crime: hvordan kan du vide at psykedeliske oplevelser ikke er ægte? af alle de oplevelser jeg har igennem mine 21 år er de psykedeliske nok dem der har haft mest positiv indflydelse på mig. jeg har dog ikke oplevet noget guddommeligt endnu.
jeg nægter at tro på de videnskabs mænd som fx. stephen hawking der holder fast i at alting kan opstå ud af ingenting og at vi er en del af et multivers der ikke har en skaber. der står ikke bygninger i gaderne uden at der er nogen der har tænkt at der skal have vi en bygning og sådan her skal den designes for ikke at falde sammen. det samme gælder for universet. for mit vedkommende i hvert faldt.
anon: jeg kender godt til den tibetanske dødebog og har hørt nogle historier fra den men dog ikke læst den endnu. men det vil jeg glæde mig til. og må være enig med dig i at buddismen nok er den vej der er tættest på svaret hvis gud da ikke er som de andre religioner fortolker ham udfra deres misforståelser af biblen, koranen osv.
jeg tror der er meget vi ikke ved en skid om endnu. for 50-100 år siden sagde de også at nu kunne vi ikke nå længere i teknologien osv. der sker hele tiden noget nyt! og det er fucking spændende hvad de finder ud af hele tiden. hvis dem med magten og alle våbene bare ville få styr på kloden og stoppe alle krigene så vi kan begynde bruge mere tid og energi på at søge både ud og indad ville den menneskelige tilstand skyde i vejret som aldrig før. hold kæft det ville være en spændende verden at leve i!
Vi har nok alle herinde haft meget spirituelle ture på psykedelika, hvor oplevelsen har budt på guddommelige temaer, som var så overbevisende, at man helt kunne komme i tvivl, om de var ægte. Oplevelsen ER virkelig, for den er jo netop set/følt/tænkt, men at overbevise sig selv om at det er altings skaber, man har truffet, virker uægte i min optik, fordi det forbindes med historier, man har fået fortalt om Gud og paradis.
Mange andre personer, guder og væsner dukker ligeledes op under oplevelsen, hvilket forklarer, at den psykedeliske oplevelse - foruden at byde på nye ikke-tænkte verdener - også byder på indblik i tanker eller billeder, man allerede kender til.
Psykedelika har det bare med at lade en opleve alt i så overvældende æstetik, at det syntes uvirkeligt, at det skulle komme fra egne tanker. At opleve det guddommelige i trippet kan være storslående og fylde en med en ugenkendelig lykkefølelse, men derfra bliver det op til ens egen fornuft eller overbevisning at finde ud af, om det var skaberen, paradis, aliens, sig selv, naturen osv., som åbnede sig for sig. Man kan jo komme i fandens tvivl
Steven Hawkins (og en hær af andre videnskabsmænd) bliver ved med at søge nye svar i det fysiske univers, hvorudfra han konkluderer sine udtalelser. Det ser jeg som langt mere real end at stille sig tilfreds med at dyrke en gud, som man aldrig har set eller følt, men kun har hørt om gennem andre mennesker og et par skrifter med fantastiske fortællinger.
Jeg har også lige set den serie, Cosmos, som Crime skriver om og alle afsnit er virkeligt spiselige. Er man mere interesseret, ligger der en masse Carl Sagan videoer på tuben. Her er en fremragende video:
http://www.youtube.com/watch?v=FrMyNTcWQcMNoget af det som filosoferes omkring i serien, som videnskaben stadig stiller spørgsmålstegn ved, er, hvordan livet opstod. Man kan forklare en del om livet, men altså ikke hvordan det sprang ud, hvilket giver teisterne det sidste håb

Jeg krydser både fingre, ben og røvhår for, at vi en dag finder svaret.
Men som du skriver, er der meget vi ikke ved noget om endnu. Noget vi dog ved, er, at vi bliver klogere på universet, livets byggesten og os selv i sammenhæng med, at vi bliver ved med at studere Verden og ikke blot accepterer, at livet er en test med faste doktriner, hvor bestået betyder at sidde ved Guds side hinsides i himmeriget, hvor en dumper resulterer i brændende lidelse i selskab med den røde mand med klovene.
Vi lever sgu da i en mega spændende verden og tid lige nu, gør vi ikk?

Vi er på randen til at udslette os selv, imens vi i en uhørt hast tordner teknologisk frem dag for dag med en bedre forståelse af naturen og teknologi, end der turde tænkes for hundrede år siden.
Vi har usandsyneligt set det værste endnu, selvom verden buldrer godt for tiden. Men når vi nærmer os enden og de anvendte systemer og love stadigvæk ikke fungerer, kan det - som Terrence McKenna forudser - være der, hvor psykedelika lovliggøres i håbet om, at det kan være med til at redde verden.
Lige en indskydelse, så sagde min mor her forleden, at hun kunne huske, at folk kørte rundt i hestevogn, da hun var lille, hvilket var nogen år efter 2. Verdenskrig

De kommende 50 år bliver satemdøjsme spændende.