Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 14:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej

Jeg har lavet en slags house/trance hybrid ud fra et stykke musik jeg skrev til guitar. Jeg synes at dette nummer er det bedste jeg har lavet til dato.

https://www.youtube.com/watch?v=3bBFFkUkVgw

Jeg vil sætte pris, at I hører det og giver mig jeres mening.
(Af en eller anden grund skipper youtube midt i nummeret, bare skip over det sted)

Nummeret er ikke helt færdigt og mixet er et rough draft men rimelig tæt på hvordan jeg vil have det.
Jeg har lavet elektronisk musik i snart 20 år.

Håber, at I kan lidet, hvis ikke lad mig høre hvorfor.

Enjoy

Medlem

PS: Youtube siger, at nummeret er komponeret af en anden, men det er bare youtube automatiske system der har levet en eller anden fejl. Det er helt originalt og mit eget.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Det er skam meget godt lavet, men jeg forstår ikke - hvis du har lavet musik i 20 år, hvorfor laver du så stadig musik der lyder som noget for 20 år siden? :D

Det er nok grund nummer 1 til at jeg ikke ville sætte den sang på.
Udover det ser det ud til du har mange sjove synths !

Senest rettet af Flux. 03 jul 2014 16:19, rettet i alt 1 gang.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Flyttet til Art.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Jeg er som Flux også temmelig uforstående over din komposition. Hvis du har lavet elektronisk musik i 20 år, hvorfor er det så ikke bare en smule varieret? Forstå mig ret, din main synth patch lyder lækkert nok, men det bliver virkelig kedeligt at høre på, og dine percussions kunne godt trænge til noget arbejde.
Og hvordan kan du ikke have lavet noget som helst musik i dur-skala på 20 år? Det forstår jeg simpelthen ikke.

PS: Det var helt forfærdeligt at se på kameraføringen. Please, lad være med at gøre det en anden gang. Du kunne evt panorere langsomt over dit setup og skærm, så man kan se, hvad der foregår.

Medlem

Okay, tak for jeres input. Nummeret er ikke færdigt. Det er et rough draft, en slags "teaser", så jeg havde noget at lægge ud, men jeg er da glad for, at I ikke synes, at det er helt rædselsfuldt :) Jeg håber, at I vil hjælpe mig med at gøre det færdige nummer så godt, som det kan blive.

Mht. hvorfor det lyder som for 20 år siden, så kan jeg kun sige, at jeg laver det musik, jeg synes lyder godt. Det kan godt være, at det er gammeldags. Jeg er også vildt med 90er støjrock.

Mht til min percussion, så kunne jeg godt tænke mig at få det kritikpunk uddybbet lidt? Jeg er delvist enig med dig i, at min percussion er ret tynd, så jeg kunne tænke mig at høre nogen ideer? Enten beskrevet eller med link til musik, der har den slags percussion, du kan lide?
(Jeg har ikke brugt nogen loops til min percussion; jeg har indspillet det live på en Native Instruments Maschine MKII (den man kan se i videoen), der er heller ikke noget, som er "programmeret" ind, altså tegnet ind med musen; alt, både synths og trommer er spillet live. Måske skulle jeg overveje at programmere min percussion?)

Og hvad kunne jeg gøre for at gøre nummeret mere varieret? Det ville lyde mærkeligt og være helt uden for genren, hvis jeg brugte helt andre akkorder i "verset", så jeg går ud fra, at du mener at introducere flere forskellige synth-figurer (stadig med de samme akkorder) spillet med andre lyde og variere mellem dem?

Mht til dur/moj, så har jeg næsten altid komponeret mine egne numre i mol både til guitar og synth. Jeg har bare foretrukket den mere moody, distancerede stemning mol har, men jeg har fået øjnene op for, at man kan lave nogle flotte dream scapes på synth i dur, især hvis man bruger maj7 harmonier. Selve musikken i dette nummer er fra et stykke jeg komponered på og til guitar.

Men når det er sagt, hvad synes i så om de to forskellige lyde, man kan høre mest tydeligt; den bløde harpe-lignende lyd (som jeg gerne vil indrømme ikke burde køre konstant), og den meget store lead-lyd som kommer midt i nummeret. Er de lyde+figurer gode nok, hvis jeg laver andre lyde+figurer at variere med? Jeg programmerer selv alle mine lyde fra bunden, så jeg er glad for at høre, at I kan lide mine lyde :)

PS: Jeg undskylder for selve videoen med den skøre kamera-føring. Jeg var ikke klar over, hvor skrækkeligt det så ud, før jeg havde uploadet det; og nu kan jeg ikke ændre det, fordi så vil alle de links, jeg har sendt ud ikke virke længere.

PPS: YouTube siger at nummeret er komponeret af nogen andre og henviser til position 4:04 i sangen, hvor der bliver spillet en C akkord og en Cmaj7 akkord. Jeg har ikke rippet noget fra nogen og har bestridt påstanden.

Mange tak for jeres konstruktive kritik; jeg vil sætte stor pris på jeres fremtidige input :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
damn, ville gi min højre arm for et studie som dit, så stort potentiale : O

jeg er mere til det psykedeliske trance, så du vil nok ikke få så meget ud af mit feedback, så vil nøjes med at sige at det hvertfald er nogle dejlige lyde du har fremstillet

Medlem

Tak for din kompliment af mine lyde :)

Alle lyde er fra en Nord Lead 2X. Hvis du nogensinde skal købe synth til elektronisk musik, så gå efter den! Jeg har også en Virus B (den gamle), og den lyder slet ikke NÆR så godt.

Så måske er skyldes det din preference for psy-trance, at du ikke er så glad for nummeret?

Medlem

Hej igen, Crime.

Jeg har brugt mindst 10 år på at spare sammen til det studie, jeg har i dag. Men jeg har heller aldrig haft nogen høj indtægt.

Jeg har ændret lidt på nummeret og lavet et meget bedre mix end det første jeg postede. Jeg har også forkortet det en del, så der er plads til de nye synth-figurer, jeg vil tilføje i fremtiden, og forhåbentlig gør dette nummeret mindre ensformigt (læs: variation)

https://soundcloud.com/gorbachevlovesyo ... uest-mix-2

Hvad synes I om titlen "Resonant Reconquest"? Jeg fik idéen, fordi jeg for nyligt har læst en del om den østromerske/byzantiske kejser Justinianus I's generobninger af de tabte vestromerske provinser i 500-tallet.

Jeg har lavet følgende om:

Tilføjet lidt ekstra percussion. Lyder dette bedre? Jeg kan ikke helt beslutte mig.

Jeg har omprogrammet leadlyden; før var den en stack af 1 PWM lyd og 1 detuned sawtooth lyd, nu har jeg tilføjet endnu en PWM lyd som er stemt en oktav under de andre og jeg forlænget på decay og release på alle lyden i stack'en. Jeg har også bruge en anden og længere rumklang på lead-lyden.

Jeg har ændret snare roll lyden og handclap lyden.

Jeg har brugt en mindre aggressiv kompression på main output bussen så lyden ikke pumper så meget som i det første mix.

Dette er cirka så god jeg kan lave lyden uden at sende mixet til en professionel mastering engingeer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

er selv ved at blive hook, så skal nok ud og ha en synth inden så længe, vil kigge på den nord lead, hva koster den ca?

jeg er skam glad for alt trance, der er self nogle genre jeg er mere til end andre, men syntes dit track lyder godt, specielt efter dine ændringer

har selv lige lavet 2½ minut af mit første trance track som du gerne må give et lyt, måske du har et par tips eller tricks

viewtopic.php?f=11&t=48371

Medlem

Hej igen. Her kommer en lang smøre....

Jeg er glad for, at du synes om mine ændringer. Du må endelig komme med flere idéer. Nummeret er blevet en del bedre af, at jeg fik noget kritisk input.

Hvad synes du/I om min nye percussion?

Jeg købte min Nord Lead 2X brugt for 4500 kr. Jeg er ikke helt sikker på, om den stadig laves. Man kan stadig få hos Thomann i tyskland:
http://www.thomann.de/dk/clavia_nord_le ... _stock.htm
Det er dog noget, de kalder B stock.
Her er info om den fra Clavias hjemmeside:
http://www.nordkeyboards.com/products/nord-lead-2x

Ellers har Clavia lige introduceret de nye Nord Lead 4 or Nord Lead A1. Men de begge temmelig dyre, og jeg synes ikke at de tilføjer noget virkelig væsentligt til Nord Lead lyden. Det eneste jeg synes er virkelig spændende ved dem er de nye filter modes med TB303 og Moog emuleringer. Så har de nye også indbyggede effekter, hvis den gamle 2X ikke har, men jeg bruger alligevel ALDRIG indbyggede effekter, da de altid er meget ringe i forhold til mine outboard Powercore effekter.

Hvis du går ind i 4Sound og siger, at du vil have en synth til trance, så vil de sikker sige, at du skal købe en Access Virus TI, og den lyder også fedt nok, og den kan lavede mere indviklede patches end Nord Lead 2X, men det betyder på ingen måde, at den lyder bedre. Jeg har den gamle Access Virus B, og den lyder SLET ikke lige så godt som Nord Lead 2X, og Access skriver selv at den nye TI er baseret på den gamle Virus, så jeg ville starte med en Nord Lead 2X. Og vær opmærksom på, at hvis du køber den ældre Nord Lead 2 (uden "X"), er der en masse vigtige funktioner, som mangler (du kan fx ikke gemme multimode lyde som den jeg bruger som lead), og den har mindre antal samtidige stemmer (polyfoni), og du skal SLET ikke købe den helt gamle Nord Lead (den første), da den kun kan spille 4 toner ad gangen, og det er SLET ikke noget til at lave faktisk noget som helst seriøst. Køb en Nord Lead 2X brugt, det er helt klart value for money ever.

Din psy-trance lyder slet ikke dårligt. Jeg har hørt UDGIVNE tracks i samme genre, som ikke lød nær så godt, så bare klø på :)
Jeg kan især godt lide den pad-lyd som spiller akkorder i introen, hvor er den fra?

Det er som du nok kan regne ud ikke min genre, men jeg kan da sige et par ting:

Jeg synes, at du skal skrue lidt ned for din metal-percussion, i hvert fald den som er i begyndelsen.

Jeg synes at du skal filter-sweepe bassen en LILLE SMULE, altså ikke virkelig tydeligt som i en 303-bassline, men over fx 8-16 takter skrue gradvist op for "filter envelope amount" (ikke "filter cut-off frequency") og så gradvist nedad igen eller hvad der lyder best i praksis. Altså kun meget lidt op. Har du en synth eller en controller med drejeknapper? Hvis ja, så er det er måske 20-40 grader på en drejeknap, hvis du ikke har en controller, så prøv at tegne sweepet med et linie-værktøj i midi-editoren, da det er næsten umuligt at gøre med mussen, hvis du skal dreje på et plugin. Du behvøver ikke at lave dette sweep hele tiden, måske bare i de sektioner hvor bassen er nogenlunde alene. Dette trick har jeg hørt mange gange i psy-trance med god effekt.

Jeg vil personligt variere den hihat-lyd som kommer i mellem stortrommen. Starte med ingen hihat og så introducere en LUKKET hihat fra en TR-808 eller lignede analog trommemaskine. Jeg har en del sample-CD'er med fede trance tromme-lyde (single shots); jeg kan sende dig dem alle, hvis du er interesseret. Det er nogle virkelig gode lyde.

Jeg kender ikke denne genre ret godt, så dette lyder måske dumt, men er det meningen at lydene skal være så dissonante, dvs. ikke bløde og "poppede"?

Og I sagde, at mit track var ensformigt; jeg synes, at min er mindst lige så varieret (især den nye version) som hele denne genre (ikke kun dit nummer :) )

Men jeg synes, at det lyder spændende. Det er ret originalt og bestemt ikke kedeligt. Må jeg spørge, hvor har du synth-lydende fra? Er det plugins? Og har du selv programmeret dem? Hvilken software bruger du?

Det var alt for denne gang, puha en lang post. Jeg håber, at vi kan udveksle musik og idéer om musik i fremtiden.

Medlem

Flux / The Doctor: Jeres kritik taken to heart må jeg lige indskyde, at den specifikke genre "club trance"/poppet trance faktisk lyder nogenlunde sådan her, også nu om dage og er meget ofte skruet sammen som: intro, vers, omkvæd, vers, omkvæd (måske en 3. gang vers+omkvæd), outro. Måske er det lidt mere (eller moderat mere) variation end i mit første mix, men akkorderne og synth-figurerene gentages, da genren følger sammen princip og format som en standard som en pop-sang. Og jeg skriver også guitar-musik, så måske har taget en del med over fra den genre :)

Men prøv at høre min nye mix:

https://soundcloud.com/gorbachevlovesyo ... uest-mix-2

Og se, om det passer jer bedre.

Hygge....:)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ja de er sku halvdyre sådan nogle synths, men ikke noget der ikke kan lade sig gøre, tror jeg starter ud med en til 4-5k

jeg sidder pt ikke ved nogle ordenlige højtalere så kan ikke høre alle detaljer, men det lyder helt sikkert bedre og mere livligt nu

derhjemme hvor jeg sidder og mixer kan jeg heller ik spille på mit harman kardon system for naboen kan høre alt, så jeg sidder med hørebøffer på :/ skal ud og finde nogle som kan bruges til at mixe på, har du evt nogle bud?

lige pt bruger jeg ableton live 9 suite 9.1.3, synths bruger jeg mest sylenth1, og så har jeg osse nexus2 og NI massive, plugins bruger jeg mest waves og fabfilter, tror jeg har omkring 260 plugins, har ikke haft tid til at lege med bare 2 % af dem inu

jeg åbnede en daw for første gang for små 30 dage siden og er kun lige kommet en smule ind i tingene, 70 % af hvad jeg bruger i tracket er noget jeg har lavet ved hjælp af psilocybians progressive tutorial, så det er ikke noget der er designet særlig meget efter hvad jeg personligt kan lide, men vil prøve at bytte en masse ting ud og lave det mere min stil når jeg engang får tid til at arbejde videre på det

padsne i starten er et sample fra zenhiser studio psytrance essentials, det er lidt surt det ikke passer l bedre ind med resten af tracket, har prøvet at tweake det rundt og det har kun hjulpet lidt

"metal percussion" er det den ringende lyd der kommer i starten og så nogle få gange længere inde? er ikke så skarp til hvad alle de forskellige ting er inu

kicks tager jeg fra zenhiser pakken, og bassen laver jeg i en bass synth mx ultrabass 4/4, der er en masse filtre og envelopes osv jeg kan tweake rundt på så det skal helt sikkert prøves af

jeg syntes psytrance generelt er 50/50 blød/sprød lyd, imo er den ene ikke bedre end den anden, det er bare vigtigt at det er ordenlig lavet og passer ind, hvis det ikke gør det i mit track, så er det fordi at jeg ikke ved hvad jeg laver : D

har kun brugt et par timer på at sammensætte det indtil videre så det er ikke i nærheden af at være færdigt, ville bare høre om jeg var på rette vej eller om det er helt galt

ja self, der er ikke mange danske steder hvor man kan snakke med folk omkring de her ting, men der er da efterhånden et par stykker her på siden

vil gerne udveksle samples osv, vi må lige finde et mere privat sted at tage den, vi kan jo ikke skrive pm herinde mere

Medlem

Hej igen. Jeg er på min mobil lige nu. Skriv til mig Skype/msn:

phazer1980@msn.com
(Kan jeg godt skrive min mail her? )

Så finder vi ud af noget.

Du skal passe på at du ikke drunker i plugins, så får du aldrig rigtig styr på nogen af dem, og det hæmmer din udvikling som musiker. Find nogle få synths du kan lide, måske 3 stk og lær at bruge dem grundigt. Jeg bruger næsten udelukkende én synthesizer, og jeg synes ikke, at nine lyde er kedelige.

Medlem

Hvis 4000 er dit budget skal du def købe en Nord Lead 2X. Husk det skal være 2 og det skal være X.

Den er lidt sværere at sætte til end et plug-in. Du skal have et ordentligt lydkort og et pålidelig midi interface. Og det er lidt sværere at gemme lydene med dit projekt. Men det kan lade sig gøre.

Til 4000 er der ingen anden synthesizer der kommer bare tæt på. Og den lyder meget bedre end alle plugins jeg har hørt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

har sendt en anmodning på skype

ja ved det godt med plugins, bruger osse kun de mest basale lige pt

hvis man skulle kigge efter noget brugt udstyr som den nord eller lign, hvor er så bedst?

Medlem

Www.Dba.dk. Der har jeg kæbt ALT min og er aldrig blevet snydt.

Mht gode hovedtelefoner har jeg lige købt nogle beyerdynamic dt 770 pro 80 ohm. De lyder så godt at jeg sjældent bruger mine dyre Adam monitor højttalere. De kostede 1199 fra nye. Jeg fik dem til 800 brugt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

fedt. dem vil jeg lige checke ud, er godt træt af at bruge zenheiser cx 300

btw, den der mutekki pakke med en masse iso filer i, hvad var det for noget?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Jeg har også selv kigget på Nord, og hvis valget ikke var faldet på noget billigere, havde jeg nok købt en Nord Rack 1. 2X og 3 er jeg blevet advaret imod, så dem vil jeg pænt gå udenom :) 1'eren skulle have en federe lyd, har jeg hørt flere steder.

Btw, Crime. Tag og skrot hele din plugin-pakke og installer en ad gangen. Du kommer til at blive kvalt i muligheder ellers.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ved det godt, har heller ikke tænkt mig at skulle prøve alle sammen af, bruger kun verb/delay/eq/comp/satur lige pt, det er bare for nemt at hente hele bundles af gangen så hentede bare hele lortet, de er altid gode at have liggende hvis man en dag ser en tut eller noget der gør brug af dem, og så ved jeg at jeg har en 5-10 virkelig spændende nogen som kan gøre nice ting ved psy musik, men jeg vil helt sikkert vente med at lege med dem indtil jeg har lidt mere styr på det hele

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]