Infected Cope skrev:
hvis i nu filosoferer lidt.. Hvad tror i så skabte det univers vi er en del af?
Tja, hvis vi ska' blive indenfor den naturvidenskabelige præmis, og altså anta'r at universet virkelig eksisterer sådan som vi ser det, og ikke bare en eller anden slags illusion vi måske drømmer, så tror jeg mest alt er 1 stor resonans af universet's samlede substans.
Hvis du har haft fysik-forsøg har du sikkert godt set hvad der sker med sand der ligger strøet ud-over en hård plade som sættes i vibrationer (feks hvis man sætter en ringende stemme-gaffel eller klokke ovenpå pladen); det lægger sig i bestemte bølge-mønstre.
Lidt samme princip forestiller jeg mig med universet.
Alt kendt i universet består såvidt jeg ved af bølge-forme der oscillerer i en eller anden grad. Al stråling er bølge-former, og al materie består af atomer der konstant er i bevægelse (elektronet der sværmer om protonet ka' vel godt minde lidt om en kaotisk 3-dimensionel bølge-form?). Og selve atom-delene har man jo også teorier om måske består af strenge der oscillerer, og andre teorier jeg har læst si'r de bare er bølge-forme.
Bottom-line i alt hvad jeg har læst, er tilsyneladende at der ikke findes noget _fast_ i universet. Altså noget der er totalt statisk og Ubevægeligt (og jeg har da heller aldrig selv set noget der er totalt fast og Ubevægeligt. Og det at vi oplever tid der går, er jo også formentlig et godt tegn på at intet er totalt statisk)
Den bedste måde jeg ka' foreslå at man visualiserer sig det på, er ved at kigge på et fase-oscilloskop, hvor man kører et stereo-signal igennem mens man skruer langsomt op for volumen (start fra helt skruet ned)
Så vil man til at begynde med se en enkelt prik i midten af skærmen (som måske er den singularitet der var før big-bang (hvor dén så end er kommet fra (måske et slags æg lagt af et tidligere univers?))) der langsomt udvikler sig til et voksende mønster (det vokser mens man skruer op for volumen)
Umiddelbart synes jeg det virker som det billede der passer bedst sammen med hvordan alting vi observerer tilsyneladende opfører sig.
For mig gi'r det også en mulig forklarings-model på hvorfor alt tilsyneladende udvider sig hurtigere og hurtigere:
Hvis universet er 1 enkelt sammen-hængende resonans, der er ved at klinge ud (som alle resonanser jo gør over tid), så skyldes den udvidelse man observerer måske at universet's samlede energi afta'r. På samme måde som alt andet også tilsyneladende har en livs-cyklus, hvor det først hurtigt vokser/svulmer op, og så langsomt falder hen/aftager.
Udvidelsen sku' så ikke skyldes af afstande mellem ting som sådan øges, men istedet at energi-potentialet mindskes (ud fra den forståelse at jo mindre energi-potentiale der er mellem 2 punkter, jo mere Uoverkommelig vil en bevægelse mellem de 2 punkter være, og derfor vil afstanden mellem dem øges (måske kun illusorisk, det kommer lidt an på hvor man observerer systemet fra (altså om man selv er en del af det, og derfor har sin egen opfattelses-evne linket til systemet, og dermed også til det's energi-potentiale. Eller om man observerer det helt Uafhængigt af det, hvilket vi nok ikke gør da vi jo selv tilsyneladende bor midt i det

)))
(og for lige at forklare hvorfor jeg mener at mere energi gi'r kortere afstand, og mindre energi gi'r større afstand, ja så tolker jeg det ud-fra hvordan et sort-hul tilsyneladende virker. Et sort-hul er _meget_ energi, og formår dermed at trække al masse så tæt sammen at afstanden mellem punkter i massen formindskes i en eller anden stor grad (og ikke kun i masse, for det sorte-hul trækker jo også fotoner, altså elektro-magnetisk stråling, til sig))
(som jo iøvrigt er samme teori man bruger når man snakker worm-holes, der jo også netop handler om at forkorte afstanden mellem 2 punkter ved at forøge energien imellem dem (såvidt jeg da har forstået det ihvertfald

))
Det er ihvertfald 1 teori

Problemet med at finde et reelt objektivt svar på universet, er jo nok mest at vi selv ska' betragtes som en del af universet, og altså dermed nok observerer systemet indefra (altså et system der observerer sig selv, hvilket jo gi'r nogle reference-problemer)
Zarathustra skrev:
Jeg kan ikke få mig selv til at tro på, at der eksisterer en Gud (eller guder)
Hvorfor egentlig ikke?
Hvis du tænker over det, er det så egentlig mere logisk at der feks findes sådan nogle store gule jern-kasser, med tidligere smeltet, nu størknet, sand siddende i siderne, der ka' bevæge sig rundt på tør tjære mens de vibrerer små omkring-svævende tingester? (busser, med vinduer i sidderne, der kører på asfalt og udsender motor-lyd ved at oscillere luft-partikler

)
En bus er da grund-læggende ligeså absurd en tanke som tanken om gud? Grund-læggende.
"først gik vi op af havet, og nu kører vi i bus.". Øhh, ok

Og vores habitat er da også totalt bizzart: en voldsomt stor kugle af sten og jern der åbenbart svæver mere eller mindre frit i et mærkeligt stort koldt værelse vi kalder for 'rummet'. Er vi i gæste-værelset eller i stuen eller i køkkenet, eller hvad er det egentlig for et 'rum' vi er i? Det er da mindst lige så absurd som at tænke på der måske findes en 'gud' (hvad det så end er for en størrelse/bevidsthed/væsen) 'udenfor' eller 'bag' det hele.
En fisk i et akvarium, hvor akvariummet er 'rummet', er jo også afgrænset selvom der findes noget udenfor den's 'rum'. Hvem ved om 'gud' måske på samme måde sidder 'udenfor' vores afgrænsede 'rum'? Jeg si'r ikke det er sådan, men jeg ka' bare ikke se noget der direkte gør den tanke Umulig.
Sig "Køb-en-havn" 100 gange (man bli'r ør i hovedet), _hvor_ er det fundamentalt logiske i dét? En underlig lyd der kun eksisterer fordi vi ka' opfatte luft-vibrationer over noget vi kalder tid. Det er da mindst ligeså absurd som tanken om at en gud har gjort det hele muligt på en eller anden måde?
Eller ta' dit eget navn feks, det er jo også teknisk set bare en mærkelig lyd. Og dén lyd definerer lige netop _dig_. Det er da en absurd tanke når man høvler lidt på den

Hvorfor findes der en særlig lyd som kende-tegner dig, og en anderledes lyd der kende-tegner mig, og nogle igen anderledes lyde der definerer alle andre mennesker og ting?
Hvorfor er tanken om gud egentlig mere absurd end alt dét? Grund-læggende.
Hvorfor eksisterer livet, ku' du også spørge dig-selv om. Det er også et meget grund-læggende spørgsmål, og findes der overhovedet et ikke-absurd svar på dét? Det at vi ligenu sidder her og 'snakker' sammen via nogle elektroner i internettet, med vores bevidsthed lokaliseret i vores krop der også indeholder elektroner, det _er_ da grund-læggende så absurd som noget ka' være? Der findes elektroner i både mennesker og internet! Absurd.
Personligt ved jeg ikke hvad jeg, sådan rent eksistentielt, ska' tro, om årsagen til, og grundlaget for, eksistensen, så jeg forholder mig indtil videre så åben som jeg kan over for alle muligheder.
Jeg håber jeg får et svar en dag, og at det hele ikke bare er en stor ond-sindet farce. Men hvem ved?

Jeg tror det er nemmere at finde ud af hvordan alting overhovedet virker, end det er at finde ud af hvorfor alting overhovedet eksisterer.