Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 apr 2024 07:58


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 10 jun 2008 11:32 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 aug 2006 01:37
Indlæg: 301
Geografisk sted: Maryland State Senate
Hvordan kan det være at nogle genre slår mere igennem i bestemte områder? Her hjemme i psytrance vel forholdsvis udbredt og vi har dygtige producere og Dj's, ikke at vi er førende, men vi er da med.

Med techno er der vel lidt minimal/almindelig techno og del hardstyle(hvis det er techno?) fester, som tiltrækker henholdsvis de lidt poppede og smarte klubfolk og bonderøvene. Men synes ikke man ser meget til Schranz/hard-techno, eller er det bare mig der overser noget?

Drum n Bass som pt. er mit hjertebarn er så godt som ikke eksisterende udenfor Århus og Kbh, hvor den dog heller ikke har synderligt meget at skulle have sagt. Det undre mig for de nye former for DnB har jo fundet "stor" udbredelse i resten af Europa, pånær Norge og Sverige, hvor det lider samme skæbne som her, et par DJ's og ganske få som rent faktisk laver det, måske et label eller to.

Hvordan ser jeres opfattelse ud?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jun 2008 12:04 
Offline
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 nov 2001 02:01
Indlæg: 2033
Det er helt rigtigt at der er en slags snobberi omkring elektronisk musik i Danmark. Scenen savner i dén grad diversitet, men sådan er det når publikummet er forholdsvis konservativt. DnB-Zone, der udover OHOIs occasional parties, nærmest er ene om at arrangere drum'n'bassfester i København har nok at se til med bare at få dét til at løbe rundt. DJ Drop har mange gange finansieret disse fester via sit SU-lån skulle jeg hilse og sige.

Minimal, forskellige genrer house, prog- og full on-trance er det der har været oppe i laaaang tid nu og intet tyder på at det er ved at ændre sig. Man kan mene hvad man vil om trancescenen i København, men psykedelisk har den ikke været i mange år efterhånden. Det var tider dengang folk ikke blev stukket ned i Amager Bio :(

Det positive er så at når der engang imellem er fester der musikalsk bevæger sig uden for disse genrer er det typisk et rigtig engageret og true-to-nature publikum, der dukker op (f.eks. til Moesgaardfesterne) - for den kræsne festgænger (læs: mig :)) er der noget klart charmerende ved den undergrundsvibe, der huserer til disse fester.

Desuden er der jo enkeltstående arrangementer, der formår at gå lidt ud over det sædvanlige. Copenhagen Carnival var jo glimrende og den netop overståede Distortion festival synes også at have været god. Så der er en smule for de flestes smag hvis man bare åbner øjnene op :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jun 2008 17:53 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
Hvad med hardcore og happy-hardcore? Er der nogen steder den slags stadig trives? Det plejede tit at være blandet sammen med oldschool-d'n'b i 'gamle' dage.

Jeg tror, gætter på, at det til dels har noget med medie-dækningen af musikken at gøre. I danmark har vi såvidt jeg ved ikke rigtigt nogle tvkanaler der interesserer sig dybere for elektronisk. MTV viste engang noget der hed chillout-zone fra i 90'erne og indtil for ca en 6-7-8 år siden, og franske MCM havde også tit en masse techno (oftest mere house'de genrer og mere hårde genrer). Den tyske kanal, viva-tv1 tror jeg det var, var også godt med med især tysk-trance (og lidt for meget "scooter" som regel, hehe). Og NDR viste altid massiv live-dækning fra loveparade i Berlin hvert år. Puls på tv2 var også godt med på det elektroniske med signe og krede blaa (nogle af hende's dragter/kjoler var simpelthen out of this world :) Den slags udskejelser ser også ud til at være lagt lidt i dvale i disse år, ihvertfald her i landet, jeg ved ikke med udlandet)

Så der var masser af medie-dækning tidligere der ku' generere momentum for elektroniske genrer til nye publikum der idag måske kun ser pop, hiphop og mtv-talkshows og slet ikke kender til techno-miljøet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2008 00:40 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 aug 2006 01:37
Indlæg: 301
Geografisk sted: Maryland State Senate
Prøv fx. at tage et kig på electrobeat.dk for hver 10-15 trance arrangementer er der 1 dnb fest og Schranz bliver slet ikke spillet i DK. Ved godt at det selvfølgelig ikke er alle fester som bliver reklameret for derinde, men det er vel en meget god indikator. Er det fordi internationale dnb dj's er for dyre i forhold til trance dj's(hvad koster sådan en svend ca.?). Kan sgu godt forstå folk ikke tør satse, hvis man skal give 50 K for en DJ, som sikkert kun vil trække et tvivlsomt fremmøde.

Jeg snakkede med en fyr til en fest som mente at dnb havde været erklæret død flere gang, hvilket er ganske sandt, men i dag er den jo inde i en stærk udvikling, som ikke har været set i mange år inden for mange genre, hvor det er min opfattelse er der ikke er sket så synderligt meget igen indenfor trancen (igen en løs påstand som jeg er villige til at æde i mig, hvis der er nogen som ved mere om det).


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2008 18:47 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 aug 2004 19:48
Indlæg: 570
Geografisk sted: Midt i Psychedelianus
Vil nu umiddelbart mene d&b har meget godt fat i dk. Men igen, jeg bor også i københavn. Der bliver arrangeret drum n bass fester både på Stengade30 og på Culturebox forholdsvis ofte. Ellers er det jo bare at følge efter ohoi drengene. De sætter altid godt gang i festen.

http://www.ohoi.dk/

PEACE!! :joint:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2008 19:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 aug 2006 01:37
Indlæg: 301
Geografisk sted: Maryland State Senate
Ja, der sker da en lille smule, men en by som fx. Tallinn som er knapt halv så stor som København er der måske omkring 10 ugentlige dnb arrengementer, men ved så til gengæld ikke, hvordan det ser ud mht. andre rave genre.

Altså, min undree går ikke så meget på hvor man kommer til fest, men hvorfor der kan være så stor forskel på hvor de enkelte genre er udbredte.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jun 2008 19:17 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Jeg var for 4-5 år siden til en fest med sådan noget ondt ondt trance-musik (ved ikke hvordan jeg skal klassificere det - sådan hard/jumpstyle-agtigt beat men uden de cheesy melodier) i en bunker lige ved Rigshospitalet.
Det var meget spændende for mig, fordi de folk der kom der og arrangerede det ikke var en del af trance/prog-scenen som jeg kendte mest til dengang. Det virkede heller ikke som om det var nogen af dem der nu er i minimal/techno-miljøet.
Det var vist noget der foregik regelmæssigt, og man kunne så vidt jeg husker tilmelde sig sms-service og få info om de næste fester. Det var desuden gratis.
Men det er jo nok dødt nu.

Der har været nogle elektroniske koncerter i Marmorkirken i København der har været mere "alternative", men så har det været chillout-agtigt eller symfonisk/klassisk musik tilført elektronik.

Der bliver engang imellem arrangeret fester på skibet M/S Halfmachine der ligger i Københavns Sydhavn.
Der er musikken mere "bred", og de har bl.a. haft nogle folk ude som spillede sådan noget Gameboy-agtigt musik.

Jeg må sige at jeg (som Andreas?) savner en goa-scene herhjemme.
Har været til en privat-fest hvor der i starten blev spillet full-on/psytrance og hvor det så skiftede til gammel 90er-goa da der var allermest gang i den. Det var helt guddommeligt :D


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 11 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team