Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 12:23


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 23 jun 2016 21:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 jun 2016 16:41
Indlæg: 5
Hej herinde ..

Er ny her på siden og glad for at må være med :)

Jeg har flere gange oplevet søvnparalyse, men først for nyligt fandt jeg ud af hvad det egentlig var (Længe leve X-Files).

Så har de sidste par dage læst godt op på det emne, da jeg finder det virkeligt interessant og uhyggelig på samme tid. Her stødte jeg så på fænomenet lucid dreaming/klardrømme, og må sige at virkelig fanger min interesse. Så vil gerne høre om der er nogle drømmere herinde som kan hjælpe, og give tips og tricks til at træne sin bevidsthed til at klardrømme.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jun 2016 21:41 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Det vigtigste hvis man vil gå ind i drømme, er at beslutte at man vil det, så drømmer man meget klarere, og kan huske det længere, en god måde at respektere det på, er ved at have en blog liggende ved sengen, og begynde at skrive så meget ned som man kan huske når man vågner. Ligger du nok i det, så vil du blive bedre til at kontrollere dine drømme.

Gjorde det meget som barn. Kan huske jeg havde nogle bestemte ting, som gjorde mig klar over at jeg drømte, et væsen, en menu, og nogle bestemte personer og steder, som optrådte ofte, når jeg så dem, så kom jeg i tanke om at jeg selv kunne bestemme. Det endte tit med en flyvetur, og så vågnede jeg.

Jeg ved ikke om du har tænkt videre i drømmetydning, men det kan også være rigtig spændende. Har ikke nogen god introduktion til det, men jeg tror intuitionen er ens bedste ven her, det er typisk det der giver mest mening, der er rigtigt.

Og så lige en bonus, hvis du ikke kender den. Hvis du finder dig selv i søvnparalyse, og ikke kan bevæge dig, så hold vejret, så vågner kroppen ret hurtigt.

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jun 2016 22:14 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 jun 2016 16:41
Indlæg: 5
Tak for det hurtige svar :)

Vil da hvertfald mene at jeg virkelig vil det, håber ikke der er noget underbevidst som kan holde mig tilbage, uden at vide det. For som skrevet tidligere , synes jeg det er rigtig spændende og vil gerne lære det og mere om det.

Havde godt nok læst at det ville være en god idé med en drømme journal, og er helt klart osse et værktøj jeg vil bruge i min jagt for at kunne blive lucid og få mere ud af mine drømme. Plus tror jeg osse det kan være ret sjovt at læse i starten , med de sindssyge puds som drømme kan spille en , når man ikke er i kontrol eller er bevidst om at man drømmer.

Kan virkeligt høre at det må være en vild oplevelse at kunne det. Er så misundelig på alle de oplevelser jeg har læst de sidste par dage, selv de slemme. Hvordan kan det egentlig være at du ikke gør det længere? Må da være rart at tage et smut fra virkeligheden engang imellem :)

Har ikke rigtigt tænkt i drømmetydning endnu, men kan jo være at det kommer nu når jeg begynder at lære om de andre ting.

Var en rigtig god ide mod søvn paralyse, mange tak vil jeg huske.. For kan virkeligt være ubehageligt. Troede faktisk at jeg var ved at blive småkør, indtil jeg fandt ud af at det var en rigtig ting , at andre osse har oplevet det.
Men tror næste gang vil jeg ikke prøve at bekæmpe , men hoppe med på bølgen , nu når jeg ved hvad det er


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jun 2016 23:31 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Prøv at tag en beslutning "i nat vil jeg drømme en drøm", jo mindre du ubevidst får overbevist dig om at det ikke bliver sådan, så kommer du til at kunne huske et eller andet fra en drøm. Når du så vågner, skriv det ned du kan huske, eller hvis det fungere bedre, bare tænk over det, og gå på opdagelse, tit kommer der flere og flere dele frem. Ligesom nogengange når man leder efter noget, og til sidst må give op, så man sætter sig, og tænker over det til man kan huske hvor man sidst havde det. Det er det det handler om, drømme skal fylde mere af din bevidsthed til daglig, og så vil du begynde at have mere bevidsthed i drømmene. Det er lidt det samme jeg siger igen, men lidt mere til at gå til håber jeg. :)

For mig er det jo helt normalt at tænke tilbage på, havde slet ikke overvejet hvad alle andre mon oplevede når de sov. Det var først noget jeg begyndte at snakke om i teenageårene, da jeg selv stødte på lucid dreaming, og søvnparalyse. Kan huske en nat, hvor jeg pludselig ikke kunne flyve mere, styrtede stille i hak sådan, og landede på en stor bakke, fyldt med krat. Stod der ret længe, og prøvede at flyve, men jeg kunne bare ikke mere, og efter det faldt interessen for det. Kan huske nogle hverdags morgener, når jeg ikke var ordenligt vågen endnu, så sad jeg over morgenmaden og så drømmene køre videre for mig, kaldte det at "se fjernsyn" for mig selv. Men ja, interessen gled bare over i andre ting, og jeg vidste ikke at det var noget jeg selv havde holdt på ved at nyde det så meget.

Jeg ved ikke rigtig med søvnparalyse, havde det en del da jeg gik på højskole, typisk når jeg tog mig en middagslur. Det meste af det gik ud på at jeg lå i sengen, men nogengange under madressen, eller inde i væggen. Det er ikke synderligt behageligt, og jeg synes ens bevidsthed føles helt skæv, og mærkelig bagefter, som om den vitterligt er blevet rykket i. Husker særligt én gang, hvor jeg var blevet sendt tilbage til et sted, som jeg for mange år siden havde set min far blev stukket ned i, i en anden drøm, men der var kun ham, og så fik jeg tæsk, stod bare helt lam og fik tæsk af min far. Fik ikke andet ud af det, end at jeg var temmelig chokeret da jeg endelig kom i tanke om at holde vejret. Det er mit indtryk, også fra andre, at søvnparalyse mest sker om dagen, hvis du tænker at opsøge det. Men som jeg også skriver, så har jeg ikke særlig gode erfaringer med den del af drømme.

Det blev noget længere end jeg havde regnet med, men jeg håber at du kan finde noget du kan bruge i din søgen. :)

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jun 2016 00:50 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 jun 2016 16:41
Indlæg: 5
Jeg får hentet mig en notesbog imorgen, så jeg kan begynde hurtigst muligt.. og har flere gange i løbet af dagen lavet realitetstjeck med mig selv ved at tjekke ur eller stikkontakter. Så er begyndt at gøre drømme til en mere bevidst ting i min dagligdag. Men drømme har faktisk altid fyldt meget i min hverdag. Tænker altid over dem så længe jeg kan, indtil de er helt glemt senere på dagen.. For har altid haft i tankerne om at der må ligge noget mening bag det vrøvl jeg har drømt :D

Er det så noget du har tænkt dig at gøre i igen ?

Okay kan jeg godt se. Må sige det lyder godt nok osse som noget af en afskrækkelse at få sig . Jeg har prøvet det en 4-5 gange .. Den gang jeg husker tydeligst af dem , lagde jeg bare på min sofa foran computeren, og faldt i søvn og vågnede op paralyseret, men følte at Zelda fra gyseren Pet Sematary (Min største skræk) var på vej ind i rummet og hen til mig , som lagde med ryggen til .. Rigtigt ubehageligt , men nu når jeg ved hvad det er , vil jeg gerne prøve igen ..

Du skal hvertfald have tusind tak .. der var meget godt at hente her og jeg vil benytte mig af :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jun 2016 12:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 dec 2010 18:50
Indlæg: 569
Geografisk sted: L.A.
Her er også et godt sted at starte: https://www.reddit.com/r/luciddreaming
Tjek især links'ne ude til højre. Der er tutorials og alt hvad man ellers skal bruge, for at komme igang. :)

_________________
Hi Karin.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jun 2016 13:24 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 23 jun 2016 16:41
Indlæg: 5
Mange tak skal du have @Leah :D
Lige været inde at kigge hurtigt igennem , kan godt se der er meget godt læsestof jeg kan blive klogere på :)

Første gang jeg har glædet mig så meget til at læse , siden jeg opdagede tegneserier


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2016 00:43 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 27 feb 2009 19:21
Indlæg: 1379
Lucid dreaming konkret? Nej, ikke lige i nærmeste fremtid, jeg føler sådan set at jeg har erfaringer nok at trække på, jeg vil hellere blive klogere på hvordan det fungere, og hvad drømme er for en størrelse. Jeg bruger drømme, men jeg stoler på at min underbevidsthed nok skal sørge for at min bevidsthed vågner op i drømmen, hvis den er vigtig nok. Og har jeg sådan en drøm, så evaluere jeg på den så længe jeg føler det giver mening, typisk er det det meste af dagen, og så dukker det altid op i nogle andre sammenhænge senere. Idag bryder jeg mig heller ikke så meget om tanken som dengang, når jeg sover, så vil jeg gerne være slukket, ikke ligge og føle mig vågen. Kommer til at tænke på da jeg var en 5-6 år, da havde jeg fortalt min mor, at jeg sov med åbne øjne, og det fortalte hun mig jo selvfølgelig at jeg ikke gjorde, men jeg var stædig, så hun tog et billede. Da jeg så det, sagde jeg bare at det var mens jeg blinkede, for jeg var sikker i min sag, set i bakspejlet, så har jeg nok snarere ment at jeg var vågen mens jeg sov, end at mine øjne var åbne rent fysisk.

For mig at se har drømme to funktioner, først og fremmest, så er det at sammenligne med et maleri, malet af vores sind, og det kan ligeledes tolkes på, som var det lavet af en kendt maler, men med den kæmpe fordel at det er en selv der er maleren. Dernæst, så tror jeg de er til for at hjælpe os med at håndtere ting, som er svære i den virkelig verden. Feks. nu forslog jeg dig igår, at beslutte dig for at drømme, og så tænkte jeg ved mig selv "er det nu så nemt som jeg siger det er", så jeg besluttede mig for at jeg ville give det et forsøg, for det var længe siden jeg sidst har gjort det sådan. Ganske rigtigt, jeg fik en drøm, og den var noget længere og mere klar, end de plejer at være. Drømmen gik ud på at jeg skulle bo på værelse med en gut jeg ikke brød mig om, og skulle have det til at fungere alligevel, selvom det var under rimelig pressede forhold. Det er det andet drømme kan, forberede os på svære situationer og følelser, som vi ubevidst går og frygter, og i dagligdagen har gemt væk.

Begge dele bruger jeg stadig, men mest det sidste, for det er virkelig praktisk og nyttigt.

Det kan være ret spændende at gå på jagt efter sine gespænster, så jeg siger go for it! :D Selv har jeg mine egne, en er en varulv, og en er en kåbeklædt mand uden ansigt, manden har jeg stadig problemer med, men ulven har jeg fået lov at klø lidt bag øret, og den vil godt være sød, bare jeg ikke løber fra den. Den er stadig uhyggelig, men den er ikke efter mig mere, som da jeg var yngre, nu holder den bare øje på afstand. Så der er ihvertfald noget at blive sagt for at udvikling i drømme, også trækker spor over i vågentilstand.

Synes det lyder som en god start du har sat dig for, og reddit subforummet virker også som en rigtig god introduktion til emnet. Så det var så lidt, og jeg håber at du finder hvad du søger. :)

_________________
Tilgiv Tilbliv


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 maj 2022 02:19 
Offline
Junior medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2022 02:07
Indlæg: 12
Ubrugtnavn skrev:
Det vigtigste hvis man vil gå ind i drømme, er at beslutte at man vil det, så drømmer man meget klarere, og kan huske det længere, en god måde at respektere det på, er ved at have en blog liggende ved sengen, og begynde at skrive så meget ned som man kan huske når man vågner. Ligger du nok i det, så vil du blive bedre til at kontrollere dine drømme.

Og så lige en bonus, hvis du ikke kender den. Hvis du finder dig selv i søvnparalyse, og ikke kan bevæge dig, så hold vejret, så vågner kroppen ret hurtigt.


Prøvede nogle lignende tricks, til bare at huske mine drømme. Det virkede ret godt, indtil det gik op for mig at de ikke var specielt rare og så stoppede jeg


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 maj 2022 13:04 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
I skal bare læse A Field Guide to Lucid Dreaming.

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 maj 2022 21:08 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 06 apr 2022 16:21
Indlæg: 37
skriv drømmene ned når du vågner op, er det bedste bud jeg kan give. Prøvede det en gang.. Vildt nok!! <3


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team