FlæmMing skrev:
Jeg ville aldrig kunne tillade at mine børn tog stoffer. Aldrig. Ja det er meget dobbeltmoralsk. Men jeg er ligeglad. Det er bare en af de ting jeg ikke vil acceptere. Jeg vil nødig se mine børn stå i lort til knæene.
Så meget som stimulanser har ødelagt for mig, ønsker jeg ikke at ske for mine børn, den dag jeg får sådan nogle. Eller for den sags skyld andre stoffer.
Dog vil jeg have et åbent forhold omkring det. Hos mine forældre har snakken omkring sex, druk, natteliv, stoffer, kærester osv. aldrig været noget som jeg har kunnet, eller villet snakket med mine forældre om. Det er nok også grunden til at mine venner betyder så meget for mig.
Men hvis vores børn prøver at skjule at de tager stoffer, så er det jo vel ret nemt at gennemskue. Når man har været hele karucellen igennem.
Hmmm, jeg tror ikke, at du med både dobbeltmoral og forbud kan få et åbent forhold (omkring stoffer) til dine børn.
Måske vil du, at det skal være åbent... men åbenheden kommer først, når de ved, at det er sikkert at fortælle dig ting og sager.
Når du ikke fordømmer, men lytter og rummer.
Det kræver faktisk en meget målrettet indsats at få et åbent forhold til sine børn - mest af alt skal det bygge på gensidig respekt og dyb gensidig tillid.
Med et uforbeholdent forbud mod noget, som du selv indtager, vil de (højst sandsynligt) miste respekt for dig.
I hvert fald tror jeg ikke, i får en åben dialog om stoffer.
Og hvorvidt vi, som selv har prøvet lidt af hvert, kan se, at vore børn tager noget.... Er du sikker på det? Det er jeg ikke.
-Derfor er det netop vigtigt at kunne tale med sine børn.
De ved jo godt, at de, hvis ikke du tillader et brug, bare venter nogle timer med at komme hjem
eller kommer sent hjem siger hurtigt hej og går i seng, sover hos en ven, er til fest osv.
Vi overvåger jo ikke vore børn, men må udruste dem til at kunne modstå gruppepres og klare hverdagens udfordringer.
Stoffer er en naturlig del af den verden, vore børn vokser op i.
Hvis vi kun giver dem forbud, ja så ryger vi over i samme skuffe som myndighederne,
der sidestiller bløde stoffer som hash og svampe med hårde stoffer som amfetamin og heroin - og siger at alt er farligt. Det er jo ikke sandt.
Anyway så er denne tråd jo for de flestes vedkommende stadig teoretisk, da I, såvidt jeg kan forstå, ikke har børn endnu.
Meget ændrer sig når man får børn, meget man skal tage stilling til, og hvem ved
- måske nogle ændrer mening til denne debat, når det skal føres ud i livet...