Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 20:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Copelandia og jeg har snakket om, at det kunne være spændende at danne en psykedelisk shamanistisk gruppe og lave weekend ture i skoven, med det mål for øje, at indtage hellige planter/svampe (ingen syntetiske). Jeg har i mange år søgt det spirituelle gennem heksetro (årstidsritualer) og shamanisme (trommerejser), men savner at kende nogle andre, som både vil det spirituelle og bruge psykedeliske planter. Tit er det sådan, at folk inden for den alternative verden forsværger at bruge psykedeliske substanser, mens de fleste af dem som bruger stoffer, ikke beskæftiger sig med det åndelige.
Derfor synes jeg det ville være smukt at genforene det psykedeliske med shamanismen.

I USA har de ”the american native church”, hvor indianere (det er stadig forbudt for den hvide mand) kan indtage peyote; i brasilien er der inden for den katolske kirke dukket ayahuasca drikkende menigheder op og i Amsterdam er der en kirke ved navn Santo Daime church som også serverer ayahuasca to gange om måneden, dog er det stadig forbudt (se linket: http://www.cognitiveliberty.org/news/ho ... uasca1.htm). Det er dejligt at se, hvordan der blomstrer nye spirituelle psykedeliske samfund op.

Hvis der er nogen som er interesseret i at hører nærmere om telturer, kan I sende en PM til inden Copelandia eller mig. Ellers handler denne tråd om Shamanisme/spiritualitet og psykedeliske planter/svampe.

Er der nogen af jer andre som har erfaringer med shamanisme/asetro/ hekseri eller andet?

Hilsen Fanny

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Cope har allerede spurgt mig, og overvejelsen har da strejfet mig. Så hvis jeg har pengene, tiden og lysten til det, så er jeg da klar.

Så se at få rykket jeres røv herover til den århusianske natur ;)

Titel:
Insane psychedelia user!

Hey mand, jeg er totalt klar på at tage i skoven og lamme aMT der. Så kan vi høre InFeCted MusHRooM (eller marn wijth nå najme) på anlægget i min BMW.

:P

Hvordan skal dette fungere i praksis? Folk er jo spredt overalt. Jeg har en ven i Allerød (såvidt jeg husker), som vil være mere end interesseret i dette projekt.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Aliaarhus>> Vi havde snakket om at lave den første teltur i Jyland, et sted :D . Men send en PM, så får du detaljer.

Sådan rent praktisk havde vi tænkt os at bygge seremonien op enten i en en stor tipi med bål i midten, eller i det fri. I shamanisme bruger man forskellige hjælpemidler som renselse, og til at guide sig på vej af de spirituelle stier. Røgelse af salvie og andre planter kan bruges til at rense sig med og rasler, åndetrommer, sang og dans kan bane vejen for en fælles rejse.
Jeg har selv en åndetromme og en rasle, men hvis der er andre af jer, som har et instrument, kunne det være fint at tage med.
Det er selvfølgelig også ok at tage et sterioanlæg med, evt. til senere.

Jeg arbejder på, at få andre med erfaring i shamanisme/cirkelritualer med, så vi ikke alle er helt grønne på det felt :wink: .

Som en sidste bemærkning vil jeg sige, at shamanisme ikke er en religion. Man kan tro på hvad man vil, men man benytter de samme teknikker for at nå til det åndelige plan. Om det så er Jesus, Budda eller gudinden man møder er ligegyldigt. Så længe man selv får en mening ud af det. Det guddommelige har mange ansigter. Det afhænger af den som ser det.

Hilsen Fanny

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
"WUHUUU", spejdertur med lejrbål og knark :wink:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Utopia
Det kunne helt sikkert være en griner, så skal vi se om vi kan finde de små DMT-alfer 8)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Jensus, Dr-D og Copz> Der er masser af andre arangementer hvor man kan lamme sig i hvad man vil. Denne telttur er íkke ment som en stor psychedelia fest, men er for folk som mener det seriøst. Meningen med denne tråd er at finde ud af hvem af jer, som virkelig er seriøse og ønsker at møde de kosmiske energier med respekt. Tag mig ikke ilde op. Jeg synes jeres måde at bruge stoffer på er helt ok. Jeg vil bare gerne møde dem af jer, som vil det samme med de psykedeliske planter, som jeg. :)

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem

Geografisk sted: København
Hej Fanny
Det lyder meget spændende dit projekt. Se din pm.

Du skrev: Jeg arbejder på, at få andre med erfaring i shamanisme/cirkelritualer med, så vi ikke alle er helt grønne på det felt
Kan du fortælle mere om det???

Cirkel

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringkøbing amt.
ja som Fanny har sagt så omhandler denne tråd kun visionære planter+shamanisme globalt set og skal IKKE omhandle amt eller andre syntetiske stoffer!

OVENSTÅENDE SKAL ALTSÅ SLÅES FAST!!!

Eventuelt interesserede i vores planer om en ceremoni kan pm'e os personligt :wink:

Og lad os så starte vores snak om shamanisme. F. eks. er der nogle der ved noget om hvordan Soma er blevet blevet brugt igennem tiden?

-Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
jeg vil foreslå dig at læse Jørgen Lumbye's bog: Brug og misbrug

Der står der en del om det så vidt jeg husker

Titel:
In our memories
Brugeravatar

HAHAHA Fanny rolig nu, det var udelukkende ment som en joke, troede jeg også du ville opfatte, men ok. :D

(Cope det er ikke slået fast hvad Soma egentligt er overhovedet, så det bliver nok en anelse svært at beskrive dets brug. Nogle mener at det er en amnita, mens andre mener at det er den psilosofiske tanke.)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

hmm... ok... ja jeg ser problemet. Men så siger vi: Hvordan foregik/foregår ceremonierne i Sibirien mht. Amanita muscaria/Rød fluesvamp?

-Cope

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Dr.D> Jeg vidste godt det var for sjov. Men det er ikke alle som opfatter det sådan. Derfor ville jeg lige skære tingene ud i pap :)

Soma er nok den mest omdiskuterede enthogen der findes. Det var Wasson som forsøgte at redegøre for den første gang, og han var overbevist om, at det var amanita muscaria. Aligevel er der mange ting, han ikke kan forklare, bl.a. at dem der dyrkede soma, anså tyren som et helligt dyr (og specielt dens urin). Dette tyder på at soma godt kunne være en svamp som groede i kvægets gødning, og altå ikke en skovsvamp som rød fluesvamp. Psilocybe cubensis voksede på de samme bredegrader, og denne svamp passer langt bedre til beskrivelsen af soma. Terence McKenna argumenterer for at soma var den sidstnævnte, og mener at Wasson´s modstand mod psilocybe cubensis havde noget at gøre med, at han afskyede den nye bølge af hippier, som opsøgte de indianere han havde skrevet om, for at få et trip ud af deres svampe.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

hmm... Det vil altså sige at vi ikke kan drage nogen endelig konklution over hvad Soma egentligt er :roll:
Tror også selv at Soma kan være cubensis da Soma vist blev brugt af indiske shamaner, og efter hvad jeg ved så kan rød fluesvamp ikke gro i Indien...?

Nå... Men hvad så med brugen af Amanita muscaria iht. shamaniske ritualer i Sibirien? Altså hvordan foregik/forløb ritualerne?

-Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Copelandia:
Det du ved, er ikke korrekt. Rød fluesvamp gror i nord indien og sikkert også andre steder i Indien. Bare der er fyrre træer, eller andre af de træer amanita lever i symbiose med, er den røde tilfreds. Tror du virkelig at Wasson gad at skrive et kæmpe værk der postulerede, at Soma var Amanita muscaria, hvis svampen ikke engang voksede i Indien.

Angående ritualer burde du måske selv opsøge information om ritualer etc. nu hvor det interesserer dig så meget. Måske ville du i processen lære mere, end hvis nogen bare serverede det for dig her.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Rolig rolig... Man har da vist en dårlig dag hva? Hvis du har læst hele tråden så handler denne tråd om shamanisme. Det betyder ikke at det er mig der er doven og ikke gider at læse noget. Fanny og jeg ville lave en tråd der omhandler shamanisme globalt. Det er så alle der besøger psychedelia kan læse lidt om hvad disse psychedeliscs har været brugt til før vi tog dem til os i vesten.

Jeg er i bund og grund ret ligeglad med røde fluesvampe, jeg ville bare starte en diskution ikke en tråd hvor folk skal finde andres fejl osv...

Men ok... jeg lærte da noget nyt. Troede ikke rød fluesvamp kunne gro i Indien pga. varmen, men der kan man jo bare se.
Tror dog stadig mere på at det var Cubensis svampen!

Ashoka skrev:
Angående ritualer burde du måske selv opsøge information om ritualer etc. nu hvor det interesserer dig så meget. Måske ville du i processen lære mere, end hvis nogen bare serverede det for dig her.
citat slut.

Chill hva? Jeg ved en del om de ritualer... Jeg ville bare høre hvad andre ellers har at sige.
Men hvis det ikke passer dig kan vi da godt skifte emne og finde ud af hvem der kan finde flest links istædet for bare at snakke stille og roligt om hvad shamanismen betyder og hvad det indebærer i de forskellige kulturer, her på psych...

Ashoka skrev:
nu hvor det interesserer dig så meget
citat slut.

hvis du ikke interesserer dig for det, hvorfor skriver du så?

-Cope

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Cope hvorfor antyder du at han har en dårlig dag?

Såvidt jeg kan se fortæller han dig stille og roligt nogle ting, og beder dig samtidigt om at lave noget mere research på egen hånd. :?:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

synes bare hans post var skrevet på en nedladende måde somom jeg ikke gider at researche. Jeg har reaserchet.
Men jeg kan jo ikke bare begynde at skrive løs om hvad jeg ved om shamanisme. Hvad skal tråden så til for hvis den individuelle bare sidder og skriver hvad de ved?
Jeg mener at det er bedst at starte med en intro og så et svar på et spørgsmål, for så kører snakken automatisk.
Jeg ville bare starte et emne. Sådant at folk der gerne vil vide lidt om shamanismen ikke nødvendigvis behøver at se på alle mulige links hele tiden. Det er langt federe at læse en tråd og derigennem få mere viden.

Jeg ved også at jeg personligt glider af sporet når der er en masse links, for på de links er der et link til noget andet osv... Tror ikke jeg er den eneste..?

Håber i forstår mig :roll:

-Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så starter jeg på en ny med et nyt emne. Det første gik vidst i tomgang til sidst...

Er der nogen der ved noget om hvad shamanens rolle er i de Peruvianske Ayahuasca ceremonier?

Såvidt jeg ved er det for at rense kroppen, drive onde ånder væk, og hjælpe folk igang med at rejse sikkert... Er der flere der ved noget om disse shamaners rolle?

-Cope

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Copelandia:

Jo, jeg har haft en anti-dag og det kom ud mere negativt end det var meningen. Jeg befandt mig i kynisk højrøvs mode. Beklager..

Det jeg egentligt bare ville sige var at man tit får meget ud af at researche ting man finder interessant, end hvis man bare får nogle hurtige svar. Og research af shamanistiske ritualer afføder garanteret meget interessant. Det er rart at gå i dybden..

Jeg har aldrig sagt, at jeg ikke interesserede mig for det, men glem det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 66 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]