Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 21:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Dine Børn
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Grønthandleren
Tænkt en sjov tanke mht psychedelia. Nu er de fleste herinde enige i at psychedelia er meget konstruktivt og brugbart. Men, er det noget som man ville byde sine børn ?

Hvad tror du din holdning ville være hvis du havde en søn/datter som begyndte at ekspermentere med disse substanser?

ville du måske ligefrem hellere ha dit barn skulle æde 5 gram svampe en gang i mellem end at drikke en halv liter vodka hver weekend??

vil meget gerne høre jeres meningner om det! fordi har selv leget med tanken med ved slet ikke hvor jeg står hende.. :roll:

Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Det er helt bestemt blevet diskuteret herinde før, men jeg synes stadig det er et vigtigt emne og er noget jeg har tænkt meget over :)

Jeg ved det virkelig ikke, hvis jeg synes mit barn havde hang til det, så ville jeg snakke med ham/hende om det, og fortælle dem om god HR og lignene. Men jeg så nok helst de holdte sig væk fra det. For man kan altså godt komme galt afsted, og det ønsker man jo ikke sine børn? Men det kan man også på alkohol og må sige jeg virkelig også helst er fri for de drikker, men det kan man jo ikke altid helt selv bestemme :/

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Tror at når man selv afprøver grænser med fx. psychedelia føler man at man har styr på hvad man laver langt hen af vejen.. Når så til gengæld at andre mennesker som man holder af gør det samme, kommer man nemt til at føle sig magtesløs da du ikke aner hvordan de bruger rusmidlerne og under hvilke forhold..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Jeg ville helst have, at mine børn ventede med rudmidler, til de var ovre puberteten, men da det nok ikke er realistisk, ville jeg nok alligevel foretrække alkohol.

Alkohol rusen er relativt nem at forholde sig til, men jeg tror psykedelika er potentielt farligt for en ung hjerne. Jeg synes jeg ser en tendens til, at meget unge mennesker har svært ved at kontrollere deres hash forbrug, så det ville jeg også gerne have, at de holdt sig fra til de var "vokset op".

Jeg håber virkelig ikke, mine børn gør som jeg selv!

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Tror også at bevidstheds ændrende stoffer vil kunne forvirre et ungt sind mere og nemmere end hvis man ventede til man havde nogenlunde styr på sit liv og sig selv... Du har mange tanker der flyver gennem dit hoved i teenage årene og de vil kun blive flere hvis psychedelika kommer ind i billedet...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I din lokale skov
Ville nok ikke havde mine børn tog nogen form for stoffer, selvom jeg ikke har været meget bedre selv.. Det har vel nok noget at gøre med at man altid ønsker sine børn det bedste, og normale liv :)

Titel:
Dedikeret medlem

Sahota skrev:
Ville nok ikke havde mine børn tog nogen form for stoffer, selvom jeg ikke har været meget bedre selv.. Det har vel nok noget at gøre med at man altid ønsker sine børn det bedste, og normale liv :)

Jeg har rimelig svært ved at forholde mig til denne type dobbeltmorale. Det bedste for sine børn? Hvad med det bedste for en selv?
Når du skriver "det bedste for dine børn" så må du jo mene at der er væsentlige negative sider af at indtage stoffer som du ikke ønsker dine børn oplever. Hvad er det for negative sider, og hvorfor udsætter du så dig selv for dem?
Og igen bliver jeg nød til at spørge, hvorfor det normale liv?

Selv ville jeg ikke have noget problem i at mine børn røg hash eller tog begrænsede mængder stimulanser før de 18 år. Så langt som det forholdt sig på et fornuftigt niveau, det ville jeg også føle mig langt mere tryg ved end alkohol. Psykedelika ser jeg som en ting man starter med tidligst omkring de 18 år.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg ville sandsynligvis have det dårligt med det, fordi det sjældent kun er psykedeliske stoffer, man begynder at lege med, men også hårde stoffer, som jeg ikke ville have det godt med, at mine børn tog. Jeg ville ikke bryde mig om at se mine børn skæve og påvirkede, fordi det vækker en frygt i en for, at de kommer galt af sted.

Jeg ville egentlig heller ikke have, at mine børn tog psykedeliske stoffer. Der er ingen grund til det. Og de behøver ikke følge samme vej som far. Det ville være bedst, at de holdt sig på den rene linie og ikke risikerede at komme på kant med loven eller ende i et alternativt miljø. Sådan ville jeg nok have det som far.

Titel: ...
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hell right now
Ked af at sige det, men chancen for at i får børn, er meget lille efter sådan en omgang med rusmidler, danske mænd/drenges sæd er dårlig nok i for vejen.

Titel: Re: ...
Dedikeret medlem

Solataris skrev:
Ked af at sige det, men chancen for at i får børn, er meget lille efter sådan en omgang med rusmidler, danske mænd/drenges sæd er dårlig nok i for vejen.

Så lad os bare aftale jeg melder tilbage i det her topic hvorvidt jeg kan blive sæddonor! Jeg har sku lidt tiltro til min pik.

Titel: Re: ...
Insane psychedelia user!

Solataris skrev:

Ked af at sige det, men chancen for, at noget fornuftigt kommer ud af dig, er forsvindende lille.

Hvad får dig til at tro at alle rusmidler, på trods af deres store diversitet i virkningsmekanisme, nedsætter sædkvaliteten? Og hvorfor tror du at vi alle fylder os med narko hele tiden?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg har to teenagere.
Det er for mig en naturlig del af opdragelsen, at fortælle mine unger om hvordan f.eks svampe bruges traditionelt, ceremonielt, meditativt og spirituelt.
-At det ikke er legetøj for småbørn, men derimod et selvudviklingsværktøj for folk, der er klar (mentalt og aldersmæssigt).
Ligesom det også er min opgave at tune ind på, hvilke drømme, visioner og ambitioner de hver især har, som jeg skal støtte dem i!
Jeg oplever nemlig, at hvis jeg støtter dem i at følge deres drømme og f.eks få en ordentlig uddannelse,
så de en dag kan få lige netop det job, der gør, at de går glade på arbejde og kan rejse og forsørge sig selv + evt familie,
så er deres ønske om at afprøve alle mulige stoffer mindre end, hvis jeg bare ville bestemme over dem og ikke var interesseret i, hvad de ville med deres liv.

Men tilbage til topic...
Jeg foretrækker da helt klart, at de holder sig væk fra alkohol, og anvender svampe og lignende naturlige ting på en fornuftig måde.
Og jeg ved da godt, at de færreste starter med at bruge det fornuftigt - det kommer nok med alderen.
Så jeg har da forståelse for, at unge tager f.eks svampe for at få grineflip - det gjorde jeg da osse selv.
Og jeg tog selv til koncert med f.eks Purple Haze i mine teenageår vildt høj på svampe - skide sjovt og lækkert....
Jeg ville da være en intolerant idiot, hvis mine unger fik mindre frihed end jeg selv tog mig dengang.
Jeg må jo bare sørge for, at de har nok med i bagagen til at kunne klare sig og til at vælge rigtigt.
Indtil videre er han (den store) meget behersket, og vi taler meget om hans valg.

Men i hvert fald ved mine unger, at hvis de f.eks til en fest oplever en/flere, som får det dårligt på psykedelika/stoffer,
og de ikke ved, hvad de skal gøre, kommer jeg på et splitsekund og hjælper personen - om det så tager hele natten.
Vi har talt meget om, hvordan man hjælper en, der f.eks har fået for mange svampe, hash el.lign.
Jeg har også tilbudt at være med på et trip (hvis de vil prøve det en dag) - evt som sitter
(eller at de kan prøve det sammen med nogle af mine erfarne venner).

Men jeg ser da helt klart alkohol og de kemisk fremstillede stoffer som de værste stoffer, som jeg ikke ønsker mine unger skal blive glade for.
Det bedste råd til forældre er: practice what you preach....
Den mest sikre vej, til at vores børn vil prøve noget, er at udstede et forbud...
Ligesom med alt andet, udrust dem med nok viden, til at du stoler på, at de ved, hvad de vælger.

Senest rettet af caapi 05 nov 2008 17:24, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Banisteriopsis, du er kraftedeme den sejeste mor! Tonsvis af håndtegn i din retning! :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Tak Minimal. Jeg elsker bare mine unger og ønsker kun det bedste for dem.
Det er jo ikke sikkert, at jeg ved, hvad der er bedst for dem vel?
Jeg prøver at huske på, hvor langt ude det var, at ingen var interesserede i at tale med/lytte til mig, da jeg var i den alder.
Ingen forældre, der interesserede sig for, hvad jeg ville.
De var sgu kun interesserede i, at jeg levede op til deres forventninger og udlevede de ambitioner, som de aldrig selv havde udlevet.

Det fede ved at være ung, når man får børn er bla. at det er svært at glemme al uretfærdigheden
fra min egen opvækst og forhåbentlig endnu sværere at gentage den...

Nogle gange, når jeg læser herinde om de problemer, som mange har med forældre,
får jeg sgu næsten lyst til at åbne et nyt rum herinde for forældrevejledning/forældreopdragelse... :lol:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg kan kun sige, at du trækker det her land op. Og for min skyld må du gerne oprette sådan et rum! ;)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jamen, jeg gider ikke opdrage på forældre, hvis jeg skal være helt ærlig.
Vil hellere bruge tiden mere fornuftigt på mine egne børn.
Synes bare det er synd, at så mange ikke får en chance for at komme igennem med deres kontroversielle synspunkter og livsstil.
Det er da bare sundt at gøre oprør mod forældregenerationen. Det bør vi forældre da se som et sundhedstegn.
Keep tripping - men tænk jer om, og pas på jer selv og hinanden derude!

Titel:
Medlem

Jeg tilslutter mig Minimal's håndtegns-kastende kor.

Dyb respekt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Jeg ville aldrig kunne tillade at mine børn tog stoffer. Aldrig. Ja det er meget dobbeltmoralsk. Men jeg er ligeglad. Det er bare en af de ting jeg ikke vil acceptere. Jeg vil nødig se mine børn stå i lort til knæene.

Så meget som stimulanser har ødelagt for mig, ønsker jeg ikke at ske for mine børn, den dag jeg får sådan nogle. Eller for den sags skyld andre stoffer.

Dog vil jeg have et åbent forhold omkring det. Hos mine forældre har snakken omkring sex, druk, natteliv, stoffer, kærester osv. aldrig været noget som jeg har kunnet, eller villet snakket med mine forældre om. Det er nok også grunden til at mine venner betyder så meget for mig.

Men hvis vores børn prøver at skjule at de tager stoffer, så er det jo vel ret nemt at gennemskue. Når man har været hele karucellen igennem.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg tror jeg vil fortælle mine børn, når de er gamle nok, om hva jeg gik og lavede i min ungdom. Både stoffer, psykadelika såvel som stimulanser, og de ret mange drukture det er blevet til efterhånden.
Alkohol synes jeg bare de skal have lov til, så længe det kommer naturligt. Jeg har jo selv gået helt amok med at drikke igennem, og jeg har da klaret mig meget godt uden at skulle lave alt for meget lort for mig selv.

Ang. stoffer så jeg helst de holdte sig fra stimulanser, sådan generelt. Men vil ikke have noget imod de prøver det for at vide hvad det er. Nysgerrighed er positivt så længe det er indenfor fornuftighedens grænser. Psykadelika skal de have lov til, men som andre siger så skal det først være senere. Ikke som 16-årig. Men som 18-19 årig ligesom mig selv.

Stoffer kan være en positiv ting hvis det blir brugt begrænset og fornuftigt, men de skal også lære at det hurtigt kan vende 180 grader hvis de ikke passer på. For der er jo en grund til at det er ulovligt :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

FlæmMing skrev:
Jeg ville aldrig kunne tillade at mine børn tog stoffer. Aldrig. Ja det er meget dobbeltmoralsk. Men jeg er ligeglad. Det er bare en af de ting jeg ikke vil acceptere. Jeg vil nødig se mine børn stå i lort til knæene.

Så meget som stimulanser har ødelagt for mig, ønsker jeg ikke at ske for mine børn, den dag jeg får sådan nogle. Eller for den sags skyld andre stoffer.

Dog vil jeg have et åbent forhold omkring det. Hos mine forældre har snakken omkring sex, druk, natteliv, stoffer, kærester osv. aldrig været noget som jeg har kunnet, eller villet snakket med mine forældre om. Det er nok også grunden til at mine venner betyder så meget for mig.

Men hvis vores børn prøver at skjule at de tager stoffer, så er det jo vel ret nemt at gennemskue. Når man har været hele karucellen igennem.

Hmmm, jeg tror ikke, at du med både dobbeltmoral og forbud kan få et åbent forhold (omkring stoffer) til dine børn.
Måske vil du, at det skal være åbent... men åbenheden kommer først, når de ved, at det er sikkert at fortælle dig ting og sager.
Når du ikke fordømmer, men lytter og rummer.
Det kræver faktisk en meget målrettet indsats at få et åbent forhold til sine børn - mest af alt skal det bygge på gensidig respekt og dyb gensidig tillid.
Med et uforbeholdent forbud mod noget, som du selv indtager, vil de (højst sandsynligt) miste respekt for dig.
I hvert fald tror jeg ikke, i får en åben dialog om stoffer.

Og hvorvidt vi, som selv har prøvet lidt af hvert, kan se, at vore børn tager noget.... Er du sikker på det? Det er jeg ikke.
-Derfor er det netop vigtigt at kunne tale med sine børn.
De ved jo godt, at de, hvis ikke du tillader et brug, bare venter nogle timer med at komme hjem
eller kommer sent hjem siger hurtigt hej og går i seng, sover hos en ven, er til fest osv.
Vi overvåger jo ikke vore børn, men må udruste dem til at kunne modstå gruppepres og klare hverdagens udfordringer.
Stoffer er en naturlig del af den verden, vore børn vokser op i.
Hvis vi kun giver dem forbud, ja så ryger vi over i samme skuffe som myndighederne,
der sidestiller bløde stoffer som hash og svampe med hårde stoffer som amfetamin og heroin - og siger at alt er farligt. Det er jo ikke sandt.

Anyway så er denne tråd jo for de flestes vedkommende stadig teoretisk, da I, såvidt jeg kan forstå, ikke har børn endnu.
Meget ændrer sig når man får børn, meget man skal tage stilling til, og hvem ved
- måske nogle ændrer mening til denne debat, når det skal føres ud i livet... :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]