Dette er, som tidligere nævnt, et rigtig godt emne.
Jeg vil holde mig til at kommentere på den oldkinesiske 'taoisme' kontra vestlig filosofi, da dette er den eneste af de østlige traditioner, som jeg har beskæftiget mig med nogenlunde indgående.
Det forekommer mig, at den kritiske europæiske tænkning opstod som en reaktion på, hvad filosofien på daværende tidspunkt var blevet til -nemlig variationer over tanken om det komplette, altomfattende system, som mest karikeret og konsekvent når til udfoldelse i Hegels forfatterskab. Åndens Fænomenologi er et fremragende eksempel på denne type filosofi, da dette værk på kryptisk vis repræsenterer kulminationen af tre dominerende strømninger i det europæiske åndsliv -den mystisk/dialektiske erkendelse fra Platon, de videnskabelige idealer fra Aristoteles og den hierarkisk-teologiske tænkning, som udarbejdet på vidt forskellige måder af Augustin, Aquinas, Luther og Skolastikkerne. Fra Platon stammer ideen om erkendelse via fornuftens logos, fra Aristoteles den metodiske strenghed og fra teologien den absolutte virkelighedsstruktur, med Gud som repræsentant for det absolutte -det, alt andet med nødvendighed er underordnet.
Nietzsches forfatterskab er, så vidt jeg forstår det, baseret omkring erkendelsen af, at alle idealer kan begribes som løgne, uden at systemets overordnede struktur af denne grund falder sammen. Dette formulerede han i den ubegribeligt spidsfindige sætning 'Gud er død' -en formulering, der faktisk stammer fra Hegel, Åndens Fænomenologi, afsnit VII -Religionen, C. Den åbenbarede religion:
Citat:
Denne selvbevidsthed [den ulykkelige selvbevidsthed] ved, hvordan det forholder sig med den abstrakte persons virkelige gyldighed og med gyldigheden af samme persons rene tænkning. Den ved, at den slags gyldighed snarere er et altomfattende tab. Den er selv dette bevidste tab af sig selv, og den er yderliggørelsen af sin viden om sig selv. -Vi ser, at den ulykkelige bevidsthed danner modstykke til fuldendelsen af den komiske bevidsthed, der i et og alt er lykkelig med sig selv. I den komiske bevidsthed vender det guddommelige væsen tilbage; eller det guddommelige væsen er substansens fuldendte yderliggørelse. Den ulykkelige bevidsthed er derimod den tragiske skæbne om den vished om sig selv, der skal være i og for sig. Den er bevidstheden om tabet af al væsenhed i denne vished om sig selv, og sågar om tabet af denne viden om sig selv. Idet den er substansens tab såvel som selvets, er den den smerte, der udtrykker sig i den hårde sætning, at Gud er død.
(Her citeret efter Claus Bratt Østergaards oversættelse).
Læg mærke til, hvor mange af temaerne fra Nietzsches forfatterskab, der rummes i dette citat: Tab af sikker viden, den komiske bevidsthed ('der i et og alt er lykkelig med sig selv' -tænk på Nietzsches humor!), tilbagevendelsen af det Guddommelige -Dionysos (naturen) kontra Apollon (fornuften) og den tragiske skæbne.
Hegel bruger 'Guds død' til at markere et stadium i åndens udvikling frem imod absolut viden -som sådan bruger han ikke mange sider på at uddybe, hvad der faktisk rummes i udtrykket (jeg mener ikke, at formuleringen optræder mere end to gange). Nietzsche gennemskuede derimod, hvor fundamental og betydningsfuld denne sætning var: Hvis
Gud er død og hvis denne erkendelse er en blot mulighed inden for et sammenhængende metafysisk system, betyder dette, at Hegels ide om en verdensomspændende og fundamentalt fornuftig ånd ('progression', historiens 'udvikling' mod et endemål) i sig rummer muligheden for, at alting faktisk er løgn -og dette på en sådan måde, at erkendelsen af alle idealers fundamentale
usandhed er en integreret del af systemet selv. Dvs. at metafysikken/Gud/idealerne opløser sig selv, som en logisk konsekvens af denne blotte måde at tænke på.
Nietzsche forbliver på denne måde selv en del af den tradition, som han så morsomt kritiserer. Jeg har altid haft en vis modvilje imod at kalde Nietzsche for ateist, selvom han selv insisterer på denne betegnelse -hans bøger spiller stort set alle bold op af de smuldrende Kirkemurer. Måske kan man kalde hans tænkning for ateologi? Under alle omstændigheder bliver Kristendommen et stadigt mere dominerende tema i forfatterskabet og har man Det lille forlags udgave af Antikrist liggende, vil man da også bide mærke i, at Nietzsche underskriver et af sine sidste postkort til George Brandes med 'den korsfæstede' -Gud er død, han døde på korset, der er ingen opstandelse (virkelige idealer hinsides døden) og vi prøver stadig på at fatte, hvad dette betyder.
Ligesom Nietzsches kritik er 'afhængig' af Kristendommen, er Heidegers fænomenologi 'afhængig' af den filosofiske tradition -specielt af Hegel og Aristoteles. Heidegger kan ikke sige noget positivt selv (højest på en indirekte måde), fordi den kritiske tænkning kun er meningsfuld i opposition til traditionen. Værensspørgsmålet -'hvad er værens mening?' -i Væren og Tid kan aldrig besvares positivt, men kun anvendes som ledetråd for undersøgelsen af, hvad traditionen har overleveret som en indforstået, usagt udlægning af, hvad verbet
at være betyder.
Men nu skal vi ikke glemme taoismen. Jeg kan ikke love, at en kritik af taoismen ikke er blevet forsøgt i Kina. Dog kan jeg med rimelig sikkerhed postulerer, at hvis en sådan findes, har den ikke samme
kvalitet og dybsindighed som den vestligt-filosofiske selvkritik. Denne er i et og alt rummet i den blotte tanke om Gud/ideen/idealet/det ene/det gode/det absolutte/det højeste værende/væren, som har været enormt indflydelsesrig i europa. Den kritiske tænkning forbliver inden for rammerne af en diskussion af, hvad der kan siges og, først og fremmest, hvad der
ikke kan siges om sådanne idealer.
Taoismen er derimod karakteriseret ved, at den eksplicit kommenterer umuligheden af, at kunne sige noget positivt om dens 'højeste begreb', Tao -den kritiserer sig selv:
Citat:
The tao that can be told
is not the eternal Tao.
The name that can be named
is not the eternal Name.
(Citeret fra Stephen Mitchells oversættelse af Tao te Ching:
http://www.mindfully.org/Tao-Te-Ching-Lao-tzu.htm )
Dette er de første linjer i et af taoismens allermest centrale værker. Her ekspliciteres det, at en kritisk vinkling på stoffet ville være en total misforståelse af, hvad der forsøges kommunikeret. Tao kan ikke prædikeres med noget andet, Tao er ikke en substans, Tao er ikke identisk med, hvad der siges om den. Hvis Tao te Ching kritiseres som et filosofisk værk, vil kritikeren i sidste ende selv blive pwned af Tao og sig selv, da han bliver nødt til at tillægge Tao en betydning, før han kan dissekerer denne. Hele taoismens pointe er derimod, at den ikke har nogen pointe 'i sig selv', uafhængigt af en fortolkning -og denne må altid komme fra ham, der prøver at forstå den (jeg er klar over, at jeg på en vis måde modsiger mig selv her -det er uundgåeligt!). Man kan vel på en måde sige, at taoismen er kritisk i sin grundvold.
Dette gør tanken om Tao utrolig kompleks, omend den samtidig bevarer sin simpelhed. Jeg beundrer de gamle kinesere meget for deres spartanske stil -Tao te Ching er i sin kinesiske originaludgave ikke længere end ca. 5000 tegn. Ideen synes at være, at man bør skrive det, der kan forstås på flest forskellige måder, på den mest kortfattede måde. På dette punkt står de taoistiske skrifter ligeså i diametral modsætning til de meget ordrige europæiske værker.
Den vestlige
filosofi kunne efter min mening lære meget af de gamle kinesere -er det ikke snart på tide, at den kritiske tænkning lærer at kritisere sig selv?
(Nej, Derrida godtages
ikke som et svar!)