Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 maj 2025 14:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Kommer mennesket til at overleve industrialiseringens negative følgevirkninger?
ja 60%  60%  [ 9 ]
nej 33%  33%  [ 5 ]
har ingen idé om det 7%  7%  [ 1 ]
Afgivne stemmer : 15
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland/Hundested
Hey alle, har lige skrevet en opgave i min skole (HF) om industrialiseringen i danmark. Under opgaven begyndte jeg at tænke over om det ikke er derfor at verden er som den er idag. Det jeg fandt frem til var: Da Danmark, sammen med en masse andre lande, blev industrialiseret fik vi en masse maskiner og teknologi. En af de ting vi bla. fik var elektricitet. Da EL kom, åbnede det for en masse muligheder mht. maskiner. Vores verden blev meget hurtigt mindre, altså vi kunne komme i kontakt med folk fra ele verden hurtigere end vi kunne hidtil. Skibe, toge osv. brugte dampmaskiner, og derved kunne vi hurtigere få nyt fra andre lande. Efterhånden som tiden gik, og vi fik computere, telefoner og diverse, så opstod et nyt fænomen: Den Globale Landsby. Altså en verden der ikke længere blev opdelt i hvor man var, for man havde samme teknologiske muligheder i (næsten/mange) alle lande. Det jeg så mener er at "det store skridt" er sket under den tid. Hvis der ikke havde været en industrialisering i verden, havde vi allesammen levet i landsbyer stadig og derfor ikke været så "tætte" (overført betydning) på hinanden, som vi er nu.
Er det fremskridt for os at vi har industrialiseret hele verden? Et par af "the down-sides" er i hvert fald: Forurening, psykiske sygdomme, krige, urbanisering, kan komme med mange triste ting som jeg mener at det har ført med sig. Urbaniseringen, ifølge mig, medbragte en ny form for levemåde. Man gik fra land til by og derfor flyttede man fra sit lille lokale samfund til en storby. Når man gjorde det må hele ens sociale omgangskreds da have blevet opløst, for man endte i en by med mange ukendte mennesker.
Når man nu ikke kendte nogen og konen arbejdede hjemme (det var ret normalt for arbejdende kvinder dengang), så omgik man kun de personer fra ens arbejde, som havde den samme dagligdag som en selv. Det kan kun have medført at man ikke blev oplyst om diverse ting, såsom ting fra andre samfundslag, med mindre at det stod i avisen.
Så man snakkede kun med folk fra ens eget lag i samfundet. Og efter min mening bliver ens holdninger og meninger præget af de folk man omgås meget, hvilket medførte at der opstod en ny holdning mht. kriminalitet. Man var vant til at alle i ens samfund (landsby) var subjekter, fordi man kendte dem.
Det blev lavet om til at alle blev objekter, fordi at man ikke kendte dem, og derfor bare var endnu en person i storbyen. Denne objektive holdning til andre mennesker så have medført en anden form for kriminalitet. Flere indbrud pga. at man jo ikke kendte dem man røvede og derfor var ligeglad.
Man røver jo ikke en fra den lokale landsby.
Så ifølge mig er det ikke nødvendigvis en god ting at vi blev industrialiserede, selvom at det også har medført en række gode ting. Det kan potientielt være kilden/grunden til vores store triumf, eller vor store nederlag som art.
Hvis vi "består" så afskaffer vi alle de dårlige ting som det har medført, og kun nyder de fordele som det medførte. Hvis vi ikke "består" så når vi ikke at rette op på de dårlige ting som skete under og efter industrialiseringen. Altså skal vores viden bruges til det gode i stedet for krig osv.
Det er en forkert prioritering af vores viden og ressourcer at designe ting der slår andre folk ihjel. Hvad med at bruge den på noget som f.eks vedvarende energikilder eller den slags ting?

Hvad siger i? kogersnak eller er der hold i det?

Mvh Kermit_dk

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
kermit_dk skrev:
Er det fremskridt for os at vi har industrialiseret hele verden? Et par af "the down-sides" er i hvert fald: Forurening, psykiske sygdomme, krige, urbanisering, kan komme med mange triste ting som jeg mener at det har ført med sig.

Psykiske sygdomme og krig har eksisteret lang tid før industrialiseringen. Krig er dog blevet værre end nogensinde pga. den højteknologi vi er kommet besiddelse af, ud psykiske problemer er sikkert også blevet mere udtalte bl.a. fordi vi har mere tid til at "mærke" os selv, fordi vi ikke behøver at arbejde så meget og hårdt mere (mange gør det dog alligevel fordi de ønsker at oprethølde et højt personligt forbrug eller fordi deres arbejdsplads presser dem til det).
Jeg kan ikke se hvorfor urbanisering skulle være noget negativt i sig selv.

kermit_dk skrev:
Det blev lavet om til at alle blev objekter, fordi at man ikke kendte dem, og derfor bare var endnu en person i storbyen. Denne objektive holdning til andre mennesker så have medført en anden form for kriminalitet. Flere indbrud pga. at man jo ikke kendte dem man røvede og derfor var ligeglad.

Røvere har nu også eksisteret til alle tider - selv om man ikke stjal fra sin egen hjemby var der jo ikke noget i vejen for at rejse ud og rippe alhverdens fremmede mennesker for alt hvad de havde.
Jeg tror nu egentlig vi er bedre til at holde kriminaliteten nede end nogensinde før. Desværre er ting som fx. narkoforbuddet med til at opretholde store kriminelle organisationer, der er umulige at nedkæmpe, men det er sådan set et selvskabt problem

kermit_dk skrev:
Hvis vi "består" så afskaffer vi alle de dårlige ting som det har medført, og kun nyder de fordele som det medførte. Hvis vi ikke "består" så når vi ikke at rette op på de dårlige ting som skete under og efter industrialiseringen. Altså skal vores viden bruges til det gode i stedet for krig osv.

Det må være målet, og personlig tror jeg det kan lykkes, men menneskeheden udvikler sig simpelt hen ikke lige så hurtigt psykisk/åndeligt som vi gør teknologisk i øjeblikket. Selv tror jeg det vender på et tidspunkt, for jo flere ressourcer vi får mellem hænderne, jo mere indlysende bliver det hvor uklogt mange af dem bliver brugt.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Citat:
Hvad siger i? kogersnak eller er der hold i det?

Kogersnak :wink:

Jeg tror bare man må indse, at verden forandrer sig. Vi går hverken mod en mere og mere perfekt samfundsform (historien er ikke død) eller mod den sikre undergang. Nye samfundsformer medfører negative og positive sider (med industrieliseringen f.eks. ekstrem forøgelse af materiel velfærd på den positive side og ensomhed, utryghed og rodløshed på den negative)

Der er selfølgelig nogle der mener at forureningen efterhånden er så omfattende at den globale opvarmning vil føre til udryddelse af størstedelen af menneskeheden: Gaias Revenge

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland/Hundested
Tak for svarene dudes :)

Kermit_dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]