Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 22:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Medlem

Zarathustra: Det med tvivlen, faktisk er der et lille aspekt hvor tvivlen skal ryttes af vejen, i emnet om uforbeholden sandfærdighed over for sig selv og andre. Den er svær =] Jeg er igang med den face nu. Ingen men'er, kun en konstatering af en selv uden nogen værdi i de sandheder man erkender. Giver det nogen mening for dig som filosof? - Peace.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Phellodendron skrev:
Zarathustra: Det med tvivlen, faktisk er der et lille aspekt hvor tvivlen skal ryttes af vejen, i emnet om uforbeholden sandfærdighed over for sig selv og andre. Den er svær =] Jeg er igang med den face nu. Ingen men'er, kun en konstatering af en selv uden nogen værdi i de sandheder man erkender. Giver det nogen mening for dig som filosof? - Peace.

Jeg synes det er for kort, indforstået og catch-phrase-agtigt den måde du skriver dine pointer/tanker/argumenter på.

Jeg kan ikke rigtig sætte mig ind i hvad du mener, udfra de korte sætninger og begreber du kaster ud dér.

Prøv evt. at skrive noget lidt mere uddybende, hvor du prøver at forklare det, så folk der IKKE i forvejen kender til de ord/begreber du bruger osv. også vil kunne forstå det fuldstændig. (tak :) )

Jeg synes det er svært at tro på, at man fuldstændig kan undgå at "lyve for sig selv" eller "tvivle på sig selv". Det synes jeg Freud, Nietzsche og en del andre (måske også Foucault?) har medvirket til at besværliggøre. De har gjort subjektet "u-gennemsigtigt" og "fremmed for sig selv". (jeg ved godt at jeg også selv "kaster nogle begreber ud" hér - men hvis du ikke forstår hvad jeg mener, så bare skriv og bed om en uddybelse, så prøver jeg at forklare det)

Medlem

Det giver ingen mening ikke at tvivle. Der er altid flere sider af en sag. Det er Yin og Yang, det er et uundgåeligt faktum. Så uanset hvad emnet er, er den eneste ordentlige måde at træffe en beslutning på at have alle facts, se de forskellige sider af sagen og vælge sit standpunkt. Men så er det jo stadig bare ens eget subjektive standpunkt og dermed ikke sagt at andre er forkerte.
Hvis ikke det gælder her, vil jeg også gerne lige have en uddybning...

Hvem fanden var det der sagde "doubt isn't a very pleasent feeling, but certaincy is absurd"?

Google: det var Voltaire.
ED:tak skal du have, Google.
=]

Medlem

Zarathustra: Vil du fortælle hvilke af disse begreber du ikke forstår, eller hvilke sætninger der er for korte? Det eneste "begreb" jeg kan spotte er uforbeholden sandfærdighed. Det bygger kort og godt på at få styr på en selv og smide evt. facader i alle situationer. Det du kan konstatere om dig selv er selvfølgelig som ErkendelsensDøre påpeger, subjektivt. Men hvad man er, er jo ikke givet den samme som man præsenterer sig som under visse omstændigheder.

Ellers så ta det som du vil, du ved hvad uforbeholden er, og så må du selv finde på hvad du synes sandfærdighed skal være.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Jeg syntes det her er enormt interessant, og tak for linket. Bare det at læse rundt på siden har inspireret mig. Ikke nødvendigvis til shamanisme (selvom det er meget tiltalende for mig) men mere det punkt at lære at komme mere i kontakt med sig selv, åbne op for ens omgivelser og medmennesker og finde noget der giver mening i ens liv.

Som i andre også siger eller hentyder til, så er det ikke en søgen mod de endelige svar på de større spørgsmål i livet.
Her tror jeg, ønsket om en vej gennem livet ved dybere forståelse af sig selv og hvad der omgiver en, er en af de store faktore der gør at nogle mennesker vælger en mere "religiøs" vej, for at sige det på den måde.

Personligt tror jeg også at en egen åbenhed over for hvad der er muligt, sætter nogle vigtige rammer for hvordan ens liv ser ud.

Hvorfor være skeptisk eller negativt indstillet over for noget andre mennesker har taget til sig og som faktisk har lært en masse af?

Der findes mange slags trosretninger i vor tid og jeg vil da gerne indrømme at nogle er mere tvivlsomme end andre, set ud fra hvad religionen bygger på og hvad den enkelte religion kræver af det enkelte individ.
Men her er jeg ikke negativ af sind. Hvis disse mennesker har valgt en retning i livet og de mener det er det bedste for dem, jamen så er de vindere i mine øjne, for de var fundet noget at tro på og leve efter.

Jeg er spændt på at se hvordan denne udveksling af tanker, idéer, synspunkter og personlige holdninger udvikler sig...

Medlem

Det at vi kan formulere vores intention har jeg stærkt undervurderet indtil nu i hvert fald =)

Visual Mind: Jeg er helt enig med denne sætning; Personlight tror jeg også at en egen åbenhed over for hvad der er muligt, sætter nogle vigtige rammer for hvordan ens liv ser ud.

ps. Der er også en anden shaman side, http://www.shamanselskabet.dk af Svend Pedersen. Check den ud hvis du ikke har set den.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]