Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 16:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Relativistisk båthorn

http://www.its.caltech.edu/~atomic/snow ... photos.htm

Jeg var lige inde på web-siden foroven, der er nogle flotte billeder af is-krystaller.

I et glas vand dingler atomerne rundt mellem hinanden som væske, men når de køles danner de pludselig stive krystaller.

Hvorfor gør H2O-atomer sådan bare fordi temperaturen falder til under 0 grader celsius?

Og hvorfor altid som hexagon-mønstre? Er det fordi atomerne's præcision er så stor at de gør helt det samme selvom de bevæger sig udad væk fra hinanden i hver deres seperate gren, eller fordi der er en slags kommunikation eller forbindelse mellem atomerne i hver af de 6 'arme'?

Er der nogen kendte måder hvorpå man ka' manipulere formen de danner når de fryses? Ka' man feks udsætte vand for et bestemt magnet-felt, og dermed får is-krystallerne til at anta' bestemte former når man ned-køler vandet? Eller er formerne altid helt tilfældige? (jeg har læst at vand-tæthed og temperatur ka' afgøre om et is-krystal er stjerne-formet eller har andre former, når det dannes, men udover dét sku' de alle være helt tilfældige i deres mønstre såvidt jeg ku' forstå)

Billede

Titel:
Dedikeret medlem

Der er noget om en fyr, Masaru Emoto, som har fotograferet vandkrystaller under indflydelse af music o.l.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om ham, men han har skrevet en bog http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1582701148/104-6353278-4250322?v=glance

Han har også et site et sted, hvor han poster billeder af nogle af krystallerne, men jeg kan ikke lige finde det.

Titel:
Relativistisk båthorn

På den side du linker til står der følgende quote:

Citat:
Masaru Emoto describes the ability of water to absorb, hold, and even retransmit human feelings and emotions. Using high-speed photography, he found that crystals formed in frozen water reveal changes when specific, concentrated thoughts are directed toward it.

Det lyder som om det ville være let at efter-prøve om passer, for nogen med det rigtige udstyr til at filme krystallerne mens de dannes (det har jeg ikke selv)
Ka' et almindeligt skole-mikroskop egentlig bruges til det? Ka' det zoome nok ind til at se enkel-krystaller blive dannet? (jeg havde engang et for lang tid siden, men jeg ka' ikke huske hvor kraftig zoom det havde) For så ka' han's påstand jo formentlig hurtigt af- eller be-kræftes.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
JEL skrev:
Ka' et almindeligt skole-mikroskop egentlig bruges til det? Ka' det zoome nok ind til at se enkel-krystaller blive dannet? (jeg havde engang et for lang tid siden, men jeg ka' ikke huske hvor kraftig zoom det havde) For så ka' han's påstand jo formentlig hurtigt af- eller be-kræftes.

Det tror jeg sagtens det kan, prøv at tænke dig et snefnug i 900x forstørrelse. 900 gange større, det er da en del... Du kan jo prøve, og håbe på et lokalt snevejr.

Nå hygge, jeg skal til stranden :D

Eller gu skal jeg ej, jeg er på arbejde, så må jeg ryge en joint i stedet :mrgreen:

Titel:
Relativistisk båthorn

Sød kat :D

Xp3rt skrev:
Det tror jeg sagtens det kan, prøv at tænke dig et snefnug i 900x forstørrelse. 900 gange større, det er da en del... Du kan jo prøve, og håbe på et lokalt snevejr.

Jeg tror mit mikroskop i sin tid gik op til 80x, men jeg er ikke sikker på jeg husker rigtigt.

Personligt er jeg dog mere interesseret i et elektro-magnetisk eksperiment med det her, og det er mit køkken ikke stort nok til at rumme udstyr der ka' klare præcist nok :)

Jeg tror at hvis atomerne ka' påvirkes, ka' dannelsen af is-krystallerne (og dermed deres form og mønstre) også påvirkes. Og hvis det kan, ku' man måske forestille sig at nano-maskiner ka' 'gro' eller 'vokse' mere eller mindre direkte ud af væske, ved at påvirke atomerne mens de samler/fastlåser sig i nedfrysnings-processen (eller noget i den retning. Og der er dannelse af is fra vand jo en hurtig og billig måde at lave nogle test på, ku' jeg da ihvertfald forestille mig)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]