Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 19:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg faldt over nogen filosofiske radio programmer og vil gerne dele dem med folk der er interesseret. I programmet udveksler 3 personer (en filosof, en forfatter og en fremtidskvinde?) meninger om forskellige begreber. Hvad er kærlighed, ondskab, håb, moral, etc.?

Som regel har jeg selv svært ved at koncentrer mig om denne type programmer, men da de kun vare ca. en halv time bliver det ikke alt for tungt. Jeg kan stærkt anbefale at tage nogen hører bøffer på og høre en enkel udsendelse inden man ligger sig til at sove.

http://www.dr.dk/P1/p1_temaer/Filosoffen

Jeg håber ikke linket har været oppe før, men så er der vel en mod der sletter denne tråd :-D.

God fornøjelse

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
ganske nice.
det må jeg da få lyttet lidt til i aften så ;)

tak for linket.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jeg er ret sikker på linket/programmet ikke har været oppe tidligere - tak!

Ole Fogh Kirkeby er for vild!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Da jeg boede i en kolonihave uden noget strøm og vand for et års tid siden, var der en lille radio der kørte på batterier. Højdepunktet var dette program :D hyggeligt og inspirerende. Og ja, Ole Fogh er en glimrende tænker.
Han sagde i det program om frihed, at frihed er at kunne tænk (eller erfare) det absolutte. Hvor værten siger "Det lyder meget oceanisk", Ole Fogh svarer så "Det er ikke oceanisk, det er sgu meget cool" :D (Frit fra hukommelsen).

I kan tro mit liv var ødelagt, da jeg kom til at rive radioen ned på gulvet, fordi jeg skulle været pakket ind i flere lag tæpper for at holde varmen, så et af dem lige fik fat i antennen, og BOOM, ikke mere radio til Odden :(

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Odden skrev:
Bla bla bla jeg er en fattig bums der ikke tror på værdien af personlig hygiejne og social kontakt bla bla bla jeg havde engang en radio bla bla

:whogives:

Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
De to filosoffer i en evig fejde.... I love it, keep going.

EDIT: I øvrigt, tak for linket, jeg vil tjekke det ud når jeg på et tidspunkt får ubegrænset bredbånd igen. Imens kan jeg jo så passende dykke ned i de 130 podcasts af DR P1's "Eksistens", jeg har liggende - det kan også anbefales, og findes på drs hjemmeside.

Medlem

Geografisk sted: et eller andet sted
Her er et link til et ret fedt program fra BBC om Machiavelli

http://www.bbc.co.uk/radio4/history/ino ... 1209.shtml

MACHIAVELLI AND THE ITALIAN CITY STATES
In The Prince, Machiavelli's great manual of power, he wrote, "since men love as they themselves determine but fear as their ruler determines, a wise prince must rely upon what he and not others can control".
He also advised, "One must be a fox in order to recognise traps, and a lion to frighten off wolves. Those who simply act like lions are stupid. So it follows that a prudent ruler cannot, and must not, honour his word when it places him at a disadvantage".

What times was Machiavelli living through to take such a brutal perspective on power? How did he gain the experience to provide this advice to rulers? And was he really the amoral, or even evil figure that so many have liked to paint him?

Contributors

Quentin Skinner, Regius Professor of History at the University of Cambridge

Evelyn Welch, Professor of Renaissance Studies at Queen Mary, University of London

Lisa Jardine, Director of the Centre for Editing Lives and Letters at Queen Mary, University of London

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Når vi snakker gode P1 radioudsendelser..

Jeg hørte denne for et par uger siden, og den er helt forrygende. Hvis i er til The Doors, så snyd jer ikke for denne..

http://www.dr.dk/P1/Dokumentartimen/Uds ... 153408.htm

(Baudelaire 1860).

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Zarathustra skrev:
Odden skrev:
Bla bla bla jeg er en fattig bums der ikke tror på værdien af personlig hygiejne og social kontakt bla bla bla jeg havde engang en radio bla bla

:whogives:

:roll:

Junior medlem
Brugeravatar

Ja, det er virkelig nogle gode programmer. Fandt dem for ca ½ år siden, og hører dem stadig nogle gange for at falde i søvn. Kan også anbefale at tænde for p1 før man skal sove. Det virker beroligende med summende stemmer...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
poke-1-kenobi skrev:
Her er et link til et ret fedt program fra BBC om Machiavelli

http://www.bbc.co.uk/radio4/history/ino ... 1209.shtml

MACHIAVELLI AND THE ITALIAN CITY STATES
In The Prince, Machiavelli's great manual of power, he wrote, "since men love as they themselves determine but fear as their ruler determines, a wise prince must rely upon what he and not others can control".
He also advised, "One must be a fox in order to recognise traps, and a lion to frighten off wolves. Those who simply act like lions are stupid. So it follows that a prudent ruler cannot, and must not, honour his word when it places him at a disadvantage".

What times was Machiavelli living through to take such a brutal perspective on power? How did he gain the experience to provide this advice to rulers? And was he really the amoral, or even evil figure that so many have liked to paint him?

Contributors

Quentin Skinner, Regius Professor of History at the University of Cambridge

Evelyn Welch, Professor of Renaissance Studies at Queen Mary, University of London

Lisa Jardine, Director of the Centre for Editing Lives and Letters at Queen Mary, University of London

Tak det skal jeg helt klart have hørt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]