yeti skrev:
Jugg skrev:
yeti skrev:
Djohn Djohnson skrev:
naturvidenskaben har trængt troen på noget guddommeligt længere og længere op i krogen, og den fortsætter med at gøre det.
Det er altså ikke rigtigt. Naturvidenskaben er på ingen måde i modstrid med den eventuelle eksistens af en gud, og hvis du mener at vide noget andet, er det fordi du ikke har begreb om hvad naturvidenskab er.
Naturvidenskaben er ikke modstrid nej, men det er stadig relativt inkomatibelt.
Nej, det er den sgu ikke, den er på INGEN måde inkompatibel.
Jugg skrev:
Jeg skulle mene at evolution har vist, uden tvivl, at en supernaturlig designer ikke er nødvendig. Desuden er en supernaturlig designer ikke svar på noget som helst, for iflg. samme logik, må skaberen have haft en skaber osv.
Jeg mener det er fuldstændig spild af tid overhovedet at overveje supernaturlig indgriben i universets eksistens. Det er simpelthen ikke nødvendigt, og det svarer ingen spørgsmål, det stiller bare flere.
Hvem har snakket om noget supernaturligt? Guddommeligt og supernaturligt er ikke det samme. Det guddommelige er for mig noget ganske naturligt.
Jugg skrev:
Jeg forstår ikke helt meningen med din post, child. Videnskaben udelukker selvfølgelig ikke gud mere end den udelukker at jeg, Jugg, skabte universets sidste torsdag.
Fordi en negativ ikke kan bevises, giver det ikke mere kredit.
Meningen med min post, Skyd-Sven, er at understrege det absurde i at begynde at drage naturvidenskaben ind i spørgsmål som den i kraft af sin natur aldrig kan have det fjerneste at gøre med. Videnskaben kan forklare os noget om det man kan observere med de måleinstrumenter der til enhver tid er udviklet, og deri ligger begrænsningen. I slutningen af 1800-tallet troede man jo også at nu var man tæt på at have fysikken 100% på plads, der manglede kun lige nogle småting, men så kom først relativitetsteorien og derefter kvantemekanikken som væltede det hele, og den slags kan jo sagtens ske igen. Det kaldes paradigmeskift, og jeg er sikker på at du har hørt ordet før.
Jeg læste først det her efter at have sendt min foregående post.
Når du ikke mener, 'guddommeligt' pr. defintion er 'supernaturligt', hvad forstår du så ved begrebet 'guddommelig'?
Du siger, så vidt jeg forstår, at 'guddommelighed' er i os selv, i alting. En slags panteisme, tillader jeg mig at gætte på.
Samtidig benægter du, at naturvidenskaben skulle kunne kortlægge denne guddommelighed.
Hvis ikke den guddommelighed, du hævder, er 'supernaturlig' (hvad er forskellen mellem det udtryk og 'metafysisk'?), hvorfor skulle naturvidenskaben så ikke kunne identificere den?
Mao.: hvis noget pr. defintion ikke kan 'opdages' af naturvidenskaben, så er det vel netop 'supernaturligt' - metafysisk.