Moonage daydreamer skrev:
Jeg er uenig med dig i at vi opdigter kontrasten (på et relativt plan i hvertfald). Nogle ting føles da bedre end andre. Jeg kan fx godt lide når solen skinner og jeg sidder ude i haven med en portion jordbær med fløde; det mener jeg ikke at jeg har lært, men derimod er noget der ligger i min natur, ligesom det ligger i alle andres.
Mener heller ikke nødvendigvis at vi selv aktivt bestemmer/lærer hvad vi bryder os om, men at betegnelserne og kontrasterne er sat ud fra hvordan vi opfatter objekterne i vores verden, og eftersom vi mennesker har ret meget til fælles med hinanden, passer det også på størstedelen.
Jeg tror nu første gang man oplever noget, tager man ubevist eller bevist et standpunkt om man kan lide det eller ej. Det er vel heller ikke ALLE der kan lide jordbær med fløde i solskin, men mange kan.
Moonage daydreamer skrev:
Jeg tror vi er enige i at vi opfatter os selv og verden subjektivt, men at vi er ens, ligesom verden er det for alle. Det ser vi bare ikke. Spørgsmålet er så bare hvilken værdi løgnen/fornægtelsen har.
Jeg tror nu ikke vi er ens, men tror vi har MEGET til fælles. Det er måske muligt at verdenen er ens for alle, men når vores opfattelse af den variere, jvf. subjetivt verdenssyn, umuliggøre det så ikke netop at verdenen er ens for alle, selvom det måske er den samme verden vi lever i?