Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 23:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 83 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Dr. Phibes skrev:
yeti skrev:
Djohn Djohnson skrev:
naturvidenskaben har trængt troen på noget guddommeligt længere og længere op i krogen, og den fortsætter med at gøre det.

Det er altså ikke rigtigt. Naturvidenskaben er på ingen måde i modstrid med den eventuelle eksistens af en gud, og hvis du mener at vide noget andet, er det fordi du ikke har begreb om hvad naturvidenskab er.

Jeg fortolker det sådan, at i og med vi (læs: de tidlige mennesker) blev bevidste om os selv og vores omgivelser, søgte vi en forklaring på hvorfor vi var tilstede på denne jord og hvorfor at den var tilstede under os. I mangel på bedre er troen på guder opstået. Efterhånden har vi fundet alternative mere plausible forklaringer (jorden er opstået ved big bang, levende væsner ved evolution) og behovet for guder er indsnævret. Jeg TROR ikke på det overnaturlige, men den naturvidenskablige indgangsvinkel er at kalde mig selv for agnostiker, da jeg ikke kan opstille et forsøg der påviser eller afviser eksistensen af en gud.

ThirdEyeFlood skrev:
:yeah: at mange naturvidensfolk så vælger at ignore det guddommelige er så en anden sag, men det er jo ikke noget enestående, eks.v. har man den stort set ignoret partikel-bølge paradokset som Bohr påviste for en årrække siden.

Kvantemekanikken er utrolig populær hos troende mennesker fordi den tillader dem at sige "Der er mere mere mellem himmel og jord end i sådan lige går og tror". Jeg er ikke fysiker, det er du heller ikke så vidt jeg ved, men det burde være synligt for os begge, at langt de fleste ting, vi observerer, kan forklares tilstrækkeligt på et højere niveau end kvantefysisk. Nu interesserer jeg mig mest for fysiologi, og det er mit indtryk at biokemiens forklaringer er tilstrækkelige. Det er nok at forklare ting i kemiske interaktioner, der er ingen grund til at involvere kvantemekanikken, selvom den implicit er tilstede når vi taler om molekylers interaktioner.

Men jeg vil gerne høre hvordan du mener at man skal tage hensyn dertil.

ThirdEyeFlood skrev:
Det er naivt at tro at naturvidenskaben har fundet svaret på alt.

Hvis den havde det, så kunne man ligeså godt nedlægge al forskning. Selvfølgelig har den ikke det. Hvem tror egentligt det? Det smukke er jo netop, at teorierne konstant bliver testet. Har du et bedre alternativ?

Nej, jeg mener at naturvidenskaben fungerer udmærket på dens egne principper, og den videnskabelige metode er et godt fundament til en kummulativ ophobning af viden, som har givet os utallige teknologiske fremskridt i tidens løb. Men det er i princippet blot forklaringsmodeller som gør at vi kan tale og agere i den materielle virkelighed, og gennem eksperimentiel videnskab kan opnå en stadig mere forfinet grad af partikulisering og dissektion af vores verden. Og det er alt sammen godt nok, verden ville være noget af et grumt sted, uden de fremskridt det videnskabelige gennembrud har ført til. Men min pointe er blot at der mangler noget i billedet, som kun det spirituelle kan bidrage med, men jeg mener så heller ikke det er naturvidenskabens opgave, da den som sagt fungerer på dens egne principper, som har bortskåret guddommelig indflydelse, og søger en naturlig forklaring på fænomenerne. Men kvantemekanikken viser os dog at dette kun fungerer på et plan af virkeligheden, som vi dog er grundfæstet i gennem Ego'et, og den rationalitet og fornuft som er egenskaber ved det. Hvad man kan bruge erkendelsen af at alt er forbundet på et dybere plan, har ikke megen praktisk anvendelse i den materielle virkelighed, udover man kan tilpasse sit liv på en måde der er mere overens med ens intuition og højere Selv, hvilket jeg tror er sundt 'karmisk' set, men jeg synes dog at alle burde søge at få en forståelse af hvordan universet hænger sammen på et eller andet tidspunkt i deres liv :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
yeti skrev:
Djohn Djohnson skrev:
naturvidenskaben har trængt troen på noget guddommeligt længere og længere op i krogen, og den fortsætter med at gøre det.

Det er altså ikke rigtigt. Naturvidenskaben er på ingen måde i modstrid med den eventuelle eksistens af en gud, og hvis du mener at vide noget andet, er det fordi du ikke har begreb om hvad naturvidenskab er.

Det er korrekt. Men naturvidenskaben æder sig nu alligevel ind på den guddommelige forklaring. Et hav af alverdens religiøse påstande er blevet fejet af bordet af naturvidenskaben. Jorden er faktisk ikke flad, fx. Vildt nok!

Naturvidenskaben kan (heldigvis) ikke give os svar på alt. Men den kan usandsynliggøre en helvedes masse religiøse fablerier - i hvert fald for dem som formår at se og lytte.

Jeg siger ikke, at naturvidenskaben er i modstrid med noget guddommeligt, som du påstår, jeg gør. Det ville være absurd af mig at påstå noget sådant. Enhver kan til enhver tid påstå, at der er noget over det, vi ved.

PS: undskyld den lange svartid. Jeg er ikke ret tit forbi, efterhånden.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
yeti skrev:
Jugg skrev:
yeti skrev:
Djohn Djohnson skrev:

Naturvidenskaben er ikke modstrid nej, men det er stadig relativt inkomatibelt.

Nej, det er den sgu ikke, den er på INGEN måde inkompatibel.

Jugg skrev:
Jeg skulle mene at evolution har vist, uden tvivl, at en supernaturlig designer ikke er nødvendig. Desuden er en supernaturlig designer ikke svar på noget som helst, for iflg. samme logik, må skaberen have haft en skaber osv.

Jeg mener det er fuldstændig spild af tid overhovedet at overveje supernaturlig indgriben i universets eksistens. Det er simpelthen ikke nødvendigt, og det svarer ingen spørgsmål, det stiller bare flere.

Hvem har snakket om noget supernaturligt? Guddommeligt og supernaturligt er ikke det samme. Det guddommelige er for mig noget ganske naturligt.

Jugg skrev:
Jeg forstår ikke helt meningen med din post, child. Videnskaben udelukker selvfølgelig ikke gud mere end den udelukker at jeg, Jugg, skabte universets sidste torsdag.

Fordi en negativ ikke kan bevises, giver det ikke mere kredit.

Meningen med min post, Skyd-Sven, er at understrege det absurde i at begynde at drage naturvidenskaben ind i spørgsmål som den i kraft af sin natur aldrig kan have det fjerneste at gøre med. Videnskaben kan forklare os noget om det man kan observere med de måleinstrumenter der til enhver tid er udviklet, og deri ligger begrænsningen. I slutningen af 1800-tallet troede man jo også at nu var man tæt på at have fysikken 100% på plads, der manglede kun lige nogle småting, men så kom først relativitetsteorien og derefter kvantemekanikken som væltede det hele, og den slags kan jo sagtens ske igen. Det kaldes paradigmeskift, og jeg er sikker på at du har hørt ordet før.

Jeg læste først det her efter at have sendt min foregående post.

Når du ikke mener, 'guddommeligt' pr. defintion er 'supernaturligt', hvad forstår du så ved begrebet 'guddommelig'?
Du siger, så vidt jeg forstår, at 'guddommelighed' er i os selv, i alting. En slags panteisme, tillader jeg mig at gætte på.
Samtidig benægter du, at naturvidenskaben skulle kunne kortlægge denne guddommelighed.

Hvis ikke den guddommelighed, du hævder, er 'supernaturlig' (hvad er forskellen mellem det udtryk og 'metafysisk'?), hvorfor skulle naturvidenskaben så ikke kunne identificere den?
Mao.: hvis noget pr. defintion ikke kan 'opdages' af naturvidenskaben, så er det vel netop 'supernaturligt' - metafysisk.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 83 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]