Fanny skrev:
Dr.D> Jeg vidste godt det var for sjov. Men det er ikke alle som opfatter det sådan. Derfor ville jeg lige skære tingene ud i pap
Soma er nok den mest omdiskuterede enthogen der findes. Det var Wasson som forsøgte at redegøre for den første gang, og han var overbevist om, at det var
amanita muscaria. Aligevel er der mange ting, han ikke kan forklare, bl.a. at dem der dyrkede soma, anså tyren som et helligt dyr
(og specielt dens urin). Dette tyder på at soma godt kunne være en svamp som groede i kvægets gødning, og altå ikke en skovsvamp som rød fluesvamp. Psilocybe cubensis voksede på de samme bredegrader, og denne svamp passer langt bedre til beskrivelsen af soma. Terence McKenna argumenterer for at soma var den sidstnævnte, og mener at Wasson´s modstand mod psilocybe cubensis havde noget at gøre med, at han afskyede den nye bølge af hippier, som opsøgte de indianere han havde skrevet om, for at få et trip ud af deres svampe.
Hilsen Fanny
Undskyld jeg sådan graver et efterhånden ret gammelt emne op, jeg syntes bare lige jeg ville dele lidt unødig viden

Jeg har læst/købt en bog som handler om dyrenes instinkt til at beruse sig selv på forskellige måder, og i den står der lidt om Sibiriens rensdyrs forhold til den røde fluesvamp (amanita muscaria). I følge denne italiener, blev rensdyrene tiltrukket af de mennesker(som havde indtaget amanita)s urin, da en stor mængde bliver udskildt, og den beretter også om at svampen blev indtaget af en og at urinen så blev drukket af op til flere andre som så også opnåede en effekt.