jeg dyrkede selv lucid dreaming for ca. et års tid siden. hvis man gerne vil være seriøs omkring det, kan det være en god ide at starte med at skrive drømmedagbog. det hjælper jo ikke noget at være lucid, hvis man ikke kan huske dagen efter. jeg gik fra at kunne huske et par drømme om ugen, til ca. 3 pr. nat. og det er rimelig underholdende at sidde og læse i nu...
Som alternativ til det trick med uret, kan man udvide teknikken lidt. istedet for kun at spørge sig selv om det er en drøm når man ser et ur, skal man bare gøre det med jævne mellemrum igennem hele dagen. selvfølgelig ik så det går hen og bliver en manisk ting, men 5-10 gange i løbet af en hel dag for eksempel.
når man har stillet sig selv spørgsmålet, begynder man så at foretage såkaldte reality-checks, som feks med uret. andre kendte metoder er: -lyskontakter sjældent virker som de skal. faktisk er det næsten altid lyst i drømme. -Tag en bog og læs en side. kig væk og læs igen. hvis det er en drøm vil indholdet højst sansynligt ha' ændret sig. -elektriske ting virker sjældent særlig optimalt (computer, anlæg, vækkeur etc). -kig i et spejl. din reflektion vil højst sansynligt ikke se helt normal ud hvis du drømmer. prøv evt at bevæge armene. det er desuden populært at prøve at gå igennem spejlet, når man finder ud af at det er en drøm, for at se hvor man ender...
Det er desværre rigtig lang tid siden jeg har været lucid, og det er efterhånden kun korte udsnit af få drømme jeg kan huske noget fra. så d q være jeg selv sq komme i gang igen.
men selv med alle disse reality-checks, kan det være svært at blive lucid. for hvor bizarre tingene end kan blive i en drøm, kan de stadig virke fuldstændige normale, uden at man tænker nærmere over det...
|