The Rocketmann skrev:
Min modtese til dette synspunkt var, kort, at implicit i fysikken ligger matematikken og logikken som er klassiske filosofiske discipliner. (ja matematisk grundforskning er sgu et humanistisk felt - there i´ve said it) altså hviler den naturvidenskab som alt andet videnskabeligt påstås at være funderet i på en cirkelslutning, nemlig logikken som ikke er empirisk bevisbar. derfor mener jeg ikke den kan tjene som metabegreb. Giv endelig lyd hvis jeg ikke giver nogen mening!!!
Du giver nogenlunde mening. Men jeg kan ikke se cirkel-slutningen.
Det scenarie du skitserer er derimod en "dogmatisk afslutning på begrundelses-rækken", nemlig at stoppe sin begrundelse ved noget man anser som en fundamental, selvindlysende sandhed (logik/matematik).
Det modsatte tilfælde af det, du skitserer ville derimod være en cirkelslutning: Hvis den teori (logikken) man brugte til at begrunde/ordne empirien med
selv skulle begrundes med empiri, ville man ende i induktionsproblemet (en cirkelslutning).
Naturvidenskaben er vel selv den første til at indrømme, at matematikken/logikken er en analytisk (menneskelig) konstruktion, og ikke en syntetisk apriori erkendelse (som Kant mente, at udsagn som "7+5=12" var).
Med opdagelsen af ikke-Euklidisk geometri vil det være åndssvagt at hævde, at matematikken har status af en slags platonisk sandhed.
Og med Gödels ufuldstændigheds-teoremer fra 1930'erne (så vidt jeg husker) vil det nok være lige så åndssvagt at forsøge at begrunde matematikken ud fra logikken (som det logicistiske program gik ud på - Frege, Russel og den unge Wittgenstein). Selvom jeg mener at huske at have læst en bisætning om, at Crispen Wright skulle forsøge sig med en slags neo-logicisme... det kan du selv læse om, hvis du gider
The Rocketmann skrev:
Mht logikkens grundlag så kan vi vel i fællesskab rent sprogligt vedtage at hvis det regner bliver man ikke våd, men færdselsreglerne er vel ikke ændret af den grund, ændres logikkens formelle udseende sig ved intersubjektivt sammenspil? Eller er det at tænke menneskeligt simpelthen at tænke logisk. Aristoteles pille til logikken (modsætningsregelen:" At intet kan være og ikke være på samme tid og i samme rum) kan vel ikke være forskellig fra et logisk system til at andet? "You May enlighten me" - Lock, Stock
Så vidt jeg husker, lyder Aristoteles' modsigeles-sætning/kontradiktionsprincip/det udelukkende tredies princip, at "man kan ikke både hævde p og non-p". Dette er ihvertfald den nyere logiks udlægning af teoremet.
Dette angår altså logik og ikke ontologi - bare for at få det på det rene.
Jeg vil mene, at for folk, der ikke er psykisk syge, gælder det, at det tænke er at tænke logisk.
Men jeg skal ikke udelukke, at man under meditation, faste, trance, stof-påvirkning eller psykose kan bryde kontradiktionsprincippet. Og det er måske netop i disse grænseområder, at man kan "løse" traditionelle filosofiske problemstillinger.