Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 19:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Halose skrev:
Moonage daydreamer skrev:
Du modsiger dig selv lidt dér. Først skriver du at vi "opfatter verden ens, fastlåst og objektiv"(hvilket jeg er meget uenig i),

Nej, det er lige præcis det han skriver at vi ikke gør..

En ærlig fejl. Heldigvis er resten dybt genialt skrevet og ikke spor forvrøvlet.

( :oops: )

Moderator
Brugeravatar

Jeg er uenig med dig i at vi opdigter kontrasten (på et relativt plan i hvertfald). Nogle ting føles da bedre end andre. Jeg kan fx godt lide når solen skinner og jeg sidder ude i haven med en portion jordbær med fløde; det mener jeg ikke at jeg har lært, men derimod er noget der ligger i min natur, ligesom det ligger i alle andres.

Mener heller ikke nødvendigvis at vi selv aktivt bestemmer/lærer hvad vi bryder os om, men at betegnelserne og kontrasterne er sat ud fra hvordan vi opfatter objekterne i vores verden, og eftersom vi mennesker har ret meget til fælles med hinanden, passer det også på størstedelen.
Jeg tror nu første gang man oplever noget, tager man ubevist eller bevist et standpunkt om man kan lide det eller ej. Det er vel heller ikke ALLE der kan lide jordbær med fløde i solskin, men mange kan.

Jeg tror vi er enige i at vi opfatter os selv og verden subjektivt, men at vi er ens, ligesom verden er det for alle. Det ser vi bare ikke. Spørgsmålet er så bare hvilken værdi løgnen/fornægtelsen har.

Jeg tror nu ikke vi er ens, men tror vi har MEGET til fælles. Det er måske muligt at verdenen er ens for alle, men når vores opfattelse af den variere, jvf. subjetivt verdenssyn, umuliggøre det så ikke netop at verdenen er ens for alle, selvom det måske er den samme verden vi lever i?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]