Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 08:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
I er velkomne til at diskutere det ud i filosofiske aspekter. Det ville nu være rart, at fornuften havde en lille finger med i spillet, men go ahead...

Nogle oplevelser er desværre bare psykotiske og ikke andet. Denne her er ved alle odds i højrisikogruppen. Lignende oplevelser hører til i medaljens bagsige eller "fuck, hvor er jeg blæst".

Hvis der skal en seriøs debat i gang om "ud-af-kroppen"-oplevelser, synes jeg så ikke, at et seriøst fundament er "når ens bevidsthed flyver rundt uden for kroppen og iagttager kodebeskeder og musiknumre i Winamp, efter at jeg har kørt på speed og ædt sovepiller og natskygger".

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: honolulu
Jeg har prøvet at have ude af krop oplevelse på amf i flere timer hvor jeg svævede rundt over københavns tage så måske det også er det du har prøvet.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

tribe79 skrev:
Jeg har prøvet at have ude af krop oplevelse på amf i flere timer hvor jeg svævede rundt over københavns tage så måske det også er det du har prøvet.

Men tror du så også, at du rent faktisk (i virkeligheden) svævede rundt en tur deroppe, og at hvis du havde set nogle, du kendte, køre forbi en bestemt gade i en bestemt farvet bil, så ville det have stemmet overens med virkeligheden, hvis du havde ringet og spurgt dem?

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Minimal skrev:
tribe79 skrev:

Men tror du så også, at du rent faktisk (i virkeligheden) svævede rundt en tur deroppe, og at hvis du havde set nogle, du kendte, køre forbi en bestemt gade i en bestemt farvet bil, så ville det have stemmet overens med virkeligheden, hvis du havde ringet og spurgt dem?

Et eller andet sted tror jeg godt på mere mellem himmel og jord end man lige giver kredit for.. Så helt usandsynligt tror jeg ikke det er, dog tror jeg chancen er større for at det som Minimal siger er en form for tvangstanker, altså bare noget man tænker der sker.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Winta skrev:
Minimal skrev:
Men tror du så også, at du rent faktisk (i virkeligheden) svævede rundt en tur deroppe?

altså bare noget man tænker der sker.

Selvfølgelig har hun ikke fløjet fysisk over københavn. Men for at man skal kunne snakke om ud-af-kroppen oplevelser bliver man også nødt til at anerkende at mennesket har en såkaldt sjæl.
Tager man ikke sjælen i betragtning og mener at bevidsthed bare er en manifestation af en masser elektroner der fiser rundt i hjernen og videregiver beskeder fra div. nerversystemer, så kan jeg godt se det er lidt svært at forholde sig til den slags udtalelser og bare fraskrive det som volapyk.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Cubensis skrev:
Selvfølgelig har hun ikke fløjet fysisk over københavn. Men for at man skal kunne snakke om ud-af-kroppen oplevelser bliver man også nødt til at anerkende at mennesket har en såkaldt sjæl.
Tager man ikke sjælen i betragtning og mener at bevidsthed bare er en manifestation af en masser elektroner der fiser rundt i hjernen og videregiver beskeder fra div. nerversystemer, så kan jeg godt se det er lidt svært at forholde sig til den slags udtalelser og bare fraskrive det som volapyk.

Jeg tror personligt ikke på, at vi har en sjæl, der kan forlade vores krop og vende tilbage, men jeg ville aldrig udelukke det, og jeg kan godt se, hvorfor nogle vil diskutere det. Men når der bliver blandet de her stoffer ind i billedet, er det yderligere 10000 gange mindre sandsynligt, at det drejer sig om noget reel troværdigt. Der er uden tvivl hundreder af tusinder af mennesker, der har oplevet noget i præcis samme stil - bare ved at holde sig vågen i et par dage. Jeg kan ikke engang tælle, hvor mange gange jeg selv har oplevet noget lignende.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Minimal skrev:
er det yderligere 10000 gange mindre sandsynligt, at det drejer sig om noget reel troværdigt.

Hvorfor det er det mindre sandsynligt?
Både stimulanser, delerianter og især psykadelika er gennem tiden blevet brugt både rituelt og i klinisk psykoterapi til at åbne op for det ubevidste.
Holotropiske oplevelser (åndedræts-terapi) hvor man fysisk manipulerer klienter ud en tilstand som vel kan beskrives som deleriumagtig/psykotisk har jo ligeledes åbnet op for oplevelser af lignende art. Det værende både oplevelser ude af kroppen så vel som tidligere liv.

Hvis du undersøgte de her fænomener fra proffesionelle kilder der har arbejdet med det egenhændigt.. Du ved bøger, undersøgelser, dokumentarer og lignende er jeg sikker på at du ville se sagen i et nyt lys. Jeg tvivler dog på din vilje da det mest af alt virker som om du bare vil kværulere tanken i jorden fordi det strider imod din umiddelbare overbevisning. Det er igen ikke særlig filosofisk

Jone Smedvig skrev:
Hvis vi var lige sp åbne og spontane
som vi var begrænset af en tankegang
ville vi have set flere farver
og lært kunsten at observere

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Én ting er at åbne op for ubevidste ting, men desværre er amfetamin måske jordens dårligste stof til det formål, da det næsten udelukkende lukker op for lort, som derimod ikke kender nogen grænser. Bedre bliver det ikke af at bedøve sig med sovepiller og natskygger. Jeg ville nærmere betegne det som brændsel. Oplevelser ud af kroppen og omkring tidligere liv behøver ikke ligefrem være realistiske. Jeg tror absolut heller ikke på tidligere liv, og det tyndeste grundlag at argumentere ud fra er nok en tur på amf.

Nu føler jeg ikke det store behov for at gå ud og læse en masse tekst, som tilsyneladende hjernevasker folk, som ikke har prøvet illusionsforestillinger på egen krop, og desuden ikke beviser noget som helst. Tanken er meget ulogisk! "Jeg har 100 eksempler på lignende situationer, hvor det har været indbildsk pis, men det er da sandsynligt, at dette 101. fænomen har rødder i kræfter, som vi mennesker ikke helt har styr over!" Det er sgu uhyggeligt, hvad man kan bilde sig selv ind.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Minimal skrev:
Én ting er at åbne op for ubevidste ting, men desværre er amfetamin måske jordens dårligste stof til det formål, da det næsten udelukkende lukker op for lort, som derimod ikke kender nogen grænser.

Hvad ved du om at amfetamin er dårligt som redskab til at udforske bevidsthedens grænser. At du og/eller dine venner udelukkende får lukket op for en masse lort er mere et udtryk for at du/dem er fulde af lort end at amfetamin er et lortestof.
At lorten tilmed ingen grænser har er jeg virkelig ked af, på dine vejne.

En oplevelse af et givent stof vil for det meste være ret subjektiv. At du og dine venner kun har dårlige oplevelser (dem du beskriver som psykotiske eller forvrængninger af virkeligheden) kan let tolkes som et udtryk for at din omgangskreds er en grå amøbeagtig masse af perspektiver og holdninger til livet. Måske er det faktisk jer, der hjernevasker hinanden? Godt hjulpet på vej af en snæver indebyrdes formidling af syn på hvordan ting hænger sammen, plus en masse fordomme som kunne bygge på frygt for at skille sig ud fra mængden.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Hahaha! Jeg har da aldrig hørt mere fordomsfuldt og snævertsynet pladder! Men du kalder mig for fordomsfuld og snævertsynet. Jeg er et af de sidste mennesker, du kan sætte i bås for at være grå og ikke turde være et individ uden for mængden.

Legen må stoppe. Du fatter simpelthen for lidt af det her emne til, at jeg gider spilde min tid. Kort sagt: Det er slet ikke subjektivt. Det er en ren biokemisk proces, der gør dig gak oven i låget på amfetamin. Og jo mere intelligent du er, jo mere udspekulerede tankefucks kan du opleve. De sindssyge er som regel ikke dumme.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Minimal skrev:
Det er slet ikke subjektivt. Det er en ren biokemisk proces, der gør dig gak oven i låget på amfetamin

Ja, der foregår selvfølgelig biokemiske processer men hvad er resultatet; En fuldstændig indivuel og dermed subjektiv opfattelse af de tanker, følelser og kropsfornemmelser. En opfattelse som IKKE er en manifestation af kemien men individets psyke.

Subjektiv: Jo
Ren biokemisk: Nej

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Til dels er det subjektivt, men der er visse temmelig grundlæggende manifestationer af de processer, der foregår i nervesystemet, når det får for meget amf og for lidt søvn. Dit beredskabssystem sætter i gang, så du opfinder farer overalt, og du misfortolker og overfortolker ting og strikker din opfattelse sammen på din egen mistroiske måde, så den passer ind i det billede, den vil have, en helt klar forvrængning af virkeligheden, som er helt urealistisk. Din krop prøver at få dig til at sove, og du begynder at drømme, mens du er vågen. Flere ting spiller også ind, men alt i alt er det ikke noget fornuftigt projekt, og du kan ikke regne med de oplevelser, du får.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]