Zarathustra skrev:
Fellini skrev:
Tro og viden er det samme, hvis du accepterer at det ene indvirker på det andet, og hvis du husker på at de ændres når de konfronteres med påvirkninger udefra.
Det er noget pis.
"troldmanden" spørger efter en filosofisk definition, der adskiller begreberne "tro" og "viden", og dem er der jo mange af, det er et af erkendelsesteoriens grundspørgsmål.
Bl.a. "Standardanalysen for viden":
En person ved P hvis og kun hvis:
1)P er sand
2)Personen er overbevist om, at P er sand
3)Personen har gode grunde til at formode, at P er sand
Godtnok viser Gettier-problemet, at denne definition har mangler, men selv den mest ydmyge definition af viden adskiller sig fra tro ved, at viden er tilstrækkeligt underbygget af f.ex. induktion eller logiske nødvendigheder.
F.ex. opererer Michael Williams med en begrundelseskæde, der stopper ved en tilstrækkelig begrundelse (tilstrækkelig defineres bl.a. ved, hvor præcis din viden skal være, dvs. hvad den skal bruges til).
Ja, jeg satte det på spidsen med en god grund, jeg håber at vise. Det empiriske grundlag for viden, en empiri der ikke nødvendigvis behøver eksistere for tro, arbejder grundlæggende ud fra den tese at forskellige individer under samme vilkår vil nå frem til samme empiriske resultater. Det er tit hvad der kaldes videnskab. Problemerne med dette opstår i punktet
under samme vilkår. Disse er min påstår, bunder dybere end i at man har samme måleinstrumenter eller måler ud fra samme aftalte hypotese. I sidste ende er vor tilgang til ethvert spørgsmål ikke åben. Vi har en forudanelse - et ønske - om et svar defineret indenfor et ret snævert felt af muligheder. Man kunne kalde en sådan "mental bagage" for en tro, siden den ikke har et første udspring grundet i en rationel begrundelse. Et første valg kan aldrig begrundes, hvis det overhovedet kan opdages - er min påstand. Som videnskabeligt troende bryder vi os ikke om ordet tro. Men i sidste ende kan det ikke begrundes at videnskaben giver bedre svar på spørgsmål af fortolkningskarakter. Viden kan højest være et logisk opbyggeligt system af empirisk erfaring indenfor en tro. F.eks. ser jeg din "standardanalyse for viden" som en definition af viden i et logisk opbyggeligt system, omend ikke et særligt stramt et (overbevisning/formodning). "Systemet" er skabt først.
Som du jo i forvejen ved Zarathustra, er jeg en anti-realist og du er som jeg ved realist. Vi er altså uenige om hvorvidt valg af tankesæt i sidste ende kan begrundes og i såfald rangordnes indbyrdes. F.eks. videnskab ovenover religion eller mere detaljeret; moderne videnskab overfor ældre.
Det særdeles interessante spørgsmål fra min side af boldbanen er: I hvor høj grad kan jeg have lov til at dømme over andre tankesæt? Er det overhovedet muligt ikke at dømme når man står i et "eget" perspektiv?
Tro og viden er altså ikke synonymer, men dybt afhængige af hinanden.