vi er lige i vores uligehed, faelles i ensomheden. naar jeg siger at kvinden er underlagt det transcendent mandlige og sidenhen vice versa snakker jeg mest om roller og kreativ virkelighedbygning. dvs, det transcendent mandlige er en dominerende, virkelighedsskabende, rolle som alle kan baere, det transcendent kvindelige, underdanige, virkelighedspaalagte, er ligesaa en rolle for alle. men ikke andet end det i vores samfund, roller. i det muslimske samfund er disse roller stadigvaek imprintet i en eller anden form for strikst regelsaet, og vi med vores frihed anser saa deres nonfrihed som negativt. og deri ligger fejlen, deres samfund er deres virkelighed, vores samfund vores virkelighed. og ingen virkelighed er bedre end den anden, de virker allesammen ligegodt, vel og maerke hvis succes kriteriet er at der ER en virkelighed, og hvordan kan succes kriteriet vaere andet?
jeg tror det fundementalt menneskelige du snakker om ikke afviger synderligt meget fra de adfaerdsmoenstre en bavianflok udviser. en domineret eksistens skal domineres, og en dominator dominere.
af det kan man jo udlede at vi lever i en frihedens forradne epoke. civilisationen som den bliver udtrykt i den vestlige verden er af det negative. folk her har glemt deres sande natur i humanismens aand, og undrer sig over den muslimske slavindes salighed.
at vaere underlagt en andens kreative handling er nu engang den ultimative frihed. saa hvorfor skabe sin egen virkelighed naar nu den vi deler med de andre er saa nem ikke at tage stilling til.
|