Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 maj 2025 18:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
En god del af den her diskussion er ren ordkløveri. Zarathustra, du hævder at filosofi ikke er afklarende, men erklærer samtidig at du er kommet til den konklusion at "man ikke kan finde sandhed eller vished i absolut forstand ..." - hvis ikke det er er en 'afklaring', så vil jeg melde mig til et danskkursus for at få sat nogle ting på plads inden jeg åbner munden igen.

Og du fortsætter: "....men bare mere forfinede synspunkter eller indsigt i hvorfor de forskellige teorier og argumenter IKKE holder."
En afklaring kan vel ligeså godt være negativ - at man kan mener at kunne forkaste en given teori med en vis sandsynlighed - som vice versa. (Og at der er stor forskel på de to, og Popper og al den slags ved vi godt, men det er ikke pointen her.) Eksempelvis lader det til at du er kommet til en afklaring mht. begreberne 'gud' og 'religiøsitet'.

Er der egentlig nogen forskel på 'videnskab' og 'filosofi' i din definition, andet end måske at filosofien behandler emner, der i visse tilfælde ligger uden for empiriske undersøgelser?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Filosofi kan sammenlignes med at dissekere sandeden ; at skære den op, finde sammenhænge og arbejde sig videre ned i den for at blive mere bevidst om dens natur; sandheden er ikke gemt, det er tværtimod den vi arbejder os rundt i, men helheden, og dermed hele sandheden kan vi kun føle; aldrig forklare. Derfor kan man efter min mening godt finde svar på visse spørgsmål, men svarene vil samtidig åbne op for nye indtil man når det punkt hvor verden ikke er begyndt.

Zarathustra skrev:
Til alle jer der mener at filosofi kan virke "afklarende": Hvilke emner/områder har I fået afklaret vha. filosofi? Har I "fundet sandheden" indenfor nogle problemer?

Ja sandheden er at man i virkeligheden ikke forstår en skid af det hele i sidste ende, og det er i den erkendelse friheden findes. Vi kender sandheden, men forstår den ikke.

Mens man skal være temmelig forfængelig i sin tro for at regne med at man ved hjælp af filosofiske overvejelser skulle kunne opnå noget som helst (hvilket vel er tilfældet; det er da ikke bare "for sjov" vel?) i guddommelig retning, så står religion for det modsatte: underkastelsen for det guddommelige, resignationen fra det falske og meningsløse liv. At dette er en kedelig indstilling til livet kan vi godt blive enige om, men den er samtidig mere jordnær og mindre indbildsk, end troen på at mennesket kan skabe gud, så at sige.

Eller også er min blomst blevet bestøvet en gang for meget.

Senest rettet af Moonage Daydreamer 12 nov 2008 13:38, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Der tog jeg vist pusten fra dig hva' Zarathrusta :wink:

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Det er nu mest matematikken, arbejdet og livet generelt (kærlighed eller mangel på samme) der tager pusten fra mig og gør at jeg ikke orker at skrive hér.

Men for at citere Oddens gyldne ord (efter hukommelsen): "Dette er et vigtigt og kompliceret emne, som kræver en ordentlig redegørelse. Jeg vil vende tilbage med et svar, når jeg lige er blevet færdig med det studie-projekt som jeg er i gang med."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]