Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 06:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Leve i "nuet"
Junior medlem

Hej,

Gjorde mig nogle tanker inden jeg og nogle venner skulle ryge et par pinde sammen.

Har røget fed 5 - 6 gange før og har næsten hver gang haft den "underlige" men samtidig virkelig fed fornemmelse af, at det der skete ikke sker nu, men er sket, og jeg oplever det igen, en form for deja vu.

Det lyder mærkeligt og har indtil nu beskrevet det som, at det der sker virker uvirkeligt.

Lad mig forklare nærmere over de tanker jeg har gjort mig.

Hvis vi ser tiden, i et kordinatsystem, og går ud fra, at tiden består af en masse kordinater i vores kordinatsystem.

Hvis vi derefter tegner en linje mellem disse punkter, får vi en kurve.

Denne kurve er opfattelsen af tid.

Som er begrænset af punktmængden melem [fødsel ; død] på jorden.

Man kan se tilbage på disse koordinater i en samlet endhed til en hvis grænse, da det er brægrænset hvor langt tilbage man kan huske i normal tilstand.

Man lever ikke i øjeblikket (kordinatsættet), men lever samlet. (Flere koordinater)

Min tanke er, at når jeg ryger fed, lever jeg i "nuet" ved hvert koordinat, altså det der sker i det ene koordinat, er "glemt / skyllet væk" og små spor er gemt og ført med over i det næste koordinat.

Ved hvert skift til nyt koordinat, bliver jeg obs på koordinat skiftet og de "rester som flyder med over" også fortsætter det bare.

Er der andre der har oplevet det samme, og gjort sig nogle tanker om det?

Ved ikke om det er "filosofisk" men kunne ikke finde anden kategori den kunne passe ind i.

Vh.
Inception

Admin
Brugeravatar

Jeg tror det er ret normalt i forbindelse med rusmidler. Jeg lever også mere i nuet, hvis jeg er fuld eller påvirket af noget andet, fordi man tænker mindre på morgendagen og fortiden. Ved ikke om der er noget særligt over det, udover afstressning, mindre/anderledes hjerneaktivitet og generelt at beskæftige sig med noget interessant. Jeg lever også mere i nuet, hvis jeg dyrker sport, har sex eller laver et eller andet, der virkelig tager min opmærksomhed. Jeg tror det er de færreste mennesker, som orker at overveje hele deres life-span hele tiden. Så det er nok meget naturligt, at der ligesom kommer et afbræk engang i mellem :)

-Jimmy Carter

Junior medlem

Det var ikke ment i den forstand, at man tænker på sit life-span, eller det der lige er sket / skal ske.

Det er bare den følelse af, at det der sker, ikke sker.

Lidt ligesom når man vågner fra en drøm og realisere at man har drømt det og det ikke skete i virkeligheden.

Det er svært at beskrive, medmindre man selv har oplevet det.

Medlem

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, så er det du siger bare at man i hverdagssindet ikke oplever hvert eneste sekund af nuet. Og det vil jeg beskrive som værende ganske simpel uopmærksomhed. Når du så er skæv er du mere fokuseret ind på dine umidlbare sanseindtryk, sekund for sekund.
Hvor du får uvirkelighedsfølelsen fra virker på mig som en ekstern ting. Måske bare ændringen i synet? Eller hvad der virker mere sandsyneligt for mig, som jeg selv har oplevet noget i stil med; at du er mere i kontakt med din "sjæl" i stedet for den eksterne verden, så den eksterne virker mere uvirkelig.
Ret mig endelig hvis det er noget jeg har misforstået, og uddyb gerne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er det ikke bare fordi du konstant glemmer hvad du lige har lavet??

ErkendelsensDøre skrev:
Hvis jeg har forstået dig rigtigt, så er det du siger bare at man i hverdagssindet ikke oplever hvert eneste sekund af nuet. Og det vil jeg beskrive som værende ganske simpel uopmærksomhed.

Jeg er ganske uenig... Der er meget få mennesker, der reelt lever i nuet. Der er altid tanker om f.eks. en eller anden aflevering i den nærmeste fremtid, eller om et eller andet lort man lavede til festen i weekenden... Så længe der er dét lever man ikke i nuet! :)

Jeg vil opfordre alle her til at købe bogen "Nuet's Kraft" (The Power of Now tror jeg den hedder på engelsk) af Eckhart Tolle! Han formulerer helt bestemt en dybt interessant livsanskuelse og én, der bl.a. indeholder det jeg lige skrev ovenfor!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Flaxys112 skrev:
ErkendelsensDøre skrev:
Hvis jeg har forstået dig rigtigt, så er det du siger bare at man i hverdagssindet ikke oplever hvert eneste sekund af nuet. Og det vil jeg beskrive som værende ganske simpel uopmærksomhed.

Jeg er ganske uenig... Der er meget få mennesker, der reelt lever i nuet. Der er altid tanker om f.eks. en eller anden aflevering i den nærmeste fremtid, eller om et eller andet lort man lavede til festen i weekenden... Så længe der er dét lever man ikke i nuet! :)

Jeg vil opfordre alle her til at købe bogen "Nuet's Kraft" (The Power of Now tror jeg den hedder på engelsk) af Eckhart Tolle! Han formulerer helt bestemt en dybt interessant livsanskuelse og én, der bl.a. indeholder det jeg lige skrev ovenfor!

:stupid:
Følte selv jeg blev suget dybt ind i bogen da jeg læste den, en slags "meditativ læsning" hvis man kan kalde det det. Det har været næsten umuligt eller også har det virket patetisk for mig at skulle genfortælle hvad det meste af bogen handler om, selvom det er simpel læsning, for den handler om utrolig lidt, men set fra utrolig mange perspektiver. Den rammer virkelig dybt lige i midten af den vestlige og østlige kultur, han formår at få noget sat ord på en universel menneskelig mangelvare - nærvær. Så hvis du vil "slippe for dine koordinater" i ædru tilstand, så er den et godt skridt på vejen :)

Snoezel skrev:
Følte selv jeg blev suget dybt ind i bogen da jeg læste den, en slags "meditativ læsning" hvis man kan kalde det det. Det har været næsten umuligt eller også har det virket patetisk for mig at skulle genfortælle hvad det meste af bogen handler om, selvom det er simpel læsning, for den handler om utrolig lidt, men set fra utrolig mange perspektiver. Den rammer virkelig dybt lige i midten af den vestlige og østlige kultur, han formår at få noget sat ord på en universel menneskelig mangelvare - nærvær. Så hvis du vil "slippe for dine koordinater" i ædru tilstand, så er den et godt skridt på vejen :)

Helt sikkert... Den sætter virkelig nogle tanker i gang! Og jeg tror man kan læse den 20 gange, og lære noget nyt, sætte sig dybere ind i det og blive bedre til at praktisere det hver eneste gang!
:)

Medlem

Flaxy det var lige det jeg mente med uopmærksomhed. Man er ikke opmærksom på nuet og på sig selv, så man farer bare rundt i sine tanker uden at være "stillet ind" på nu.

Har ikke læst den Eckart Tolle bog, man Anders Matthesen anbefaler den også på kommentarsporet til "Tal For Dig Selv" :D Men tror i det hele taget allerede at jeg har det samme synspunkt som det virker som om han har, bare uden at jeg har taget det op med alle de forskellige tilgangsvinkler Snoezel skriver han har gjort. Men den kunne helt sikkert være fedt at læse på et tidspunkt. Hader bare at man ikke kan læse alle bøger på én gang :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Når i nu er inde på opmærksomhed og -nuet- vil jeg lige slå et lille slag for Oshos Ego'et - Det Falske Center > Egoet det falske center < ... og hvis man vil kigge lidt bagom teorien på den slags tænkning som disse historier introducerer kan man læse om selve terapi formen, kaldet "Acceptance and commitment therapy" her > http://en.wikipedia.org/wiki/Acceptance ... nt_therapy < .. og tankemåden (?) "Relational Frame Theory" her > http://en.wikipedia.org/wiki/Relational_Frame_Theory < .. Hvis nogen har læst Frederick Lenz's bog "Himalaya Himmelsurfing" vil de nok kunne nikke genkendende til teorien omkring relationel tænkning og de fordele der er ved det ift. den (ofte ubevidste) hierarkiske tænkning ..

Og til Topic Starter: Uden at skulle gøre mig til dommer over din oplevelse - så vækker den stærk genkendelse i mig selv :b .. Som du beskriver det .. Især når du siger at det er som at vågne op fra en drøm - midt i en ellers vågen tilstand (?) ... Dét kan jeg genkende så hårdt .. Tænk på det som et wake-up call :p .. og så, velkommen til en større verden :p ..
Det hvad du beskriver genkender jeg så tydeligt både ift. mine egne oplevelser, men også i oplevelser mine fellow-psychonauts har haft, og især vores fælles psyk. oplevelser og historier fra spirituelt interesserede venner ...
Den her nye tilstand du oplever er en fantastisk ting :) .. men det kan være en balancegang på en knivsæg .. Den er ikke nødvendigvis permanent, man kan blive det :-) Et tilstand bestående af ubetinget kærlighed, og uden frygt - tilstede i nuet ..
Anyway - Gode stikord til inspiration .. Eckart Tolle / Osho / Adyashanti / "Indigo Children" / "Starseed" / Maya 12-21-2012 / Zen-Buddhisme / New Age / Quantum Mysticism / "American Buddhism" / "Ramtha's School of Enlightenment" / Called2Create / Astrologi / "sci-fi overtro"/kosmologi/cyberspiritualitet såsom >> "Galactic Federation of Light" / MagentaPixie2012 / "The White Winged Collective Consciousness of Nine" / Arcturian's (?) ... nu magter jeg ik lige at komme i tanke om flere ting i hovedet ... eller Jo! Bill Hicks! :P http://www.youtube.com/watch?v=vX1CvW38cHA

UDOVER alle de der spirituelle og skæve/skøre ting - så skulle vi måske ta' en lille bitte ting i betragtning, såsom at vores hjerne faktisk stadig undergår enorm udvikling - evolution ...
"Mennesket er ved at udvikle en ny hjerne" > http://www.information.dk/234629
"Is the human brain still evolving?" > http://health.howstuffworks.com/human-b ... lution.htm

Udover det ... spejlneuroner? w00t ? .. Hva ka' de? Ka' de triX? ..
http://www.ted.com/talks/vs_ramachandra ... ation.html .. Så - vi ændrede pludselig strategi fra hardware opgraderinger (Darwin), til software opgraderinger (Lamarck) ... men kan man bruge dem til noget SEJT?, såsom at genoplive lærtlammede lemmer? ... tja > http://www.ted.com/talks/vilayanur_rama ... _mind.html ..

Men hva nu - altså, videnskab? eller spiritualitet? .. religion har vi alle skrottet - vi kan jo se at den institutionaliserede tro ikke hører hjemme nogle steder ...
men hvorfor enten/eller? kvante mekanik har vist sig særdeles samarbejdsvillig med Buddhisme > http://www.youtube.com/watch?v=qj_i7YqDwJA

Flere links til sjove ting? ^_^ ..

and a new earth ...
http://www.youtube.com/watch?v=A5OB6UdlR9A

*pst* ... hvis du vil se om Maya'erne kunne det der med astrologi så prøv at tjek dit soltegn http://www.mayanmajix.com/TZOLKIN/index.php :) .. it fits .... more than just a glove!

Namaste

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]