God Machine skrev:
Nej, det har jeg ikke, og det er også fuldstændig irrelevant ift. min pointe.
Så synes jeg lige du skal tage en slapper mht. dine påstande. Store doser af psykedeliske stoffer ændrer tit trippet i så høj en grad, at det slet ikke kan sammenlignes med sine små og mange trips.
Som det er blevet nævnt så mange gange før her på boardet: Du kan tage 999 trips, kende dine stoffers effekter så godt, osv., men det er ikke ensbetydende med at det pågældende stof ikke lige pludselig kan ændre karakter og smadre dit billede af verden. Dit trip nr 1000 kan være så ekstrem anderledes i forhold til dine andre 999 trips, at du slet ikke kan drømme om det.
Og at du reagerer og forstår trippet på den måde du gør, er heller ikke ensbetydende med at resten af verdensbefolkningen også gør det. Du kan sikkert også opleve nogle ting i dine trips, som du ikke synes er banale, men som jeg synes er - men hvorfor skulle gå jeg ind og påstå at du har et problem, bare fordi du ikke er ligesom mig?
God Machine skrev:
Det er muligt, at du bliver opmærksom på den slags under et psykedelisk trip, og det er glimrende. Vi er jo heller ikke uenige om, at den slags erkendelser ikke nødvendigvis er betinget af, at man tripper. Det er jo rimelig grundlæggende erkendelser, vi taler om. Min pointe er jo også bare en anke mod at gøre erkendelser opnået via psykedelia til mere, end de er. Når jeg specifikt nævnte dig i mit indlæg, hænger det selvfølgelig sammen med, at du i dine triprapporter (ofte) redegør for erkendelser, som dit trip har bibragt dig. Jeg nedgør ikke dine erkendelser. Jeg vil bare gerne gøre opmærksom på, at det ikke er erkendelser, som er unikke. Når jeg kalder dem banale, ligger der ikke en nedvurdering i selve erkendelsen i det. Det var muligvis nok forkert af mig at knytte begrebet banal til det, men i det udtryk ligger der bare det, at jeg opfatter disse erkendelser som almene og ret grundlæggende for et menneskes evne til at begå sig troværdigt ift. sine medmennesker.
Har jeg nogensinde sagt at mine erkendelser er unikke? Jeg ved ikke hvor du har det fra. Jeg kan sagtens komme til sådan nogle erkendelser i ædru tilstand, og der kan jeg til enhver tid vælge at gå væk fra det. Men som jeg har skrevet i mit første indlæg: I et trip har du intet valg, og trippet kan blive dedikeret til denne almene og grundlæggende ting i så høj en grad, at du ikke vil tro dine egne øjne. Lige meget hvor almen og grundlæggende oplevelsen end må være, og om du vil det eller ej. Denne ting kan virke ufattelig overvældende, lige meget hvor normal den end er.
Det kan godt være at nogle af erkendelserne er almene for DIG, men det er ikke ensbetydende med at de er det for resten af Danmark. Tillykke med at du synes at det er almene og grundlæggende erkendelser for et menneske, men at du ikke kan indse at ikke alle folk har den holdning og er ligesom dig, er sgu for snævertsynet.
Og på den anden side, så kan det jo godt være at nogle af mine erkendelser er almene og grundlæggende for mig, men det ændrer ikke sin oplevelse og den måde man har fundet frem til dem på i et trip. I ædru tilstand kan det være du kommer frem til dem, og måske rør de dig lidt, men så er den heller ikke længere. Men i et trip, derimod, kan du aldrig regne med hvordan du vil reagere på at få sådan nogle ting at vide... så kender du virkelig ikke effekterne af de psykedeliske stoffer, hvis du skal være så hårdnakket at påstå sådan noget.
God Machine skrev:
Slap nu lige af, makker. Jeg har overhovedet ikke udtrykt noget af det, du her påstår. Drop det der automatforsvar. Jeg har selv taget mange, mange psykedeliske ture og kender udmærket til effekterne. Og det ændrer ikke en tøddel ved min pointe.
Jo, det ændrer meget... på trods af dine mange, mange psykedeliske ture, aner du desværre ikke hvad du snakker om, hvis du skal påstå at alle mennesker har samme holdning til deres hverdag som dig.
Respekt for din holdning og at du har det på den måde, men pas på med at generalisere og påstå at det er fælles for resten af os andre. Jeg forstår udemærket godt hvor du vil hen, og jeg kan også være enig med dig til en vis grad. Folk skal passe på med at ophøje ting, men man må være opmærksom på at nogle af disse ting der bliver ophøjede kan være banale for person A, og ikke for person B. Folk er forskellige, simpelt er det.
/Edit: Kan du forresten komme med konkrete eksempler på disse banale ting? Citér mig for mine rapporter, så vi kan få det på plads. For jeg er ikke helt med i hvad du refererer til.