Forudsigelse er noget alle kulturer benytter sig af i forskellig grad.
Den vestlige bruger det feks i forbindelse med astronomi og vejr og sygdoms-forløb og hvem der er potentiel terrorist og i sport og i poker og i lotto og i tv-programmer for hele ugen osv osv osv.
Gamle religioner bruger det også. I biblen står der tusindvis af forudsigelser, om alt muligt.
Mayaerne havde en hel kalender opbygget omkring forudsigelser.
Og i filosofien er det jo også oplagt at spekulere over den slags, og om hvad der præcist er muligt i eksistensen. Og selv de mest fanatiske fysik-tilhængere, der afskyr enhver afskygning af 'mystik', er stadig tvunget til at anerkende at de ikke kender verden 100 procent til fulde.
Så ka' man forudsige at solen vil skinne på et bestemt tidspunkt, og tænke på det på forhånd?
Well, måske, jeg ved det stadig ikke, men jeg tror at jo mere man kender sin eksistens, og de regler den er underlagt, jo bedre vil man ku' forudsige hvad man vel ka' kalde et 'konsekvens-billede' (altså hvordan nogle ting vil være efter en bestemt tid, hvis man kender deres start-situation)

Man ka' forudsige sol-formørkelser meget præcist mange år frem, fordi de indvolverede mekanismer er få og relativt simple at beregne på. Hvorimod feks vejret, som feks orkanen IKE i usa ligenu, har relativt større sværheds-grad at forstå reglerne for, og derfor ikke er ligeså let at forudsige noget om.
Og Uanset om det at ku' forudsige ting reelt er noget simpelt fysisk (hvis man da overhovedet ka' tale om simpel fysik, med alt det forskerne indimellem fortæller om deres mange ekstremt bizarre eksperimentale resultater), eller noget mere 'mystisk' (eller måske ligefrem guddommeligt), så vil det jo være en del af den eksistens mennesket generelt er underlagt.
Jeg kender, som sagt, ikke eksistensen fuldt ud, så jeg ka' ikke afvise at der sker ting vi ikke endnu som mennesker forstår, men som alligevel påvirker os på mange mystiske måder. Ord-sproget "når man tænker på solen..." er jo alment kendt, så fænomenet er ihvertfald udbredt mellem mange mennesker

Det er vel som med kvindelig intuition, hvad er det egentlig?

PS: ikke for at være lyse-slukker, men jeg vil godt lige advare mod pm-debatter, da man med pm's aldrig ved om det er profilen's ejer man taler med, eller en der 'låner' profilen. Jeg har selv lige været igennem et fup-nummer på den måde på et andet fora, hvor jeg fik nogle falske pm'er jeg troede var ægte. Så vær altid opmærksom og bevar en sund tvivl på alt der kommunikeres. Narko-krigen må ikke under-vurderes, eller de beskidte tricks nogle bruger. I mit tilfælde fik jeg en mail om at en person der betyder noget for mig var blevet kørt ned og lå for døden i koma, hvilket viste sig at være en fup-mail personen ikke selv havde skrevet, men som det tog mig nogle dage at finde ud af. Og den slags tricks er efter min mening langt over stregen, men bli'r benyttet, så alle bør være forsigtige.
Det var bare en side-kommentar