Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 nov 2024 01:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
"En kinesisk allegori fortæller,
hvorledes en kinesisk munk begiver sig ud på en lang pilgrimsfærd
for at finde Buddha.
Han leder i mange år
og endelig kommer han til det land,
hvor Buddha lever.
Han krydser en flod,
det er en bred flod,
han ser sig omkring,
mens færgemanden sejler ham over.
I vandet driver et lig,
og liget kommer nærmere.
Munken ser derhen.
Liget er så tæt på,
at han kan røre ved det.
Han genkender liget,
det er hans eget.
Munken bliver helt ude af sig selv af fortvivlelse og begynder at jamre.
Så driver han afsted, død.
Intet bliver tilbage.
Alt det, han nogensinde har været, har lært,
nogensinde
har ejet, driver forbi ham, stille og livløst
i den brede flods
dovne brune vand.
Det er befrielsens første øjeblik."
-Jan Willem van de Wetering; Ein Blick ins Nichts.

Synes denne er god, og fortjente at blive postet her...det er egentlig ikke for at starte en diskussion, men i kan jo bare skrive jeres mening om den... [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

-Satori

Medlem

Geografisk sted: Århus - bøndernes hovedstad
du mener altså at den døde krop der flyder i vandet symboliserer 'det jordlige' der bliver tilbage og aldrig kommer over floden - altså munken i overført betydning skal efterlade sin krop for at nå den anden bred? Eller har jeg misforstået noget?

Moderator
Brugeravatar

For at blive befriet skal man ikke lede efter Buddha, eller nogen som helst anden. Det enste man skal se er sig selv, og hvad ens natur er. Og munken ser sin krop død, og indser at alt det han er og har, er forgængeligt, og døden er en uforhinderlig faktor. Befrielsen består i at ikke binde sig til noget, man mister alligevel alt man har opnået...Bindinger, er et nøgleord indenfor buddhismen.

Håber dette kunne belyse det lidt.

-Satori

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Satori:
" ...Så driver han afsted, død.
Intet bliver tilbage.
Alt det, han nogensinde har været, har lært,
nogensinde
har ejet, driver forbi ham, stille og livløst
i den brede flods
dovne brune vand.
<HR></BLOCKQUOTE>

Dette forstår jeg ikke...
Hvad menes der med "Intet bliver tilbage" jeg forstod det først som at intet blev tilbage af munken, og at "Munk nr.1" der sad i båden forsvandt, da han erkendte at han ikke havde nogen sjæl eller noget selv, og derfor kun kunne eksistere som død.
Der står dog "driver forbi ham" - hvordan kan sætningerne "Intet bliver tilbage" hænge sammen med at han stadig befinder sig i båden ? Betyder det, at der intet bliver tilbage af "Munk nr. 2" ? - Det siger vel sig selv at der ikke bliver noget tilbage ?

Håber at du vil komme med en (forhåbentlig god) forklaring [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

PS. Jeg ved godt at jeg sikkert selv burde søge efter svar på "gåden", men jeg er en stresset gymnasie-elev der gerne vil modtage øjeblikkelig oplysning [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

[ 05 December 2002: Besked ændret af: Zarathustra ]

Moderator
Brugeravatar

Jeg tror det munken indser er at intet i den sidste ende vil være tilbage, altings natur er tom, ment som at det hele altid ændres og forgår osv. og derfor kan man ikke snakke om en egentlig konstant natur. da sætningen, Intet bliver tilbage", står for sig selv formoder jeg dette... Den skal ikke tages så bogstavelig som at det hele forsvinder lige med det samme legemet flyder forbi, og han indser det...hans gamle forestillingsverden forsvinder nok, men der vil stadig være noget, som altid forandrer sig...men jeg er faktisk ikke helt sikker, jeg var ikke forberedt på et spørgsmål omkring lige præcis det...og så er jeg heller ikke ekspert [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
Prøv at spørge din religionslærer, det kan være han/hun kan gi' et bedre svar, og måske også modsige, eller rette min besvarelse.

Håber det vil gøre det for nu...er også selv en stresset studerende...

-Satori

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]