Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 23:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 87 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Aalborg
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Anima:
for øvrigt så er Pineal kirtelen som udskiller DMT forbundet til den 2 bladede lotus blomst eller chakra, det er også kendt som Kyklop øjet eller det tredje øje, og det anses som et slags åndeligt sanseorgan <HR></BLOCKQUOTE>

Jeg gør opmærksom på, at den 2-aspektrale version af pineal-chakra relaterer til noget forvrænget, og det nytter ikke noget at argumentere med forkerte sammenlægninger.

Der behøves ingen bedre kilde end den sunde fornuft til at udgrunde de naturligt forekommende menings-niveauer i relation til chakra-filosofien.

Det er tilfældet, at 4 6 10 12 16 (=48) 96(48 ¤ 2, 16 ¤ 6, 12 ¤ 8(4 ¤ 2)) 960 (96 ¤ 10) er de minimale tal i frekvenserne for en stort spændende dur-akkord.

Jeg mener...det er da ihvertfald en ordenligt arrangeret målestok.

[ 22 Maj 2003: Besked ændret af: Skat ]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hvordan kan du sidde og sige du har ret uden at gide at fremlægge nogen reelle beviser når det er det manden beder om?

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Skat:
Jeg gør opmærksom på, at den 2-aspektrale version af pineal-chakra relaterer til noget forvrænget, og det nytter ikke noget at argumentere med forkerte sammenlægninger.

Der behøves ingen bedre kilde end den sunde fornuft til at udgrunde de naturligt forekommende menings-niveauer i relation til chakra-filosofien.

Det er tilfældet, at [b]4 6 10 12 16
(=48) 96(48 ¤ 2, 16 ¤ 6, 12 ¤ 8(4 ¤ 2)) 960 (96 ¤ 10) er de minimale tal i frekvenserne for en stort spændende dur-akkord.

Jeg mener...det er da ihvertfald en ordenligt arrangeret målestok.

[ 22 Maj 2003: Besked ændret af: Skat ][/B]<HR></BLOCKQUOTE>

Hør her det er spekulationer, det er forøvrigt enormt kedsommeligt at skulle tegne 96 blade, så hellere nøjes med 2 (48*2)

Jeg tvivler på at du selv har talt bladene efter, normalt så arbejder de sammen på en sådan måde at hvis man ellers udvikler sine evner på en sund og normal vis, så behøver man ikke at tænke på de enkelte blade...

Og alt det frekvenspjat er bare at overføre begreber som tager deres materiale fra den sansbare virkelighed men eftersom at chakraerne åbner op for kontakt med det åndelige så duer det simpelthen ikke at tænke i den slags tankeformer eftersom de er utilstrækkelige og allerhøjest vil være en analog, så jeg vil give Dex ret i at for megen spekulation fører til forviring frem for det som er væsentligt og det er det væsensagtige i oplevelsen af deres aktivitet, men det indbefatter alt sammen at man ikke befatter sig med tækningens skygger men går ud af hulen så at sige for at søge det væsensagtige i den rene tænkning hvor jeget lever, de rent fysiologiske forandringer i legemet og kirtelsystemet er kun udtryk for den fysiske bevidsthed hvor jeget kan manifestere sig som et aktualiseret individ men som samtidig bliver en del af dette fælles åndelige jeg som rent faktisk er den hellige ånd

Relativistisk båthorn

Jeg spekulerer lidt over hvordan i ka' se forskel på om det i oplever er 'ægte ånder', eller bare en halv-skizoid illusion/hallucination skabt som en slags drøm inde i jeres hjerne?

Hvorfor tror i så fast på at jeres hjerne ikke bare snyder jer?

I si'r altid man ikke ka' måle på det åndelige, men hvordan ka' i egentlig afvise at man ka' det? Man ku' jo heller ikke måle afstanden til månen, før man opfandt det rigtige apparat. Engang troede man også at solen fløj rundt om jorden, men det skyldtes jo perspektivet her fra jorden. Så måske er jeres perspektiv _også_ kun her fra jorden og måske derfor fejlagtigt?

Det jeg spør' til er i virkeligheden bare hvilken slags selv-kritik i udsætter jeres teorier for? Stoler i bare blindt på at jeres hallu'er formidler det ægte billede?

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af JEL:
Jeg spekulerer lidt over hvordan i ka' se forskel på om det i oplever er 'ægte ånder', eller bare en halv-skizoid illusion/hallucination skabt som en slags drøm inde i jeres hjerne?

Hvorfor tror i så fast på at jeres hjerne ikke bare snyder jer?

I si'r altid man ikke ka' måle på det åndelige, men hvordan ka' i egentlig afvise at man ka' det? Man ku' jo heller ikke måle afstanden til månen, før man opfandt det rigtige apparat. Engang troede man også at solen fløj rundt om jorden, men det skyldtes jo perspektivet her fra jorden. Så måske er jeres perspektiv _også_ kun her fra jorden og måske derfor fejlagtigt?

Det jeg spør' til er i virkeligheden bare hvilken slags selv-kritik i udsætter jeres teorier for? Stoler i bare blindt på at jeres hallu'er formidler det ægte billede?
<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg har prøvet begge dele og jeg kan så sige at der er nogen meget merkante forskelle.

Man forestiller sig at hjernen laver tanker men den laver ikke tanker, den laver bevidsthed eller rettere sjælen rager ind i det fysiske og skaber bevidsthed, men jeget eller selvet er ikke skabt i kroppen men lever derimod i tankerne, at sige at kroppen arbejder når man tænker er faktisk ikke rigtigt, når man tænker gør organismen plads for tankerne og bevidstheden opstår som en separeret del iforhold til den udenomliggende verden, men i virkeligheden er vi ét, det er denne enhed som jeg betegner som gud, denne enhed viser sig i det tredje øje eller Ajna chakraet hvilket forøvrigt for en sidebemærkning er der DMT via pinealkirtelen forbinder åndens kanal ind i legemet.

Det som man oplever som tanker efter det har gjort sit aftryk i organismen, oplever man tankerne som sine egne og de antager en anden form end det som de i virkeligheden var inden de forband sig med organismen dvs. hjernen i det her tilfælde.

De er dog kun skygger lige som hvores eget selv eller jeg blot er en reflektion af en kilde som manifesterer sig i det aller midterste og dybeste indre i mennesket, men samtidig overalt i omkredsen som en altomfavnende kærlighedskraft hvor alle modsatrettede sider rør hinanden og fortsætter igennem dimensionerne i et kosmisk favntag.

Platon snakkede netop om det væsensagtige i tankerne, tanker er skam virkelige ting, blot skal de formidles igennem mennesket, men tanker er i allerhøjeste grad virkelighed og er det som bestemmer verdens skæbne...

Skyggerne på bagvæggen i bekvemelighedshulen repræsenterer de skyggeagtige aftryk som man dog er nød til kravle ud af sin mentale hule for at erkende, det kan være hårdt at erkende at man i bund og grund intet andet er en et samspil imellem alt det andet udenom en som definere ens forhold til dette, men i virkeligheden er vi alle brødre og søstre fordi vi alle er ét.

Vi er alle spundet ind i den evige verdenstanke og skaber hinanden i fælles harmoni (og disharmoni)...

Jeg kan fortælle dig hvorfor du aldrig kan måle det åndelige, det kan man ikke fordi man glemmer sig selv, man glemmer at man selv har konstrueret aparatet som man måler sit bevis med, neb hvis man skal bevise sig selv så kan man altså ikke bruge en efterligning at gå ud fra, men er nød til at gå ud fra sig selv, gå ud fra det gudommelige i sig selv og efterhånden lærer at adskille alt det som er dødeligt og det som er udødedeligt og gudommeligt, det er netop ikke et perspektiv taget her fra jorden men netop det indre jeg og det ydre himmelrige og repræsenteres bedst som guds tanke som bliver til ord, læg mærke til at vand og form har en meget spændende sammenhæng såvel som lyd, sammen skaber de bevægelse og ordet blev til kød..

forstå det - den som kan...

[ 22 Maj 2003: Besked ændret af: Anima ]

Relativistisk båthorn

Det er fint nok at du tror på det, og jeg skal heller ikke afvise at det måske er sådan tingene forholder sig. Det ka' sagtens være du har ret når alt kommer til alt.

Men det jeg ikke forstår er hvordan du ka' være så sikker på at det du tror er rigtigt, nu også _er_ rigtigt.

Jeg tror på det er absolut rigtigt at en sten falder mod jorden, hvis jeg løfter den op og slipper den igen. Alle de gange jeg har løftet en sten op fra jorden og sluppet grebet om den igen...er den faldet tilbage mod jordens centrum. Ikke 1 eneste gang, er stenen faldet op/ud mod himlen/universet. Ikke 1 eneste gang.
Og dette resultat ka' efterprøves af alle andre mennesker og de vil alle få samme resultat (såvidt jeg ved ihvertfald); stenen falder altid 'ned' og aldrig 'op'.
Right, så det er det jeg kalder et empirisk faktum. Man behøver ikke engang _forstå_ mekanismerne bag, man kan alligevel let konstatere 'sandheden' (at stenen falder ned, Uanset om man er vidende eller Uvidende om hvorfor den falder som den gør)

At hele universet er 1 samlet tanke (eller noget i den retning) ka' sagtens vise sig at være korrekt. Måske bli'r det endda almen viden en dag [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Men sålænge det er en teori baseret på tanker alene, så vil du aldrig ku' være sikker på du ikke bare 'ser' noget som er falskt. Du føler måske nok du _ved_ at det er sådan og sådan med helheden, men du ka' ikke, som videnskaben ka', løfte en sten (det mener jeg som metafor for en eller anden handling der måske ku' fungere som test af den individuelle teori) og forudsige dens handling og dermed vise mig 'noget' som jeg bli'r nødt til at forholde mig til.
Hvis jeg ser en sten falde til jorden når videnskabsmanden si'r det er det den vil gøre, og den altid falder når jeg selv prøver, ja så må det jo være fordi sten falder til jorden. Den viden ka' jeg gi' videre og lade andre teste, og de vil ku' sige "ja det er squ rigtigt hvad du si'r, sten falder altid til jorden". Selv hvis jeg lod en kineser eller en huleboer som aldrig har set en vesterlænding før, gøre forsøget, så ville stenen alligevel gøre det samme (igen; såvidt jeg ved [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] )

Så hvad 'bevis' eller 'sandsynliggørelse', ka' du fremvise til verden, og til mig, for at din teori er korrekt? Du be'r mig om at tro på noget, du ikke ka' vise mig 1 eneste forsøg der ka' underbygge. Det betyder ikke at du ta'r fejl, men det betyder at skepsis burde bibeholdes, efter min mening. Du ka' ikke komme udenom at det du mener, indtil videre er det rene gætværk. Og du ka' heller ikke komme udenom at du begår 'helligbrøde' ved at påstå det aldrig ka' måles. helligbrøde fordi du sætter dig i gud's sted og tror du har det fulde overblik over 'sandheden'. Du ophøjer dig selv til noget _mere_ end bare menneske, uden at ha' nogetsomhelst du ka' vise os andre, som ku' vise at du måske havde fat i noget rigtigt.

Hvorfor sku' jeg eller andre tro dig? Hvorfor ku' det ikke sagtens være sandt at der slet ikke findes nogen gud? Sålænge du ikke kan 'vise' mig noget der antyder at det åndelige findes, så vil det jo altid bare være din påstand. Og hvad nu hvis (ikke ment personligt, men bare som tænkt eksempel) du i virkeligheden lider af en bygningsfejl i din hjerne og derfor ræsonerede forkert? Den vil jeg egentlig gerne ha' du stopper lidt op overfor og tænker over; Hvordan ved du at din hjerne virker korrekt og at du ikke 'bare' er skizofren og 'ser' ting som _virker_ virkelige for dig, men faktisk er falske?

Ligenu er jeg ikke interesseret i _hvad_ du tror på, men _hvorfor_ du tror på det. Det er måske et spørgsmål det er svært at svare konkret på, men jeg ku' feks sige jeg tror på videnskaben, fordi det den si'r stemmer overens med det der sker når jeg laver tests. Så i samme dur; hvad har overbevist dig om at det du tror, er sandt?

Nogen tror jo helt fuldt og fast på de ka' flyve, og hopper måske derfor ud fra en høj bygning. De tror ligeså meget på det, som du tror på det du tror på. Men stadig ka' vi jo nemt blive enige om at de _ikke_ ka' flyve, men falder ned. Altså troede de noget som ikke var sandt. Men for dem var det sandt. I deres virkelighed _ku'_ de flyve...men ikke i den 'reelle' virkelighed.
Så for at spørge billedligt, eller i overført betydning, igen; Hvorfra ved du at du ka' flyve? Hvordan ved du at det ikke bare er en illusion du bilder dig selv ind?

Jeg spør' ikke om _hvordan_ du mener det hele fungerer, men om _hvorfor_ du mener det fungerer sådan, når du kun har dine egne tanker at vurdere helheden ud fra.
Du er 'trådt ud af hulen', har 'slået filteret fra' si'r du blaa, men hvordan ka' du vide det? Hvem si'r det ikke bare er blevet erstattet af et andet filter? (som du måske bare ikke har opdaget endnu)

EDIT: jeg har lige noget mere [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Anima: <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Jeg kan fortælle dig hvorfor du aldrig kan måle det åndelige, det kan man ikke fordi man glemmer sig selv, man glemmer at man selv har konstrueret aparatet som man måler sit bevis med

Jeg mener du ta'r fejl. Men det afhænger jo selvfølgelig af hvad det åndelige er.
Vinden feks, den ka' jeg ikke se, men jeg ka' sagtens måle på den alligevel. Ovenikøbet med et apparat der ikke selv er 'vind'. Jeg måler vinden med et apparat der er 'noget andet' end vind, men det virker fint alligevel.
Hvorfor sku' det åndelige ikke også sagtens ku' falde i sådan en kategori? Selv hvis der fandtes en kosmisk intelligens, så er der da ingen der umiddelbart ka' bevise at den _ikke_ ka' bevises og måles.

Generelt mener jeg at bevidsthed skabes på et over-atomart plan. Ligesom en hjerne også findes på over-atomart plan. Altså en hjerne er ikke et atom, men består af atomer, men den specielle sammensætning af atomer gør at det ender med at være en hjerne. Hjernen er derfor ikke et begreb der findes blandt atomer, men istedet et resultat af atomer sat sammen på en bestemt måde. På samme måde tror jeg bevidsthed og tanker er resultatet af atomer sat sammen på en bestemt måde. Det åndelige er derfor ikke spor åndeligt og ka' måles ligeså nemt (eller svært om man vil) som vi måler alle andre ting skabt af atomer.
Selv i dag (som om vi er specielt fremskredet idag, men det mener en nutidig generation jo altid at den er. Om 199 år vil vi jo virke håbløst forældede i forhold til dem der måtte leve til den tid) ka' vi jo ikke gøre alt med atomer som vi vil, så derfor er det sagtens muligt at visse effekter af atomernes indbyrdes virken, ganske enkelt undslipper os fordi vi bare endnu ikke har fattet hvordan vi skal 'se' det. Vi skal jo ikke genskabe bevidstheden i målingen, men blot få nogle tal der stemmer overens. Vi genskaber jo heller ikke vind, når vi måler den, men får nogle tal der følger bestemte mønstre (og derfor ka' bruges til forudsigelse af feks vejret). På tilsvarende måde tror jeg godt man ka' måle bevidstheden, når man finder ud af hvordan (og dermed være istand til feks at korrigere 'forkerte' tanker, eller måske helbrede psykisk syge (eller; folk med sygdom i sjælen, om man vil), eller nogle helt andre ting (nano-teknologi mener nogle måske kommer til at ku' gøre noget af dette)).

Well, det var en lang post, men hvis vi virkelig er så inter-connect'ede som du mener, broder Anima [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] , så er det jo også lidt din egen skyld at jeg skriver så meget [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

[ 23 Maj 2003: Besked ændret af: JEL ]

In our memories
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af JEL:
[B]Det er fint nok at du tror på det, og jeg skal heller ikke afvise at det måske er sådan tingene forholder sig. Det ka' sagtens være du har ret når alt kommer til alt.<HR></BLOCKQUOTE>

Det væsentlige er ikke tro, kun det begrænsede forståelsesmæssige begreb, oversat udfra selve den transcendentale oplevelse kan betegnes som tro og aligevel ikke, et objekt og et begreb er begge lige virkelige og er begge elementer i tækningen, hverken begreb eller objekt er mere rigtigt, derimod er det deres samlede integritet, som er det afgørende, det jeg står for, er ikke nogen svævende teori men derimod en idé, som bliver ført ud i det praktiske liv og eftersom det giver mig både en bredere og dybere forbindelse med ikke blot mig selv men også mig selv som en integreret del af verden - så jeg er istand til at se muligheder hvor jeg ellers før så problemer, det store overblik er virkelig det afgørende.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Men det jeg ikke forstår er hvordan du ka' være så sikker på at det du tror er rigtigt, nu også _er_ rigtigt..

Som jeg fortalte ovenover så kan man hurtigt komme til at misforst hele komceptet imellem rigtigt og forkert, tingene skal ses som en sammenhæng, nogen opfatter verden dualistisk andre opfatter den som en helhed. For mig er hverken opjekt eller begreb mere rigtigt men derimod deres indbyrdes relation til hinanden, enhver ting definere de omgivende ting udfra dens aktualiserede tilstand, men tingens tilstand defineres udfra sig selv og er derfor både en indre og en ydre ting som man ikke kan sætte nogen abstrakt adskillelse imellem, så snart en tanke er blevet taget til sig, af en menneskelig organisme så får den en aktualiseret form ved den bevidsthed som vækkes i organismen som bestemmes udfra den pågældendes samlede begrebssystem og varige karakteregenskaber.
Men har man engang, oplevet det upersonlige selv igennem en rigtig spirituel oplevelse så falder alt tvivl og man begynder at se verden med nye øjne, begynder at lægge mærke til ting som før var skjult for én, alting må nødvendigvis starte inde i en selv, er ens forestillinger om et træ meget ringe, så vil iagtagelsen af et træ også være meget overfladisk og ikke være en særlig stor oplevelse for sjælen, det handler altsammen om at udvide sin bevidsthed og sin sjæl til at være upersonlig og nøjagtig i sine betragtninger og aktivitet i den omgivende verden.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Jeg tror på det er absolut rigtigt at en sten falder mod jorden, hvis jeg løfter den op og slipper den igen. Alle de gange jeg har løftet en sten op fra jorden og sluppet grebet om den igen...er den faldet tilbage mod jordens centrum. Ikke 1 eneste gang, er stenen faldet op/ud mod himlen/universet. Ikke 1 eneste gang.
Og dette resultat ka' efterprøves af alle andre mennesker og de vil alle få samme resultat (såvidt jeg ved ihvertfald); stenen falder altid 'ned' og aldrig 'op'.
Right, så det er det jeg kalder et empirisk faktum. Man behøver ikke engang _forstå_ mekanismerne bag, man kan alligevel let konstatere 'sandheden' (at stenen falder ned, Uanset om man er vidende eller Uvidende om hvorfor den falder som den gør)<HR></BLOCKQUOTE>

Det er ikke helt rigtigt, det er blot bekvemmelighedstækning at sige at stenen altid falder ned imod jorden, men vi kan godt blive enige om at den gør det i de fleste tilfælde, men et årsagssammenhæng kan aldrig direkte bevises udfra emperiske observationer, men lad os bare sige at der eksisterer en lovmæssighed så stenen falder ned imod jorden, men den lovmæsighed er betinget af en masse faktorer og dem kan man ikke forstå kun udfra sansbare iagtagelser, man kan se resultatet, men man kan aldrig trænge til bundst i årsagen, der kræver det nemlig at man henter sit iagtagelses materiale fra noget som er over-sanseligt dvs. sjæleligt eller åndeligt, fordi at alt det som sker inden for hvores oplevelsessfære netop foregår midt i et stort sjæleligt hav omgivet af himmels ånd.
Du må huske på, jeg benægter ikke eksistensen af naturlove eller naturvidenskabelige iagtagelser, men jeg benægter dens hypoteser, fordi disse netop ikke er andet end hypoteser men tit bliver gjort til standart for indgangsvinklen i selve arbejdet, frem for at man bevarede en fuldkommen fordomsløshed, for det naturvidenskaben kan iagtage på nuværende tidspunkt strækker sig kun til de fysiske spor som bliver efterladt efter at den store verdenstanke har sat sit spor, men årsagen den kommer man ikke til ved at prøve at rationalisere virkningerne udfra begrænsede erkendelsesmæssige hypoteser som netop kun har deres materiale fra de målbare virkninger og netop ikke årsagen...

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>At hele universet er 1 samlet tanke (eller noget i den retning) ka' sagtens vise sig at være korrekt. Måske bli'r det endda almen viden en dag
Men sålænge det er en teori baseret på tanker alene, så vil du aldrig ku' være sikker på du ikke bare 'ser' noget som er falskt. Du føler måske nok du _ved_ at det er sådan og sådan med helheden, men du ka' ikke, som videnskaben ka', løfte en sten (det mener jeg som metafor for en eller anden handling der måske ku' fungere som test af den individuelle teori) og forudsige dens handling og dermed vise mig 'noget' som jeg bli'r nødt til at forholde mig til.
Hvis jeg ser en sten falde til jorden når videnskabsmanden si'r det er det den vil gøre, og den altid falder når jeg selv prøver, ja så må det jo være fordi sten falder til jorden. Den viden ka' jeg gi' videre og lade andre teste, og de vil ku' sige "ja det er squ rigtigt hvad du si'r, sten falder altid til jorden". Selv hvis jeg lod en kineser eller en huleboer som aldrig har set en vesterlænding før, gøre forsøget, så ville stenen alligevel gøre det samme (igen; såvidt jeg ved )<HR></BLOCKQUOTE>

Du siger at så længe den kun er basseret på tanker så vil den aldrig kunne bevises, men det er kun fordi du går udfra at tanker ikke er lige så objektive som de hypoteser eller antagelser som bliver underbygget af emperiske observationer, men netop selve processen med at følge mønstre i iagtagelser viser sig netop kun at være begrænsede processer som konstant forandres udfra selve objektet igennem aparater og derfra sanseorganerne, hjernen og udfra det hypotesen, men hvor er sandheden blevet af i hele denne process? sandheden viser sig at alle spekulationer om sammenhænge imellem det som iagtes som objekt og det som kommer til hvores erkendelse er ren tankemæssig spekulation, forbindelsen er tilstede men forbindelsen er ikke tilstede i selve processen, processen er kun et resultat af tanken, der må altså være en idé før der kan optræde noget og eftersom selve begreberne heller ikke kan tilskrives andet end en egenskab af tanken så er det naivt at snakke om noget bevismateriale udenfor tanken, for alt vi kan erkende er netop tanken og ikke andet, tanken hviler perfekt i sig selv.. fortsættes.. jeg skal nå en bus

[ 23 Maj 2003: Besked ændret af: Anima ]

Medlem

Geografisk sted: Jylland
Man kan jo have holdninger til dette fordelt på 3 kategorier : Tro, begrundet tro og logik.
Hvis man ikke klargører hvilken kategori man holder sig til, er det nærmest umuligt at diskutere noget.
Hvis man forholder sig til emnet ud fra ren tro, er der ikke noget at diskutere - man kan tro hvad som helst, og det er per definition irrationelt, og derfor udelukker det diskussion.
Hvis man har begrundet tro, så tror man noget ud fra at man har indicier eller hints omkring at det man nu tror er sandt. Er dette tilfældet, skal man passe på ikke at argumentere indicier, men sørge for at sammenligne indicier for og imod, og så huske at man i princippet kan tage fuldstændigt fejl, hvis ens indicier kun er gyldige set i et for snævert perspektiv.
Snakker man holdning baseret på logik, må man holde følelserne i skak og diskutere ud fra mere formelle definitioner af de ord og bevis-modeller man bruger - så man er sikker på at alle tænker på præcis det samme.

Da jeg er logik-glad, så vil jeg sige at det er noget vrøvl når Anima snakker om væsener i en anden dimension, men ikke en parallel verden.
Grunden til det, er at ordet dimension er rimeligt præcist defineret, og kommer fra fysikken, som igen bruger redskaber fra den abstrakte matematik til at definere ordet. Vi lever i et rum lavet af 3 dimensioner, det vil siger 3 akser, som ikke overlapper, og tilsammen dækker ethvert punkt i vores "rum"-mængde. Derfor kan alle punkter i rummet beskrives med et koordinatsæt bestående af 3 tal (x,y og z - eller højre/venstre, op/ned og frem/tilbage). Hvis man tager tiden med har man 4 dimensioner, eller akser om man vil. Med sådan et 4d-"rum" kan man beskrive et punkts bevægelse i tid, udover dets placering. Det vigtige er her at forstå hvordan dimensioner er noget man bare "klasker" sammen, så man kan tage at "føle på" den møngde punkter man kigger på. Man kan f.eks. lave sig et 7-dimensionalt rum til entydigt at beskrive 2 punkter (partikler) 's bevægelser i tid. Dimensioner er et arbejdsredskab, ikke en kasse man opholder sig i. Og man lever ikke i en dimension, man opholder sig i et rum som kan beskrives ved hjælp af nogle dimensioner. Man kan snakke om en parallel verden, fordi man jo "bare" kan forestille sig 3 ekstra akser i rummet, og da vi kun kan se "vores" 3 akser, vil de andre være skjulte. Men det kræver altså minimum 3 dimensioner ekstra, hvis man skal snakke om en parallel verden der har noget som helst tilfælles med den verden vi kender og oplever.

Personligt er jeg begyndt at tvivle mere og mere på at der findes intelligent liv (på højde med vores intelligens)andre steder - men samtidigt er jeg blevet mere og mere sikker på at ikke særligt intelligent liv findes i rigelige mængder.
Det kommer af at jeg arbejder med simuleret evolution vha computerprogrammer, og det er forbløffende nemt at fremavle noget simpelt der kan "bevæge sig omkring", men omvendt rigtig rigtig svært at få fremavlet noget så voldsomt kompliceret som et menneske. Der kræves nogle meget unikke levebetingelser, før så komplekse organismer fremkommer.

Apex

In our memories
Brugeravatar

[/QUOTE]
Originalt postet af JEL:
[B]Det er fint nok at du tror på det, og jeg skal heller ikke afvise at det måske er sådan tingene forholder sig. Det ka' sagtens være du har ret når alt kommer til alt.
--------------------------------------------------------------------------------

Det væsentlige er ikke tro, kun det begrænsede forståelsesmæssige begreb, oversat udfra selve den transcendentale oplevelse kan betegnes som tro og aligevel ikke, et objekt og et begreb er begge lige virkelige og er begge elementer i tækningen, hverken begreb eller objekt er mere rigtigt, derimod er det deres samlede integritet, som er det afgørende, det jeg står for, er ikke nogen svævende teori men derimod en idé, som bliver ført ud i det praktiske liv og eftersom det giver mig både en bredere og dybere forbindelse med ikke blot mig selv men også mig selv som en integreret del af verden - så jeg er istand til at se muligheder hvor jeg ellers før så problemer, det store overblik er virkelig det afgørende.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Men det jeg ikke forstår er hvordan du ka' være så sikker på at det du tror er rigtigt, nu også _er_ rigtigt..

Som jeg fortalte ovenover så kan man hurtigt komme til at misforst hele komceptet imellem rigtigt og forkert, tingene skal ses som en sammenhæng, nogen opfatter verden dualistisk andre opfatter den som en helhed. For mig er hverken opjekt eller begreb mere rigtigt men derimod deres indbyrdes relation til hinanden, enhver ting definere de omgivende ting udfra dens aktualiserede tilstand, men tingens tilstand defineres udfra sig selv og er derfor både en indre og en ydre ting som man ikke kan sætte nogen abstrakt adskillelse imellem, så snart en tanke er blevet taget til sig, af en menneskelig organisme så får den en aktualiseret form ved den bevidsthed som vækkes i organismen som bestemmes udfra den pågældendes samlede begrebssystem og varige karakteregenskaber.
Men har man engang, oplevet det upersonlige selv igennem en rigtig spirituel oplevelse så falder alt tvivl og man begynder at se verden med nye øjne, begynder at lægge mærke til ting som før var skjult for én, alting må nødvendigvis starte inde i en selv, er ens forestillinger om et træ meget ringe, så vil iagtagelsen af et træ også være meget overfladisk og ikke være en særlig stor oplevelse for sjælen, det handler altsammen om at udvide sin bevidsthed og sin sjæl til at være upersonlig og nøjagtig i sine betragtninger og aktivitet i den omgivende verden.

quote:
Jeg tror på det er absolut rigtigt at en sten falder mod jorden, hvis jeg løfter den op og slipper den igen. Alle de gange jeg har løftet en sten op fra jorden og sluppet grebet om den igen...er den faldet tilbage mod jordens centrum. Ikke 1 eneste gang, er stenen faldet op/ud mod himlen/universet. Ikke 1 eneste gang.
Right, så det er det jeg kalder et empirisk faktum. Man behøver ikke engang _forstå_ mekanismerne bag, man kan alligevel let konstatere 'sandheden' (at stenen falder ned, Uanset om man er vidende eller Uvidende om hvorfor den falder som den gør)

Det er ikke helt rigtigt, det er blot bekvemmelighedstækning at sige at stenen altid falder ned imod jorden, men vi kan godt blive enige om at den gør det i de fleste tilfælde, men et årsagssammenhæng kan aldrig direkte bevises udfra emperiske observationer, men lad os bare sige at der eksisterer en lovmæssighed så stenen falder ned imod jorden, men den lovmæsighed er betinget af en masse faktorer og dem kan man ikke forstå kun udfra sansbare iagtagelser, man kan se resultatet, men man kan aldrig trænge til bundst i årsagen, der kræver det nemlig at man henter sit iagtagelses materiale fra noget som er over-sanseligt dvs. sjæleligt eller åndeligt, fordi at alt det som sker inden for hvores oplevelsessfære netop foregår midt i et stort sjæleligt hav omgivet af himmels ånd.
Du må huske på, jeg benægter ikke eksistensen af naturlove eller naturvidenskabelige iagtagelser, men jeg benægter dens hypoteser, fordi disse netop ikke er andet end hypoteser men tit bliver gjort til standart for indgangsvinklen i selve arbejdet, frem for at man bevarede en fuldkommen fordomsløshed, for det naturvidenskaben kan iagtage på nuværende tidspunkt strækker sig kun til de fysiske spor som bliver efterladt efter at den store verdenstanke har sat sit spor, men årsagen den kommer man ikke til ved at prøve at rationalisere virkningerne udfra begrænsede erkendelsesmæssige hypoteser som netop kun har deres materiale fra de målbare virkninger og netop ikke årsagen...

quote:
At hele universet er 1 samlet tanke (eller noget i den retning) ka' sagtens vise sig at være korrekt. Måske bli'r det endda almen viden en dag
Hvis jeg ser en sten falde til jorden når videnskabsmanden si'r det er det den vil gøre, og den altid falder når jeg selv prøver, ja så må det jo være fordi sten falder til jorden. Den viden ka' jeg gi' videre og lade andre teste, og de vil ku' sige "ja det er squ rigtigt hvad du si'r, sten falder altid til jorden". Selv hvis jeg lod en kineser eller en huleboer som aldrig har set en vesterlænding før, gøre forsøget, så ville stenen alligevel gøre det samme (igen; såvidt jeg ved )

Du siger at så længe den kun er basseret på tanker så vil den aldrig kunne bevises, men det er kun fordi du går udfra at tanker ikke er lige så objektive som de hypoteser eller antagelser som bliver underbygget af emperiske observationer, men netop selve processen med at følge mønstre i iagtagelser viser sig netop kun at være begrænsede processer som konstant forandres udfra selve objektet igennem aparater og derfra sanseorganerne, hjernen og udfra det hypotesen, men hvor er sandheden blevet af i hele denne process? sandheden viser sig at alle spekulationer om sammenhænge imellem det som iagtes som objekt og det som kommer til hvores erkendelse er ren tankemæssig spekulation, forbindelsen er tilstede men forbindelsen er ikke tilstede i selve processen, processen er kun et resultat af tanken, der må altså være en idé før der kan optræde noget og eftersom selve begreberne heller ikke kan tilskrives andet end en egenskab af tanken så er det naivt at snakke om noget bevismateriale udenfor tanken, for alt vi kan erkende er netop tanken og ikke andet, tanken hviler perfekt i sig selv..

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>

Så hvad 'bevis' eller 'sandsynliggørelse', ka' du fremvise til verden, og til mig, for at din teori er korrekt? Du be'r mig om at tro på noget, du ikke ka' vise mig 1 eneste forsøg der ka' underbygge. Det betyder ikke at du ta'r fejl, men det betyder at skepsis burde bibeholdes, efter min mening. Du ka' ikke komme udenom at det du mener, indtil videre er det rene gætværk. Og du ka' heller ikke komme udenom at du begår 'helligbrøde' ved at påstå det aldrig ka' måles. helligbrøde fordi du sætter dig i gud's sted og tror du har det fulde overblik over 'sandheden'. Du ophøjer dig selv til noget _mere_ end bare menneske, uden at ha' nogetsomhelst du ka' vise os andre, som ku' vise at du måske havde fat i noget rigtigt.<HR></BLOCKQUOTE>

Det er svært at forklare farven grøn over for en person som har været blind hele livet

Jeg ville ønske det var noget jeg kunne bevise, men gud har netop gjort det sådan at mennesket skal have den frie vilje til at hæve sig op til det åndelige, men det kan netop ikke ske ved at det først skal bevises, for er det først bevist så er friheden allerede ådelagt.

Jeg ved at det vil lyde forfærdeligt for dig og at du nok ikke er glad for at det er sådan, men ikke desto mindre så er det sådan.

Jeg har aldrig sagt at jeg har det fulde overblik men jeg ved at man kun kan måle fysiske virkninger via fysiske målemidler, man kan ikke påvise åndelige virkninger ved fysiske målemidler det eneste man kan komme frem til er de fysiske virkninger som netop ikke i sig selv kan forklare de åndelige bagvedliggende årsager.

Citat:
Hvorfor sku' jeg eller andre tro dig? Hvorfor ku' det ikke sagtens være sandt at der slet ikke findes nogen gud? Sålænge du ikke kan 'vise' mig noget der antyder at det åndelige findes, så vil det jo altid bare være din påstand. Og hvad nu hvis (ikke ment personligt, men bare som tænkt eksempel) du i virkeligheden lider af en bygningsfejl i din hjerne og derfor ræsonerede forkert? Den vil jeg egentlig gerne ha' du stopper lidt op overfor og tænker over; Hvordan ved du at din hjerne virker korrekt og at du ikke 'bare' er skizofren og 'ser' ting som _virker_ virkelige for dig, men faktisk er falske?

Jeg kan godt vise dig at det åndelige findes, men jeg kan kun vise dig det i kraft af din egen inkosekvente tankegang, hvis gud ikke eksisterede så ville hverken du eller mig eksistere, huset blev ikke bygget uden arkitektens indblanding og i bibelen står der at gud skabte mennesket i sit billede.

Men for lige at smide dit spørgsmål tilbage, hvordan ved du at det ikke er dig som der er tosset? tænk på hvor stor en del af verdens befolkning som idag har ændret sig som resultat af ufattelige ændringer i livsstil i tankemønster, teknologisk udvikling osv.

Men arrogante som vi er så opfatter vi hvores måde at tænke på som mere rigtig end den som andre folk tænker og har tænkt, men ved at påvise de punkter som overlapper hinanden i de historiske metafysiske betragtninger så vil man se at i de gamle myter og mysterier såvel som sagn og myter indbefatter en urvisdom som de færeste moderne mennesker idag vil kunne opfatte, men det er noget som kommer, man udvikler sig og ens opfattelse af verden udvider sig, jeg kan sagtens forstå hvorfor du mener og tror som du gør, jeg har selv været atheist ligesom dig

Citat:
Ligenu er jeg ikke interesseret i _hvad_ du tror på, men _hvorfor_ du tror på det. Det er måske et spørgsmål det er svært at svare konkret på, men jeg ku' feks sige jeg tror på videnskaben, fordi det den si'r stemmer overens med det der sker når jeg laver tests. Så i samme dur; hvad har overbevist dig om at det du tror, er sandt?

Det som har overbevist mig er at alle de hyller som videnskaben ikke har formået at kunne udfylde de kan udfyldes hvis man ikke er så doven og lader sig blive stående ved sin nuværende begrebsmæssige forståelse som netop kun kan manifestere sig på et rent fysisk plan, men at man derudover ser sig selv som et udtryk for det gudommelige og at man i sig selv ikke alene har et slags miniature kort over den omgivende verden men på en lang række områder direkte hænger i dyb samspil med denne, jeg siger ikke at videnskaben lyver når den opstiller forsøg men den lyver når den vil prøve at sammenfatte forsøg med teorier og hypoteser som ikke lader sig bevise, man glemmer også ofte sig selv og sin egen betydning iforhold til det som bliver iagtaget, selve de lovmæsigheder som det fysiske indordner sig under så man er istand til at lave emperiske forsøg og kunne forudsige et resultalt ..

Du kan også godt stole på det jeg siger, hvis du ikke gør så kan du selv lave forsøg derhjemme, men for at lave de forsøg som beviser det åndelige kræver diciplin, vilje og intelligens, for det kræver ikke at du har et eller andet mekanisk aparat, men derimod at aparatet er dig selv, men at det skal bruges rigtigt for at kunne udføre forsøgene med et heldigt udfaldt, men hvis du virkelig er fordomsløs så prøver du selv at lave forsøgene, frem for at prøve at modbevise det åndelige ved at være rationel, når netop denne rationalitet kun strækker sig til det fysiske.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Nogen tror jo helt fuldt og fast på de ka' flyve, og hopper måske derfor ud fra en høj bygning. De tror ligeså meget på det, som du tror på det du tror på. Men stadig ka' vi jo nemt blive enige om at de _ikke_ ka' flyve, men falder ned. Altså troede de noget som ikke var sandt. Men for dem var det sandt. I deres virkelighed _ku'_ de flyve...men ikke i den 'reelle' virkelighed.
Så for at spørge billedligt, eller i overført betydning, igen; Hvorfra ved du at du ka' flyve? Hvordan ved du at det ikke bare er en illusion du bilder dig selv ind?<HR></BLOCKQUOTE>

Fordi jeg kan bruge den viden og de ting som jeg opnår, i fuld harmoni med den virkelige verden og det beriger alt jeg laver, det forøger min forståelse for den omgivende verden og den lærer mig om skjulte sammenhænge som jeg får bekræftet desto mere jeg arbejder med at rense mig selv, mit mål er netop så meget som muligt at flyde sammen og blive en del af den omkringliggende verden, for det er alt sammen en del af mig selv og så har jeg forøvrigt haft flere ud af kroppen oplevelser, så jeg ved at man godt kan flyve

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Jeg spør' ikke om _hvordan_ du mener det hele fungerer, men om _hvorfor_ du mener det fungerer sådan, når du kun har dine egne tanker at vurdere helheden ud fra.
Du er 'trådt ud af hulen', har 'slået filteret fra' si'r du blaa, men hvordan ka' du vide det? Hvem si'r det ikke bare er blevet erstattet af et andet filter? (som du måske bare ikke har opdaget endnu)<HR></BLOCKQUOTE>

Det er det, det er erstatet af et andet filter, men det er et finere filter som får flere nuancer med og giver et betydeligt stører indblik i de sammenhænge som skjuler sig for det almindelige øje, for at bruge en metafor så kan man sige at gud skjuler sig bag en masse slør som alt efter det erkendelsesmateriale vi har tilrådighed giver os adgang til, det filter som man er under indflydelse af, er direkte i relation til ens moralske og åndelige udviklingsgrad, ikke desto mindre er de fuld ud liså virkelige som den verden som sanserne bygger op, det du kalder virkelighed er kun fordi du har fysiske sanser som svarer til dem andre har, men at du netop ikke har udviklet dine åndelige sanser, de fysiske sanser fungerer nogenlunde ens hos folk som bliver født, men de åndelige skal fødes på ny, de skal udvikles og de udvikler sig i takt med ens egen udviklingstrin.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>
Anima: Jeg mener du ta'r fejl. Men det afhænger jo selvfølgelig af hvad det åndelige er.
Vinden feks, den ka' jeg ikke se, men jeg ka' sagtens måle på den alligevel. Ovenikøbet med et apparat der ikke selv er 'vind'. Jeg måler vinden med et apparat der er 'noget andet' end vind, men det virker fint alligevel.
Hvorfor sku' det åndelige ikke også sagtens ku' falde i sådan en kategori? Selv hvis der fandtes en kosmisk intelligens, så er der da ingen der umiddelbart ka' bevise at den _ikke_ ka' bevises og måles.<HR></BLOCKQUOTE>

Alt er ånd, men ånd i forskelige svigninger, det laveste er det fysiske.
Vinden er også åndelig, men det som den bagvedliggende kraft manifestere som vind er ikke vindens sande natur, det er kun en manifestation af dens natur, alt i naturen har således forskelige manifestationer, det er kun en lille del af deres manifesterende virkninger som kan registreres ved brug af et måleaparat som indfinder sig inden for den fysiskes sfæres svigninger.

Men hvor er vi henne - når mekaniske aparater bliver et stører udtryk for sandhed, end den menneskelige erkendelseskraft, tanken, nemlig den kraft som overhoved gør det muligt at udtænke mekaniske aparater, men er det ikke tænkningen alene som fortjener den fulde ære

Men idag, er alt for mange, blevet for bekvemme, til at tænke...

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Generelt mener jeg at bevidsthed skabes på et over-atomart plan. Ligesom en hjerne også findes på over-atomart plan. Altså en hjerne er ikke et atom, men består af atomer, men den specielle sammensætning af atomer gør at det ender med at være en hjerne. Hjernen er derfor ikke et begreb der findes blandt atomer, men istedet et resultat af atomer sat sammen på en bestemt måde. På samme måde tror jeg bevidsthed og tanker er resultatet af atomer sat sammen på en bestemt måde. Det åndelige er derfor ikke spor åndeligt og ka' måles ligeså nemt (eller svært om man vil) som vi måler alle andre ting skabt af atomer.
Selv i dag (som om vi er specielt fremskredet idag, men det mener en nutidig generation jo altid at den er. Om 199 år vil vi jo virke håbløst forældede i forhold til dem der måtte leve til den tid) ka' vi jo ikke gøre alt med atomer som vi vil, så derfor er det sagtens muligt at visse effekter af atomernes indbyrdes virken, ganske enkelt undslipper os fordi vi bare endnu ikke har fattet hvordan vi skal 'se' det. Vi skal jo ikke genskabe bevidstheden i målingen, men blot få nogle tal der stemmer overens. Vi genskaber jo heller ikke vind, når vi måler den, men får nogle tal der følger bestemte mønstre (og derfor ka' bruges til forudsigelse af feks vejret). På tilsvarende måde tror jeg godt man ka' måle bevidstheden, når man finder ud af hvordan (og dermed være istand til feks at korrigere 'forkerte' tanker, eller måske helbrede psykisk syge (eller; folk med sygdom i sjælen, om man vil), eller nogle helt andre ting (nano-teknologi mener nogle måske kommer til at ku' gøre noget af dette)).<HR></BLOCKQUOTE>

Du har leget for meget med lego, det er en dualistisk tankegang at en sammensætning af noget forgængeligt skulle skabe noget uforgængeligt, for bevidsthed er i sig selv ikke begrænset i tid og rum men er den egentlige bagvedliggende årsag for atomerne, det er rigtigt at hjernen er aktiv når man tænker, men hvis det var hjernen som tænkte og ikke en selv, hvorfor siger du så at du kan tænke? det er jo ikke dig... det er din hjerne...

Problemet er at man ikke kan forklare noget som bevidsthed ved at hente sit materiale fra noget som er et resultat af bevidsthed, igen kan hensigten ikke findes i virkningerne alene, husk at hvis atomerne er byggesten så kan de ikke bygge sig op af sig selv, hvis de har en indre inteligens, så kan de ikke være andet end bærer af noget andet, det eneste som skulle kunne retfærdiggøre din atom teori var hvis der var noget som hed superstreger men den teori er ikke bevist og den er i virkeligheden dybt urealistisk, det er ikke ved at zoome ind med linsen at man finder gud, sandheden ligger ikke gemt i det mindste, men derimod i det største, alting kommer fra det du ville kalde et tomrum på grund af din manglende erkendelse af noget åndeligt, men alt det udenom, det er det som beliver og åndeligør det fysiske som i sidste ende kan føres tilbage til noget åndeligt som har fortættet sig til en lavere frekvens for at bruge et moderne ord.

Citat:
Well, det var en lang post, men hvis vi virkelig er så inter-connect'ede som du mener, broder Anima [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] , så er det jo også lidt din egen skyld at jeg skriver så meget [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Ja - men jeg kan godt lide en god debat [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Tak for indlæget glæder mig til dit svar broder JELL

[ 27 Maj 2003: Besked ændret af: Anima ]

In our memories
Brugeravatar

Originalt postet af JEL:
[B]Det er fint nok at du tror på det, og jeg skal heller ikke afvise at det måske er sådan tingene forholder sig. Det ka' sagtens være du har ret når alt kommer til alt.
<HR></BLOCKQUOTE>

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Men det jeg ikke forstår er hvordan du ka' være så sikker på at det du tror er rigtigt, nu også _er_ rigtigt..
<HR></BLOCKQUOTE>

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Jeg tror på det er absolut rigtigt at en sten falder mod jorden, hvis jeg løfter den op og slipper den igen. Alle de gange jeg har løftet en sten op fra jorden og sluppet grebet om den igen...er den faldet tilbage mod jordens centrum. Ikke 1 eneste gang, er stenen faldet op/ud mod himlen/universet. Ikke 1 eneste gang.
<HR></BLOCKQUOTE>

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> At hele universet er 1 samlet tanke (eller noget i den retning) ka' sagtens vise sig at være korrekt. Måske bli'r det endda almen viden en dag
Hvis jeg ser en sten falde til jorden når videnskabsmanden si'r det er det den vil gøre, og den altid falder når jeg selv prøver, ja så må det jo være fordi sten falder til jorden. Den viden ka' jeg gi' videre og lade andre teste, og de vil ku' sige "ja det er squ rigtigt hvad du si'r, sten falder altid til jorden". Selv hvis jeg lod en kineser eller en huleboer som aldrig har set en vesterlænding før, gøre forsøget, så ville stenen alligevel gøre det samme (igen; såvidt jeg ved )
<HR></BLOCKQUOTE>

Du siger at så længe den kun er basseret på tanker så vil den aldrig kunne bevises, men det er kun fordi du går udfra at tanker ikke er lige så objektive som de hypoteser eller antagelser som bliver underbygget af emperiske observationer, men netop selve processen med at følge mønstre i iagtagelser viser sig netop kun at være begrænsede processer som konstant forandres udfra selve objektet igennem aparater og derfra sanseorganerne, hjernen og udfra det hypotesen, men hvor er sandheden blevet af i hele denne process? sandheden viser sig at alle spekulationer om sammenhænge imellem det som iagtes som objekt og det som kommer til hvores erkendelse er ren tankemæssig spekulation, forbindelsen er tilstede men forbindelsen er ikke tilstede i selve processen, processen er kun et resultat af tanken, der må altså være en idé før der kan optræde noget og eftersom selve begreberne heller ikke kan tilskrives andet end en egenskab af tanken så er det naivt at snakke om noget bevismateriale udenfor tanken, for alt vi kan erkende er netop tanken og ikke andet, tanken hviler perfekt i sig selv..

Så hvad 'bevis' eller 'sandsynliggørelse', ka' du fremvise til verden, og til mig, for at din teori er korrekt? Du be'r mig om at tro på noget, du ikke ka' vise mig 1 eneste forsøg der ka' underbygge. Det betyder ikke at du ta'r fejl, men det betyder at skepsis burde bibeholdes, efter min mening. Du ka' ikke komme udenom at det du mener, indtil videre er det rene gætværk. Og du ka' heller ikke komme udenom at du begår 'helligbrøde' ved at påstå det aldrig ka' måles. helligbrøde fordi du sætter dig i gud's sted og tror du har det fulde overblik over 'sandheden'. Du ophøjer dig selv til noget _mere_ end bare menneske, uden at ha' nogetsomhelst du ka' vise os andre, som ku' vise at du måske havde fat i noget rigtigt.
<HR></BLOCKQUOTE>

Det er svært at forklare farven grøn over for en person som har været blind hele livet

Jeg ville ønske det var noget jeg kunne bevise, men gud har netop gjort det sådan at mennesket skal have den frie vilje til at hæve sig op til det åndelige, men det kan netop ikke ske ved at det først skal bevises, for er det først bevist så er friheden allerede ådelagt.

Jeg ved at det vil lyde forfærdeligt for dig og at du nok ikke er glad for at det er sådan, men ikke desto mindre så er det sådan.

Jeg har aldrig sagt at jeg har det fulde overblik men jeg ved at man kun kan måle fysiske virkninger via fysiske målemidler, man kan ikke påvise åndelige virkninger ved fysiske målemidler det eneste man kan komme frem til er de fysiske virkninger som netop ikke i sig selv kan forklare de åndelige bagvedliggende årsager.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Hvorfor sku' jeg eller andre tro dig? Hvorfor ku' det ikke sagtens være sandt at der slet ikke findes nogen gud? Sålænge du ikke kan 'vise' mig noget der antyder at det åndelige findes, så vil det jo altid bare være din påstand. Og hvad nu hvis (ikke ment personligt, men bare som tænkt eksempel) du i virkeligheden lider af en bygningsfejl i din hjerne og derfor ræsonerede forkert? Den vil jeg egentlig gerne ha' du stopper lidt op overfor og tænker over; Hvordan ved du at din hjerne virker korrekt og at du ikke 'bare' er skizofren og 'ser' ting som _virker_ virkelige for dig, men faktisk er falske?
<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg kan godt vise dig at det åndelige findes, men jeg kan kun vise dig det i kraft af din egen inkosekvente tankegang, hvis gud ikke eksisterede så ville hverken du eller mig eksistere, huset blev ikke bygget uden arkitektens indblanding og i bibelen står der at gud skabte mennesket i sit billede.

Men for lige at smide dit spørgsmål tilbage, hvordan ved du at det ikke er dig som der er tosset? tænk på hvor stor en del af verdens befolkning som idag har ændret sig som resultat af ufattelige ændringer i livsstil i tankemønster, teknologisk udvikling osv.

Men arrogante som vi er så opfatter vi hvores måde at tænke på som mere rigtig end den som andre folk tænker og har tænkt, men ved at påvise de punkter som overlapper hinanden i de historiske metafysiske betragtninger så vil man se at i de gamle myter og mysterier såvel som sagn og myter indbefatter en urvisdom som de færeste moderne mennesker idag vil kunne opfatte, men det er noget som kommer, man udvikler sig og ens opfattelse af verden udvider sig, jeg kan sagtens forstå hvorfor du mener og tror som du gør, jeg har selv været atheist ligesom dig

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Ligenu er jeg ikke interesseret i _hvad_ du tror på, men _hvorfor_ du tror på det. Det er måske et spørgsmål det er svært at svare konkret på, men jeg ku' feks sige jeg tror på videnskaben, fordi det den si'r stemmer overens med det der sker når jeg laver tests. Så i samme dur; hvad har overbevist dig om at det du tror, er sandt?
<HR></BLOCKQUOTE>

Det som har overbevist mig er at alle de hyller som videnskaben ikke har formået at kunne udfylde de kan udfyldes hvis man ikke er så doven og lader sig blive stående ved sin nuværende begrebsmæssige forståelse som netop kun kan manifestere sig på et rent fysisk plan, men at man derudover ser sig selv som et udtryk for det gudommelige og at man i sig selv ikke alene har et slags miniature kort over den omgivende verden men på en lang række områder direkte hænger i dyb samspil med denne, jeg siger ikke at videnskaben lyver når den opstiller forsøg men den lyver når den vil prøve at sammenfatte forsøg med teorier og hypoteser som ikke lader sig bevise, man glemmer også ofte sig selv og sin egen betydning iforhold til det som bliver iagtaget, selve de lovmæsigheder som det fysiske indordner sig under så man er istand til at lave emperiske forsøg og kunne forudsige et resultalt ..

Du kan også godt stole på det jeg siger, hvis du ikke gør så kan du selv lave forsøg derhjemme, men for at lave de forsøg som beviser det åndelige kræver diciplin, vilje og intelligens, for det kræver ikke at du har et eller andet mekanisk aparat, men derimod at aparatet er dig selv, men at det skal bruges rigtigt for at kunne udføre forsøgene med et heldigt udfaldt, men hvis du virkelig er fordomsløs så prøver du selv at lave forsøgene, frem for at prøve at modbevise det åndelige ved at være rationel, når netop denne rationalitet kun strækker sig til det fysiske.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Nogen tror jo helt fuldt og fast på de ka' flyve, og hopper måske derfor ud fra en høj bygning. De tror ligeså meget på det, som du tror på det du tror på. Men stadig ka' vi jo nemt blive enige om at de _ikke_ ka' flyve, men falder ned. Altså troede de noget som ikke var sandt. Men for dem var det sandt. I deres virkelighed _ku'_ de flyve...men ikke i den 'reelle' virkelighed.
Så for at spørge billedligt, eller i overført betydning, igen; Hvorfra ved du at du ka' flyve? Hvordan ved du at det ikke bare er en illusion du bilder dig selv ind?
<HR></BLOCKQUOTE>

Fordi jeg kan bruge den viden og de ting som jeg opnår, i fuld harmoni med den virkelige verden og det beriger alt jeg laver, det forøger min forståelse for den omgivende verden og den lærer mig om skjulte sammenhænge som jeg får bekræftet desto mere jeg arbejder med at rense mig selv, mit mål er netop så meget som muligt at flyde sammen og blive en del af den omkringliggende verden, for det er alt sammen en del af mig selv og så har jeg forøvrigt haft flere ud af kroppen oplevelser, så jeg ved at man godt kan flyve

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Jeg spør' ikke om _hvordan_ du mener det hele fungerer, men om _hvorfor_ du mener det fungerer sådan, når du kun har dine egne tanker at vurdere helheden ud fra.
Du er 'trådt ud af hulen', har 'slået filteret fra' si'r du blaa, men hvordan ka' du vide det? Hvem si'r det ikke bare er blevet erstattet af et andet filter? (som du måske bare ikke har opdaget endnu)
<HR></BLOCKQUOTE>

Det er det, det er erstatet af et andet filter, men det er et finere filter som får flere nuancer med og giver et betydeligt stører indblik i de sammenhænge som skjuler sig for det almindelige øje, for at bruge en metafor så kan man sige at gud skjuler sig bag en masse slør som alt efter det erkendelsesmateriale vi har tilrådighed giver os adgang til, det filter som man er under indflydelse af, er direkte i relation til ens moralske og åndelige udviklingsgrad, ikke desto mindre er de fuld ud liså virkelige som den verden som sanserne bygger op, det du kalder virkelighed er kun fordi du har fysiske sanser som svarer til dem andre har, men at du netop ikke har udviklet dine åndelige sanser, de fysiske sanser fungerer nogenlunde ens hos folk som bliver født, men de åndelige skal fødes på ny, de skal udvikles og de udvikler sig i takt med ens egen udviklingstrin.

Anima: Jeg mener du ta'r fejl. Men det afhænger jo selvfølgelig af hvad det åndelige er.
Hvorfor sku' det åndelige ikke også sagtens ku' falde i sådan en kategori? Selv hvis der fandtes en kosmisk intelligens, så er der da ingen der umiddelbart ka' bevise at den _ikke_ ka' bevises og måles.
<HR></BLOCKQUOTE>

Alt er ånd, men ånd i forskelige svigninger, det laveste er det fysiske.
Vinden er også åndelig, men det som den bagvedliggende kraft manifestere som vind er ikke vindens sande natur, det er kun en manifestation af dens natur, alt i naturen har således forskelige manifestationer, det er kun en lille del af deres manifesterende virkninger som kan registreres ved brug af et måleaparat som indfinder sig inden for den fysiskes sfæres svigninger.

Men hvor er vi henne - når mekaniske aparater bliver et stører udtryk for sandhed, end den menneskelige erkendelseskraft, tanken, nemlig den kraft som overhoved gør det muligt at udtænke mekaniske aparater, men er det ikke tænkningen alene som fortjener den fulde ære

Men idag, er alt for mange, blevet for bekvemme, til at tænke...

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Generelt mener jeg at bevidsthed skabes på et over-atomart plan. Ligesom en hjerne også findes på over-atomart plan. Altså en hjerne er ikke et atom, men består af atomer, men den specielle sammensætning af atomer gør at det ender med at være en hjerne. Hjernen er derfor ikke et begreb der findes blandt atomer, men istedet et resultat af atomer sat sammen på en bestemt måde. På samme måde tror jeg bevidsthed og tanker er resultatet af atomer sat sammen på en bestemt måde. Det åndelige er derfor ikke spor åndeligt og ka' måles ligeså nemt (eller svært om man vil) som vi måler alle andre ting skabt af atomer.
Selv i dag (som om vi er specielt fremskredet idag, men det mener en nutidig generation jo altid at den er. Om 199 år vil vi jo virke håbløst forældede i forhold til dem der måtte leve til den tid) ka' vi jo ikke gøre alt med atomer som vi vil, så derfor er det sagtens muligt at visse effekter af atomernes indbyrdes virken, ganske enkelt undslipper os fordi vi bare endnu ikke har fattet hvordan vi skal 'se' det. Vi skal jo ikke genskabe bevidstheden i målingen, men blot få nogle tal der stemmer overens. Vi genskaber jo heller ikke vind, når vi måler den, men får nogle tal der følger bestemte mønstre (og derfor ka' bruges til forudsigelse af feks vejret). På tilsvarende måde tror jeg godt man ka' måle bevidstheden, når man finder ud af hvordan (og dermed være istand til feks at korrigere 'forkerte' tanker, eller måske helbrede psykisk syge (eller; folk med sygdom i sjælen, om man vil), eller nogle helt andre ting (nano-teknologi mener nogle måske kommer til at ku' gøre noget af dette)).
<HR></BLOCKQUOTE>

Du har leget for meget med lego, det er en dualistisk tankegang at en sammensætning af noget forgængeligt skulle skabe noget uforgængeligt, for bevidsthed er i sig selv ikke begrænset i tid og rum men er den egentlige bagvedliggende årsag for atomerne, det er rigtigt at hjernen er aktiv når man tænker, men hvis det var hjernen som tænkte og ikke en selv, hvorfor siger du så at du kan tænke? det er jo ikke dig... det er din hjerne...

Problemet er at man ikke kan forklare noget som bevidsthed ved at hente sit materiale fra noget som er ren sanseiagtagelse, igen kan hensigten ikke findes i virkningerne alene, husk at hvis atomerne er byggesten så kan de ikke bygge sig op af sig selv, hvis de har en indre inteligens, så kan de ikke være andet end bærer af noget andet, det eneste som skulle kunne retfærdiggøre din atom teori var hvis der var noget som hed superstreger men den teori er ikke bevist og den er i virkeligheden dybt urealistisk, det er ikke ved at zoome ind med linsen at man finder gud, sandheden ligger ikke gemt i det mindste, men derimod i det største, alting kommer fra det du ville kalde et tomrum på grund af din manglende erkendelse af noget åndeligt, men alt det udenom, det er det som beliver og åndeligør det fysiske som i sidste ende kan føres tilbage til noget åndeligt som har fortættet sig til en lavere frekvens for at bruge et moderne ord. Men selve pointen, mennesket er ikke blevet skabt ved en tilfældighed, men er skabt efter en idé en plan, ligesåvel som vi opfinder ting og skaber ting ved først at forarbejde idéer til praksis, vi blir nød til at acceptere tænkningen som noget objektivt frem for nget tvetydigt, alle tanker er begreber hentet fra den omgivende verden, ergo tilhører de en del af verden og er altså noget som man bør regne med hvis man vil ha et fuldt overblik, virkeligheden er hverken begreb eller subjekt men derimod deres indbyrdes relationer, begreber bør altså derfor ikke bruges til at abstrahere fra det som de selv er taget ud af, men er derimod selvforklarende hvis man forstår at ane at ingen ting eksisterer som et isoleret tilfælde, men at alting som er, er det som resultat af dets forhold til de omgivende ting.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR> Well, det var en lang post, men hvis vi virkelig er så inter-connect'ede som du mener, broder Anima , så er det jo også lidt din egen skyld at jeg skriver så meget
<HR></BLOCKQUOTE>

Ja - men jeg kan godt lide en god debat

Tak for indlæget glæder mig til dit svar broder JEL

[ 28 Maj 2003: Besked ændret af: Anima ]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Anima, du skriver:
DMT eller Divine moment of truth er Pineal Kirtelens centrale transmitterstof og er et tryptamin som findes i størst koncentrationer i den aller første tid hos et barn faktisk er over 40% af hjernen aktiv hos et barn som lige er blevet født på grund af den aktivitet som neurotransmitteren 5-MeO-DMT forårsager men ved 12 års alderen calcificere den og holder op med at skabe stører mængder af DMT eller 5-MeO-DMT men når man så´dør bliver DMT frigivet så der er derfor mange spekulationer på om DMT og 5-MeO-DMT står for åndens transport til og fra legemet via åndeverdenen<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg kunne godt tænke mig at høre om det du skriver her, er noget der er bred enighed om, eller om det blot er nogle hidtil udokumenterede spekulationer. Det kunne være fint med nogle kilder.

Dextrose:
Kan du ikke finde ud af hvor du har læst det med at DMT dannes i rygsøjlen? Jeg er ret nysgerrig efter at læse det.

JEL:
Jeg forestiller mig at vores stadie og måder at gøre ting på, kun forekommer i et meget begrænset tidsrum i løbet af en civilisations udvikling. Jeg har ingen problemer med at forestille mig civilisationer som er måske mange millioner år gamle. Hvis f.eks. de udsender radiostøj i 1000 år, vil det stadig være ret usandsynligt at deres støj lige netop rammer jorden i den periode hvor vi beslutter os for at kigge efter den, selvom denne periode også er på 1000 år.(1000 år er bare et tænkt tal, jeg tror selv det er højt sat)
Man må jo tænke på at universet er milliarder af år gammelt (hvis man skal tro diverse teorier, bygget på observationer), og det ville simpelthen være fantastisk hvis vi opdagede noget i den retning.
Mht. til dem "vi" har kommunikeret med: Jeg tror at de livsformer som har opnået interstellar kontakt, har opnået et højere åndeligt niveau end hovedparten af mennesker her på jorden. De er ganske udmærket klar over at hvis de viser sig for den brede offentlighed, vil der udbryde kaos her på planeten, derfor holder de sig bevidst skjult, indtil de mener at vi er rede til at møde dem. Det forhindrer dem dog ikke i at kontakte udvalgte individer, som kan klare "mosten", dvs. ikke går i panik, og som iøvrigt sandsynligvis kan få glæde af en sådan kontakt.
Håber det anskueliggjorde mine tanker lidt mere.... Det var i hvert fald meningen. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Medlem

@child_inside - jeg synes det lyder lidt mærkeligt at en højere kosmisk intelligens udvælger lettere overvægtige midaldrende kvinder og nørdede umodne mænd som deres budbringere - for ret mig hvis jeg tager fejl, men er det ikke ALTID dem man ser på discovery? [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg kommer til at tænke på en tegning af Gary Larson - hvor man ser rumvæsener suge bondemandens kyllinger op i deres rumskib.

Apex

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Apex:
@child_inside - jeg synes det lyder lidt mærkeligt at en højere kosmisk intelligens udvælger lettere overvægtige midaldrende kvinder og nørdede umodne mænd som deres budbringere - for ret mig hvis jeg tager fejl, men er det ikke ALTID dem man ser på discovery? [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Jeg kommer til at tænke på en tegning af Gary Larson - hvor man ser rumvæsener suge bondemandens kyllinger op i deres rumskib.

Apex
<HR></BLOCKQUOTE>

HAHA! Nu har jeg aldrig lige set UFO-fjolser på discovery, men mon ikke hovedparten af folk som "har set UFO'er og talt med Marsmænd" har et par lidt for løse skruer?

Jeg tror faktisk at de som rent faktisk har kontakt, går lidt mere stille med dørene, dem man ser på TV er jo nok bare nogle medieliderlige stakler.

Medlem

Citat:
Jeg tror faktisk at de som rent faktisk har kontakt, går lidt mere stille med dørene, dem man ser på TV er jo nok bare nogle medieliderlige stakler.

Men hvis de går stille med dørene, og ikke fortæller det - hvor ved du så fra at de findes?

Umiddelbart ville jeg mene at en overjordisk intelligens ville være intelligent nok til at kunne forklare tingene for os, også selvom vi ikke er "parate". For er det ikke det man siger, at man først rigtig har forstået et emne, når man kan lære fra sig? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Vi kan hurtigt blive enige om at UFO-fjolserne, som du kærligt kalder dem, har skruer løs [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Apex

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Apex:
Men hvis de går stille med dørene, og ikke fortæller det - hvor ved du så fra at de findes?<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg betragter det som temmelig usandsynligt at de _ikke_ findes. Selvfølgelig har jeg intet belæg for det, jeg har ikke selv haft kontakt, men jeg ser det som det absolut mest sandsynlige.

Citat:
Umiddelbart ville jeg mene at en overjordisk intelligens ville være intelligent nok til at kunne forklare tingene for os, også selvom vi ikke er "parate". For er det ikke det man siger, at man først rigtig har forstået et emne, når man kan lære fra sig? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Jeg vil holde på at det kræver interesserede elever at lære fra sig. Og du kan jo heller ikke vide om det ikke netop er det der sker lige nu.
Vi kan hurtigt blive enige om at UFO-fjolserne, som du kærligt kalder dem, har skruer løs [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
<HR></BLOCKQUOTE>

[img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Relativistisk båthorn

@broder anima; <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Tak for indlæget glæder mig til dit svar broder JEL

I lige måde, kære broder [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Det er et meget omfangsrigt og spændende emne.

Citat:
så snart en tanke er blevet taget til sig, af en menneskelig organisme så får den en aktualiseret form ved den bevidsthed som vækkes i organismen

Her er en basal forskel på den måde vi ser tingene på. Jeg ser ikke tanken som noget der i bund og grund adskiller sig fra alt andet fysik. Jeg mener hjernen skaber tanken, og ikke at tanken tilføres udefra (men det er selvfølgelig kun en teori). Jeg mener at der er al grund til at tro at hjernen er 'the creator', siden at et individs personlighed står og falder med hvordan hjernen fungerer. Hvis 'tanken' er så universel og Uafhængig af fysik, så ka' jeg slet ikke se hvad 'tanken' overhovedet sku' med en krop og hjerne til at begynde med. En tanke fri af det fysiske, ville da aldrig vælge at binde sig til det fængsel den fysiske krop og hjerne er? Hvad sku' formålet være med det?
Jeg synes det stærkeste indicie på at hjernen er stedet hvor det sker, er at en re-konstruktion af hjernen, eller en ændring af dens kemiske balance på et givent tidspunkt, _ændrer_ individets personlighed. Ronald Reagan, den gæve præsident-cowboy, forandrede sig jo til en totalt Uigenkendelig person da hans alzheimer brød ud. Han glemte sin elskede Nancy... Det læser jeg som at det fysiske spiller en rolle. Hvis gud virkelig var manifesteret i Ronald, så ville den vel ikke være _underlagt_ de fysiske regler? Hvis gud ku' 'dræbes' ved at ødelægge en persons hjerne, så ku' det da Umuligt være gud?

Også indtagelse af narko, synes jeg viser at hjernen er skaberen, for jeg ka' ændre 'virkeligheden' totalt ved at ændre hjernens kemiske balance. Hvis jeg var noget guddommeligt, så ville jeg da ikke være _så_ afhængig af noget så skrøbeligt som en hjerne?

Jeg synes der er mange punkter du er inde på, hvor jeg ikke ka' forstå de konklusioner du vælger at drage. En ud-af-kroppen-oplevelse (UAKO) feks; hvad åndeligt behøver der at være i det? En person der oplever dette, oplever jo stadig at de er 'personen selv'. Personen føler sig jo stadig som John Doe, så kroppen og selv-billedet af sig selv som værende et menneske med arme, ben osv, forsvinder jo ikke under en UAKO.
Folk bli'r jo sjovt nok også i deres nærmiljø under en UAKO. Hvorfor, hvis det hele er en universel tanke, ender de ikke i alle mulige andre hjørner af universet? Hvorfor flyver de ikke en tur til Mars feks? Og hvorfor mærker de ikke forbindelse til andre? En UAKO beskriver sig selv som den samme person de er fysisk, hvilket da tyder på at tankerne under en uako stadig er forbundet med den fysik personen er 'fængslet' af. Altså hedder test-subjektet Alice, så hedder hun stadig Alice under sin uako.

Du er lidt inde på at tanken er virkelighed, og abstrakt set ka' jeg godt være enig i det. Da man troede jorden var flad, var det jo en sandhed, men viste sig senere alligevel ikke at være sandt. Så lidt skepsis skal man altid ha'. At tro man har 'set lyset' og kender sandheden, synes jeg er en tand _for_ selvhøjtideligt. Selv du, broder, burde ikke være så skrå-sikker, for selvom du hårdnakket er overbevist om at noget er på en bestemt måde, så behøver det jo alligevel ikke være sandheden. Der findes mennesker der tror de er gud, men det bli'r de vel ikke gud af at tro? En skizo der tror skyer er onde skabninger udsendt af djævelen, ta'r jo formentlig fejl, selvom personen måske er lige så overbevist om det, som du er om det du tror på. At du har fundet 'beviser' for dig selv, gør dem ikke nødvendigvis til beviser, men måske bare fejlagtige indbildninger.

Har du aldrig nogensinde prøvet at ta' fejl? Hvorfor ta'r man fejl, hvis man er overmenneskelig? Hvordan ka' det gå til at man hører en lyd og tror det måske er en kat der miaver, for at finde ud af at det måske bare var en dør der skal smøres. Det billede du har af din verden omkring dig, afhænger jo i meget høj grad af, hvem du er.
Du indrømmer dog at du stadig har et filter foran din opfattelses-evne, men er det ikke lidt hovmodigt at tro at netop _dit_ filter sku' være mere rigtigt end en andens?

Nazister mente at jøder var undermennesker og arier var de 'rigtige'. Det var _deres_ virkelighed. Protestanter i Irland, mener at de er mere rigtige end katolikker. Kristne mener de er mere rigtige end muslimer. Politikere mener de er klogere end folket. Mange mennesker tror tilsyneladende, som du også selv nævner, at det _de_ tror på, _er_ sandheden.
Men måske er sandheden bare relativ?
Har du overvejet det? Måske er din sandhed, bare 1 version af mange sandheder. Den ydmyghed savner jeg altså hos dig. Du må undskylde hvis jeg bli'r for personlig ligenu, men du tror så meget på dig selv, at det minder mig om historien med konen med æggene. Du er så overbevist om at du har ret, at du helt seriøst og uden at blinke, si'r at dem der ikke tror det du tror, bare ikke har haft den rigtige spirituelle oplevelse. Hvorfor ku' det ikke ligeså godt være dig, der er gået i en fælde? Måske driller den kosmiske bevidsthed dig, for netop at teste dit storsind? Måske udviser du netop en _mangel_ på overblik, siden du ka' tro du har det største overblik?

Jeg synes det må være en fast udgangs-regel, at man stiller sig spørgende overfor alt. Også overfor sig selv. At noget virker som om det er en sandhed, betyder ikke at det altid vil være en sandhed. Ny indsigt og ny forståelse af ting, vil altid revidere 'sandheden'. Sandheden er derfor nødt til at blive betragtet som noget dynamisk, in-motion (set over et bredere perskektiv). Kun på kort og snævert sigt, ka' man tale om en sandhed. Feks sandheden at sten falder ind mod jorden, hvis de slippes fra 1 meters højde over overfladen. Det gør de iøjeblikket, men ingen ved om det altid vil være sådan. Måske ændrer universet en dag pludselig karakter og bli'r 'omvendt', så sten falder ud og ikke ind. Det ka' jeg ikke afvise kategorisk, hvis jeg tænker bredere. Men i jord- og menneske-kontekst, er sandheden at sten altid falder ind. Så sandheden er på mange måder relativ, som jeg ser det. Den skepsis synes jeg du har smidt helt væk overfor din egen teori om sandheden. Du vælger istedet at tro blindt på det du ser, og si'r dermed inddirekte at du ikke ka' ta' fejl (hvilket vel distancerer dig ret voldsomt fra hvad det vil sige at være menneske?)

En sindssyg person der tror fuldt og fast den er napoleon, vil jo være ligeså skråsikker i sit billede af sandheden, som du er i dit. Det er ikke, efter min mening, et sundt udgangspunkt for videre tillæring af viden. For at ku' blive klogere og mere indsigtsfuld, _må_ man nødvendigvis indrømme overfor sig selv, at man ikke kender den ultimative sandhed (hvis den altså overhovedet findes), for hvis man mener bægeret er 'fyldt', så bli'r man lukket. Man skal vide at bægeret aldrig vil blive fyldt, sådan at man hele tiden ka' hælde mere ned i det.

Jeg tror jorden er rund. Nej...jeg _ved_ jorden er rund. Hvilket af de 2 udsagn er det mest sande? Det ka' kun være det første, for jeg ved jo ikke om alt jeg oplever i virkeligheden blot er en drøm. Måske er jeg gud og sover og har en meget livlig drøm. Måske drømmer guder livligt. Måske er jeg bare en tilfældig drøm i et væsen fra en helt anden dimension. Det ka' jeg aldrig helt afvise, uden at lukke visse døre og dermed indskrænke mit overblik. Selvom jeg måske ikke har set den dør, der ka' antyde at jeg er gud, så ka' jeg aldrig helt afvise den findes. Du ka' også risikere at være gud, det ka' jeg heller ikke afvise. Men du afviser alligevel at _du_ ka' ta' fejl? Er det ægte åbenhed og fordomsfrihed?

Opfindelser opstår ikke altid kun udfra planlagte ideer. Faktisk vil jeg påstå det mere er undtagelsen end reglen. Typisk er det 'Uheld' der skaber indsigt. Feks LSD blev vist opfundet ved et Uheld. Tyngekraften opdagede Newton da æblet nær havde slået ham bevidstløs, det har næppe været planlagt af ham inden han lagde sig til at sove under træet.
Basale ting, som dyr der bruger værktøj feks, er nok det nærmeste man kommer en planlagt ide der bli'r til virkelighed. Men den er stadig syret ind i tilfældigheder, for havde stenen ikke lige ligget ved siden af nøden, så havde dyret måske ikke lige koblet at stenen og nødens indbyrdes relation, gør at stenen ka' bruges til at slå hul på nøden.

Det eneste vi rationelt ka' gøre, er derfor at mødes i kompromisset. Netop dét er det videnskaben, efter min mening, generelt gør. Grunden til at det er videnskabeligt 'bevist' at sten falder indad, er ikke fordi det egentlig er bevist. Men blot fordi det er det et flertal af os ser.
Og det nævner du er et problem (du nævner videnskaben ikke ka' udfylde alle huller), hvor jeg netop ser det som en styrke. Videnskaben påstår nemlig ikke at ha' svar på alt, men si'r bare at "sandsynligheden er sådan og sådan". Videnskab er i bund og grund bare en slags sandsynlighedsregning, baseret på det menneskelige erkendelses-apparat. Jo finere et menneskes sanser er, jo mere vil det formentlig ku' erkende. Derfor er det vigtigt at vi spiller sammen i fællesskab, når vi vurderer hvad sandheden er, da den ellers næsten kun ka' blive fejlagtig når den er baseret på 1 menneske alene. Ved at blande resultaterne forskellige mennesker får, ender vi med et gennemsnit, en trend, en tendens, en slags "spørg publikum", en koncensus, for hvad der nok er sandt. Alle de mennesker jeg har spurgt, si'r alle at sten falder indad. Ergo er det en trend blandt mennesker at tro sten falder indad. Ergo må det så opfattes som en sandhed for mennesker at sten falder indad. Er man ikke et menneske, ka' det da godt være man ser en anden sandhed, men mennesker ser generelt sten falde indad og må derfor tro på at det forholder sig sådan.
Det er det eneste udgangspunkt et menneske reelt ka' ta', siden vi, som du også selv si'r, kun' ka' opfatte ting, med 'os selv' i sidste ende.

Når vi så opfinder maskiner til at forske med, så er det bare forlængede sanser af vores egen slags. Det er ihvertfald formålet. En kikkert feks, er blot en forlængelse af vores syn. En følsom mikrofon er blot en forlængelse af vores hørelse. Resultatet, eller outputtet, af denne forlængede sans, er så genstand for vores individuelle fortolkning (den bli'r altså filtreret og på en måde censureret), og så starter koncensus-processen forfra; 'publikum' vurderer hvad de ser og udfra det opstår så en ny sandhed (i forhold til den sandhed vi så, før vi havde kikkerten)
Sandheden er derfor flydende og dynamisk. Og ka' derfor kun være relativ (for at noget ka' være dynamisk, skal der jo være et modspil, og et modspil er jo pr definition en relation)

Den nye sandhed vi har fået af at kigge i kikkert (egentlig lidt underligt at det staves med k og g, når det handler om det samme!? kiGGe i kiKKert.) gi'r så mulighed for at vi ka' sammenligne det vi så før kikkerten, med det nye vi ser, og så vurdere hvad forskellen egentlig er. Når nå så får en kraftigere kikkert, ka' vi igen ta' 1 led. Når vi så har nogle led, ka' vi lede efter en trend i disse led, og så måske bruge denne trend til at forudsige hvad vi vil se når vi når næste led. Passer det så at vi ser, i det næste led (altså feks en endnu større kikkert), det vi tror vi vil se, så bestyrkes trenden vi har regnet os frem til, og vi ka' derfor stikke den endnu længere ud.
Det er en konstant process, som næppe vil ende foreløbig, hvis nogensinde.
Videnskaber erkender altså at den ikke ved alt, hvilket jo netop er at holde alle døre åbne, mens din er lukket ikraft af du mener du allerede kender sandheden. _Du_ ved hvad der er rigtigt, og behøver derfor ikke længere lede, eller kigge omkring dig, for at lave reality-checks. Dermed vil du også overse ting, der måske ka' vise dig at du ta'r fejl. Dermed er du fastlåst og lukket i dit verdensbillede, kære broder.

Du snakker lidt om at det åndelige svinger på højere frekvenser end det fysiske. Det er vel muligt nok. Men si'r du så ikke også at det fysiske og det åndelige er lavet af den samme bestanddel? Blot tunet med forskellige frekvens?
Men det betyder vel ikke at vi aldrig vil ku' måle den frekvens? Den første walkie-talkie ku' jo heller ikke operere i gigahertz området feks, men startede i et lavere område. Vores forlængede sanseapparat bli'r jo hele tiden mere og mere forlænget. Måske vil det en dag være alt-omsluttende?

Du spør' om jeg er mig eller min hjerne. Jeg ved ikke om jeg har misforstået det, men min hånd er da ligeså meget mig, som mine tanker er mig. Jeg ka' ikke se nogen forskel her. Det er blot 2 forskellige ting af mig, men det er stadig mig, og der ville mangle noget af mig, hvis jeg feks manglede arme og ben. Så var det ikke længere den samme mig, men en anderledes mig. Så jeg er ikke min hjerne og jeg er ikke mine tanker. Jeg er alt det der samlet set skaber mig og min virkelighed. Min krop er ikke en genstand jeg har fået. Min krop _er_ mig. Hvis jeg sad i rullestol, var jeg ikke længere den jeg er idag, så ville jeg være en anden, farvet af den nye virkelighed (at jeg måske var blevet lam af polio eller hvad ved jeg)
Min hjerne er stedet hvor alle input mixes sammen og dermed gi'r det mest fuldendte billede af 'virkeligheden', som den nu kan, men den er ikke mere mig end resten af min krop. Bevidstheden om at jeg er mig, opstår nok i hjernen. Men det ville stadig være et andet billede der opstod, hvis min krop fungerede anderledes end den gør.
At miste en arm har måske nok mindre indflydelse på 'mig', end hvis jeg mister en hjernehalvdel. Men princippet er stadig det samme. Jeg er en anden hvis jeg mister en arm, i forhold til den jeg er nu. Så krop og sjæl hører sammen. Krop og tanke er Uadskillelig. Ergo ka' tanken ikke være helt objektiv, og dermed vil den aldrig ku' nå en eventuel gud.

Så si'r du at vi er skabt i hans billede...men betyder det så ikke bare at han er et menneske? Hvis vi er magen til gud, så er gud vel også magen til os? Og så er vi jo allerede på det højeste plan allesammen?

Du føler måske du har fået den endelige åbenbaring, men synes man ikke altid det lige indtil man får en ny? [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
"Open your mind" betyder, for mig, ikke at man _ved_ sandheden, men at man åbent betragter det der sker omkring en, _uden_ at tro det nødvendigvis er sandheden.

@Child_Inside; <BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
selvom denne periode også er på 1000 år

Det er svært at sige. Menneskeheden har jo ingen anden civilisation den ka' sammenligne sig med, så hvad de forskellige odds er, er svært at regne ud. Så jeg synes ikke der er andet at gøre, end bare blive ved med at prøve at lede. Selvom det måske kun er en stump af en knappenål man leder efter, i en enorm hø-stak, så er det jo ikke Umuligt at man finder den til sidst alligevel [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Citat:
Jeg tror at de livsformer som har opnået interstellar kontakt, har opnået et højere åndeligt niveau end hovedparten af mennesker her på jorden. De er ganske udmærket klar over at hvis de viser sig for den brede offentlighed, vil der udbryde kaos her på planeten

Hvorfor ville der udbryde kaos, hvis vi fik kontakt med fremmede? Og hvorfor tror du fremmede er på et højere plan end os? For dem vil mennesket jo være de fremmede, så måske går de også og tror at aliens, altså menneskeheden set fra deres synspunkt, er superkloge og ka' alt muligt. Måske er aliens bare magen til os selv? Måske ville de fremmede være dem der blev bange, hehe.
Hvordan ville du selv ha' det, tror du, hvis du mødte en alien af en eller anden slags?

Medlem

Citat:
Jeg vil holde på at det kræver interesserede elever at lære fra sig. Og du kan jo heller ikke vide om det ikke netop er det der sker lige nu.

Ja, det har du jo ret i.

Men omvendt er der mange ting som jeg ikke kan vide om sker lige nu - det kan være jeg i virkeligheden er ved at blive yngre.. Ingen ved det.. Spooky!... [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Apex

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Hvorfor ville der udbryde kaos, hvis vi fik kontakt med fremmede? Og hvorfor tror du fremmede er på et højere plan end os? For dem vil mennesket jo være de fremmede, så måske går de også og tror at aliens, altså menneskeheden set fra deres synspunkt, er superkloge og ka' alt muligt. Måske er aliens bare magen til os selv? Måske ville de fremmede være dem der blev bange, hehe.
Hvordan ville du selv ha' det, tror du, hvis du mødte en alien af en eller anden slags?<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg regner med at hvis ikke en civilisation når et betragteligt højere åndeligt plan end menneskene, vil den simpelthen ødelægge sig selv, lang tid inden den nødvendige teknologi for interstellar kontakt ville være udviklet.

Jeg er overbevist om at der ville opstå kaos hvis det blev offentligt kendt at der var landet rumvæsener på jorden. Rigtigt mange folk ville gå i panik, andre ville begynde at snakke om et planetært vagtværn, mens forskellige religiøse grupper ville betragte dem som sendt fra enten Gud eller Den Onde. Jeg tror at hvis der landede nogle rumvæsener som gav sig offentligt til kende, ville verden blive et fuldstændigt uforudsigeligt sted at leve, meget mere end tilfældet er nu.

Jeg håber dog at jeg en dag oplever interstellar kontakt... Det kunne være stort!

In our memories
Brugeravatar

JEL skrev:
Citat:
Også indtagelse af narko, synes jeg viser at hjernen er skaberen, for jeg ka' ændre 'virkeligheden' totalt ved at ændre hjernens kemiske balance. Hvis jeg var noget guddommeligt, så ville jeg da ikke være _så_ afhængig af noget så skrøbeligt som en hjerne?

Narko sætter kroppen i nogen unormale tilstande således at den biologiske organisme reagerer imod det fremmede stof som samtidig overfører sine egenskaber til kroppen, det føles ofte som nydelse og sommetider kan man have oplevelser af utrolig karakter, sommetider enda spirituelle oplevelser, men det er netop fordi jeg fortalte at hjernen er en modtager, hvis modtageren eller aparetet bliver ændret så bliver signalerne anderledes, jeg siger ikke at det biologiske og tankerne er to forskelige ting som man kan sætte en skarp afstand imellem, derimod skal man se på at den forbindelse som man vil påvise imellem sanseiagtagelse og det som hjernen fortolker det til, selv det er en tanke og man skal tage sin egen konstitution med i sine overvejelser, vi kan ikke kun tro at virkeligheden er en envejs process imellem en selv og verden udenfor, for tænk nu hvis vi er i verden, men at vi er skabt af verden og at verden har skabt os i sit eget billede, vi er derfor afbilleder, du må ikke misforstå mig, jeg laver ikke afbilleder af det gudommelige, derimod siger jeg at han er almægtig og at vi ikke kunne have tænkt en eneste tanke hvis vi ikke levede i hans tanke [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
Men det som hvores konstitution frembringer iform af hvores udvikling det bidrager aligevel til en essens, nemlig den tankemæssige essens som er et resultat af ens oplevelser og ens fremskridt iforhold til det som er de ædle og moralske kvaliteter som selv kendetegner det gudommelige, gud tænker, gud tænker på os i kærlighed...

JEL skrev:
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Jeg synes der er mange punkter du er inde på, hvor jeg ikke ka' forstå de konklusioner du vælger at drage. En ud-af-kroppen-oplevelse (UAKO) feks; hvad åndeligt behøver der at være i det? En person der oplever dette, oplever jo stadig at de er 'personen selv'. Personen føler sig jo stadig som John Doe, så kroppen og selv-billedet af sig selv som værende et menneske med arme, ben osv, forsvinder jo ikke under en UAKO.
Folk bli'r jo sjovt nok også i deres nærmiljø under en UAKO. Hvorfor, hvis det hele er en universel tanke, ender de ikke i alle mulige andre hjørner af universet? Hvorfor flyver de ikke en tur til Mars feks? Og hvorfor mærker de ikke forbindelse til andre? En UAKO beskriver sig selv som den samme person de er fysisk, hvilket da tyder på at tankerne under en uako stadig er forbundet med den fysik personen er 'fængslet' af. Altså hedder test-subjektet Alice, så hedder hun stadig Alice under sin uako.<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg kan godt fortælle dig hvorfor, de fleste ud af kroppen oplevelser som folk oplever skyldes at menneskets sjæl, eller det som kendetegner de tilbøjeligheder og sympatier og antipatier som han har, den forlader kroppen, det går den hver nat under søvnen, men mange har svært ved at styrer oplevelsen, det har de fordi de som regel heller ikke har udviklet de åndelige sanseorganer som ligger latent i mennesket, de kan fremprovokeres til at reagerer når man f.eks. tager DMT, men de fleste mennesker oplever netop enten noget rent fysisk rundt i deres hus eller i byen de bor i.. nogen måske andre lande, men hvis de havde udviklet sine højere åndelige organer så ville de kunne opleve sin bevidsthed som udvidet og kunne se på sig selv og sige dig istedet for mig... eller som værende ikke et bestemt sted men nærmere være stedet, hvilket jeg har prøvet flere gange med Salvia Divinorum

JEL skrev:
Citat:
Du er lidt inde på at tanken er virkelighed, og abstrakt set ka' jeg godt være enig i det. Da man troede jorden var flad, var det jo en sandhed, men viste sig senere alligevel ikke at være sandt. Så lidt skepsis skal man altid ha'. At tro man har 'set lyset' og kender sandheden, synes jeg er en tand _for_ selvhøjtideligt. Selv du, broder, burde ikke være så skrå-sikker, for selvom du hårdnakket er overbevist om at noget er på en bestemt måde, så behøver det jo alligevel ikke være sandheden. Der findes mennesker der tror de er gud, men det bli'r de vel ikke gud af at tro? En skizo der tror skyer er onde skabninger udsendt af djævelen, ta'r jo formentlig fejl, selvom personen måske er lige så overbevist om det, som du er om det du tror på. At du har fundet 'beviser' for dig selv, gør dem ikke nødvendigvis til beviser, men måske bare fejlagtige indbildninger.

Nej jeg vil give dig ret i at tanken ikke er noget statisk og at sandheden derfor må være fleksibel, men en tanke som er abstrakt iforhold til forbindelsen til sit objekt eller at selve objektet er egenskaber af en abstrakt idé, sandheden må nødvendigvis findes i noget som kan opleves, verden oplever sig selv, verden er skabt af gud og bliver født, noget nyt opstår og verden bliver mangfoldigjort, men der må være en idé og idéen er kærlighed, men hvordan kan man lærer kærlighed at kende hvis man ikke også kendte lidelse?

JEL skrev:
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Har du aldrig nogensinde prøvet at ta' fejl? Hvorfor ta'r man fejl, hvis man er overmenneskelig? Hvordan ka' det gå til at man hører en lyd og tror det måske er en kat der miaver, for at finde ud af at det måske bare var en dør der skal smøres. Det billede du har af din verden omkring dig, afhænger jo i meget høj grad af, hvem du er.
Du indrømmer dog at du stadig har et filter foran din opfattelses-evne, men er det ikke lidt hovmodigt at tro at netop _dit_ filter sku' være mere rigtigt end en andens?<HR></BLOCKQUOTE>

Jeg har prøvet at tage fejl, det er menneskeligt at fejle, men jeg er istand til at udvikle mig ikraft af min evne på at opfatte en stører del end mange, det gør at jeg nemmere også kan opfatte mine egne fejl og forbedre mig,

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Her er en basal forskel på den måde vi ser tingene på. Jeg ser ikke tanken som noget der i bund og grund adskiller sig fra alt andet fysik. Jeg mener hjernen skaber tanken, og ikke at tanken tilføres udefra (men det er selvfølgelig kun en teori). Jeg mener at der er al grund til at tro at hjernen er 'the creator', siden at et individs personlighed står og falder med hvordan hjernen fungerer. Hvis 'tanken' er så universel og Uafhængig af fysik, så ka' jeg slet ikke se hvad 'tanken' overhovedet sku' med en krop og hjerne til at begynde med. En tanke fri af det fysiske, ville da aldrig vælge at binde sig til det fængsel den fysiske krop og hjerne er? Hvad sku' formålet være med det?
Jeg synes det stærkeste indicie på at hjernen er stedet hvor det sker, er at en re-konstruktion af hjernen, eller en ændring af dens kemiske balance på et givent tidspunkt, _ændrer_ individets personlighed. Ronald Reagan, den gæve præsident-cowboy, forandrede sig jo til en totalt Uigenkendelig person da hans alzheimer brød ud. Han glemte sin elskede Nancy... Det læser jeg som at det fysiske spiller en rolle. Hvis gud virkelig var manifesteret i Ronald, så ville den vel ikke være _underlagt_ de fysiske regler? Hvis gud ku' 'dræbes' ved at ødelægge en persons hjerne, så ku' det da Umuligt være gud?
<HR></BLOCKQUOTE>

Ja, hjernen skaber tanken, men tanken skabte hjernen, for hjernen er en så genial konstruktion at det rent sandsynligt aldrig ville kunne lade sig gøre hvis man kun forstår udviklingsteorien udfra et rent fysisk standpunkt, tanken bliver ændret af materie, men det er tanken som har skabt materien, eftersom alting må have en aktualiseret form for at vi skal være istand til at kunne opfatte et univers som et subjekt, derfor indordnes det fysiske efter tanker, de er tænkt og så udtalt og så har de fået fysisk form og der bliver skabt mulighed for modsætninger iforhold til hinanden, dette skaber netop mulighed for frihed under eget ansvar, at man får mulighed for at udvikle sit frit, men hvis vi var helt igennem biologiske så ville vi umuligt kunne have en fri vilje, så ville vi kun adlyde hvores behov og fysiske impulser, men jeg vil ikke sammenlignes med et dyr, jeg elsker dyr det er simpelt hen ikke det, men dyr er netop imodsætning til mennesker ikke frie, de er underlagt deres begær og kan ikke udvikle sig selv ligesom mennesker kan udvikle sig til mere ædle og moralske mennesker, dyr gennemgår ikke nogen historisk udvikling rent individuelt på grund af at de ikke tænker, de føler og handler, de ved ikke hvorfor det gør det og de undrer sig heller ikke over det, mennesket har selvbevidsthed og kan sige Jeg til sig selv, dvs. det kan indbefatte sig selv i et begreb selv om det er subjekt iforhold til en iagtagelsesverden, mennesket kan se sig selv iforhold til resten af verden som var det selv et objekt blandt andre objekter, men hvis man har tilstrækkelig bevidsthed omkring dette Jeg, dvs. har man også kontrol over sig selv og sit forhold til verden så kan man se sig selv som en spejling af et globalt jeg som er ens for alle mennesker, jeg fortalte dig tidligere at menneskets kendetegn ikraft af dets evne til at se sig selv som et selvstændigt jeg er at kunne se sig selv som både subjekt og objekt og derfra drage tankemæssige overvejelser, det er det Globale jeg som lever i tanken og lever videre i os, men hvores biologiske konstitution giver os en individuel bevidsthed, netop derfor bliver denne bevidsthed naturligvis svækket hvis hvores biologiske organisme bliver svækket, men det globale jeg og verdenstanken bliver ikke påvirket, derfor kan man også sige at alle mennesker er ligemeget værd, åndsvage mennesker skulle slet ikke kaldes det, ihvertfald ikke dem det ofte bliver brugt på, nemlig udviklingshæmmede, men ånden kan aldrig være svag, for ånden er tanken og tanken er jeget og kroppen er værktøj for jeget, men hvis værktøjet ikke fungerer optimalt så kan det ikke manifesterer sig ordentligt... Derfor kan man ikke sige at hjernen skaber tankerne, det ville være mere rimeligt at sige at den formidler og individualisere dem...

kvaliteter som selv kendetegner det gudommelige, gud tænker, gud tænker på os i kærlighed...

Nej jeg vil give dig ret i at tanken ikke er noget statisk og at sandheden derfor må være fleksibel, men en tanke som er abstrakt iforhold til forbindelsen til sit objekt eller at selve objektet er egenskaber af en abstrakt idé, sandheden må nødvendigvis findes i noget som kan opleves, verden oplever sig selv, verden er skabt af gud og bliver født, noget nyt opstår og verden bliver mangfoldigjort, men der må være en idé og idéen er kærlighed, men hvordan kan man lærer kærlighed at kende hvis man ikke også kendte lidelse?

JEL skrev:
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Nazister mente at jøder var undermennesker og arier var de 'rigtige'. Det var _deres_ virkelighed. Protestanter i Irland, mener at de er mere rigtige end katolikker. Kristne mener de er mere rigtige end muslimer. Politikere mener de er klogere end folket. Mange mennesker tror tilsyneladende, som du også selv nævner, at det _de_ tror på, _er_ sandheden.
Men måske er sandheden bare relativ?
Har du overvejet det? Måske er din sandhed, bare 1 version af mange sandheder. Den ydmyghed savner jeg altså hos dig. Du må undskylde hvis jeg bli'r for personlig ligenu, men du tror så meget på dig selv, at det minder mig om historien med konen med æggene. Du er så overbevist om at du har ret, at du helt seriøst og uden at blinke, si'r at dem der ikke tror det du tror, bare ikke har haft den rigtige spirituelle oplevelse. Hvorfor ku' det ikke ligeså godt være dig, der er gået i en fælde? Måske driller den kosmiske bevidsthed dig, for netop at teste dit storsind? Måske udviser du netop en _mangel_ på overblik, siden du ka' tro du har det største overblik? <HR></BLOCKQUOTE>

Jeg har aldrig sagt at jeg var fuldkommen, eller perfekt, men blot at jeg ved nogen ting, som andre ikke ved, at de så heller ikke har belæg for at vide det gør at jeg ikke på nogen måde anser mig som mere værd, men blot med andre evner, jeg kan nogen ting og andre kan nogen andre ting, jeg kan være behjælpelig med det jeg kan og jeg lader andre være behjælpelige med det de kan, jeg ved bare at min tro er mit grundlag og jeg skriver udfra mit grundlag for som du selv siger så bliver sandheden oplever igennem mennesker og bliver til sandheder, men det som er min tro er ikke blot min egen personlige tro, men er grundlaget for alle mennesker, jeg kommer ikke for at søge min egen ære, men guds ære... Jeg er bare en, som lever i Guds tanke.

JEL skrev:
Citat:
Jeg synes det må være en fast udgangs-regel, at man stiller sig spørgende overfor alt. Også overfor sig selv. At noget virker som om det er en sandhed, betyder ikke at det altid vil være en sandhed. Ny indsigt og ny forståelse af ting, vil altid revidere 'sandheden'. Sandheden er derfor nødt til at blive betragtet som noget dynamisk, in-motion (set over et bredere perskektiv). Kun på kort og snævert sigt, ka' man tale om en sandhed. Feks sandheden at sten falder ind mod jorden, hvis de slippes fra 1 meters højde over overfladen. Det gør de iøjeblikket, men ingen ved om det altid vil være sådan. Måske ændrer universet en dag pludselig karakter og bli'r 'omvendt', så sten falder ud og ikke ind. Det ka' jeg ikke afvise kategorisk, hvis jeg tænker bredere. Men i jord- og menneske-kontekst, er sandheden at sten altid falder ind. Så sandheden er på mange måder relativ, som jeg ser det. Den skepsis synes jeg du har smidt helt væk overfor din egen teori om sandheden. Du vælger istedet at tro blindt på det du ser, og si'r dermed inddirekte at du ikke ka' ta' fejl (hvilket vel distancerer dig ret voldsomt fra hvad det vil sige at være menneske?)

Nej, det er ikke rigtigt det som du siger, jeg er ikke naiv realist, jeg anser netop ikke det som mine sanser ser som værende hele sandheden, den er derimod en sandhed udfra min biologiske komposition, at den så er ens for de fleste mennesker betyder kun at vi har et helt specifikt forhold til verden som nødvendigvis må være noget som kan knytte sig til noget begrebsmæssigt og derfor hører til en tanke, hvores eget forhold til universet er tænkt.
Det som så er afgørende i den her sag den er, at visse mennesker udvider et kendeskab til sig selv og sit eget forhold til universet og opnår derfor en udvidet forståelse og indsigt i universet, men som alt andet er det noget som skal bygges op ved mental selvdiciplin, hvis dine forestillinger om verden er ringe, så er det som du rent faktisk knytter af begreber til dit betraktningsobjekt være meget ringe, hverken objekt eller begreb er sandheden i sig selv, sandheden er først forståelig når man ser sit subjekt som et objekt iforhold til andre objekter som bliver kædet sammen i en begrebsmæssig helhed, vi er en del af virkeligheden og vi er medskabende på virkeligheden, men vi kommer alle udfra et bestemt grundlag, det grundlag har jeg en bredere forståelse overfor, jeg ved at der er mange som er langt mere vise end jeg, men jeg siger det som jeg føler der skal siges og så må folk selv tage stilling, jeg tvinger ikke nogen til at tro noget...

JEL skrev:
Citat:
En sindssyg person der tror fuldt og fast den er napoleon, vil jo være ligeså skråsikker i sit billede af sandheden, som du er i dit. Det er ikke, efter min mening, et sundt udgangspunkt for videre tillæring af viden. For at ku' blive klogere og mere indsigtsfuld, _må_ man nødvendigvis indrømme overfor sig selv, at man ikke kender den ultimative sandhed (hvis den altså overhovedet findes), for hvis man mener bægeret er 'fyldt', så bli'r man lukket. Man skal vide at bægeret aldrig vil blive fyldt, sådan at man hele tiden ka' hælde mere ned i det.

Det har du ret i, men det at der vil komme ny indsigt hen af vejen, det ændrer ikke udgangspunktet og grundlaget for ens egen søgen, det drejer sig om at forstå nogen fundamentale principper for virkelig at kunne optage den viden som verden giver os, man skal lærer at optage livets brød
forstå den som kan.

JEL skrev:
Citat:
Jeg tror jorden er rund. Nej...jeg _ved_ jorden er rund. Hvilket af de 2 udsagn er det mest sande? Det ka' kun være det første, for jeg ved jo ikke om alt jeg oplever i virkeligheden blot er en drøm. Måske er jeg gud og sover og har en meget livlig drøm. Måske drømmer guder livligt. Måske er jeg bare en tilfældig drøm i et væsen fra en helt anden dimension. Det ka' jeg aldrig helt afvise, uden at lukke visse døre og dermed indskrænke mit overblik. Selvom jeg måske ikke har set den dør, der ka' antyde at jeg er gud, så ka' jeg aldrig helt afvise den findes. Du ka' også risikere at være gud, det ka' jeg heller ikke afvise. Men du afviser alligevel at _du_ ka' ta' fejl? Er det ægte åbenhed og fordomsfrihed?

Det er ikke rigtigt det du siger, jeg sorterer blot information, jeg beholder det som jeg ved at der er mulighed for, jeg bruger min intuition i forbindelse med det som sker her og nu.
Og forøvrigt så ved jeg at jorden ikke er rund.
jorden er lidt aflang...
Jeg er meget åben, men du skal forstå at jeg ikke afviser at jorden måske ingengang har den form som vi tror, men iforhold til det forhold som vi har til jorden, det betragtnings udgangspunkt som hvores organisme opstiller imellem os og objektet det gør at man sagtens kan sige at jorden ikke er rund men aflang...
Hvis du ikke havde en krop og levede inde i jordens midte så ville du sikkert mene noget andet... [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Opfindelser opstår ikke altid kun udfra planlagte ideer. Faktisk vil jeg påstå det mere er undtagelsen end reglen. Typisk er det 'Uheld' der skaber indsigt. Feks LSD blev vist opfundet ved et Uheld. Tyngekraften opdagede Newton da æblet nær havde slået ham bevidstløs, det har næppe været planlagt af ham inden han lagde sig til at sove under træet.
Basale ting, som dyr der bruger værktøj feks, er nok det nærmeste man kommer en planlagt ide der bli'r til virkelighed. Men den er stadig syret ind i tilfældigheder, for havde stenen ikke lige ligget ved siden af nøden, så havde dyret måske ikke lige koblet at stenen og nødens indbyrdes relation, gør at stenen ka' bruges til at slå hul på nøden.<HR></BLOCKQUOTE>

Det passer ikke, Newton opdagede ikke tygdekraften... den var der også får Newton opdagede den...
LSD er bare en videreudvikling af LSA og sådan er der jo utallige ting i naturen, som Gud har udtænkt og ladet os få mulighed for at bygge videre på...
Der er intet som er tilfældigt, altig følger lovmæsigheder også selv om de ikke er opdaget endnu, folk fik stadig æbler i hovedet inden Newtons tid [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Det eneste vi rationelt ka' gøre, er derfor at mødes i kompromisset. Netop dét er det videnskaben, efter min mening, generelt gør. Grunden til at det er videnskabeligt 'bevist' at sten falder indad, er ikke fordi det egentlig er bevist. Men blot fordi det er det et flertal af os ser.
Og det nævner du er et problem (du nævner videnskaben ikke ka' udfylde alle huller), hvor jeg netop ser det som en styrke. Videnskaben påstår nemlig ikke at ha' svar på alt, men si'r bare at "sandsynligheden er sådan og sådan". Videnskab er i bund og grund bare en slags sandsynlighedsregning, baseret på det menneskelige erkendelses-apparat. Jo finere et menneskes sanser er, jo mere vil det formentlig ku' erkende. Derfor er det vigtigt at vi spiller sammen i fællesskab, når vi vurderer hvad sandheden er, da den ellers næsten kun ka' blive fejlagtig når den er baseret på 1 menneske alene. Ved at blande resultaterne forskellige mennesker får, ender vi med et gennemsnit, en trend, en tendens, en slags "spørg publikum", en koncensus, for hvad der nok er sandt. Alle de mennesker jeg har spurgt, si'r alle at sten falder indad. Ergo er det en trend blandt mennesker at tro sten falder indad. Ergo må det så opfattes som en sandhed for mennesker at sten falder indad. Er man ikke et menneske, ka' det da godt være man ser en anden sandhed, men mennesker ser generelt sten falde indad og må derfor tro på at det forholder sig sådan.
Det er det eneste udgangspunkt et menneske reelt ka' ta', siden vi, som du også selv si'r, kun' ka' opfatte ting, med 'os selv' i sidste ende.<HR></BLOCKQUOTE>

For overhoved at kunne have en forståelse for hvad som reelt foregår når vi oplever og bygger forestillinger op, der man da nød til at kende sit eget forhold til verden, man må kende sin egen grundfundament, man må kende selve idéen, hvis man ikke gør det, kan man kun som videnskaben gør nu, nemlig famle i mørke.
Men jeg tror ikke på flertallets tyranni, at det er blevet almindeligt i dag at tænke primært rationelt frem for kreativt og inspirationens ånd efterhånden har forladt det moderne menneske, sidder der altid nogen tilbage og må som vise være verdens naturlige bindeled imellem mennesket og verdens rigtige autoriteter, nemlig Gud og hans søn Jesus Kristus og alle Guds engle.
Så længe videnskaben ikke har gjort sit arbejdsbord til et alter, så længe vil den være i modstrid med det som er det religiøse element, nemlig spørgsmålet – hvor kommer vi egentligt fra og hvorfor er vi her. Svaret findes faktisk, men ikke fra videnskabens side, den findes derimod i verden selv, visse mennesker har været lærere for menneskeheden og har fortalt om hvad verden fortalte dem, Goethe er et oplagt på en naturvidenskabsmand som samtidigt havde opdaget ånden i naturen det samme gælder Swedenborg, alle glimrende naturvidenskabsfolk, Einstein kunne også lige ane at der eksisterede noget åndeligt.

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Når vi så opfinder maskiner til at forske med, så er det bare forlængede sanser af vores egen slags. Det er ihvertfald formålet. En kikkert feks, er blot en forlængelse af vores syn. En følsom mikrofon er blot en forlængelse af vores hørelse. Resultatet, eller outputtet, af denne forlængede sans, er så genstand for vores individuelle fortolkning (den bli'r altså filtreret og på en måde censureret), og så starter koncensus-processen forfra; 'publikum' vurderer hvad de ser og udfra det opstår så en ny sandhed (i forhold til den sandhed vi så, før vi havde kikkerten)
Sandheden er derfor flydende og dynamisk. Og ka' derfor kun være relativ (for at noget ka' være dynamisk, skal der jo være et modspil, og et modspil er jo pr definition en relation)<HR></BLOCKQUOTE>

Det er rigtigt at sandheden er dynamisk, i forhold til det at være menneske, men sandheden har sin urgrund og urgrunden har ikke nogen relationer og er anderledes end alt andet, men forbliver stadig én, det er enhed, alting stammer fra en enhed, man kan derfor ikke skille ting ad og slutte at man f.eks. har en uafhængig organisme, intet er uafhængig, ting bliver netop defineret af alt det omgivende, men et træ ville ikke være et træ hvis ikke universet var indrettet på en helt specifik måde, mennesket bruger sanser ikke til at finde sandheden, sandheden finder mennesket ikke i kikkerten, sandheden finder mennesket i tanken, det er først når man forbinder sanseindtrykket med en forestilling, men hvis man ikke medregner sit eget subjekt som et objekt som er en del af iagtagelsen så vil man aldrig komme ind til de rigtige sammenhænge.
Sanseorganer er blot porte for omverdenen, men den måde de er indrettet er jo at vi er en slags printplade hvor det som omgiver det påvirker og indprenter det igennem de forskelige sanser, men det vil jo altid være en spejling, selve det som sansematerialet bygger op får jo i virkeligheden sit materiale fra sjælen og fra sindet, det som man forbinder sig med rent sansemæssigt kan både være smerte eller nydelse alt efter hvordan ens biologiske og psykologiske natur er indrettet, det som vi oplever er jo kun til stede udfra det forhold vi har til den omgivende verden, paradokset er at vi er verden og at vi betragter os selv, men hvis man er underkastet organismens måde at reagerer iforhold til en sanseiagtagelse så er den kun begrænset, derfor er man for at få en objektiv forståelse så er man nød til at kunne iagtage uafhængig impulser som enten er indlært eller betinget af hvores organiske organisation, altså der hvor det oprindeligt har sin plads, nemlig som noget sjæleligt og mentalt, derfor er det ikke iagtagelsen som bringer bro til sandheden, når man iagtager er organismen beskæftiget, når man tænker stopper organismen op og modtager, det kommer alt sammen an på hvor fri og uafhængig ens modtager er for støj, det er noget man kan træne op, først da begynder man at gøre fremskridt i forståelse af hvordan tingene er skruet sammen.

JEL skrev:
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Den nye sandhed vi har fået af at kigge i kikkert (egentlig lidt underligt at det staves med k og g, når det handler om det samme!? kiGGe i kiKKert.) gi'r så mulighed for at vi ka' sammenligne det vi så før kikkerten, med det nye vi ser, og så vurdere hvad forskellen egentlig er. Når nå så får en kraftigere kikkert, ka' vi igen ta' 1 led. Når vi så har nogle led, ka' vi lede efter en trend i disse led, og så måske bruge denne trend til at forudsige hvad vi vil se når vi når næste led. Passer det så at vi ser, i det næste led (altså feks en endnu større kikkert), det vi tror vi vil se, så bestyrkes trenden vi har regnet os frem til, og vi ka' derfor stikke den endnu længere ud.
Det er en konstant process, som næppe vil ende foreløbig, hvis nogensinde.
Videnskaber erkender altså at den ikke ved alt, hvilket jo netop er at holde alle døre åbne, mens din er lukket ikraft af du mener du allerede kender sandheden. _Du_ ved hvad der er rigtigt, og behøver derfor ikke længere lede, eller kigge omkring dig, for at lave reality-checks. Dermed vil du også overse ting, der måske ka' vise dig at du ta'r fejl. Dermed er du fastlåst og lukket i dit verdensbillede, kære broder.<HR></BLOCKQUOTE>

Nej jeg er ikke fastlåst, jeg ved bare noget, jeg ved at der er meget jeg ikke ved endnu, men det som jeg har erkendt det VED jeg, det er nok det som du ikke kan accepterer kære Broder, jeg er stærk i troen, jeg VED hvad jeg lever for, jeg VED hvad jeg er villig til at dø for, jeg VED om mit forhold til min skaber, det gør videnskaben ikke, den kan ikke finde på noget nyt, som Gud ikke allerede har tænkt på… At den så hele tiden finder på måder at bygge nye mekaniske apparater ændrer jo ikke ved det grundlæggende at den er begrænset iforhold til sin egen begrænsede erkendelsesmetode.

Jeg forstår ikke hvorfor du siger som du gør, jeg har ikke benægtet at videnskaben har opdaget hvordan man kan se længerer med en kikkert, det ville være tyåbeligt…
Derimod er der en masse ting videnskaben ikke kan erkende medmindrer den tager nogen andre begrebsmæssige betragtninger.

JEL skrev:
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Du snakker lidt om at det åndelige svinger på højere frekvenser end det fysiske. Det er vel muligt nok. Men si'r du så ikke også at det fysiske og det åndelige er lavet af den samme bestanddel? Blot tunet med forskellige frekvens?
Men det betyder vel ikke at vi aldrig vil ku' måle den frekvens? Den første walkie-talkie ku' jo heller ikke operere i gigahertz området feks, men startede i et lavere område. Vores forlængede sanseapparat bli'r jo hele tiden mere og mere forlænget. Måske vil det en dag være alt-omsluttende?<HR></BLOCKQUOTE>

Både og, det vlil helt klart blive muligt i fremtiden at måle frekvenser på et højere område end i dag, men det bliver med noget som kan modtage de frekvenser og det kræves at modtageren har en frekvens højde som er på bølgelængde.
Derfor må modtageren være noget som ligger på en højere bølgelængde end den som kendetegner det fysiske, den modtager som er bedst er mennesket selv, eftersom vi er en fast inventar af den samlede objektverden.

JEL skrev:
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Du spør' om jeg er mig eller min hjerne. Jeg ved ikke om jeg har misforstået det, men min hånd er da ligeså meget mig, som mine tanker er mig. Jeg ka' ikke se nogen forskel her. Det er blot 2 forskellige ting af mig, men det er stadig mig, og der ville mangle noget af mig, hvis jeg feks manglede arme og ben. Så var det ikke længere den samme mig, men en anderledes mig. Så jeg er ikke min hjerne og jeg er ikke mine tanker. Jeg er alt det der samlet set skaber mig og min virkelighed. Min krop er ikke en genstand jeg har fået. Min krop _er_ mig. Hvis jeg sad i rullestol, var jeg ikke længere den jeg er idag, så ville jeg være en anden, farvet af den nye virkelighed (at jeg måske var blevet lam af polio eller hvad ved jeg)
Min hjerne er stedet hvor alle input mixes sammen og dermed gi'r det mest fuldendte billede af 'virkeligheden', som den nu kan, men den er ikke mere mig end resten af min krop. Bevidstheden om at jeg er mig, opstår nok i hjernen. Men det ville stadig være et andet billede der opstod, hvis min krop fungerede anderledes end den gør.
At miste en arm har måske nok mindre indflydelse på 'mig', end hvis jeg mister en hjernehalvdel. Men princippet er stadig det samme. Jeg er en anden hvis jeg mister en arm, i forhold til den jeg er nu. Så krop og sjæl hører sammen. Krop og tanke er Uadskillelig. Ergo ka' tanken ikke være helt objektiv, og dermed vil den aldrig ku' nå en eventuel gud<HR></BLOCKQUOTE>

Det er ikke rigtigt at det er din biologiske konfiguration som skaber dig, det er derimod noget andet, noget som er født af ånden, din krop er født af kødet og er lånt af verden, den er ikke din egen, det er noget du låner fra jorden, det som er dig, eller bevidstheden om hvem du er er en integration af den mentale bevidsthedsgnist som bliver inkorporeret i din biologiske organisme, det er derfor kun et samspil imellem noget ubegrænset og noget isoleret og aktualiseret.

JEL skrev:
Citat:
Så si'r du at vi er skabt i hans billede...men betyder det så ikke bare at han er et menneske? Hvis vi er magen til gud, så er gud vel også magen til os? Og så er vi jo allerede på det højeste plan allesammen?

Nej det betyder at mennesket er små efterligninger, afbilleder af Guds visdom. Guds billede er hans skabelse af universet, vi er små malerier i et stort maleri.

JEL skrev:
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Du føler måske du har fået den endelige åbenbaring, men synes man ikke altid det lige indtil man får en ny?
"Open your mind" betyder, for mig, ikke at man _ved_ sandheden, men at man åbent betragter det der sker omkring en, _uden_ at tro det nødvendigvis er sandheden.<HR></BLOCKQUOTE>

Sandheden er i sandhed stor, men man kender kun forskel på rigtigt og forkert, når man har erkendt sandhedens fulde kraft.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 87 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]