Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 11:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Ånder og tro
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Det her er for de troende.. :idea:

Vi har alle vores visioner og forstillinger om livet.. Som Astral skrev er vi nogle som føler os opsøgt eller tiltrukket af forskellige former for ånder eller væsner..

For mit vedkommende er det noget som jeg har fået efter nogle svampe trips, som om de er blevet vækket fra min fantasi.. Har set ting, selvom jeg aldrig har haft dirkete kontakt med dem som andre her på boadet..

Men hvad tror folk så på?`

For mit vedkommende er det har jeg været meget tiltrukket af det kosmiske, alfer, feer og lidt ondere dæmoner.. Hvorfor kan jeg ikke helt forklare.. :twisted: Men at ende på disse figure er ikke bare noget folk gør.. Så kunne det ligeså godt være supermand....

CosmicMind

[/b]

Senest rettet af CosmicMind 08 mar 2005 16:34, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
for mig er det energier, ånder/sjæle og andre dimensioner af eksistens :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg tror på en kosmisk bevidsthed, godt blandet sammen med dybte psykologi. Er ved at skrive en "stil til mig selv/en lille bog" om hvordan jeg blander dem sammen..

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh
Jo.. jeg vil give min kæreste ret "cosmicmind".. at alle har deres visioner og forstillinger om livet.. Det rigtigt at nogle af os bliver og er tiltrukket af det kosmiske :D

I hele mit liv har j aldrig rigtigt troede på min religion (islam) da jeg ik mente at Gud eksisteret og er faktisk stadige i tvivl. Men siden tog stoffer første gang skete der noget og siden da har j haft et kosmisk livssyn på alt.. Fra den oplevelse slog det bare klik for mig at hvad var det for et liv jeg levet og der var så meget som jeg ikke vidste noget om. Jeg fik bare en hel masse viden og så nogle sider af mig selv og livet på en helt anden måde.. Føler at det var meget helligt blev bare endnu mere tiltrukket af det kosmiske. Føler bare at nogle gange er livet et mysterium.. Har altid fået afvide at der altid en mening med vores tilværelse og hvorfor vi blev sat på jorden og det er at vi kun sat på en prøve og skal udrette noget.. Hvad er den rigtigt rationel forklaring meningen med vores eksistens? Jeg føler bare at lever i 2 verdener. Jeg tror på et højere stadie, jeg tro virkelige på at der findes alfeer, nymfer, feer, alien og mm. Og jeg tror på at jeg og nogle andre vil en skønne dag udrette noget stort. Har ikke set det, men har haft visioner om det. Der var mange folk der mente jeg var mystisk og skør 8)
Jeg har også vidst at jeg har altid på en eller anden måde adskilt mig fra nogle mennesker pga nogle kosmiske bevidster, spirituel oplevelser og kosmiske energier. Har desuden oplevet kosmiske glimt, om udødelighed, fuldkommenhed i verdensaltets struktur og kærligheden som universets grundtone.. Et eks at haft et kosmisk glimt inden åndsvidenskabens tilstedeværelse her på jorden eller da jeg var 17år så oplevet jeg at jeg så en skikkelse af en engel udenfor mit vindue, selvom det var lidt sløret men jeg var sikker på hun så på mig mm..

Gennem de seneste år begyndte jeg mere og mere at interesserer mig for Kosmos men i det skjulte pga var bange for sige noget foran folk og pga religion, jeg opgav også til sidst alt og ik troede på det længere da jeg bare ikke passet ind iden religion og kultur. Følt at var født i en forkert sekt/religion.

Nogen oplevet noget ligende? :P

Mvh.

BlueVision

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Somewhere far away... yes, that will do..
Jeg har selv altid følt mig draget til de mere Åndelige sider af Livet, men voksede op i en ikke-troende familie, der havde en ekstremt skeptisk indstilling til disse ting, hvilket gjorde det lidt sværere for mig at udforske denne interesse.
Jeg var klar over at der fandtes mere end hvad man umiddelbart så, men hvad dette var, havde jeg min tvivl om. Så blev jeg introduceret for Druidismen, og dette var bare 'De Vises Sten' for mig. Intet mindre. Efter jeg så første gang fandt Sjælen i en levende entitet (det var en hund), var Jeg en Slave af Gaia (Naturens Sjæl). Det er fantastisk. Jeg er ikke ude på at prædike, det gør Druider ikke rigtigt, men for mig er det den perfekte overbevisning.
Jeg håber at der en dag kommer flere Druider herhjemme, og denne Verden over...

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Det er tilsyneladende den vej det går i øjeblikket - flere og flere får oplevelser af den dybere virkelighed. Jeg har selv haft ekstatiske oplevelser af "uendeligheden" et del gange, og jeg føler mig draget hen imod det spirituelle af en ret intens længsel, der er svær at beskrive. Jeg føler det er noget jeg ikke 100% selv er herre over.

Jeg har gået og tænkt på om menneskeheden på et tidspunkt når den "kritiske masse", hvor en så stor procentdel af jordens befolkningen har haft denne slags oplevelser, at der sker et brat skift i hele menneskehedens bevidsthed. Hvad tror i?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Nu kan jeg alligevel ikke holde mig tilbage længere. Når i nu snakker om kosmisk dit og kosmisk dat, hvad er det så lige i mener helt præcist? Mener i jeres bevidsthed er blæst op til kosmiske proportioner. At i rent faktisk kan fatte begrebet uendelighed? Og hvad er det der gør alfer, feer og dæmoner til kosmiske væsner - nu hvor de jo udelukkende er reprænsenteret i relation til mennesket og i form af menneskelige produkter, såsom eventyr og legender? Kan alfer eksistere udenfor kultur?

Hvis der menes at alt er kosmisk fordi alt består af de grundstoffer der findes overalt i universet - kan jeg godt være enig, men mister ordet "kosmisk" så ikke dets religiøse intonation?

I en anden tråd blev nævnt at det var antropocentrisk at være tilhænger af de "ægte" videnskaber. Hmm. Hvis de "ægte" videnskaber der hentydes til er f.eks fysik og astronomi er min opfattelse at den generelle konsensus inden for disse videnskaber er, at mennesket har meget ringe betydning i størrelse og absolut minimal indflydelse på universets udvikling. Vores jord er et støvkorn i den nullermand vi kalder mælkevejen - og det er endda at overdrive størrelsesforholdene, men analogien var passende.

Det kan man vel næppe klassificere som antropocentrisk!

Mvh
Ashoka

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Ashoka > Jeg tror det her er meget vigtigt at skelne mellem bevidsthed (oplevelse) og empirisk viden/logik i denne sammenhæng. oplevelsen af uendeligheden er meget smuk og overvældende, men at forklare det logisk kan jeg ikke. Dog vil jeg aldrig fornægte at jeg har oplevet det.

Ashoka skrev:
(...) alt består af de grundstoffer (...)

Det folk erfarer er netop at alt ikke består af grundstoffer eller atomer. En stor del af virkeligheden omkring os kan erfares som værende bygget af atomer, men hvis du derfra konkluderer at ALT er atomer, så er du ovre i tro og ikke videnskab. Bevidsthed i sig selv er ikke atomer. Ganske vist kan man erfare at atomerne i hjernen har en forbindelse til bevidstheden, men selve din oplevelse af virkeligheden - det indre multimedieshow af billede, lyd, følelser, dufte, smag osv. du oplever øjeblik for øjeblik, selve det fænomen - hvad er det?
Det spørgsmål har den vestlige videnskab stort sest ignoreret indtil 60'erne, hvor det pludselig blev anderkendt som relevant at forske i.

Mht. den anden del af din post - i videnskaberne fysik/astronomi har man ganske rigtigt erfaret at jordens masse er ubetydeligt lille i forhold til resten af universet, men det beviser ikke at jordens udvikling er uden betydning eller af ekstremt ringe betydning - det kan du vælge at tro, men så er du igen ovre i tro og ikke videnskab.

Jeg vil lige til sidst sige at jeg ikke er tilhænger af nogen religion, jeg forsøger at være åben for alle muligheder og anderkende alt hvad jeg oplever som relevant. Jeg mener at ægte spiritualitet ikke modsiger traditionel videnskab, men derimod supplerer den. Der er ikke nogen modsætning mellem de to ting, det handler blot om at traditionel videnskab beskæftiger sig med stoffer og atomer, mens spiritualitet handler om bevidsthed. Og disse to ting hænger uløseligt sammen. Ægte "objektiv iagtagelse" findes ikke, som den moderne videnskab (fx kvantefysik) også anderkender.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
må smide mig på drupes side..

bare fordi man ik ka se noget lige umiddelbart betyder det vel ik at det ik eksisterer vel?!

men alt hvad jeg tror på er hvad jeg har konkluderet af mine oplevelser og ik bare en blind tro, og er altid åben overfor nye ideer :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ja, jeg vil give dig ret i mange af dine svar. Uendelighed er smukt og vores hjerner kan ikke logiskt forstå det. Min kan ihvertfald ikke. Det samme glæder absolut intethed.

Men

Bare fordi vi ikke oplever vores bevidsthed som bestående af atomer, betyder jo ikke at den IKKE gør det. Jeg kan ikke se hvorfor min holdning er et spørgsmål om tro. Tro er urokkeligt. Indtil videre holder jeg på at vores bevidsthed er et produkt af vores hjerne og derved består af atomer, kvanter quarker etc., hvis der dukker en mere overbevisende forklaring op er jeg villig til at skifte mening.

At have den overbevisning at jorden har nogensomhelst indflydelse på resten af universet, må da mere være en tro end det at vurdere at der ikke mange indicier på at vores lille planet gør nævneværdig forskel i et tilsyneladende uendeligt univers. Hvis man mener at jorden har indvirkning på universet, bliver det jo netop antropocentrisk.

Mvh
ASh

PS. Består alfer, dæmoner og ånder af atomer?

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Ashoka skrev:
Bare fordi vi ikke oplever vores bevidsthed som bestående af atomer, betyder jo ikke at den IKKE gør det. Jeg kan ikke se hvorfor min holdning er et spørgsmål om tro. Tro er urokkeligt. Indtil videre holder jeg på at vores bevidsthed er et produkt af vores hjerne og derved består af atomer, kvanter quarker etc., hvis der dukker en mere overbevisende forklaring op er jeg villig til at skifte mening.

Min pointe er at selve bevidstheden, altså din konkrete "indre" oplevelse af verden ikke er atomer. Det er ikke engang fysisk. Jeg kan måle på din hjerne, men jeg kan ikke måle på din OPLEVELSE af duften af en rose fx..

Det kan godt være at bevidsthed udspringer af atomer, det er bestemt en relevant teori. Men hvordan sker det? Hvordan opstår bevidsthed ud fra atomer? Det er da noget af et mystierie hvordan noget så væsentsforskelligt fra materie (man kunne næste sige dets dimetrale modsætning), udspringer af materien selv. Hvis vi antager at atomer på en eller anden mærkværdig vis "skaber" bevidsthed, betyder det så at alt lavet af atomer har bevidsthed? Eller er det kun bestemte sammensætninger af atomer der har bevidsthed? Hvordan kan det hænge sammen?

Fænomenet, at ændringer i bevidstheden medfører ændringer i hjernen, kan i øvrigt lige så godt forklares på den præcis modsatte måde - at bevidsthed skaber materie. Det kan måske også være at begge ting skaber hinanden i en form for vekselvirkning?

Jeg mener at dette er et område hvor man gør meget klogt i ikke at drage forhastede konklusioner.

Ashoka skrev:
At have den overbevisning at jorden har nogensomhelst indflydelse på resten af universet, må da mere være en tro end det at vurdere at der ikke mange indicier på at vores lille planet gør nævneværdig forskel i et tilsyneladende uendeligt univers. Hvis man mener at jorden har indvirkning på universet, bliver det jo netop antropocentrisk.

Allerede dét at jorden er fyldt med bevidst liv, modsat alle andre planeter vi indtil videre har haft kig på, retfærdiggør da ihvertfald at man kan betragte jorden anderledes end andre planeter.
Det du siger er, at det er logisk at konkludere at en planets (eller alt andet bygget af atomer) masse afgør hvor "betydningsfuld" den er. Men er det ikke netop en (vestlig) kulturbundet tro? Holdningen i andre kulturer kan fx. være, at jo mere bevidsthed, jo større betydning. Hvorfor er den ene tolkning bedre end den anden?
Der er ikke noget specielt "objektivt" eller "kulturuafhængigt" ved at vurdere en tings "betydning" udfra dens størrelse.

Jeg håber du kan se hvor jeg vil hen :)

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Somewhere far away... yes, that will do..
AshokaZ>>> Det var mig der i en anden tråd skrev at det er antropocentrisk kun at være tilhænger at 'ægte' Videnskaber, og det står jeg ved. Men nu er det sådan at det er to forskellige ting der bliver diskuteret, og mit syn på det er nu engang at jeg betragter mennesket som værende et ufatteligt antropocentrisk væsen, hvis ego ikke kan klare at vi skulle være underlagt noget andet end vores egen vilje... Men sandheden er en anden. Se bare på hvad der skete i syøstasien 2. juledag... Hvor meget hjalp al vores teknologi der??? Ikke en flyvende vatnisse... Of Doom...

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Calem skrev:
Men sandheden er en anden. Se bare på hvad der skete i syøstasien 2. juledag... Hvor meget hjalp al vores teknologi der??? Ikke en flyvende vatnisse... Of Doom...

Hvis de ramte områder havde været på udviklingsmæssig højde med fx. Danmark, og man havde haft råd til at bygge huse der var istand til at modstå presset fra vandmasserne samt have et højteknologisk varslingssystem kørende, ville skadernes omfang og dødstallet have været en brøkdel.
Så gu' ville vores teknologi have hjulpet der - hvis den bare havde været anvendt!!!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Citat:
Når i nu snakker om kosmisk dit og kosmisk dat, hvad er det så lige i mener helt præcist?

Det jeg mener når jeg ofte nævner begrebet kosmisk, er ikke at jeg kan se universets uendeligheder eller der med er guddommelig..

Det jeg forbinder med ordet kosmisk er åndelig visdom, åbenbaringer, energier og at nogle folk har magiske evner så som clairvouanter, eller folk med telepatiske evner..

Også en vision, et billede af hvordan universet hænger sammen...

Har aldrig nævnt at alfer,feer skulle have noget med kosmos at gøre...
Det skal lige tilføjes at jeg ikke er overbevidst om at de eksistere i virkligeheden..

Men det gør de i min fantasi og under mine trips, og jeg er ikke den eneste.. At se piger til en techno fest med fe-vinger er heller ikke et sjældent syn..

¤CosmicMind¤ 8)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Calem skrev:
Jeg har selv altid følt mig draget til de mere Åndelige sider af Livet, men voksede op i en ikke-troende familie, der havde en ekstremt skeptisk indstilling til disse ting, hvilket gjorde det lidt sværere for mig at udforske denne interesse.
Jeg var klar over at der fandtes mere end hvad man umiddelbart så, men hvad dette var, havde jeg min tvivl om. Så blev jeg introduceret for Druidismen, og dette var bare 'De Vises Sten' for mig. Intet mindre. Efter jeg så første gang fandt Sjælen i en levende entitet (det var en hund), var Jeg en Slave af Gaia (Naturens Sjæl). Det er fantastisk. Jeg er ikke ude på at prædike, det gør Druider ikke rigtigt, men for mig er det den perfekte overbevisning.
Jeg håber at der en dag kommer flere Druider herhjemme, og denne Verden over...

CALEM:
Jeg tror også på Gaia-teorien, men min viden om det er mere egne oplevelser end noget, jeg har læst så meget om!
Men kort sagt, at planeten er én sammenhængende organisme rent spirituelt, og at dyr, planter og mennesker deler en fælles højere bevidsthed.
Jeg ved ikke, om jeg skal give mig i kast med at læse noget mere om Druider, det kunne godt være, det var en god idé, hvis denne tro udspringer fra Gaia-teorien?
Da jeg tog Belief-o-matic testen blev min tro stemplet som "Uniterean Universalism", og det er muligvis tæt på druide-troen...
Kan du be- eller afkræfte dét, Calem?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]