Det er rigtig at Hannah Arendt mener at absolut ondskab er fraværet af at tænke, hun giver ww2 som eksempel hvor folk bare passivt ser til mens milioner af jøder bliver dræbt i kz lejre N shit. Dog er sandheden at der var mange tyskere der ikke støttede hitler og ikke ønskede at bugge under men ligesom Danmark valgte at se passivt til fordi de ikke følte de kunne gøre noget.
Hun siger at fordi de ikke tænker så er de onde, hva så hvis de tænker men er bange for at handle, hvis de er hjerne vaskede men ellers var gode nok? hvis de fik amf som størstedelen af den tyske hær gjorde og derfor var påvirket og ikke tænkte så meget er de så onde? listen ender aldrig jeg kan blive ved
det skal lige siges at jeg ikke tog mig nok sammen da jeg læste om Hannah Arendt så oplys mig endelig hvis der er noget nyt jeg skla lære
anyway Breivik er et lidt dårlig eksempel hvis du spørger mig, jeg kan på ingen måde forholde mig til en norsk wow spillende Lord og the rings elskende massemoder... jeg kender godt hans ideologi, men forstår mig alligevel slet ikke på ham, kender ikke hans opvækst hans grunde, hans fejl der har ledt ham der til, så kan ikk rigtig arbejde med ham.
derudover så er det et udemærket spørgsmål (hvem man har ansvar overfor og hvorfor) jeg i længere tid har tænkt på og faktisk lige tror jeg laver en tråd med. Som sådan ser jeg slet ikke ansvar og godt/ondt som en og samme ting, og specielt da jeg bogstavlig talt slet ikke tror på ondskab. ift. "personligt ansvar for vores handlinger frem for at tilskrive dem alle mulige andre faktorer."
anyway så har midlet jo altid været godgjort af målet... or how the fuck it goes mht Breivik. vi gør jo det præcis samme hver dag det skal du slet ikke være i tvivl om det. der er slet heller ikke noget der hedder menneskerettigheder N shit. hvis du tænker over hvor mange mennesker vi uden at kunne styre det overhovedet inddirekte slår ihjel.
Med hensyn til at folk der ikke er bevidste om en handling ikke bliver staffet lige så hårdt oftes, eks. hvis jeg drugraper en og hun ikke var bevidst og der bliver opdaget så bliver jeg kun halvt staffet pga. hun ikke har sagt nej. og det kan jeg sagtens se logikken i

jeg tror de fleste handlingere er bevidste, men hvad har fremprovokeret af dem det er meget mere interessant end om de er bevidste eller ej... i de år Breivik brugte på at planlægge hans terror hvem var det der sparkede ham i løgne hver dag?
Derudover så mener jeg at mennesket er deterministisk (hvilket også forklare hvorfor jeg ikke kan tro på ondskab eller det modsatte) Plus jeg ser ingen forskel på mennesker og dyr
med hensyn til Hr.Nietzsche selv så kender jeg udemærket hans filosofi og jeg anderkender også at ordet magt på tysk både er skabe og magt, men folk må også forstår at det er fordi de 2 ord hænger sammen..
ret mig endelig Hypatia

lad os få en god diskussion igang, med hensyn til dig Snoezel så ska du også bare rette løs, men først vil jeg lige prøve at give et lige så godt svar til dig
vil ikke kommentere på andet end denne perfekte formulerede sætning :p "Man kan aldrig rigtig definere ondskab, da det er en sproglig abstraktion, defineret af subjektet, naturen er nådesløs" eftersom man heller ikke kan definere ondskab så kan man heller ikke tale om ondskab eftersom det hele tiden ændre sig alt efter hvor hvornår og hvem.... men individet kan godt føle noget som man kan associere med ondskab synes faktisk at Jan Guillou rammer meget godt i den bog han har skrevet der hedder "ondskaben" som de fleste nok kender men nu forklare jeg alligevel lige for alles skyld. Det handler om en knægt der for tæsk på en privat skole hvis jeg husker rigtig hvor han for en masse tæsk som han ivørigt også har fået af hans far, anyway bliver det meget godt vist hvordan ondskab også bare er en del af naturen en del af systemet på den skole, den verden han lever i

tror jeg har skrevet alt jeg kan pt...