Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 23:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Kristendommen har i den grad fået et dårligt navn og ryge fordi den i den grad er blevet misbrugt af magtbegærlige kardinaler og andet godtfolk.

Men Kristendommen handler ikke om magt, men om at forvandle og lutre ens dårlige sider, så man bliver et bedre menneske

Dette kan man ikke ofte sige om de som i Kristendommens navn har påbetrykt sig retten til at dominere og undertrykke andre folkeslag inklusiv deres egne

Der må trækkes en helt klar skillelinje imellem hvordan kristendommen er blevet udført, forstået og hvordan den var tiltænkt

Bibelen er blevet brugt af skruppeløse og der er bevidst fortiet ting for menneskene som blandt andet finder deres genklang i Budhismen og Hinduismen, nemlig Karma og Reinkarnation, dvs. Den udødelige sjæl og det individuelle Jeg, Det enorme falsum og forvirende element der er kommet ind i billedet skyldes disse benægtelser af menneskets réelle udviklingsgang, vi fødes mange gange på denne jord og under forudsætninger for hva vi behøver at lære i netop det opgældende liv, hvilket bestemmes fra det forige, tingene følger altså en årsag og virknings princip.

Ellers ville det være totalt meningsløst, at Kristendommen kun bragte frelse til dem der bekendte sig til dens bogliges krifter, hvor det meget mere drejer sig om ånden bagved, nemlig at vi skal elske hvores næste som os selv, hvilket mange glemmer som mest holder sig til bogen, uden dog at forstå ret meget og egentlig læser bibelen som fanden

Mvh. Astral

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Astral skrev:

Bibelen er blevet brugt af skruppeløse og der er bevidst fortiet ting for menneskene som blandt andet finder deres genklang i Budhismen og Hinduismen, nemlig Karma og Reinkarnation, dvs. Den udødelige sjæl og det individuelle Jeg...

Mvh. Astral

Mener du der er en tanke om en udødelig sjæl og et individuelt Jeg i buddhismen? Hvis ja, så tager du grueligt fejl.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Odden skrev:
Mener du der er en tanke om en udødelig sjæl og et individuelt Jeg i buddhismen? Hvis ja, så tager du grueligt fejl.

JA jeg mener udmærket at Budhismen idag kan forenes med tanker om den uddødelige sjæl og Jeget, for vi er i en evolution og forståelsen bliver stadig støre

Derfor kan jeg også med fuld sikkerhed sige at kristendommen er i fuld overenstemmelse med karma og reinkarnation selv om mange er af den fordum at de ikke gør , netop fordi de er manipuleret til ikke at tro det

Hvordan skulle du ellers inkarnere i et nyt legeme hvis sjælen ikke var udødelig, det ligner lidt ordgøgleri, jeg ville hellere have at du kommenterede det samlede indlæg istedet for

Jeget er Gud, det som giver sin genglang i det individuelle jeg som er det man delvis undlader i østens-budhisme, men derved bliver mennesket også af en mindre værdi hvilket jeg finder uheldigt, men jeg giver dig ret i at den ikke regner meget med det individuelle Jeg i den form som du kender til, men det er realiteter som ikke kan anfægtes, vi bliver stadig mere individuelle hvilket vi ikke var i gamle dage, der var hvores jeg
mere en del af en gruppe, en klan, en ting som giver anledning til diverse blodfejder osv, hvilket blandt andet ses i Islam og sådan var det også til dels på moses tid, mennesket har udviklet sig meget siden den tid og derfor må man også erkende at erkendelsens grænser for menneskets vedkommende direkte hænger sammen med den udvikling

Der er en helt klar religiøs-evolutionel linje frem til kristendommen
Selfølgelig har Budhismen sine fejl og mangler, ligesom den måde kristendommen er blevet udøvet på, men idag er vi bare modne for flere sandheder end vi var før i tiden

Budhisten forsøger at slippe ud af Karmas Jul ved at undgå at inkarnere
Fordi han erkender verdens tilstand... Med kristendommen bliver også selve forståelsen af Budhismen gjort klar, som jeg ser det

såvidt jeg erindre er der stadig Budhister som tror at mennesket inkarnere ind i regnorme og deslige, hvilket må opfattes som overtro, men enhver tidsmæssig impuls har begrænsninger iforhold til menneskenes erkendelsestrin og man kan ikke komme uden om den adling som det har haft for mennesket

Jeget er først noget som efterhånden bliver mere forståeligt og østen 'går uden om Jeget' og det individuelle som kristendommen gør, men ikke desto mindre harmonere den fint med kristendommen som kommer senere end Budhismen (hvilket man kan se som en forbereder for Kristus impulsen) Altså kort sagt tiderne ændre sig, folk ændre sig og ligeledes ændres folks indstilling og erkendelse

Det er FORKERT at forsøge ikke at inkarnere idag ved at lade sine medmennesker i stikken ved at drage til Nirvana, derimod er hvores individuelle jeg impuls noget som i høj grad skal ses i forbindelse med kristendommen og menneskets mulighed for at ændre verden til noget bedre end den er idag, netop fordi at frelseren, en gud inkarnerede og blev som menneske og tog menneskets lidelser på sig, for at frelse os for det moralske forfald der tydeligvis ses i forbindelse med Babylon og Romeriget.

Derved er vi i fælleskab med Kristus, at han har forenet sig med jorden

Andre guder bor andre steder hvor udviklingsgangen er anderledes, f.eks. ville mennesket ikke kunne udholde den lynhurtige udvikling der kommer fra solen

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Det er skuda ikke ordgøgleri, når du tog for givet, at vi bare uden videre vidste hvordan du brugte så gennemkonnoterede begreber på den måde du åbenbart gjorde.
Men det var godt du gjorde rede for dem. Jeg kan meget bedre følge din tankegang nu :)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Odden skrev:
Det er skuda ikke ordgøgleri, når du tog for givet, at vi bare uden videre vidste hvordan du brugte så gennemkonnoterede begreber på den måde du åbenbart gjorde.
Men det var godt du gjorde rede for dem. Jeg kan meget bedre følge din tankegang nu :)

True
Jeg udtrykte mig måske også lidt forvirende, som jeg jo ofte gør :)

Som du nok også kan læse er min tankegang meget inspirereret af Rudolf Steiner og hans revurdering af Kristendommen iforhold til mange af de mere verdslige kirker

Har du læst om 'the second comming of christ' på æterplanet?

Mvh. Astral

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Som Karl Marx sagde
"Religion er opium for folket"
Og jeg er helt enig i den påstand, religion er ikke andet end nogle geniale gamle skrifter. Som for længst er forældet og kun gør skade på et moderne samfund, såvel som et middelalderligt!!
Men aligevel vil jeg sige at, hele vores etik og grundlaget for grundloven og vores sunde fornuft udspringer fra de "gode" sider af kristendommen.
Pæjz

Titel:
In our memories
Brugeravatar

brake skrev:
Som Karl Marx sagde
"Religion er opium for folket"
Og jeg er helt enig i den påstand, religion er ikke andet end nogle geniale gamle skrifter. Som for længst er forældet og kun gør skade på et moderne samfund, såvel som et middelalderligt!!
Men aligevel vil jeg sige at, hele vores etik og grundlaget for grundloven og vores sunde fornuft udspringer fra de "gode" sider af kristendommen.
Pæjz

Undskyld mig, men det er bare ekstremt tynde argumenter du kommer med

Hvor meget ved du om religion og historie?

Enhver kan erklære sig enig med Marx men det bliver bare så kliche agtigt og desuden er han jo også foregangsmand for kommunismen som har millioner af menneskeliv på samvitigheden, ikke ligefrem noget jeg ville associere mig med.

Vi kunne også vende den om og sige, videnskab er opium for folket

Det er en floskel

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland
Det bedrøver mig enormt meget med alle de negative synspunkter ang. religion. Som Ali skrev, er det ikke religionen i sig selv, men de evigt mistolkende tilhængere, os mennesker, der er problemet.
For mig at se, udspringer alle religioner fra den samme kilde. Men de er alle sammen "opfundet" af mennesker, og allerede dér opstår der mistolkninger af det åndelige. En religion som kristendommen, nægter jeg at tro er skabt for at mennesker skulle bekrige de ikke-kristne, men ikke destomindre er den igennem hele historien blevet misbrugt, og der er blevet udgydt utrolig meget blod i guds navn. Det er fuldstændig absurd, at en kærlig og tilgivende gud, som jo er en af grundpillerne i kristendommen, skulle ønske død over hans egne skabninger. Alligevel har mennesket været i stand til at se forbi dét, og gøre nøjagtigt som det faldt dem ind, blot ved at tolke på et enkelt vers i bibelen.

I stedet for at fokusere på alle de historiske, menneske-skabte, begivenheder, foretrækker jeg at se religionerne som en positiv ting for mange mennesker, hvis det kan hjælpe dem til at leve et mere kærligt og lykkeligt liv.
Selv er jeg hverken kristen, buddhist eller tilhænger af nogen anden menneske-skabt religion. Jeg tror det er vigtigere at erfare det åndelige/spirituelle på sig selv, og derefter beslutte hvem man er ud fra erfaringen (der er sikkert nogle af jer der har læst bøger der siger det samme). Om det er gud, en større mening eller Universets kræfter er for mig underordnet, så længe det medfører livsglæde og kærlighed/næstekærlighed, for det, mener jeg, er det vi er her for.

Og det vist en værre gang sukkersødt folosofi jeg fik lukket ud der, men sådan er det..

Btw. var det ret off. topic..

Jeg tror, at vi som mennesker, fra dag 1. har kunne skelne "godt" fra "ondt". Det er bare og lytte til vores følelser omkring en hvilken som helst handling eller hændelse. Men som det også er nævnt tidligere i denne tråd, har vi jo været ret langt ude og skide, og nogle rigtig barbariske stoddere. Så man kan vel sige, at kristendommen kom og gav os en reminder, så vi igen kom i tanker om, at man ik bare skal knalde naboens kone og stjæle hans bil..
Men det er nu ret svært at vurdere hvordan samfundet ville se ud idag uden kristendommens indflydelse.. Så flot af mig, jeg skriver meget, men melder alligevel pass til trådens spørgsmål... sov godt

Mvh. SpuN-

Titel:
In our memories
Brugeravatar

SpuN- skrev:
Det bedrøver mig enormt meget med alle de negative synspunkter ang. religion. Som Ali skrev, er det ikke religionen i sig selv, men de evigt mistolkende tilhængere, os mennesker, der er problemet.
For mig at se, udspringer alle religioner fra den samme kilde. Men de er alle sammen "opfundet" af mennesker, og allerede dér opstår der mistolkninger af det åndelige. En religion som kristendommen, nægter jeg at tro er skabt for at mennesker skulle bekrige de ikke-kristne, men ikke destomindre er den igennem hele historien blevet misbrugt, og der er blevet udgydt utrolig meget blod i guds navn. Det er fuldstændig absurd, at en kærlig og tilgivende gud, som jo er en af grundpillerne i kristendommen, skulle ønske død over hans egne skabninger. Alligevel har mennesket været i stand til at se forbi dét, og gøre nøjagtigt som det faldt dem ind, blot ved at tolke på et enkelt vers i bibelen.

I stedet for at fokusere på alle de historiske, menneske-skabte, begivenheder, foretrækker jeg at se religionerne som en positiv ting for mange mennesker, hvis det kan hjælpe dem til at leve et mere kærligt og lykkeligt liv.
Selv er jeg hverken kristen, buddhist eller tilhænger af nogen anden menneske-skabt religion. Jeg tror det er vigtigere at erfare det åndelige/spirituelle på sig selv, og derefter beslutte hvem man er ud fra erfaringen (der er sikkert nogle af jer der har læst bøger der siger det samme). Om det er gud, en større mening eller Universets kræfter er for mig underordnet, så længe det medfører livsglæde og kærlighed/næstekærlighed, for det, mener jeg, er det vi er her for.

Og det vist en værre gang sukkersødt folosofi jeg fik lukket ud der, men sådan er det..

Btw. var det ret off. topic..

Jeg tror, at vi som mennesker, fra dag 1. har kunne skelne "godt" fra "ondt". Det er bare og lytte til vores følelser omkring en hvilken som helst handling eller hændelse. Men som det også er nævnt tidligere i denne tråd, har vi jo været ret langt ude og skide, og nogle rigtig barbariske stoddere. Så man kan vel sige, at kristendommen kom og gav os en reminder, så vi igen kom i tanker om, at man ik bare skal knalde naboens kone og stjæle hans bil..
Men det er nu ret svært at vurdere hvordan samfundet ville se ud idag uden kristendommens indflydelse.. Så flot af mig, jeg skriver meget, men melder alligevel pass til trådens spørgsmål... sov godt

Mvh. SpuN-

Kloge ord

Da Adam og Eva spiste af æblet blev de frie til at begå fejl(ondt) og fik derved kendskab til godt og ondt, dette betød dog også at paradiset blev tabt (det ufejlbarligt gode) og vi må dermed kæmpe os vej tilbage til det tabte paradis til bevist at opfatte udødeligheden og det sande, det evige, men det er kun mulig hvis vi kan løsrive os fra illusionen fra Matrixen, jorden er stedet hvor vi erobre friheden, finder vi derved den rette vej tilbage kommer vi rigere frem til målet eftersom det er nået i frihed og ikke per automatik (hvor vi blot altid gør det rigtige udfra instinkt)

Det er en svær mission, men derfor kan man også sige at der er noget lykkeligt ved fristelsen af Adam og Eva i ogmed at vi kan erobre friheden til at forstå og handle efter det rigtige og gode, men samtidig også muligheden for fortabelse og vildførelse, en udvikling åbner for begge veje fremad og tilbage, opad og nedad, evolution og devolution

Slangen i Paradis er såvidt jeg er orienteret Lucifer, lysbringeren som giver mennesket mulighed for at frihed, et toægget damoklessværd som viser hvores styrke(muligheden for at løfte os op/selvudvikling) og hvores svaghed (mulighed for fortabelse og at styrte i afgrunden)

Lyset er sandheden og vi har potentionalet for at søge mod lyset og at komme tættere derved, men også for at fare vild i mørkets vildførelse og forviring)

Derfor har Lucifer også en utrolig god side som menneskets velgører
Og jeg mener at han på et højere plan er en skabning som er God men som prøver mennesket som en eksaminator

Mvh. Astral

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Spun skrev:
Citat:

Vi var muligvis nogle barbariske stoddere over for andre lande, før kristendommen, men vi havde et velfungerende samfund med en velfungerende religion (asetro).. Hvad for dig til at tro at alle bare "knaldede" naboens koner og stjal fra hverandre? Jeg synes den slags holdninger afslører et meget arrogant og uvidende syn på vores hedenske forfædre.
Da kristendommen kom, lagde den sin klamme hånd på al hedensk aktivitet, som blomstrede overalt i landet, og så vidt jeg ved så ranede den godt til sig af landets guld.

Kirken har aldrig handlet om næstekærlighed, men om magt i dens mest afskyelige form. At den idag er blevet tandløs, skyldes kun at det var den eneste måde den fik lov til at bevare sin plads i vores samfund på.

Hilsen Fanny

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Fanny skrev:
Spun skrev:
Citat:

Vi var muligvis nogle barbariske stoddere over for andre lande, før kristendommen, men vi havde et velfungerende samfund med en velfungerende religion (asetro).. Hvad for dig til at tro at alle bare "knaldede" naboens koner og stjal fra hverandre? Jeg synes den slags holdninger afslører et meget arrogant og uvidende syn på vores hedenske forfædre.
Da kristendommen kom, lagde den sin klamme hånd på al hedensk aktivitet, som blomstrede overalt i landet, og så vidt jeg ved så ranede den godt til sig af landets guld.

Kirken har aldrig handlet om næstekærlighed, men om magt i dens mest afskyelige form. At den idag er blevet tandløs, skyldes kun at det var den eneste måde den fik lov til at bevare sin plads i vores samfund på.

Hilsen Fanny

Kristendommen blev faktisk ubredt i Danmark relativt fredeligt og gik hånd i hånd med hedenskaben et godt stykke hen af vejen, at gejstelige og kirkefolk så har udnyttet deres position til at få magt, har sådan set ikke noget med religionen at gøre, det kunne lige så godt være en anden tro.

Og jo, hedningene og vikingerne var nogen rigtig agressive folk som røvede og voldtog de landsbyer de kunne komme til, det er fakta, at kirken så har gjort det samme er vel nok rigtigt nok, men egentlig så må man sige at de værdier vi idag har som kristne nok ikke havde vundet indpas uden en konvertering af hedningene og der må jeg altså nok tilstå at sværdet til en hvis grad var nødvendig for at omvendte mange hedenske folk, da de jo ikke ville gøre det friviligt, man må også prøve at forstå at tiderne dengang var noget anderledes end de er idag og at krig og vold nok mere var en del af hverdagen

Mvh. Astral

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Astral skrev:
Citat:
Og jo, hedningene og vikingerne var nogen rigtig agressive folk som røvede og voldtog de landsbyer de kunne komme til, det er fakta, at kirken så har gjort det samme er vel nok rigtigt nok, men egentlig så må man sige at de værdier vi idag har som kristne nok ikke havde vundet indpas uden en konvertering af hedningene og der må jeg altså nok tilstå at sværdet til en hvis grad var nødvendig for at omvendte mange hedenske folk, da de jo ikke ville gøre det friviligt, man må også prøve at forstå at tiderne dengang var noget anderledes end de er idag og at krig og vold nok mere var en del af hverdagen

Jeg er ikke sikker på, at det var kirken som gav os de værdier, siden både de hedenske og kristne plyndrede og voldtog lige meget. Jeg tror mere på, at det var tiden og viljen til at skabe et retfærdigt samfund der modnede vores væsen. Vi er blevet mere internationale, og skal man kunne have indflydelse og gode handelsforbindelser til andre lande, må man opfører sig ordentligt. Vi har lært "at behandle andre som vi selv ønsker at blive behandlet".

Hilsen Fanny

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Fanny skrev:
Astral skrev:
Citat:

Jeg er ikke sikker på, at det var kirken som gav os de værdier, siden både de hedenske og kristne plyndrede og voldtog lige meget. Jeg tror mere på, at det var tiden og viljen til at skabe et retfærdigt samfund der modnede vores væsen. Vi er blevet mere internationale, og skal man kunne have indflydelse og gode handelsforbindelser til andre lande, må man opfører sig ordentligt. Vi har lært "at behandle andre som vi selv ønsker at blive behandlet".

Hilsen Fanny

Men alle disse ting som at behandle andre godt, at elske hinanden er jo netop kristendommens budskab ;) at mange såkaldte Kristne måske ikke helt lever op til det er så en anden sag, man kan jo være kristen både af sindelag og af tro, det vigtigste er sindelaget men troen styrker sindelaget hvis man har det i forvejen og ikke bliver alt for fanatisk og ser satan allevegne

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]