Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 05:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

"Jeg sidder her og tænker", som jersild sagde tidligere :)
Jensus spurgte jo om lys for noget tid siden, og det fik mig til at tænke lidt på noget omkring atomer. Såvidt jeg ved, ved man ikke præcist hvordan et atom er skruet sammen, andet end at det har en kerne (feks en proton) og en orbital (feks en elektron), som af en eller anden grund hænger sammen.

Så jeg har teoretiseret lidt og spekuleret lidt og lavet min egen lille teori om hvordan et atom måske ku' være skruet sammen :)

Jeg ta'r det simpleste hydrogen atom som eksempel, da det er dejligt enkelt: 1 proton og 1 elektron.

Jeg har læst at elektronen befinder sig i en bestemt afstand fra protonen, vistnok kaldet den's kvante-niveau, i atomet's hvile-tilstand.

Forskellige ting ka' så 'ekcitere' elektronen så den hopper til et mere yderligt kvante-niveau (altså at elektronen bevæger sig til et orbit der ligger fjernere fra protonen. Lidt i stil med at jorden er længere væk fra solen, end feks merkur)
Dette ka' ske hvis feks en foton rammer atomet, og optages af atomet.
Lidt efter falder elektronen så tilbage til sit normale niveau, og samtidig udsendes en foton.

Det fik mig så til at forestille mig følgende:

Hvad nu hvis fotoner er en slags stang-magneter:
Billede
Hvis man forestiller sig at en foton, eller foton-streng, er ligesom en gummi-antenne eller lakrids-stang. Altså en mere eller mindre lige streg, med en plus-pol i den ene ende og en minus-pol i den anden. En lille elastisk pind faktisk.

Og hvis man så yderligere forestiller sig at en partikel, feks en proton eller elektron, er en foton-streng der 'bare' har koblet sine 2 poler sammen:
Billede
Den grønne ring er tegnet omkring det sted hvor de 2 poler binder sammen.
Den blå streg er tegnet under det sted hvor det meste af strengen er samlet. Det er her strengen er viklet sammen, og her den er mest elastisk slap.
De 2 røde streger er tegnet der hvor strengen er mest udstrukket, og mest spændt.

Så ville et hydrogen-atom se sådan ud:
Billede

Det jeg så forestiller mig der sker når feks en elektron eller foton rammer et atom og 'ekciterer' eletronen's kvante-niveau, er at den sætter sig som ekstra foton-streng og dermed øger til den første foton-streng's energi. Det ville skubbe de 2 partikler (protonen og elektronen) længere fra hinanden (selvfølgelig forudsat at der sker noget med en foton-streng's egenskaber når den ændrer sig fra foton-streng til partikel. Noget som gør at den har tyngde-kraft som partikel, men ikke som foton-streng)

Hvis foton-strengen gerne vil strække sig, eller rette sig, så meget ud som muligt i den's hvile-niveau, og partikler udvikler tyngde-kraft, så vil 2 foton-strenge bedre ku' skubbe partikler der ellers tiltrækker hinanden, fra hinanden.

Hvis jeg sku' forklare en pære der lyser, med det billede af atomet jeg lige har tegnet, så er der først gløde-tråden i pæren. Den består af nogle atomer. Når man så sender strøm igennem den, sender man en masse elektroner igennem den. De rammer atomerne, som så ekciteres (elektronen springer et kvante-niveau) og udsender fotoner når elektronerne falder på plads igen. Det er sådan jeg har læst det foregår.
Hvis partikler, feks elektronerne, så er foton-strenge der har foldet eller viklet sig sammen om sig selv, så ka' der ske flere ting når de støder sammen med atomerne i gløde-tråden; Enten går de op i limningen, og ændrer sig derved til en foton (altså lys i pæren), eller de erstatter en foton-streng der sidder i atomet i forvejen, så den istedet udskydes som lys. Eller de erstatter en af de partikler der sidder i atomet i forvejen, som så slås løs og går op i limningen og derved bli'r til en foton.

Jeg har også læst at 2 fotoner der støder sammen, ka' resultere i at de ændrer sig til 1 proton og 1 foton. Det ku' forklares med at de 2 foton-strenge der støder sammen, har forskellig styrke, eller rammer hinanden på en bestemt måde, så den ene af de 2 fotoner bøjes så meget (af den kinetiske energi i sammen-stødet) at den's 2 poler får grebet fat om hinanden og låser foton-strengen fast om sig selv (altså ændrer den til en partikel)

Sådan tror jeg pt et atom godt ku' se ud, men det er selvfølgelig kun som jeg teoretiserer over hvad jeg har læst og hørt, og hvad jeg iøvrigt ellers selv forestiller mig om tingene.

Er der nogen der ka' sige om jeg er gået helt galt i byen her? Eller om det måske godt ka' være sådan det er bygget?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]