Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 11:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
er begyndt at lege med ableton live 9, det jeg går efter at producere er trance, hovedsageligt psykedelisk full-on og progressiv

har fået lært programmet nogenlunde at kende og fået hentet en masse lydpakker og nogen enkelte plugins, kan sætte nogle basslines og nogle små loops sammen men det er satme svært at bygge videre på

søger rundt efter psytrance tutorials men der er godt nok ikke meget inde for den genre, og stort set intet at finde på dansk

nogen andre som roder med dette? og som evt kan hjælpe med nogle gode trance lydpakker, plugins, turorials eller andet der kan hjælpe en newbie :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Hør noget trance, find ud af hvordan de bygger deres numre op. Prøv så at bygge noget lignende, eller find ud af, hvad du synes er fedt eller ikke fedt ved en klassisk psytrance produktion og arbejd hen imod noget, du synes er nice.
Brug din fantasi :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

det er selvfølgelig osse min fremgangs metode, men hvis du ikke har de rigtige lydfiler / plugins og en smule erfaring med programmet så hjælper det ikke meget, inspiration er der nok af, det er mere redskaber og erfaring jeg mangler

ved ik om du har arbejdet med en daw før, men det er satme indviklet, specielt efter en god joint : )

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har lige gennemgået et halvt års kursus i Ableton Live. Du har alt hvad du behøver foran dig, når du åbner programmet. Alle de lyde, du kan forestille dig (ikke helt bogstaveligt) kan laves med enten Operator eller analog med en dash af Live effekter. Du behøver ingen ekstra plugins, i hvert fald ikke i starten. Det gør dig kun mere forvirret. Jeg er først begyndt at se mig om efter plugins nu.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

fedt nok, hvordan foregår det kursus?

hvilken musik producere du selv?

har kun std versionen a live 9.2 som udløber om 20 dages tid og så en fyfy version a 9.1, så det er nok den mest skravede model mht std lydfiler og værktøjer. man kan komme langt med ableton alene, men alle de gode tuts kan jeg ikke bruge til noget fordi det hele er bygget op omkring deres plugins

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Der er en masse gode råd at finde i denne her artikel - kig under kommentarerne http://www.attackmagazine.com/technique/help/help-finish-tracks/

Især idéen med at importere et track man godt kan lide og så stjæle opbygningen fra det. Det en metode jeg har tænkt mig at teste på et tidspunkt...

Man kan lave de fleste lyde i en eller anden udgave kun med ableton, men der kommer et tidspunkt hvor man gerne vil have muligheden for at gøre de lyde lidt mere "professionelle" i lyden, lad os sige det sådan. Indtil du begynder at fabrikere noget der lyder bare lidt som du vil have det til, gør flere plugins og lydfiler ikke en stor forskel.

Jeg kan anbefale, at du tjekker alle de tutorials du kan finde med Tom Cosm og Mr.Bill ud, de er rigtig gode og har hjulpet og inspireret mig meget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

The Joker skrev:
Der er en masse gode råd at finde i denne her artikel - kig under kommentarerne http://www.attackmagazine.com/technique/help/help-finish-tracks/

Især idéen med at importere et track man godt kan lide og så stjæle opbygningen fra det. Det en metode jeg har tænkt mig at teste på et tidspunkt...

Man kan lave de fleste lyde i en eller anden udgave kun med ableton, men der kommer et tidspunkt hvor man gerne vil have muligheden for at gøre de lyde lidt mere "professionelle" i lyden, lad os sige det sådan. Indtil du begynder at fabrikere noget der lyder bare lidt som du vil have det til, gør flere plugins og lydfiler ikke en stor forskel.

Jeg kan anbefale, at du tjekker alle de tutorials du kan finde med Tom Cosm og Mr.Bill ud, de er rigtig gode og har hjulpet og inspireret mig meget.

vil lige checke artiklen ud

kan man lave sine egne tromme lyde kun med ableton? for det std drumset jeg har er ikke meget værd til den stil jeg går efter, så jeg måtte "købe" zenhiser psytrance studio essentials

er ikke rigtig inde i hvordan man bruger operator og analog mere end at man kan rykke lidt rundt i oktaverne osv, bruger det kun til at lave basslines, de komplekse full on lyde og rytmer jeg går efter, kan jeg ikke se hvordan jeg skulle kunne lave på dem, det må være et større arbejde, så jeg hentede sylenth plugin demoen, der kan jeg lave komplekse lyde og rytmer ved nogle få tryk, og downloade massevis af profesionelle presets

har set en masse videoer med begge 2, de er helt sikkert gode, de forklare osse hvorfor de gør hvad de gør, modsat mange andre forvirrende tuts

får sat en skærm mere op idag, det bliver lækkert at arbejde med, specielt når man prøver at kopiere noget fra en video, man bliver sindsyg af at skulle skifte frem og tilbage

Senest rettet af Crime 12 jun 2014 20:24, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Isratrance forum har været en stor hjælp for mig. Tjek den ud, hvis du ikke kender siden. http://forum.isratrance.com/

Cosmosis har lavet to rigtig gode tutorials "bass secrets" og "killer leads". Ved ikke om de kan købes længere

Psilocybian har lagt en del tutorials ud på youtube. Han har også lavet to to længere tutorials, der viser hvordan han bygger et helt track op. både progressive og full-onish. Dem skal du dog betale for. Her er hans youtube side med gratis tuts https://www.youtube.com/user/PsiloCybianLive/videos

Ellers flyder youtube jo med psy trance tuts

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hytteost skrev:
Isratrance forum har været en stor hjælp for mig. Tjek den ud, hvis du ikke kender siden. http://forum.isratrance.com/

Cosmosis har lavet to rigtig gode tutorials "bass secrets" og "killer leads". Ved ikke om de kan købes længere

Psilocybian har lagt en del tutorials ud på youtube. Han har også lavet to to længere tutorials, der viser hvordan han bygger et helt track op. både progressive og full-onish. Dem skal du dog betale for. Her er hans youtube side med gratis tuts https://www.youtube.com/user/PsiloCybianLive/videos

Ellers flyder youtube jo med psy trance tuts

kender slet ik nogen sider så alt er velkommen, kan det være rigtigt er der ikke er noget dansk psytrance dj forum?

har godt set en video eller 2 med ham, de er også rimelig gode, terper alle de tuts jeg kan fra youtube og rundt omkring

hvis nogen af jer har noget færdig lavet må i meget gerne smide det op

Medlem

Kender desværre ikke til noget dansk psytrance forum.

Ellers har haft stor glæde af tutorials i starten. Mine favoritter er som sagt Cosmosis og psilocybian. Tom Cosm som også er nævnt har også lavet nogle rigtig gode tutorials.
Men hvis jeg igen skulle smide penge efter en tutorial, skulle det helt klart være cosmosis tutorials. Han er rigtig grundig i sin gennemgang af forsellige bass og synth metoder, og så tager han sig god tid til at forklare, hvad han gør. Han gennemgår de fleste psytrance basics.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

der må da snart komme et så, der er sindsygt mange danskere der er begyndt at producere, og de giver da ingen mening at vi ikke har et forum at samles på, måske man selv skulle kigge på at starte et, tror ikke det ville være så svært at få sponsoreret serveren

sidder og kigger lidt rundt efter nogle købe tuts, vil lige checke ham cosmosis ud, tak for alle rådne :)

hvis der er andre der leder efter gode gratis tuts kan jeg anbefale trancemusicmastery, rigtig gode tuts og noget gratis materiale på hans hjemmeside

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Jeg vil anbefale dig at have en synth der lyder godt fra starten, uden at man skal tweeke alt for meget for at få den til at lyde godt.

Det kunne være Sylenth1, der har en meget varm analog sound.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

snufkin skrev:
Jeg vil anbefale dig at have en synth der lyder godt fra starten, uden at man skal tweeke alt for meget for at få den til at lyde godt.

yes, har både sylenth1 og NI massive, de er så meget nemmere og bedre at arbejde med end std live synths, har dog kun demo modellerne men selv med dem kommer man langt

kunne virkelig godt tænke mig de fulde versioner, men det er jo helt absurd at nogle af de gode plugins koster 4-5 k, det er dobbelt så meget som daw'en

Dedikeret medlem
Brugeravatar

så fik jeg endelig bakset bare lidt sammen, det er godt nok lidt tørt og langt fra hvor jeg vil hen, men det er da en start :)

https://soundcloud.com/mrh-7/m-1

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Du kan også starte en tråd på lydmaskinen.dk - det er godt nok et lidt indspist sted for hardcore audionørder, er mit indtryk i hvert fald, men det er det eneste danske forum jeg lige umiddelbart kan komme i tanke om...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Crime skrev:
snufkin skrev:

yes, har både sylenth1 og NI massive, de er så meget nemmere og bedre at arbejde med end std live synths, har dog kun demo modellerne men selv med dem kommer man langt

kunne virkelig godt tænke mig de fulde versioner, men det er jo helt absurd at nogle af de gode plugins koster 4-5 k, det er dobbelt så meget som daw'en

På længere sigt bør du nok overveje at investerer i noget godt hardware, det kunne være en Virus synth fra Access Music f.eks en Virus TI Snow. Det er hvertfald en yndet synth i trance verdenen. Min erfaring siger mig at man får et meget mere intuitive workflow, samt et mere legende og ikke mindst levende resultat når man arbejder med hardware synth. Det skyldes til dels at man på et eller andet tidspunkt er nød til at indspille og tage takes og at man også kommer væk fra skærmen og musen og over på knapperne. Det giver et eller andet til musikken og man kan ikke bare bliver ved og ved med at finjusterer som man ofte får en tedens til at gøre med musen. Man kan sige at man er tvunget til at arbejde mere i nuet. Det kan dog også opnås via en midicontroller, men det er på en eller anden måde ikke det sammen. Dernæst lyder de også bedre end de fleste softsynth, der hurtigt får en ret flad og ensartet lyd efter mine øre.

Men ikke desto mindre kan softsynth alligevel også ting og sager som de fleste hardware synths ikke er i stand til. Der er primært inden for granular synthese, FM synthese, physical modeling og mere sounddesign orienteret arbejde det er gældende. Så det er en virkelig god ide at kombinerer det bedste fra begge verdener for at opnå det bedste og mest varierede resultat.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Opret en tråd her evt http://www.electrobeat.dk/v3/forum.php?tab=3 - der må være lidt hjælp at hente der...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@snufkin

skal helt sikkert have noget hardware på et tidspunkt, skal lige have daw og diverse plugins på plads og så er den næste ting noget ala TI snow

har svært ved at være kreativ når de foregår med musen, så tror helt sikkert at det bliver nemmere når man kan sidde og jamme lidt og så derefter rette af

HopIFjordeN skrev:
Opret en tråd her evt http://www.electrobeat.dk/v3/forum.php?tab=3 - der må være lidt hjælp at hente der...

det vil jeg lige checke ud, tak : )

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke du får meget ud af elektrobeat. Det er et dødt forum. Prøv enten lydmaskinen eller nogle af de engelske fora :) Og så kan jeg, ligesom The Joker, anbefale Tom Cosm og Mr. Bills tutorials. De er super gode!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

der er lavet 1 post i 2014 så man må sige den er pænt død :)

har snart set de fleste med tom cosm og mr bill, der er en masse sider der sælger diverse kurser og giver adgang til nogle forums og videoer osv, når jeg har fundet en der passer min stil bedst prøver jeg at købe mig ind der

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]