Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 jul 2025 20:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Hvis du kan lide elektronisk musik (af den mere drømmende slags) så kig forbi mit site, hvor der ligger 2 tracks til download...

Filerne er rimeligt store (mp3), 4MB og 6MB+ så hvis du har et 56K modem tager det nok noget tid at downloade dem [img]images/smiles/icon_razz.gif[/img]

Jeg/vi vil gerne have noget respons på, hvad der holder/ikke holder!

[img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Titel: tracks
Dedikeret medlem
Brugeravatar

klik her ---> http://www.drumstick1.subnet.dk

Dedikeret medlem

Geografisk sted: 3400
hvordan kan det være at hver gang du sætter et link eller et billede ind i en post, så skiller du den i 2? så at posten kommer øverst og dit link/pic i den næste post?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

speedy>
Det er fordi sitet af og til ikke kan håndtere, hvis man skriver andet end tekst i et start-topic.

Se evt. Forum> Art> THC plaster

- dér lagde jeg f.eks. et link til et billede ind i start-topic, og det resulterede jo i en blank side! Tjek selv...

Jeg har mailet til Truckermuffin for at spørge om hvorfor, og han forklarede, at serveren er lidt ustabil for tiden.

Så indtil den "får det godt igen" vælger jeg at gøre det på denne måde.

Har du hørt tracksene? [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
ikke lige min stil..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
det lyder fint, men ik lige min genre [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Junior medlem

Geografisk sted: ...heaven
...Lyder fedt...

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Synes det er meget fedt, sådan lidt Carl Craig eller B12 agtigt. Dog kunne der godt arbejdes lidt mere med det, det lyder ikke helt færdigt synes jeg. Nu var det kun 'Drifting' der virkede, men jeg vil gerne høre det andet tracks osse. Kan du ikke få det til at virke osse? [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Relativistisk båthorn

Jeg fik også 'drifting' ned (hmm, subnets server er vist ikke helt samarbejdsvillig)

Jeg ku' godt li' den. Dejlig behagelig at lytte til [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Lydkvaliteten er typisk mp3 så det er svært at nå langt 'ind' i melodien (mp3 lyd er begrænsende uanset hvilket nummer man hører synes jeg. Hvis du kan pakke i wma så prøv det, der er bedre defineret lyd hvilket kan gøre mirakler) men den har potentialet.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af JEL:
Lydkvaliteten er typisk mp3 så det er svært at nå langt 'ind' i melodien (mp3 lyd er begrænsende uanset hvilket nummer man hører synes jeg. Hvis du kan pakke i wma så prøv det, der er bedre defineret lyd hvilket kan gøre mirakler) men den har potentialet.<HR></BLOCKQUOTE>

Hva' fabler du om ???

Relativistisk båthorn

Well, hvis vi starter med den originale musik fil, så har vi en kæmpe klump af data (3 min musik fylder typisk omkring 30 megabytes som aiff eller wave)
Problemet med denne klump data er at den er svær at gøre mindre hvis al musik-infoen stadig skal være med (den data strøm der skal til for at sample et bækkenslag feks, er enorm hvis det skal lyde natur-tro)

Mp3 og wma (windows media audio) er derfor en slags 'kompromis'.
Både mp3 og wma komprimerer nemlig ved at smide noget af 'lyd-informationen' væk.
Feks sparer man bytes ved at lade de lave frekvenser sample i lavere opløsning end de høje frekvenser. Lave frekvenser modulerer/svinger langsommere og er meget mere Udefinerede/Upræcise/Unuancerede, end høje og man behøver derfor (teoretisk set) ikke sample dem i samme opløsning som de høje frekvenser.
Man filtrerer også lyden efter formler over hvordan et gennemsnits-menneske hører/opfatter lyd ("human perception filtering" har mpeg-gruppen døbt det)

WMA (også kendt som asf (advanced streaming format)) bygger på samme princip som mp3 (det kaldes "lossy compression" forresten, mens winzip bruger "loss-less compression") og smider altså også noget af lyden væk for at spare plads.
Forskellen på mp3 og wma er de formler der bruges til at beregne lyden og her er min personlige vurdering at wma gør det bedre end mp3.

Wma har tydeligere stereo seperation og mere veldefineret/klar/tydelig lyd i diskant området, hvor mp3 tit er meget mat/tåget.
Jeg kender ikke formlerne præcis, men for mig lyder det som om mp3 har en fast lav cutoff frekvens, mens wma tillader højfrekvente spikes (men jeg ved altså ikke om det er sådan)

Det jeg mener med at komme 'ind' i melodien er straks lidt sværere at forklare. For at lyd skal ku' omslutte/opsluge lytteren (og gi' vedkommende en oplevelse) skal den dække det hørbare felt. Den skal indeholde hele det frekvensspektrum personen er istand til at opfatte.
Forskellen er svær at høre for nogle, mens den er tydelig for andre (grundet at vi hører/opfatter lyd forskelligt) men ubevidst kan det gøre stor forskel på førstehånds-indtrykket af en melodi, om lyden er rig eller ej.

Jeg dummede mig selv med 'space beauty' (en af mine melodier på nettet) hvor jeg ikke havde tålmodighed nok og derfor fik en flad lyd (hvilket folk hørte med det samme)
Den har jeg så uploadet igen i en ny udgave nu, hvor jeg har ændret frekvens-spektret og selvom melodien er præcis den samme, så er opfattelsen af den helt anderledes nu [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Den er blevet bedre nu, selvom det er samme melodi, simpelthen fordi den omlsutter lytteren på en mere intens måde (det jeg kalder at komme 'ind' i en melodi)

Lyd er et videnskabeligt område der er blomstret en del op de senere år og med Danmark og dansk forskning med helt fremme.
'Den 3 dimensionale hovedtelefon' er feks resultatet af dansk forskning. Det er et system der skaber rum-fornemmelse i lyden i hovedtelefoner så man kan høre hvor lyden kommer fra i forhold til en selv. Det er meningen at blaa jagerpiloter skal få 3d-lydinput med dette system for at skabe et 'indre landkort' i deres bevidsthed over det luftområde de flyver i (altså så de kan 'høre' hvor de andre fly er i forhold til dem)
Der er også de lidt mere kontroversielle (scifi?) områder hvor der forskes i hjernebølger stimuleret af lyd. Jeg har selv lavet nogle prøver på det område (theta og alpha bølger har jeg lavet forsøg med) men uden nogle særlige resultater.

Lyd er ret spændende videnskab synes jeg, men da jeg helst ikke vil snakke dit øre af (så du ikke kan høre) må jeg hellere holde mund nu [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

JEL> Tak for indlægget, meget spændende teorier du er inde på! Jeg er selv ret grøn i området omkring forskellige filtyper, men jeg ved godt det har meget at sige for oplevelsen!

Og iøvrigt er der også står forskel på musikken, alt efter hvilke højttalere man har til sit anlæg. Men det si'r jo sig selv.

god weekend!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]