@Wiking, det var lige, hvad jeg bad om - specifikke spørgsmål. Dem vil jeg så redegøre nærmere for:
* Hvad er en idé? Sv. En idé er en unik kombination af absolutte egenskaber, og absolutte egenskaber er perfekte idéer såsom idéerne lighed, forskel, del, helhed, enkelt(unik), flere(gentagelser), syntese, adskillelse...sådanne begreber, som befinder sig højest i begrebernes hierarki...længere nede er idéerne/begreberne stadig mere sammensatte kombinationer af de perfekte idéer/begreber "på toppen". Og "hierarki" er selvfølgelig selv en idé.
* Forestillinger? Sv. Begrebet "forestilling" må siges at betegne et ´scenarie´ af idéer, med relation til sansede erfaringer.
* Forestillinger om elektroner? Sv. "Guds forestilling", om man vil. Og Gud er selv en forestilling i en eller anden meta-verden.
* Forskellen på en idé og et begreb? Sv. Idéer betoner noget lidt mere konkret, end begreber - men det synes kun at være en betonings-mæssig forskel - til brug i forskellige sammenhænge, hvor idé eller begreb ligesom "virker passende", "lyder rigtigt".
* En ide er en forestilling om et begreb right? Sv. Det kunne man vel godt sige; men hvad er dermed sagt?
* Og hvem er det der kommer på alle de ideer? Sv. I det absolutte perspektiv med et vilkårligt antal gude-planer/verdens-planer: Ingen. Idéerne eksisterer absolut, de har altid været og vil altid være. Inklusive idéerne om "eksistens" og "ikke-eksistens". *Mener du at en elektron ikke fantes før der var en der fik en idee om at den var der? Sv. Jeg forestiller mig, at Gud har fundet på elektronen - og masseproduceret denne idé ved at anvende et SYNKRONICITETS-princip, der siger, at "tilnærmede elektron-idéer" i et eller andet "informations-kaos" ("den boblende gryde med ingredienserne til universet"), disse ender med at være masseproducerede kopier af det samme princip, idet de gensidigt tilpasser sig hinanden, derpå holder hinanden fast som havende netop de og de specifikke egenskaber i hvert eneste tilfælde.
* Hvordan kan tankerne være sanser? Sv. Fordi sanserne i sig selv næppe leverer nogen fyldestgørende information om omverdenen. For at vide mere om, hvordan omnverdenen er, må du forstå et eller andet. Og i kraft af forståelsen, da OPFATTER du altså noget, du ellers ikke ville have opfattet. Man kan så sige, at de strukturer i verden, der skal forstås for at kunne opfattes, repræsenterer et strukturelt materiale, hvis tilstedeværelse kun tanken kan sanse = opfatte.
Se også emne: Third Eye Science.
[ 12 Juni 2002: Besked ændret af: Zannioy ]
|