Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 15:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød... Tror jeg?
Ok... Jeg s<d og stenede lidt her for et par dage siden... Og jeg kom ind på drømme... I har jeres, jer har mine.

Men hvad med en blind person. Lad os antage han har været blind hele livet. Hvordan mon hans drømme ville udforme sig? Hvordan vil han "se" sine drømme... Mon han ville skabe sine egne billeder oppe i hovedet efter hvordan han TROR vi ser ud? Eller... Hvad?

C U

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Prøv at tænke over det, hvordan tænkte menneskerne før de lærte at tale? jeg tænker som regel i ord, men de må ha tænkt i følelser og billeder. Jeg tror at blinde drømmer/tænker på samme måde, de kan ikke tænke i billeder, så de bliver nødt til at tænke i følelser (både på det rent fysiske plan og på det mentale) og ord.

Insane psychedelia user!

Minder lidt om gamle diskutioner, vi har haft om blinde og hallucinationer, måske man skulle se om man kunne finde dem [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

Geografisk sted: Det vilde West Jylland
Hmm,... måske ser blinde ikke andet end halluer ?

Syg tanke. [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

Junior medlem

Geografisk sted: Danmark
hmmm... hvad "ser" blinde egentlig? selvfølgelig kan de ikke se som sådan, men har de en fornemmelse af "mørke" eller noget..? eller virker alt hvidt for dem?

er der forskel på om de har været blinde hele livet eller er blevet blinde senere hen?

hvad sker der oppe i hovedet når man mangler en sanseevne? farer der forvildede signaler rundt i hjernen? eller er der overhovedet ikke noget..? hvilket jeg har svært ved at forestille mig..

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg drømmer nogle gange om din mor. Nå, en blind mand må vel gætte sig til, hvordan tingene ser ud. Men de skulle jo have ret gode visualiseringsevner, så det kan være, at en blind persons drømme er mere detajlerede end vores, fordi de netop har trænet den del af hjernen. Hils i baggrunden.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Sjovt nok havde mig og en af mine venner samme diskussion for et par dage siden, hehe [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Og vi kom frem til at blinde sikkert godt kan drømme former og ting, ud fra de tolkninger de laver når de rører f.eks. en bil eller et menneske. Men at det nok aldrig vil blive det eksakte billede. Medmindre det ligger latent i hjernen at hjernen kan gengive et eksakt billede af et menneske, uden at have man nogensinde har set et menneske.
Det kan være JEL ved noget mere om sidste problemstilling... han plejer at være meget god til det med hjernen osv [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

-Satori

Junior medlem

Ifølge dette link kan totalt blinde, der aldrig har haft syn kun drømme lyde. Mens forhenværende seende kan drømme i bileder. http://van.hep.uiuc.edu/van/qa/section/Everything_Else/Humans_and_Animals/983040715.htm

Døve mennesker kan forresten godt drømme i tegnsprog [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]