Jeg havde faktisk en (lidt overfladisk) samtale med min ven om dette. Vi snakkede om hvordan religion var opstået af praktiske årsager. Lad os, for nemheds skyld, nøjes med at snakke om kristendom, jødedom og islam. De er jo opstået i rækkefølgen: Jødedom->kristendom->islam. Men de to første er blevet revideret siden. Derfor virker islam også så meget mere primitiv. Mange af deres forskrifter er ting der, på det tidspunkt de blev nedskrevet, sikkert var meget fornuftige. De ting jeg altid tager op i denne diskution, er deres forbud mod svin og hunde. Det var jo smittebærere, og derfor er (var!) der meget god mening i at forbyde kontakt med disse dyr, da man ikke kunnne f.eks. vaccinere. Altså, man har set det som noget nær en nødvendighed for menneskets forsat successfulde eksistens.
Det samme har uden tvivl været formålet med de kristne værdier. Og de er blevet tilpasset til en lidt nyere tid. Derfor er de endnu ikke helt ubrugelige og forældede. Og nogle af budskaberne bliver nok heller ikke forældede (for god ordens skyld må man hellere nævne det også er langt fra ALLE islam og jødedommens bud/værdier der bliver/er forældede). Men man kan jo også se hvordan de ældre (ureviderede) religioner mere kører på en afstraffende gud (altså en pisk) for at værdierne (lad os kalde dem det, det er mere almengyldigt end "bud" eller "regeler") bliver overholdt, mens f.eks. kristendom har mere guleroden i fokus. Det er jeg overbevist om er pga. hvornår de er opstået i deres nuværende form. I gamle dage (jeez, jeg elsker det udtryk

), med mere primitive mennesker, forstod de kun vold, og trusler. Og det vil mere moderne mennesker ikke reagere så godt på.
Godtnok er jeg af den overbevisning, at vi (menneskeheden) burde være voksne nok til at skrotte religion og selv kunne finde ud af at opføre os ordentlig, på godt dansk. Det bliver desværre vist igen og igen, at det ikke er tilfældet. derfor er jeg ikke nøvendigvis kun imod religion. Hvis det holder styr på problembørnene, så lad dem dog have deres illusioner.
Nu har jeg så IKKE taget fat på mange af de MANGE problemer religion også kan medføre. Det må høre til i en anden tråd.