Hjernen får ca. 70.000 tanker/impulser om dagen, som du ikke kan styre, men du kan styre hvordan du bearbejder dem og det er det som der betyder noget.
Tanken "jeg dummede jeg mig på jobbet idag", kan du vælge at lade være og nye tanker ville dukke op, eller du kan vælge og dyrke den til tanke mylder "hvorfor dummede jeg mig", "hvad tænker andre ikke", "er jeg overhovedet så god til det jeg laver" osv.
Hvis en pige for tæller dig du er grim, siger du så til dig selv at du er grim, eller siger du til dig selv at der findes en millard andre piger, og fordi en siger du er grim, betyder det ikke resten af pigerne syntes du er grim.
Det tankevækkende at man selv styre sine tanker, selvom mange ikke er bevidste om det. Folk der er deprimerede får flere dårlige impuls tanker end gode, højst sandsynligt, men når det kommer til stykket har man et valg. Ville jeg dyrke den dårlig tanke, eller ville jeg lade den ligge.
"hvad skal jeg dog spise til aftensmad". Den tanke kan du vel godt undgå at dyrke og tage den frem senere når det bliver relevant? Det kan du med alle tanker, hvis du arbejder på det.
Er du grim? "ja", jamen så er du jo grim ifølge dig selv og så syntes alle andre det højst sandsynligt også, men jeg ville godt kunne finde noget smukt i dig alligevel, for det kan man altid

Du er hvad du siger til dig selv du er.