Dualismer...underforstår nødvendigvis en tredje faktor, nemlig den samlende kategori.
Dualismen MAND/KVINDE underforstår kategorien MENNESKE (eller...?)
Dualismen DAG/NAT underforstår kategorien ET DØGN (eller...?)
Dualismen UNG/GAMMEL underforstår kategorien ALDER.
Ingen dualisme kan være absolut, således at vi ikke kan pege på et tredje element, for uden et tredje element som FORENENDE KATEGORI...er der ingen idé med en dualisme.
Her "i morges", dvs. omkring kl. 14, da jeg stod op, nedskrev jeg en række generelle sociale dualismer:
PIGE/DRENG > KVINDE/MAND > MODER/FADER
(det samme princip forstærkes)
Familiære dualismer:
MODER/FADER (hetero) MODER/DATTER (homo) FADER/SØN (homo) MODER/SØN (hetero) FADER/DATTER (hetero)
BRODER/SØSTER (hetero) BRODER/BRODER (homo) SØSTER/SØSTER (homo)
Sociale dualismer indenfor kønsdriften:
PIGE/DRENG > KVINDE/MAND (hetero original) PIGE/PIGE > KVINDE/KVINDE (homo original) DRENG/DRENG > MAND/MAND (homo original)
...hvor KVINDE/KVINDE og MAND/MAND-dualismerne underforstår den dominerende KVINDE/MAND-dualisme, idet de fra hver deres side peger på samme.
Vi kan så forstå incestuiøse tiltræknings-forhold som en forstærkning af andre dualismer:
BESKYTTER/BESKYTTET > FORÆLDRE/BARN > ...+ MAND/KVINDE-dualismen =
MODER/SØN (hetero vulgarius) FADER/DATTER (hetero vulgarius) MODER/DATTER (homo vulgarius) FADER/SØN (homo vulgarius)
Kønsdriften er kombineret med relationen mellem en beskytter og en beskyttet, altså en forældre/barn-relation, der ofte består i klassiske kønsrolle-mønstre, hvor manden er beskytter og kvinden den beskyttede - de kan så reproducere...også denne relation, ved selv at FORENE beskytter-rollen overfor de børn, de får, som så er de beskyttede.
"Ophavsfrie" vulgær-relationer, SØSTER/BRODER, BRODER/BRODER, SØSTER/SØSTER handler om en kombination mellem kønsdrift og trangen til venskabelig fortrolighed. Anbefales: Filmen "What's eating you" - bemærk den latente seksuelle stemning mellem drengen og pigen i bilen (bror og søster), både før og efter mødet med uhyret (små umærkelige ting/signaler/hentydninger).
Kategorien 'søskende' udelukker kulturelt vedtagent det seksuelle element. For vi har netop disse forenende kategorier til at kontrollerer dualismerne med. Uden kategorierne kunne vi ikke orientere os indenfor dualismerne, det hele ville flyde for os i én pærevælling.
Modsætninger mødes...
- aldrig uden et forenende element.
En ven af mig, som jeg ikke har set eller talt med længe, Rune, har lavet et omfattende matematisk system omkring kønsdriften og kønsrollerne. Hvis nogen er interesserede i en kopi af hans afhandling, 'Kønnene abstrakt generaliseret', udkommet på Amalies forlag, så bestil, og jeg skal få fat i den og få den kopieret.
...jeg skal vist læse den et par gange mere.
[ 29 Oktober 2002: Besked ændret af: Zannioy ]
|