Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 21:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej Psy.

Jeg har i lang tid gået og tænkt over nogle ting, omkring hvorfor det egentlig er at vi (folk herinde på psy) tager de her psykedeliske stoffer, og hvad det egentlig er vi vil opnå med det..
Og jeg kom til den konklution at vi vel alle, og ret mig hvis jeg tager fejl, søger det der "ukendte", leder efter noget "højere".
Nu har jeg selv brugt psykedeliske stoffer i en del år, og så en dag slog det mig; intet stof eller rusmiddel, kan give mig den varme og indsigt i livet og dets vidundere som kærlighed. Til farer for at lyde som den helt store romantiker, vil jeg sige at jeg til enhver tid ville skrotte alle rusmidler og søge kærligheden, hvis dette blev nødvendigt.

Jeg kan huske at jeg som ung, da jeg både havde massere af venner og en daværende dejlig kæreste, og alting bare kørte på skinner, tænkte: "Der må være mere i verdenen, end bare at have det sjovt, og komme "fornøjligt" igennem livet", og det var omtrent dér, at jeg blev introdoseret til den hallucinogene verden.

Mange år senere, og så slog det mig jo pludselig, vi, mennesket bestræber altid noget mere, vi vil altid have mere end vi allerede har. Er kærlighed ikke den sande lykke, det bedste "drug"?

Kom evt. med nogle kommentarer til dette, for det var jo egentlig bare en udtømning af mine tanker, omkring et så "filosofisk" emne.

-Depressant.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Jeg synes psykiateren Jung har en god forklaring. Brug af rusmidler er, ifølge Jung, en spirituel søgen, en søgen efter transcendens. Man kunne kalde det et "højere" behov, fordi det er et behov, der ikke kun handler om den biologiske nødvendighed, der for det meste driver os. Religion kan så siges, at være et udtryk for samme behov og man kunne køre den helt ud og sige, at kærlighed dybest set også er det.

Altså en søgen efter at blive forenet med den verden, der kan synes langt væk i den normale livsproces, der går sin sikre gang mod det endelige nederlag (i den vestlige kultur): Døden.

Forplantningen tror jeg dybest set også er en måde at sikre udødeligheden på.

Most of the physical world is unseen.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Bare lige hurtigt: Er det ikke Grof der siger det med rusmidler, Arpheus?
Jeg mindes ikke at have læst noget om Jung og udtalelser om rusmidler, hvorimod Grof jo som vi alle ved, siger en hel masse om det ;-). Grof er jo også Jungianer på syre ;-) Hehe.
Jeg vil helst ikke love for meget i forhold til at komme med reflektioner til emnet, selvom det er interessant nok. Men dagligdagen har det med at æde al min tid.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Odden skrev:
Bare lige hurtigt: Er det ikke Grof der siger det med rusmidler, Arpheus?
Jeg mindes ikke at have læst noget om Jung og udtalelser om rusmidler, hvorimod Grof jo som vi alle ved, siger en hel masse om det ;-). Grof er jo også Jungianer på syre ;-) Hehe.
Jeg vil helst ikke love for meget i forhold til at komme med reflektioner til emnet, selvom det er interessant nok. Men dagligdagen har det med at æde al min tid.

Jeg er næsten 100% sikker på, at Grof refererer Jung og altså har det fra ham, men det vil jeg lige få undersøgt og så vender jeg tilbage med en helt sikker afklaring. Grof som Jungianer på syre :D Den er købt :D

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Også et emne jeg har tænkt ufatteligt meget over. Og også noget jeg tror mange brugere bør tænke over. Nu har jeg kun læst Jungs selvbiografi, spændene læsning! kunne være rigtigt interessant at høre om han havde nogle udtagelser om rusmidler. Det med at søge trandenscens i et rusmiddel lyder også meget som det huxley skriver om i "Doors of perception". Der diskutere han den vestlige verdens spirituelle tørke og drager paralleller med vores alkohol forbrug her i vesten. Så nævner han at vi altid vil have behov for metoder til at give slip og at vi ikke nødvendigvis skal stille os tilfredse med alkohol. Synes det er en meget interessant vinkel og passer egentligt meget godt på mit eget brug af rusmidler igennem tiden. Jeg havde et hashmisbrug for flere år siden og her synes jeg egentligt det stadigt passer meget godt. Jeg brugte hashen til at flygte så det hjalp mig skam med at give slip, til gengæld ville jeg hellere bare blive i den tilstand så jeg ikke behøvede at se realiteterne i øjnene.

Jeg synes rusmidler ikke mindst psychedelia, er godt til at løsne op i de bokse og normer vi kommer til blindt at accepterer.

Medlem
Brugeravatar

Det er dejligt at hører, at der er klogere hoveder herinde der også har tænkt over emnet :)

Men hvorfor er det egentlig at mennesket, os, altid søger noget dybere? Jeg mener, hvorfor er det ikke naturligt for os, bare at stille sig tilfreds med det vi har?
-Er der "noget" der trækker i os?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Depressant skrev:
Det er dejligt at hører, at der er klogere hoveder herinde der også har tænkt over emnet :)

Men hvorfor er det egentlig at mennesket, os, altid søger noget dybere? Jeg mener, hvorfor er det ikke naturligt for os, bare at stille sig tilfreds med det vi har?

Muligvis fordi, at hvis vi ikke havde haft nysgerrighed, og bare stillede os tilfredse, ville vi aldrig have udviklet os socialt og intellektuelt som vi har gjort, og formentligt af den grund være blevet udryddet jf. evolutionsteorien. Jeg vil mene at menneskets nysgerrighed er et af de vigtigste karaktertræk vi overhovedet har i forhold til dyr.

Hvis du med 'noget' mener noget overnaturligt, så er det umuligt at svare på - men jeg tror mennesket som et tilfældigt udspring af nysgerrigheden, netop spekulerer så meget over det overnaturlige.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Grof referer følgende Jung citat i sin bog "Fremtidens psykologi", s.220 (dansk udgave 2001):

"Den bedste behandling mod dipsomani (et arkaisk begreb for alkoholisme) er religiomani".

På samme side fortæller Grof, at Jung havde en patient, der var alkoholiker og at Jung efter flere års forgæves terapi, rådede patienten til at tilslutte sig et religiøst samfund og håbe på en dyb spirituel oplevelse.

Med henvisning til samme patient skrev Jung i et brev: "Hans higen efter alkohol svarede, på et lavt niveau, til vores væsens spirituelle tørst efter helhed, udtrykt i middelalderens sprog: "foreningen med gud". Jung påpegede også, at på latin dækker begrebet spiritus begge betydninger - alkohol og ånd.

Grof skriver også, at alkoholisme og narkotisk stofmisbrug er "en misforstået søgen efter transcendens" (s.150).

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ah ja. Jeg misforstod det du sagde som, at selve stofindtag var det samme som spirituel søgen, men det der menes er vel, at sådan noget som alkohol indtag blot er et overfladisk substitut for en sand religiøs søgen? Ifølge Jung. Jeg vidste faktisk ikke Jung var inde på det. Men Grof udvikler så pointen til, at mene, at alkoholisme kan behandles med psykedeliske stoffer, som vil kunne give oplevelser som alkoholikeren underbevidst higer efter. Som så hos Jung bliver opfordret til at slutte sig til en religiøs bevægelse af en art, da jeg ikke tror Jung udtalte sig om psykedeliske stoffers terapeutiske værdi, eftersom det kom efter hans tid. Meget interessant. Men ja, har nemlig læst det med den misforståede søgen efter transcendens hos Grof, og fejlplaceret ønske om perfektion i stedet for sand søgen efter helhed hos Jung. Det giver god mening! Tak for henvisningen.

Medlem
Brugeravatar

Morten på 14 skrev:
Depressant skrev:

Muligvis fordi, at hvis vi ikke havde haft nysgerrighed, og bare stillede os tilfredse, ville vi aldrig have udviklet os socialt og intellektuelt som vi har gjort, og formentligt af den grund være blevet udryddet jf. evolutionsteorien. Jeg vil mene at menneskets nysgerrighed er et af de vigtigste karaktertræk vi overhovedet har i forhold til dyr.

Hvis du med 'noget' mener noget overnaturligt, så er det umuligt at svare på - men jeg tror mennesket som et tilfældigt udspring af nysgerrigheden, netop spekulerer så meget over det overnaturlige.

Jeg er fuldstændig enig i at hvis vi mennesker ikke ejede nysgerrighed, så ville vi ikke kunne udvikle os. Men jeg tænker bare, hvorfor har vi netop den der "trang" til at finde noget spirituelt? Er intelligens nødvendigt for udvikle spiritualitet?

Medlem
Brugeravatar

Depressant skrev:
Morten på 14 skrev:
Depressant skrev:

Jeg er fuldstændig enig i at hvis vi mennesker ikke ejede nysgerrighed, så ville vi ikke kunne udvikle os. Men jeg tænker bare, hvorfor har vi netop den der "trang" til at finde noget spirituelt? Er intelligens nødvendigt for udvikle spiritualitet?

Jeg er lidt forvirret. Er det et spørgsmål om hvorfor vi tager stoffer eller er det et spørgsmål om spirituel søgen du undrer dig over? Det virker som om du sætter et parameter op på forhånd som siger: "psychedelia = spiritualitet" hvis det er tilfældet hvordan kan du så vide dig sikker på det?

Medlem
Brugeravatar

Kvart skrev:
Depressant skrev:
Morten på 14 skrev:
Depressant skrev:

Jeg er lidt forvirret. Er det et spørgsmål om hvorfor vi tager stoffer eller er det et spørgsmål om spirituel søgen du undrer dig over? Det virker som om du sætter et parameter op på forhånd som siger: "psychedelia = spiritualitet" hvis det er tilfældet hvordan kan du så vide dig sikker på det?

Det er et spørgsmål om spirituel søgen. Jeg drager på ingen måden konklusion at psychedelia er lig med spirituel søgen.

Medlem
Brugeravatar

ok så var det bare mig der er forvirret her på de varme nattetimer :D. Men man må da sige at emnet er røget OT ;)

Medlem
Brugeravatar

Kvart skrev:
ok så var det bare mig der er forvirret her på de varme nattetimer :D. Men man må da sige at emnet er røget OT ;)

Jeg kender det godt ;)

Ja, jeg synes altid at emnerne til sidst ender OT :P

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Depressant skrev:

Jeg mener, at årsagen er menneskets evne til at forholde sig til sig selv, men jeg udelukker ikke, at det kan reduceres til en særlig form for intelligens. Det virker logisk (for mig), at denne forholden sig til os selv, vil fordre spørgsmål om hvorfor vi er her og hvad er meningen er.

Jeg sidestiller behovet for religion og spiritualitet, som behov for en højere mening og sammenhæng.

Det ser ud som om der er en tendens til, at behovet stiger i styrke jo mere vi nærmer os døden, eller når vi pludseligt konfronteres med den. Det ses særligt, når vores biologiske rolle udspilles og behovet for mening og sammenhæng (udover forplantningen) trænger sig på. For mange mennesker udløser det ofte en voldsom krise, når børnene flytter hjemmefra, hvis de ikke kan arbejde mere eller når deres kære blive syge eller dør, netop fordi vores biologiske rolle er udfyldt og vi forholder os til det.

Edit: Jeg mener forresten, at stofindtag i meget bred forstand, er et forsøg på at opnå enhed, ligesom kærlighed er det.

Junior medlem

Jeg tror at mennesket bliver nød til at konkurrere med hinanden for at virke "bedre" end alle andre, altså egoistiske. Det er ikke nok at konkurrere på de fysiske ting længere. Så derfor bevæger vi os over i det essentielle, det psykiske.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Odden skrev:
Ah ja. Jeg misforstod det du sagde som, at selve stofindtag var det samme som spirituel søgen, men det der menes er vel, at sådan noget som alkohol indtag blot er et overfladisk substitut for en sand religiøs søgen? Ifølge Jung. Jeg vidste faktisk ikke Jung var inde på det. Men Grof udvikler så pointen til, at mene, at alkoholisme kan behandles med psykedeliske stoffer, som vil kunne give oplevelser som alkoholikeren underbevidst higer efter. Som så hos Jung bliver opfordret til at slutte sig til en religiøs bevægelse af en art, da jeg ikke tror Jung udtalte sig om psykedeliske stoffers terapeutiske værdi, eftersom det kom efter hans tid. Meget interessant. Men ja, har nemlig læst det med den misforståede søgen efter transcendens hos Grof, og fejlplaceret ønske om perfektion i stedet for sand søgen efter helhed hos Jung. Det giver god mening! Tak for henvisningen.

Det er godt nok lang tid siden du skrev det her, men det kræver da et svar. Det er vildt interessant.

Jeg er enig med dig i, at Jung mener alkoholisme er en overfladisk substitut for, og søgen efter, en ægte religiøs oplevelse. Jeg er i tvivl om Jung ikke har været inde over eksempelvis morfin, kokain og heroin. Du har formentlig ret i, at han ikke udtaler sig om psykedeliske stoffer på så tidligt et tidspunkt, men jeg er faktisk i tvivl.

Jeg vil tro, at Jung med hans interesse for symboler, eventyr og myter, hans teorier om arketyper og det kollektivt ubevidste og åbenhed overfor østens religioner og filosofier, også inkluderer en ægte spiritul oplevelse i bredere forstand. Jeg mener ikke Grof tillægger Jung særligt betydning, før han mangler begreber, til at forklare de fænomener han registrerer hos sine LSD påvirkede patienter. Nogle af de begreber har Jung så, blandt andet med hans teorier om det kollektivt ubevidste og arketyper.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skoven
UTROLIGT! At læse det her, jeg er enig og interesseret i mange af

Jeg samler ham her Jungs bog op med det samme.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skoven
UTROLIGT! At læse det her.

Jeg samler ham her Jungs bog op med det samme!

Medlem
Brugeravatar

^^ kan anbefale hans "selvbiografi" til at starte med, det er en god indgangsvinkel til ham.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]