Erik skrev:
å ta en religion seriøst. vell, er det noe moro? Er det en annen grund en frykt som gjør at noen tar noe seriøst? vist all frykt var borte, ville noen ha interesse i å være seriøs?
Når man tager en religion seriøs, tager man så ikke også selve indholdet af denne religion for seriøs?
Det væsentlige inhold må jo netop derfor også være Gud og tager man ikke Gud seriøst, ja så har man et problem

Erik skrev:
Tar man ikke livet seriøst fordi man er redd for å miste det?
Og er man ikke redd for å miste det, hvorfor ta det seriøst?
Og angående beviser, er det noen vitenskaplig måte å bevise at sinnet/bevistheten finnes? Kan man peke på den og si, "der er den", "dette er bevisthet"???
Man tar livet seriøst, fordi at de valg man foretager sig i livet, vil få kosekvens, enten i dette liv eller i det næste, derudover, hvis der ikke eksisterede frygt, så ville der ikke eksistere had, fandtes der ingen had, så var der ingen lidelse, var der ingen lidelse så var der ingen ondskab, var der ingen ondskab, så ville vi mennesker ikke have samme mulighed for at føle medlidenhed og derigennem forståelse og tilgivelse, alt i alt ville der ikke være frihed og kærligheden gror i frihed og vokser sig stor deraf.
Erik skrev:
Alle levende vesner har også kraften til å helbrede seg selv, og kraften til å vite hva ein er for noe. Ingen teorier i det hele er nødvendig for dette.
Men ikke alle ved hvordan, derfor er det nødvendigt at nogen viser dem det, ligesom det er nødvendigt for udvalgte velgører af menneskeheden at vidne om det Gudommelige og værne om at de lovbud som er os påbudt fra de højere verdener bliver overholdt og det kan de, når de gøres kendte. Vi er således alle afhængige af hinanden og vi eksister side om side og vi bør derfor også erkende hvores medansvar.
Erik skrev:
Om verden er spirituell, eller materisk, eller religiøs etc, vel det er jo bare filosofiske konsepter. om verden er spirituel, er et filosofisk konsept, om den er materiel er et filosofisk konsept, og verden er ikke et filosofisk konsept. det filosofiske konseptet representerer verden på samme måte som ein meny representerer maten, men du blir aldre mett av å spise ein meny...
De behøver vel næppe at være modsætningsfyldte, de kan vel også supplere og hvem vil påstå at sandheden er et valg imellem enten begreb eller objekt, de to tilsammen danner vel netop en enhed, et fænomen adskilt fra iagtager er vel absurd overhoved at antage og/eller verbalisere
Erik skrev:
Vist du vil leve med gud, må du oppgi alle konsepter. (i det øyeblikket du erfarer det). Nå konsepter er nyttige ting å ha for å overleve, det gir oss mye, men når det gjelder å erfare noe direkte så vil de bare være i veien.
Hvis man ser nuet med fortidens øjne så ser man ikke virkeligheden som den er... Jeg tror lige her at vi er enige...
Erik skrev:
Vist du skulle erfare den erfaringen igjen, vil du finne at i det øyeblikket du sier "ahh, eg har forstått det" så mistet du kontakten. Det er ingenting å forstå, det er ein ting å erfare. Erfaringen er for stor til å forstå, men den kan være så overbevisende at du vet du ikke trenger å forstå det, du bare stoler på alt. Der man stoler på alt er det ikke plass for frykt, eller lidelse. frygt kommer av at man ikke stoler på det som skjer rundt en, det har ingenting med tro å gjøre, for vist man tror sier man at det kan finnes tvil, og i tvil ligger fryt. Når man bare stoler på det hele, at det ikke finnes et feil plasert støv fnugg i hele universet, finnes det heller ingen problem..
Jeg kan ikke lade være med at studse over at meget af det du skriver, i stor stil minder om et eller andet jeg har læst, jeg går således også udfra at du selv læser en del, måske ligefrem Krishnamurti?
Erik skrev:
Eg liker å si det slik; det eneste problem som finnes er at man tror det finnes problem. Den eneste tabben ein kan gjøre er å tro at man kan gjøre ein tabbe. Den eneste feil ein kan ha, er å tro at ein kan ha ein feil.
I ein slik situasjon, hva trenger man noen religion til?
Der er massere af problemer... At vi selv skaber dem er så en anden side, men problemer er der massere af, vi har selv skabt en masse problemer og vi kan således også selv vikle os ud af dem, ved at følge den rette fremgangsmåde og en af disse er netop religion
Problemerne som jeg ser dem, vi kunne også kalde problemer for noget helt andet, men så vil det bare være ordkløveri...
Jeg håber ikke at vi er så uenige igen, for jeg tror meget at det skrevne blot beror på den drejning som vi selv har valgt og at de er kompatible på en lang række punkter, jeg debatere ikke for at være uenig med nogen, men fordi jeg VED at jeg kan bidrage med noget til mine medmennesker...