Psyko skrev:
Derudover så synes jeg at hele ondskabsdebatten leder os frem til én ting: Det vigtige er ikke den bagvedliggende intention ved de handlinger man udfører men deres resultat. Hvis de handlinger man udfører er forkerte, så kan det være ligegyldigt med hvilken intention de udføres. Problemet opstår i forhold til hvordan man definerer rigtigt og forkert.
Det kommer an på hvad du mener med "det vigtige". Hvis du mener den overordnede velfærd, så giver det sig selv, at det er handlingernes konsekvenser og ikke deres intentioner, der er "det vigtige". Men hvis du f.ex. snakker Ondskab, synes jeg, intentionerne er meget vigtige.
Tænk på følgende tankeeksperiment: En person rejser tilbage i tiden og myrder Hitler, for at undgå Holocaust. En anden person (fra Hitlers samtid) støder tilfældigvis ind i Hitler og dræber ham for sin egen sadistiske fornøjelse. Han ved intet om, at han har bidraget til at undgå et af de største fuck-ups i menneskehedens historie, han er bare en psykopat, der har dræbt et andet menneske for sjov. Mener du, at disse to personers handlinger er (etisk) ens? Det mener jeg IKKE. Konsekvenserne er måske (næsten) helt ens, men det er personernes intentioner ikke.
Eller tænk på et andet tankeeksperiment: En person kommer tilfældigvis til at løbe ind i en anden og skubbe ham i havnen, så han drukner. Han når ikke at opdage, at manden er ved at drukne, før det er for sent. En anden person skubber med vilje en person i havnen og står og griner, mens manden drukner.
Vil du bedømme disse to handlinger og personer som "lige onde"?
Problemet (for mig) er, at der er mere i etik end f.ex. "velfærd". Etik har også noget med principper og intentioner at gøre.
@Fellini: Jeg synes du overdriver. Selvfølgelig ville det være meningsløst at have en etik, hvis der ikke var andre mennesker (eller dyr og planter for den sags skyld - jeg mener ihvertfald man har et vist etisk ansvar overfor både dyr og planter).
Men at man føler, at "ens egne værdier og handlinger altid er de rigtige, indtil man støder ind i andres værdier" tror jeg simpelthen ikke på.
Mennesker ER i stand til at erkende deres fejl, og se, at de har handlet svagt, naivt, hadefuldt, vanvittigt osv.. Dette er muligt selv uden kommunikation. I kraft af empati er mennesker i stand til at forstå, hvad de har gjort ved andre, og derved indse, at de har handlet ondt.
Man behøver ikke blive konfronteret med andres værdier, for at indse sin fejl. Man sætter sig bare i den andens sted, og føler, hvad man har gjort mod hamOg desuden er "Den gyldne regel" ("gør kun mod andre, hvad du vil, at de skal gøre mod dig") jo en etisk norm/regel/værdi, der er stort set ens for alle kulturer og religioner.
At nogle så har ekstremt indsnævrede opfattelser af, hvem deres medmennesker er, er selvfølgelig et problem.
Forresten tror jeg, at stort set alle etiske problemstillinger bunder i forskellige metafysiske opfattelser og ikke i forskellige værdier. F.ex. af hvad et "medmennske" er.