Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 22:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Odden skrev:
men nærmere som en spøjs historie pludselig skabt af en abe

HAHA :rocking:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
the-red-pill skrev:
Culpepers skrev:
Edit; Med hensyn til konteksten, så bruges udtrykket ofte hvis en person man ikke har stor tiltro til (f.eks en dårlig forfatter) alligevel skaber noget godt (f.eks en god bog). Så kan man sige "Jaja, Jens' nye bog er ikke dårlig, men giv en abe en skrivemaskine og uendelig meget tid, så kan selv en abe skrive Shakespeares samlede værker" :wink:

Fuck hvor nice. Jeg vil begynde at bruge det i sådanne tilfælde:
"Kagen smager godt mormor, men altså, hvis man satte en flok aber ind i et køkken ville de på et tidspunkt lave en endnu bedre kage."
"Beethoven skrev virkelig stor musik, men altså, hvis man gav en flok aber papir og blyant ville de lave noget større."
"Det er vildt, at vi allerede kan rejse til andre galakser og bosætte os, men altså, hvis man gav aber noget værktøj........."

I lol'd!

For at komme tilbage til aber, blyanter og tid: Du har ret. Der er intet som støtter antagelsen at de faktisk ville skabe den rette sekvens af tegn. Heller ikke hvis de taster på computeren. Der skal noget mere til; f.eks. at de nødvendigvis kombinerer tal og bogstaver, og som en anden bruger skrev, at alle tal, bogstaver og tegn (inkl. mellemrum) har lige stor chance for at indgå i sekvensen. Og så er det stadig bare sandsynligt. Og nu begynder aberne at blive overflødige, og nærmest problematiske. For aben kan ikke forsikre dette, medmindre den er godt trænet. En anden side af mynten er at aber er fandens morsomme.

Medlem
Brugeravatar

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Dennehér tråd er ved at udvikle sig til sådan et abe-eksperiment som den selv handler om... meget meta-agtigt...

Medlem

Ha!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Er glad for at se at mine indlæg leder til andre indlæg (:
- Men ja, det er bare et ordsprog for at bevise, at uendelig tid er meget MEGET lang tid. Og hvis at dette kunne lade sig gøre, så ville man til sidst (eller ved allerførste forsøg for den sags skyld) ende med bibelen/shakespears værker. Du kan jo sammenligne det med at bryde en kode på 10 cifre. Du starter helt tilfældigt, og bliver derefter bare ved med at prøve og prøve. Til sidst må du jo ramme koden, selv om, at det kommer til at tage lang tid. :-)

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Billede

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: reefstail island
Det er jo bare et udtryk, hvorfor bruge tid på at diskutere hvorvidt aberne ville kunne holde en blyant eller bruge et tastatur, konceptet er jo at aberne ville handle fuldstændigt tilfældigt, i forhold til at skrive litteratur.
Så forestil jer dog en computer baseret på én eller anden uendelig energikilde, som udskriver tilfældig grammatik for evigt, på et tidspunkt har den selvfølgelig skrevet Shakespeare, Goethe, fucking Dan Turèll, whatever.
Og nej, computeren går IKKE i stykker, for det er simpelthen ikke relevant for tankeeksperimentet, som jo i bund og grund handler om uendelighed.
Simpelthen fordi uendelighed er. Meget. Lang. Tid.
Læs: UENDELIGHED.

EDIT: Ja okay, noget lignende var jo blevet sagt, jeg fik lige lidt internet rage :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
eskapisme skrev:
Tror du ikke det mere er en talemåde ?
abe = idiot ? måske... eller måske bare et lidt uvidende menneske med måske en stor fantasi ?

For andet giver jo ikke mening, en abe ville jo ikke vide hvad de tegn betød eller lære det på kort tid.
Det ville jo ikke betyde noget da den jo nok ville skriver aghaiphjdahrea+r5hv3a9v3a9av3av9+v'h'a+
som et andet barn... har jeg misforstået noget :D ?

Jeg tror ikke der vitterligt er nogen der tror på den.
Det er nok bare en talemåde.

Den holder jeg også på :D

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]