Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 19:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Hey

Menneskeheden har i årtusinder kendt til psychedeliske substansers evne til at få os i nærmere kontakt med det overjordisk. Fra den græske mytologis orakler til mayaindianer spirituelle ritueller. Men jeg havde aldrig forestillet mig at jeg skulle opleve noget ligende.

For ikke så lang tid siden, var jeg på et mildest talt meget langt syre trip. Ca. 6 dage, dog ikke 6 dage i træk, men flere syre trips fordelt ud over 6 dage.

Efter den første dag/nat, begyndte der så at ske de mærkeligste ting, Ind i mellem sprang der pludselig en tanke frem i mit hoved, og få sekunde eller minutter efter manifesterer tanken sig i virkeligheden. Det kunne f.eks være at jeg tænkte på et specialt ord eller en situation, og få sekunder efter siger en person jeg er sammen med ordet eller noget i retningen af det. Jeg havde måske ikke tænkt en ligende tanke i mange år, og pludselig, ud af ingenting tænker jeg på det, også manifesterer det sig på eller anden måde. Det kunne også være at jeg pludselig tænkte på en eller anden genstand, og vupti så var den der foran mig, uden jeg har nogen kontrol over det. Og det blev bar ved og ved ind i mellem. Man tænker på noget, også sker det for øjnene og ørene på en. Man kender det selvfølgelig godt fra hverdagen, hvor man tænker på noget, også siger ens sidemand det samme, men det er alligevel ikke noget der sker specialt tit. Her skete det måske 20-30 gange på en uge, det er måske sket 20-30 gange i hele mit liv indtil nu. Det vildeste ved det hele var at jeg ikke kun var mig, men flere af dem jeg var sammen med, der havde den samme. Virkelig skørt. Det var også som om, vi nogen gange kunne føre telepatiske samtale på en eller anden måde. Ud over den oplevelses havde jeg virkelig også nogen andre virkelig sperituelle oplevelse på det trip, kontant som alting lige pludselig gav meget mere mening, somom alt lige pludselig passede helt perfekt samme. Det umuligt at forklare.

Men det er dog på ingen måder et enestående eksempel. Jeg fandt denne beskrivelse på wiki om hvad nogen mennesker kan ricikerer at opleve under indflydelse af LSD:

Citat:
LSD is considered an entheogen because it can catalyze intense spiritual experiences where users feel they have come into contact with a greater spiritual or cosmic order. Some users report insights into the way the mind works, and some experience long-lasting changes in their life perspective. Some users consider LSD a religious sacrament, or a powerful tool for access to the divine. Dr. Stanislav Grof has written that religious and mystical experiences observed during LSD sessions appear to be phenomenologically indistinguishable from similar descriptions in the sacred scriptures of the great religions of the world and the secret mystical texts of ancient civilizations

Det passer perfekt på vores oplevelse.

nogen andre der har haft ligende oplevelser, så vil jeg meget gerne høre om dem :D

Senest rettet af snufkin 08 sep 2008 20:36, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej og jeg håber at andre ville være bekymret på mine vegne hvis jeg påstod at have telepatiske evner. :roll:

Edit: Jeg har i øvrigt aldrig prøvet lsd, så jeg skriver vel som jeg har forstand til.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Moonage daydreamer skrev:
Nej og jeg håber at andre ville være bekymret på mine vegne hvis jeg påstod at have telepatiske evner. :roll:

Edit: Jeg har i øvrigt aldrig prøvet lsd, så jeg skriver vel som jeg har forstand til.

Jo der er faktisk andre personer der har haft en ligende oplevelse :wink: , jeg har pm'et med en her fra boardet. Jeg skal ikke kunne sige hvorfor vedkommende hart valgt at skrive til mig over pm, istedet for at poste her i forummet.

Ps jeg mener heller ikke at jeg har telepatiske evner, det føltes bare så virkeligt samtidigt med at det ikke kun var mig, men flere af dem jeg var samme med der havde den. Og jeg ved jo at andre har oplevet det samme under indflydelse af LSD. Jeg har sågar hørt ligende historier for 10 år siden.

Sidenhen har jeg talt med en ældre herre, ikke om LSD, men om tilfældighed og syndsynlighed, og disse to begreber på et højere meta -og kvantefysisk niveau. Altså det med at man aldrig har hørt om en bestemt ting, og pludselig den dag man stifter bekendskab med dette, støder man ind i det 8 gange på samme dag. Eller f.eks, som i min situation: at man tænker en tanke, og lige bagefter siger en person det samme som man tænkte, selvom der måske er gået 10 år siden man tænkte på netop det. Er det sansyndligt at det er 100% tilfældigt at disse situationer opstår? Eller ligger der virkelig et dybere kvante ellert metafysisk system bag? Måske kunne LSD ha en forbinnelse her.
Han anbefalede mig at læse en bog ved navn Sandynlighedens Grændse af Arthue Koestler eller på engelsk The Roots of Coincidence. Der netop vender og drejer dette emne. Det har åbenbart været en del fysikere og filosoffer der har været optaget af dette fænomen i mange hundrede år. I bogen høre man om hvad forskellige forskere og filosoffer har at sige om den her sag. For nogen mener åbenbart at der er et eller andet uforklarligt, og prøver at komme med nogen teser. Jeg glæder mig hvertfald til at læse bogen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg tror at du lægger for meget i din oplevelse. Somregel, når sådanne ting hænder (at du tænker på en sang, og pludselig synger sidemanden det) så skyldes det at du underbevidst er blevet tunet ind i disse baner. Foreksempel kan man have været i et indkøbscenter, med en svag musak kørende i baggrunden. Uden at lægge mærke til musikken, begynder man kort efter at tænke på sangen osv.
Måske LSD'en har hjulpet jeres underbevidsthed lidt på vej? Altså, fået jer til at "samle" forskellige indtryk, ubevidst. . . samtidigt...

Åh, hvor er det rodet skrevet. Jeg orker ikke at formulere mig. Håber det giver mening. Min pointe er: Du er formentligt ikke synsk, og LSD har formentligt ingenting at gøre med overnaturlige evner.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Paul Muad Dib skrev:

Håber det giver mening. Min pointe er: Du er formentligt ikke synsk, og LSD har formentligt ingenting at gøre med overnaturlige evner.

Det gir fint mening, og tro mig ret, jeg mener bestemt heller ikke jeg er synsk eller har overnaturlige evner, og hvis jeg skulle, ville jeg nok mene alle havde disse sanser. Jeg ved ikke om du har læst hvad jeg skrev længere oppe, men jeg er begyndt og næsten færdig med at læse en bog omhandlende emnet ESP (Extra-sensorisk perception), stadig uløste gåder inden for meta-og kvante fysiskens verden og mulige teorier om synthese mellem ESP og de fysiske love. Den vender og drejer disse fænomener som ingen stadig kan bekræfte eller afkræfte som virkelige. Det er enmer der altid har interesseret mig, siden jeg var en lille dreng. Om LSD har noget at gøre med disse fænomener tvivler jeg dog også på. Men stadig sjovt at LSD kan frembringe disse oplevelser hos folk. Det virker nok også ekstra stærkt på mig, da jeg jo har tænkt rigtig meget over sådanne ting, i måske 20 år. Også pludselig kommer jeg ud for den her vilde oplevelse. (det skal også lige sige at jeg kun har taget LSD 3 gange før, første gang for ca. ½ år siden)De

Men somsagt tidligere i tråden er jeg langt fra den eneste der har oplevet det her, og undret sig over dette, både under indflydelse af LSD og uden.

Relativistisk båthorn

Forudsigelse er noget alle kulturer benytter sig af i forskellig grad.

Den vestlige bruger det feks i forbindelse med astronomi og vejr og sygdoms-forløb og hvem der er potentiel terrorist og i sport og i poker og i lotto og i tv-programmer for hele ugen osv osv osv.

Gamle religioner bruger det også. I biblen står der tusindvis af forudsigelser, om alt muligt.

Mayaerne havde en hel kalender opbygget omkring forudsigelser.

Og i filosofien er det jo også oplagt at spekulere over den slags, og om hvad der præcist er muligt i eksistensen. Og selv de mest fanatiske fysik-tilhængere, der afskyr enhver afskygning af 'mystik', er stadig tvunget til at anerkende at de ikke kender verden 100 procent til fulde.

Så ka' man forudsige at solen vil skinne på et bestemt tidspunkt, og tænke på det på forhånd?
Well, måske, jeg ved det stadig ikke, men jeg tror at jo mere man kender sin eksistens, og de regler den er underlagt, jo bedre vil man ku' forudsige hvad man vel ka' kalde et 'konsekvens-billede' (altså hvordan nogle ting vil være efter en bestemt tid, hvis man kender deres start-situation) :)

Man ka' forudsige sol-formørkelser meget præcist mange år frem, fordi de indvolverede mekanismer er få og relativt simple at beregne på. Hvorimod feks vejret, som feks orkanen IKE i usa ligenu, har relativt større sværheds-grad at forstå reglerne for, og derfor ikke er ligeså let at forudsige noget om.

Og Uanset om det at ku' forudsige ting reelt er noget simpelt fysisk (hvis man da overhovedet ka' tale om simpel fysik, med alt det forskerne indimellem fortæller om deres mange ekstremt bizarre eksperimentale resultater), eller noget mere 'mystisk' (eller måske ligefrem guddommeligt), så vil det jo være en del af den eksistens mennesket generelt er underlagt.

Jeg kender, som sagt, ikke eksistensen fuldt ud, så jeg ka' ikke afvise at der sker ting vi ikke endnu som mennesker forstår, men som alligevel påvirker os på mange mystiske måder. Ord-sproget "når man tænker på solen..." er jo alment kendt, så fænomenet er ihvertfald udbredt mellem mange mennesker :)

Det er vel som med kvindelig intuition, hvad er det egentlig? :)

PS: ikke for at være lyse-slukker, men jeg vil godt lige advare mod pm-debatter, da man med pm's aldrig ved om det er profilen's ejer man taler med, eller en der 'låner' profilen. Jeg har selv lige været igennem et fup-nummer på den måde på et andet fora, hvor jeg fik nogle falske pm'er jeg troede var ægte. Så vær altid opmærksom og bevar en sund tvivl på alt der kommunikeres. Narko-krigen må ikke under-vurderes, eller de beskidte tricks nogle bruger. I mit tilfælde fik jeg en mail om at en person der betyder noget for mig var blevet kørt ned og lå for døden i koma, hvilket viste sig at være en fup-mail personen ikke selv havde skrevet, men som det tog mig nogle dage at finde ud af. Og den slags tricks er efter min mening langt over stregen, men bli'r benyttet, så alle bør være forsigtige.
Det var bare en side-kommentar :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

JEL skrev:
Forudsigelse er noget alle kulturer benytter sig af i forskellig grad.

Den vestlige bruger det feks i forbindelse med astronomi og vejr og sygdoms-forløb og hvem der er potentiel terrorist og i sport og i poker og i lotto og i tv-programmer for hele ugen osv osv osv.

Gamle religioner bruger det også. I biblen står der tusindvis af forudsigelser, om alt muligt.

Mayaerne havde en hel kalender opbygget omkring forudsigelser.

Og i filosofien er det jo også oplagt at spekulere over den slags, og om hvad der præcist er muligt i eksistensen. Og selv de mest fanatiske fysik-tilhængere, der afskyr enhver afskygning af 'mystik', er stadig tvunget til at anerkende at de ikke kender verden 100 procent til fulde.

Så ka' man forudsige at solen vil skinne på et bestemt tidspunkt, og tænke på det på forhånd?
Well, måske, jeg ved det stadig ikke, men jeg tror at jo mere man kender sin eksistens, og de regler den er underlagt, jo bedre vil man ku' forudsige hvad man vel ka' kalde et 'konsekvens-billede' (altså hvordan nogle ting vil være efter en bestemt tid, hvis man kender deres start-situation) :)

Man ka' forudsige sol-formørkelser meget præcist mange år frem, fordi de indvolverede mekanismer er få og relativt simple at beregne på. Hvorimod feks vejret, som feks orkanen IKE i usa ligenu, har relativt større sværheds-grad at forstå reglerne for, og derfor ikke er ligeså let at forudsige noget om.

Og Uanset om det at ku' forudsige ting reelt er noget simpelt fysisk (hvis man da overhovedet ka' tale om simpel fysik, med alt det forskerne indimellem fortæller om deres mange ekstremt bizarre eksperimentale resultater), eller noget mere 'mystisk' (eller måske ligefrem guddommeligt), så vil det jo være en del af den eksistens mennesket generelt er underlagt.

Jeg kender, som sagt, ikke eksistensen fuldt ud, så jeg ka' ikke afvise at der sker ting vi ikke endnu som mennesker forstår, men som alligevel påvirker os på mange mystiske måder. Ord-sproget "når man tænker på solen..." er jo alment kendt, så fænomenet er ihvertfald udbredt mellem mange mennesker :)

Det er vel som med kvindelig intuition, hvad er det egentlig? :)

PS: ikke for at være lyse-slukker, men jeg vil godt lige advare mod pm-debatter, da man med pm's aldrig ved om det er profilen's ejer man taler med, eller en der 'låner' profilen. Jeg har selv lige været igennem et fup-nummer på den måde på et andet fora, hvor jeg fik nogle falske pm'er jeg troede var ægte. Så vær altid opmærksom og bevar en sund tvivl på alt der kommunikeres. Narko-krigen må ikke under-vurderes, eller de beskidte tricks nogle bruger. I mit tilfælde fik jeg en mail om at en person der betyder noget for mig var blevet kørt ned og lå for døden i koma, hvilket viste sig at være en fup-mail personen ikke selv havde skrevet, men som det tog mig nogle dage at finde ud af. Og den slags tricks er efter min mening langt over stregen, men bli'r benyttet, så alle bør være forsigtige.
Det var bare en side-kommentar :)

Imponerende at du kan skrive så meget og sige så lidt på samme tid.

Relativistisk båthorn

Hvad mangler du?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
JEL skrev:
Hvad mangler du?

substans.

jeg ligger og læser Tom Wolfe's "The Electric Kool-aid Acid Test" om Kesey, Alpert og de andre pranksters ombord på FURTHUR. ekstremt underholdende, og godt skrevet. der er en dialog som på ekstremt humoristisk vis afmystificerer det med telepatiske samtaler.

Each one of us has a chess figure in his hand and becomes that character and they are rapping off the personalities they see in these figures, and they start thinking the same things at once. -I, too, saw these funny little curves under this figure's hand here, no larger than the head of a tiny tack, as... golden hubcaps.... I was about to say it - It's the strangest feeling of my life. - Intersubjectivity, as if our consciousnesses have opened up and flowed together and now one has only to look at a flicker of the other's mouth or eye or the chessman he holds in his hand, wobbling. -
- You Wouldn't believe a girl with electric eel tits, would you, king?
- The ones that ionized King Arthur's sword under swamp water?
- The very ones. Dugs with a thousand tiny suction caps, a horny, duggy little girl, I'm afraid, 120 household volts of jail bait if I ever saw one -
- and how, in the wildest operations of chance, could a term like 120 household volts of jail bait arise in all our minds at once -

den sidste sætning er Tom Wolfe's efterrationalisering på fornemmelsen af at have en telepatisk evne til tune ind på de samme tanker. og han konkluderer jo ganske rigtigt, at selv den mest rablende, intetsigende sammensætning af ord, kan føles som om man selv lige har tænkt det. forklaringen er naturligvis at LSD afføder den der sammenhørighedsfølelse, hvor individet smelter sammen med omgivelserne. deraf følger, at det som omgivelserne fortæller dig, i denne tilstand af tilnærmet egodød, umiddelbart bliver integreret i din egen begrebsverden som i nuet er uendelig. det er bare ret væsenligt at du holder fast i at det er en følelse, uanset hvor stærkt det måtte påvirke dig. du tænkte ikke disse eksakte ord, du integrerede dem bare som en del af dig selv på et splitsekund.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Nogle sindssyge mennesker mener også de kan tale med de rumvæsner, der går rundt i blandt os.

Relativistisk båthorn

Substans... og hvad er dét så helt konkret?

Original-posteren slutter sin post med at spørge om der findes "nogen andre der har haft lignende oplevelser", og jeg illustrerer så, gennem en række forskellige konkrete, dvs substantive, eksempler, at menneskeheden stort set har beskæftiget sig med denne problematik gennem hele den's eksistens.

Dvs min post har både direkte relevans for spørgsmålet, og helt konkret substans.

Kritik er iorden, men det ska' altså være mere end one-liners eller enkelt-ord der overhovedet ikke konkretiserer hvad det er der præcis kritiseres.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

JEL skrev:
Substans... og hvad er dét så helt konkret?

Helt konkret er det vel det modsatte af vrøvl 8) .

Du skriver mange fornuftige og rigtige ting JEL, men nogle gange er du en anelse, lad os sige vidtfagnende, i dine indlæg.

Trådstarter spurgte helt konkret om der var andre på psy der havde oplevet telepatiske kræfter under et trip, hvorefter du begynder at gå ind i en dyb rodet forklaring om at ingen kender den ultimative sandhed, om narkokrig, terrorister, orkaner, pm-debatter og gamle mayaerkalendere.

Det gør ikke noget, jeg er også selv halvfuld en gang imellem, som nu fx
:mrgreen:

Relativistisk båthorn

Well, kære fulde ven, hvis du nu læste han's indlæg igen, så ville du se at han selv nævner både maya'er og andre mennesker der ikke nødvendigvis har noget med psy at gøre.

Det ka' godt være mit indlæg kommer vidt omkring efter din smag, eller angriber emnet fra en anden vinkel end du lige synes er interessant, men såvidt jeg ka' vurdere er det i det mindste on-topic hele vejen igennem, samt at de ting jeg omtaler er faktuelt korrekte og substantielle.

Så jeg ka' altså ikke ta' kritikken alvorlig i lige netop dette tilfælde :)
(men jeg vil da ha' det i bag-hovedet næste gang jeg skriver noget, da standarden her på psy jo selvfølgelig bør være så høj og saglig som muligt :) )

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: randers
Flere personer der lider af skizofreni har samme symptomer, virkeligheden er dog den, at det er deres hjerne der bytter om på ting der ellers skete i naturlig rækkefølge. så det helt virker som om at de har set i fremtiden. jeg har selv oplevet dette fenomen på LSD og ved hvor virkeligt det kan være. jeg er meget overbevist om at dette er den "naturlige forklaring" selv om det ville have været federe at kunne kalde sig selv for profet i ny og næ.

skal også lige siges at jeg ikke er psykiater eller læge, jeg har bare arbejdet lidt med skizofrene og
eksperimenteret lidt med stoffer, så mere pålidelig er kilden heller ikke.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Det er godt nok en gammel tråd, men da der nu er revet op i den kan jeg lige tilføje L.O.A teorien. Jeg selv er meget skeptisk over for den og synes faktisk den er en gang varm luft, men jeg har et par venner der går meget op i det og faktisk lever efter teorien. Den har hvert fald sin egen forklaring på dine spørgsmål.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]