Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 13:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Tak for den, innernet!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

The Atheist Experience svømmer også i folk der ringer ind og argumenterer for Guds eksistens.

Junior medlem

Geografisk sted: Der, hvor tallene bor
Child of Aum skrev:
Hele eksistensen er en tilfældighed... Guder findes ikke.

PLUR

Universet er med andre ord underordnet ét almægtigt, styrende princip: Nemlig princippet om, at intet singulært element af helheden kan holdes ansvarligt for livets eksistens. Livets 'årsag' skal snarere lokaliseres i en sammenhæng, der er så overvældende og kompleks, at den ikke kan rummes og overskues af det menneskelige intellekt. Derfor kan ordet 'tilfældighed' anvendes om eksistensen: Det indikerer, at livet som helhed ikke lader sig underordne én kausal forklaring og som sådan ikke kan ledes tilbage til én, skabende årsag, hvoraf alting er en virkning (den vulgære Gudsopfattelse).

'Tilfældet' er altid ensbetydende med det endelige resultat af en mængde ikke-relaterede sammenhænge. At afdække de, af hinanden uafhængige, årsags-virknings-forbindelser, der ligger 'indlejret' i det tilfældige ('det, der er tilfældet', altså eksistensen), som det eksempelvis gøres i naturvidenskaberne, har altid eksistensen selv som betingelse for, at en sådan undersøgelse (og dermed forklaring) af tilfældet er mulig overhovedet. Eksistensen går med andre ord altid forud for en kausal forklaring af denne.

At kalde eksistensen for tilfældighed er dog i sig selv en forklaring af fænomenet: En forklaring der implicerer, at eksistensen som helhed ikke lader sig forklare. Dette er konsekvensen af, at en forklaring er blevet søgt og fundet umulig -eksistensen kan kun aflokkes forklaringer af sine enkelte elementers kausalitet, men kan ikke som helhed rummes af en sådan absolut, overordnet forklaring. Derfor vil livet altid være tilhyllet i en grad af uforudsigelighed.

Gud er netop et ord vi bruger til at beskrive det, der lader sig opfatte, men ikke forklare: jf. 'Herrens veje er uransagelige' og det gamle testamentes forbud mod dyrkelsen af afguder, som symbolsk repræsenterer menneskets reduktion af Gud til en konkret og forståelig entitet (et billede). 'Gud' er ikke en henvisning til en entitet i naturvidenskabelig forstand!

Det citerede indlæg lader sig derfor omformulere til: 'Der er ingen guder... tilfældigheden er Gud!'

At vor generation kræver en Gud der kan 'tilbagevises' er lige så alarmerende som fremkomsten af Kreationismen og Intelligent Design-teorierne. Fladpander som Richard Dawkins og Sam Harris præsterer en manglende evne for forståelse af Biblen, som på poetisk vis afspejler den ovenfor linkede Youtube-jydes dadel af evolutionsteorien. Biblen er ikke dum i sig selv, men udlægningerne af den reflekterer en tilsyneladende evigt gyldig sandhed: Intet er så klogt at det ikke kan forstås idiotisk.

De to nævnte ateistiske fantaster vil forklare den menneskelige dumhed som havende sin oprindelse i en bog! Dette er åbenlyst absurd.

De hhv. kreationistiske og radikalt ateistiske standpunkter vidner snarere om de brede massers behov for at kunne tilslutte sig en Gudsopfattelse, om denne er 'for' eller 'imod', der harmonerer med en naturvidenskabelig verdensforståelse og den dermed følgende tryghedsfornemmelse af, at eksistensens grundlæggende mysterium er forklaret for én.

Om Gud 'eksisterer' eller ej er to sider af samme sag, da symbolet Gud netop refererer til eksistens som sådan: 'Gud svarede Moses: »Jeg er den, jeg er!« Og han sagde: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.«'

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Tak for det indlæg 03-04 :-)
Jeg vil bruge dit citat om at "intet er så klogt, at det ikke kan forstås idiotisk", hvis jeg må ;D Det er jo den forbandelse man altid er under når man skriver og udgiver nok så velmenende tekster.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Det var sgu et godt indlæg 03-04. Kan specielt godt lide pointen med hensyn til fanatiske ateister. Mennesker behøver i det hele taget ikke bøger for at opføre sig idiotisk, det klarer vi fint både med og uden. Nogle bedre med end uden. Nogle bedre med, end andre uden.

Most of the physical world is unseen.

Junior medlem

Geografisk sted: Der, hvor tallene bor
Tak for de venlige ord.

@ Odden -Brug citatet som du lyster.

For øvrigt bør intet emne af denne type være foruden Anselms Gudsbevis (som blev grundigt uddybet af Descartes i hans tredje meditation over den første filosofi).
I grove træk:

-Gud er defineret som det på alle måder mest perfekte væsen.

-Eksistens er en højere perfektion end ikke-eksistens

-Eksisterede Gud ikke, ville han mangle én perfektion og dermed ikke være perfekt.

-Eksisterede Gud ikke, ville han derfor ikke være Gud

-Ergo eksisterer Gud

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Det ontologiske guds-bevis er det bedste.

Hér har logikeren Kurt Gödel været så venlig at formalisere argumentet:

Billede

se http://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6del ... ical_proof for en forklaring på symbolerne samt funktionerne (som f.ex. P(x)) (det er ikke vildt fancy, men kræver lidt kendskab til formal- og modal-logik)

Sidste linje læses: "Det er en nødvendig sandhed, at der eksisterer et x, således at x har "gud-egenskaben"" (dvs. at x er gud).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
jo gud findes.
http://www.youtube.com/watch?v=AqnEGu8VF8Y

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Ikke for at lyde kynisk, men religion er imo at sælge en usynlig vare. Det er for let.

Medlem
Brugeravatar

For hver gang et menneske forsøger at modbevise guds eksistens, skaber gud en grim kælling!
SÅ STOP NU FORHELVEDE MED DET LORT!

Altså; damer = guds eksistens

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Ott skrev:
For hver gang et menneske forsøger at modbevise guds eksistens, skaber gud en grim kælling!
SÅ STOP NU FORHELVEDE MED DET LORT!

Altså; damer = guds eksistens

Så må der være mange ateister i England.

Jeg synes diskussionen er ved at være lidt for offtopic-agtig - jeg begynder snart at slette eller rette indlæg, hvis folk ikke skriver noget med lidt mere filosofisk/spirituel tyngde.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Somewhere with blood on my hands
At nogen stadig kan tro på at der findes en Gud er totalt latterligt. Jo længere tid der går i historien jo flere argumenter er der for at det er en joke.

GOD IS A SCHEME!

Bare det at hele universet er 6000 år gammelt (tror jeg er det tal de mener iøjeblikket) er jo for langt ude.

Alle religioner stinker og er kun for svage mennesker der søger trøst i falske løfter om et evigt liv i det hinsides.

Jeg kan simpelthen ikke fatte at rimeligt inteligente mennesker kan tro på en religion hvor det ene langt ude argument efter det andet bliver holdt i live i deres egne "små" samfund (små og små, flere milliarder mennesker tror på en gud!). Jeg fatter det ikke.

I gamle dage troede man at et lyn var gud der var sur! Der findes tusinder at totalt latterlige lignende historier.

At hele historikken omkring religion ikke får moderne mennesker til at vende gud ryggen er mig en ekstrem stor gåde. Jeg fatter det bare ikke!

Moderator
Brugeravatar

Måske skulle du læse nogle bibel-exegeser af mere filosofisk indhold. Den type tro og religiøsitet du taler om er rigtig nok barnlig, og tilhører, imho, en anden tid end den vi lever i. At nogle IM'ere og andre i samme kategori stadig fæstner sig ved et sådant billede og søger at finde beviser for Gud i det immanente og historiske er i og for sig fjollet, men behøver ikke være til hinder for, at vi kan undersøge religiøsitet og Gudsbegrebet på andre områder. Stopper du der, hvor du er nu, diskuterer du som en der tilhører 1800-tallet. Der er blevet svaret på dine indvendinger igennem 1900-tallet.
Se evt: Paul Tillich, Rudolf Bultmann, Bonhoeffer, Karl Barth.. Alle, groft sagt, inspireret af Søren Kierkegaard etc. Og kig evt. også på tidligere filosofiske udlægninger især sådan en som Augustin, eller Mystikere såsom Meister Eckhart, Ruusbroec, Giordano Bruno, Hildegaard von Bingen etc.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CTU
Gud og religion har været det perfekte redskab til at kontrollere folkemasser. Det ser jeg som et argument for at det er en menneskelig opfindelse.

Hvis en gud også kan beskrives som en mulig livsform, der for 4 milliarder år siden, placerede den første RNA streng på jorden, så er jeg mere åben over for det.

Moderator
Brugeravatar

Men hele idéen om at skulle bevise eller modbevise noget transhistorisk forekommer mærkelig for mig... men i må det gerne bruge jeres tid på det, hvis i vil.

Junior medlem
Brugeravatar

Menneskets fantasi er Gud .

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja eller Gud er et produkt af den menneskelige fantasi/forestillingsevne. Vi er ikke skabt i Guds billede, men Gud er derimod skabt i vort billede. Prøv læs "From Science to God" af Peter Russell.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ved ikke om man kan sige at gud er et menneske, men Han kan godt skrive det.

Hvis alt er gud og gud er alt og alt er en voksende uendelighed med s0rte huller , hvad er så ikke Gud og hvorfor må den ikke det? Vi skaber (os) jo alle på flere måder og som regel prøver man da at gøre det godt, men måske har vi alle en lille slange i os, og nyder at gøre noget rigtitigt slemt? Og hvis noget ikke er Gud så er intet det også.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

psyk skrev:
At nogen stadig kan tro på at der findes en Gud er totalt latterligt. Jo længere tid der går i historien jo flere argumenter er der for at det er en joke.

GOD IS A SCHEME!

Bare det at hele universet er 6000 år gammelt (tror jeg er det tal de mener iøjeblikket) er jo for langt ude.

Alle religioner stinker og er kun for svage mennesker der søger trøst i falske løfter om et evigt liv i det hinsides.

Jeg kan simpelthen ikke fatte at rimeligt inteligente mennesker kan tro på en religion hvor det ene langt ude argument efter det andet bliver holdt i live i deres egne "små" samfund (små og små, flere milliarder mennesker tror på en gud!). Jeg fatter det ikke.

I gamle dage troede man at et lyn var gud der var sur! Der findes tusinder at totalt latterlige lignende historier.

At hele historikken omkring religion ikke får moderne mennesker til at vende gud ryggen er mig en ekstrem stor gåde. Jeg fatter det bare ikke!

+1 så smukt som det er sagt. Jeg har haft samme fusterende tanker når jeg har talt med religiøse, men intelligente mennesker.. Hvordan kan de tro på sådan en omgang bullshit?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
i burde tage nogle flere high dose trips! (joke :D)

der findes bevidsthedslag hvor den materielle verden som vi kender den bryder sammen og et fløgtigt glimt af verden bliver muligt!

En virkelighed hvor du og jeg har andet tilfældes end vores genetiske slægt.
Jeg og 3 andre jeg kender har oplevet på egen krop fænomener som betragtes "overnaturlige" så som deling af tanker eller Telepati.
Det beviser ikke guds eksistens men beviser at der kræfter i naturen der ligger bag vores virkeligheden den opdagelse åbner jo så pludslig op for nye perspektiver.
Explore your mind!

:gud: :peace:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]