kermit_dk skrev:
Er det fremskridt for os at vi har industrialiseret hele verden? Et par af "the down-sides" er i hvert fald: Forurening, psykiske sygdomme, krige, urbanisering, kan komme med mange triste ting som jeg mener at det har ført med sig.
Psykiske sygdomme og krig har eksisteret lang tid før industrialiseringen. Krig er dog blevet værre end nogensinde pga. den højteknologi vi er kommet besiddelse af, ud psykiske problemer er sikkert også blevet mere udtalte bl.a. fordi vi har mere tid til at "mærke" os selv, fordi vi ikke behøver at arbejde så meget og hårdt mere (mange gør det dog alligevel fordi de ønsker at oprethølde et højt personligt forbrug eller fordi deres arbejdsplads presser dem til det).
Jeg kan ikke se hvorfor urbanisering skulle være noget negativt i sig selv.
kermit_dk skrev:
Det blev lavet om til at alle blev objekter, fordi at man ikke kendte dem, og derfor bare var endnu en person i storbyen. Denne objektive holdning til andre mennesker så have medført en anden form for kriminalitet. Flere indbrud pga. at man jo ikke kendte dem man røvede og derfor var ligeglad.
Røvere har nu også eksisteret til alle tider - selv om man ikke stjal fra sin egen hjemby var der jo ikke noget i vejen for at rejse ud og rippe alhverdens fremmede mennesker for alt hvad de havde.
Jeg tror nu egentlig vi er bedre til at holde kriminaliteten nede end nogensinde før. Desværre er ting som fx. narkoforbuddet med til at opretholde store kriminelle organisationer, der er umulige at nedkæmpe, men det er sådan set et selvskabt problem
kermit_dk skrev:
Hvis vi "består" så afskaffer vi alle de dårlige ting som det har medført, og kun nyder de fordele som det medførte. Hvis vi ikke "består" så når vi ikke at rette op på de dårlige ting som skete under og efter industrialiseringen. Altså skal vores viden bruges til det gode i stedet for krig osv.
Det må være målet, og personlig tror jeg det kan lykkes, men menneskeheden udvikler sig simpelt hen ikke lige så hurtigt psykisk/åndeligt som vi gør teknologisk i øjeblikket. Selv tror jeg det vender på et tidspunkt, for jo flere ressourcer vi får mellem hænderne, jo mere indlysende bliver det hvor uklogt mange af dem bliver brugt.