Odden skrev:
Mener du der er en tanke om en udødelig sjæl og et individuelt Jeg i buddhismen? Hvis ja, så tager du grueligt fejl.
JA jeg mener udmærket at Budhismen idag kan forenes med tanker om den uddødelige sjæl og Jeget, for vi er i en evolution og forståelsen bliver stadig støre
Derfor kan jeg også med fuld sikkerhed sige at kristendommen er i fuld overenstemmelse med karma og reinkarnation selv om mange er af den fordum at de ikke gør , netop fordi de er manipuleret til ikke at tro det
Hvordan skulle du ellers inkarnere i et nyt legeme hvis sjælen ikke var udødelig, det ligner lidt ordgøgleri, jeg ville hellere have at du kommenterede det samlede indlæg istedet for
Jeget er Gud, det som giver sin genglang i det individuelle jeg som er det man delvis undlader i østens-budhisme, men derved bliver mennesket også af en mindre værdi hvilket jeg finder uheldigt, men jeg giver dig ret i at den ikke regner meget med det individuelle Jeg i den form som du kender til, men det er realiteter som ikke kan anfægtes, vi bliver stadig mere individuelle hvilket vi ikke var i gamle dage, der var hvores jeg
mere en del af en gruppe, en klan, en ting som giver anledning til diverse blodfejder osv, hvilket blandt andet ses i Islam og sådan var det også til dels på moses tid, mennesket har udviklet sig meget siden den tid og derfor må man også erkende at erkendelsens grænser for menneskets vedkommende direkte hænger sammen med den udvikling
Der er en helt klar religiøs-evolutionel linje frem til kristendommen
Selfølgelig har Budhismen sine fejl og mangler, ligesom den måde kristendommen er blevet udøvet på, men idag er vi bare modne for flere sandheder end vi var før i tiden
Budhisten forsøger at slippe ud af Karmas Jul ved at undgå at inkarnere
Fordi han erkender verdens tilstand... Med kristendommen bliver også selve forståelsen af Budhismen gjort klar, som jeg ser det
såvidt jeg erindre er der stadig Budhister som tror at mennesket inkarnere ind i regnorme og deslige, hvilket må opfattes som overtro, men enhver tidsmæssig impuls har begrænsninger iforhold til menneskenes erkendelsestrin og man kan ikke komme uden om den adling som det har haft for mennesket
Jeget er først noget som efterhånden bliver mere forståeligt og østen 'går uden om Jeget' og det individuelle som kristendommen gør, men ikke desto mindre harmonere den fint med kristendommen som kommer senere end Budhismen (hvilket man kan se som en forbereder for Kristus impulsen) Altså kort sagt tiderne ændre sig, folk ændre sig og ligeledes ændres folks indstilling og erkendelse
Det er FORKERT at forsøge ikke at inkarnere idag ved at lade sine medmennesker i stikken ved at drage til Nirvana, derimod er hvores individuelle jeg impuls noget som i høj grad skal ses i forbindelse med kristendommen og menneskets mulighed for at ændre verden til noget bedre end den er idag, netop fordi at frelseren, en gud inkarnerede og blev som menneske og tog menneskets lidelser på sig, for at frelse os for det moralske forfald der tydeligvis ses i forbindelse med Babylon og Romeriget.
Derved er vi i fælleskab med Kristus, at han har forenet sig med jorden
Andre guder bor andre steder hvor udviklingsgangen er anderledes, f.eks. ville mennesket ikke kunne udholde den lynhurtige udvikling der kommer fra solen