Odden skrev:
Ah ja. Jeg misforstod det du sagde som, at selve stofindtag var det samme som spirituel søgen, men det der menes er vel, at sådan noget som alkohol indtag blot er et overfladisk substitut for en sand religiøs søgen? Ifølge Jung. Jeg vidste faktisk ikke Jung var inde på det. Men Grof udvikler så pointen til, at mene, at alkoholisme kan behandles med psykedeliske stoffer, som vil kunne give oplevelser som alkoholikeren underbevidst higer efter. Som så hos Jung bliver opfordret til at slutte sig til en religiøs bevægelse af en art, da jeg ikke tror Jung udtalte sig om psykedeliske stoffers terapeutiske værdi, eftersom det kom efter hans tid. Meget interessant. Men ja, har nemlig læst det med den misforståede søgen efter transcendens hos Grof, og fejlplaceret ønske om perfektion i stedet for sand søgen efter helhed hos Jung. Det giver god mening! Tak for henvisningen.
Det er godt nok lang tid siden du skrev det her, men det kræver da et svar. Det er vildt interessant.
Jeg er enig med dig i, at Jung mener alkoholisme er en overfladisk substitut for, og søgen efter, en ægte religiøs oplevelse. Jeg er i tvivl om Jung ikke har været inde over eksempelvis morfin, kokain og heroin. Du har formentlig ret i, at han ikke udtaler sig om psykedeliske stoffer på så tidligt et tidspunkt, men jeg er faktisk i tvivl.
Jeg vil tro, at Jung med hans interesse for symboler, eventyr og myter, hans teorier om arketyper og det kollektivt ubevidste og åbenhed overfor østens religioner og filosofier, også inkluderer en ægte spiritul oplevelse i bredere forstand. Jeg mener ikke Grof tillægger Jung særligt betydning, før han mangler begreber, til at forklare de fænomener han registrerer hos sine LSD påvirkede patienter. Nogle af de begreber har Jung så, blandt andet med hans teorier om det kollektivt ubevidste og arketyper.