troldmandens lærling skrev:
Bliver tro til viden når man kan bruge den aktivt i virkeligheden, eller når den kan bevises overfor andre og i sidste tilfælde hvor mange skal tro på det før det bliver til viden? Nogle bud?
Et mægtig godt spørgsmål, troldmand!
Det hele kommer nok an på, hvordan man ser på det

Ordene tro og viden er jo normalt defineret ret vagt. Men hvis man nu opfatter tro som religion og viden som videnskab, er forskellen mellem dem ifølge gængs videnskabsteori (som jeg ikke rigtig ved, hvor meget jeg giver for, jf. diskursteori) nok, at man ikke kan udfordre "rigtigheden" ved tro. Viden er en tilnærmelse af det objektive, som man kan gøre bedre ved at udfordre den med empiriske undersøgelser. Det er igen falsificerbarhedsprincippet...
Mon ikke du egentlig taler om en mere dagligdags skelnen mellem viden og tro? Den som man bruger mere personligt, når man overvejer en sag. Du tænker måske på sådan noget som healing - har du en
viden om energier, fordi healing fungerer for dig, eller er det bare noget du tror? Mon ikke det kommer an på, hvad du selv synes... Under alle omstændigheder opdager du først at din "viden" var forkert, når et eller andet modbeviser den tilstrækkeligt meget. Jeg synes bare, man selv må prøve at finde udfordring til sin viden og sit verdensbillede.
Noget mere avanceret er fælles viden, som du også er inde på. Jeg har ikke så mange kommentarer... Men i øvrigt synes jeg, at det er meget interessant, at langt (!) de fleste forhold og spørgsmål i menneskers liv og hverdag ikke er af en karaktér, så det er muligt at have præcis viden om dem eller et præcist svar. "Hvorfor reagerede du egentlig sådan?" "Er indvandrere en byrde?" "Skal jeg pjække i dag?" Osv.
Jeg tror, at hvis man ser på hvilke bevæggrunde folk har for deres handlinger, spiller viden ikke en særlig stor rolle. Hvis man fortæller folk et objektivt faktum i en sag, vil de fleste alligevel reagere og handle i henhold til deres gamle følelser i stedet for til den viden, de lige er blevet i besiddelse af. Og det er desværre ofte ret uhensigtsmæssigt. Som eksempler kan nævnes fobier som homofobi og stof-fobi på baggrund af indlærte følelsesnormer - trods tilstrækkelig oplysning. For lige at binde sløjfen: der er jo ingen, der kan siges at have en
viden om at "homoseksuelle er ulækre"...
Men igen...! Den filosofiske diskussion her, foregår jo på et metaplan i forhold til at afgøre hvilke ting, der er viden, og hvilke der er tro. Diskussionen, som jeg selv ønsker den, handler om selve dét, om der overhovedet
findes en objektiv verden. Om man f.eks. kan sige, at der
rent faktisk findes bestemte energier - eller om det bare er endnu en måde blandt mange andre, at tale om verden på. Men jeg kan godt følge Zarathustra i hans realisme, for et eller andet sted, findes der vel noget udenfor os selv, som vi altså taler om - uanset hvordan vi taler om det. Hmm... Det er nok bare det humør, jeg er i i dag