farver, og det er min erfaring at de er både billigere og bedre end den traditionelle spritmarker fra boghandelen/hobbybutikken. Posca tuscher er ligeledes en af klassikerene. Det er en vandbaseret malings tusch der fås i alle farver. Den markerer RIGTIG godt og lyser godt op i gadelandskabet. Men som nævnt er den vandbaseret og super let at rense af. Derfor bruges den for det meste til at tegne med - skitser og lærreder. Det er den tilgengæld også genial til. Denne fås i langt flere størrelser end OTR. Lige fra få milimeter til flere centimeter, og kan derfor snildt bruges til store synsfængende tags.

Som du nok kan høre er tuscher en hel videnskab for sig. Der er selv folk der laver deres egne tuscher og blæk, for at spare penge og få en tusch helt specifikt efter den enkelte malers ønske. Det er dog min erfaring at det er alt for tidskrævende, og derudover sviner det som en i helvede :D

Mit forslag er at du hopper ned til din lokale graffiti punsher og kigger lidt på deres udvalg. De vil helt sikkert også være villige til at give gode råd om alt du måtte have spørgsmål om.

NAR 8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]