Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jun 2025 22:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Hej psyk..
Jeg har ligesom nogle af jer set filmen "White noise"..
I ekstra materialet fandt jeg noget totalt nederen.. Der var de her folk, som dyrkede det med at optage lyde som åbenbart var sjæle stemmer.
Men problemet var så, at de optagelser de fik, var næsten alle negative..
Noget med sjæle der ikke kunne slippe en hændelse de havde været igennem osv..

Tror i på det?

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Infected Cope skrev:
Tror i på det?

Nej...og ordet "gullible" findes i ordbogen!

-Psyko

Titel:
Relativistisk båthorn

White noise indeholder alle lyde, ligesom farven hvid indeholder alle farver. Så teoretisk set burde man ku' høre alt i white noise.

White noise brugte man også meget i 60'erne, såvidt jeg ved, til brain-wave eksperimenter (hvor man oscillerer støjen mellem højre og venstre kanal, i særlige frekvenser, for dermed at påvirke hjernen's rytme. Det sku' være godt til meditation og lettere trance-tilstande læste jeg :) )

Er det iøvrigt en go' film?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Synes den slutter på en lam måde.. Men de fleste jeg kender siger at det er den mest uhyggelige film de nogensinde har set..

Psyko.. Jeg kender dig for at være stærkt rationel omkring alt hvad der omhandler det overnaturlige.. Men hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre? Det kan godt være jeg er blåøjet når jeg finder det interessant, men jeg skal da se beviser for at det er noget andet støj der optages før jeg vil skubbe muligheden til side..
Ved det ikke, men jeg formoder da også at det er sådan naturvidenskabens tilhængere forholder sig overfor en hypotese som denne slags..

Det med at optage stemmer som ikke er der.. Det virker delvist langt ude, og delvist spooky IMO..

Hvad mener du JEL når du siger at white noise indeholder alle lyde? Forstår det ikke helt.

Fandt lige dette på Wikipedia:
Citat:
A final skeptic argument would be that if other entities could change and properly arrange small magnetic charges in our computers and tapes, they would have no problem entering our chat rooms or sending us email. Actually, this would be far easier and the fact that no such phantoms entities have done this seems to count against the premise behind EVP, namely that they exist and can affect our world.

/IC

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
Infected Cope skrev:
Ved det ikke, men jeg formoder da også at det er sådan naturvidenskabens tilhængere forholder sig overfor en hypotese som denne slags..

Nej, inden for naturvidenskaben antager man normalt et konservativt standpunkt når man står over for et fænomen. Det er personen der fremsætter en hypotese som skal argumentere for dens gyldighed. Komplicerede forklaringer forkastes hvis der findes en simplere forklaring der beskriver fænomenet lige så dækkende.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Infected Cope skrev:
Hvad mener du JEL når du siger at white noise indeholder alle lyde? Forstår det ikke helt..

(atention!!! egen defination, ret mig endelig)
Definitionen er vist bare at den indeholder frekvenser og altså alle toner, også dem der ikke findes mange af i vestlig musik...... Lyde består ud over grundfrekvensen også af en lang række indviklede forhold, som rummet og "instrumentetets" klang-( det være sig en tuba, en fugls stemmeapperat, et toilet, en sten der falder mod vand, eller en efektbox, en elguitar og en forstærker)- Altså tilbagekastninger og forstærkninger af lyde og de enkeltes frekvenser indbyrdes forhold.

Altså hvid støj indeholder alle frekvenser, men ikke nødvendigvis alle lyde.

Men teoretisk set er det vil muligt via en meget kompliceret "prisme" at få alle lyde ud af hvid støj; men så igen, så kan man få alt ud af hvad som helst, undtagen måske absolut stilhed!

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Cope > Som Hali siger, så indtager man et konservativt synspunkt, og kræver beviser for det modsatte, før man ændrer kurs. Nu er sagen den, at de amerikanske myndigheder efter pres fra skatteborgerne har givet en del penge til paranormal forskning. Det man har fundet ud af er, at jo strengere de videnskabelige krav bliver, des sværere er det at påvise nogen somhelst form for paranormal aktivitet. Nu ved jeg ikke præcis hvad de har fundet frem til inden for dette område, men jeg tror ikke du skal regne med, at der er videnskabeligt belæg for at de ting de optager rent faktisk er sjæle stemmer - hvem siger vi overhoved har en metafysisk sjæl?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: 8210
Forstillingen om en metafysisk sjæl er vel nærliggende da vores "selv" som fænomen for os forekommer som en allestedsnærværende ramme for alle sanseindtryk og reflektioner.
Allerede Hume prøver jo at dekonstruere "jeg´et" til blotte sanseindtryk og dertilhørende abstrakt tankegang. Personligt tror jeg ikke på vores sjæl som udødelig i kristen forstand, men jeg kan godt forstille mig at selv om vores frontallapper ligner hinanden til forveksling på det kemiske plan kan man have sin egen private begrebsverden/historisk betingede bevidsthed/over og underspillede psykologiske principper, som smelter sammen til noget som man vel godt kan kalde en sjæl. men ligefrem metafysisk, det kan jeg ikke forestille mig at den er.
Og vi må jo nok også indse at den er væk som et skod slukket i en lunken harboe classic når man tager billetten, hvis ikke det er tilfældet vil jeg bede til at jeg på et tidspunkt løber ind i Peter Sellers´ eller Tom Lehrers fritflagrende bevidstheder....

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hvid støj indeholder alle frekvenser. Det er som et urkaos af lyd, som man kan hive enkelte dele ud af. Jeg har oplevet at høre musik inde i lyden af en bilmotor, -ganske enkelt fordi jeg ubevidst valgte at høre de frekvenser som dannede melodien. Dette er en sjov øvelse man kan gøre når man f.eks. kører i tog.
Jeg er ret skeptisk omkring man overhovedet kan bruge hvid støj til at høre andet end det, man håber på at høre.

Ang. om der findes sjæle som af en eller anden grund ikke kan slippe herfra: det er noget jeg vil være varsom med at sige at jeg har erfaret; jeg har haft fornemmelser for tilstedeværelser af afdøde, men det kan også godt være min egne følelser som har skabt en gestalt. Jeg har dog gennem tiden kendt folk som har hævdet at de blev opsøgt af dem, og de har kunnet fortælle detaljer om afdøde, som de umuligt kunne have vidst på forhånd.

Hilsen Fanny

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Jeg tror ikke rigtig på det med sjælestemmer, men ved at hvid støj bliver brugt i forhørs sammenhæng. Man får bind for øjnene og hørebøffer på med hvid støj i. Det skulle eftersigende give hallucinationer. Så om der skulle komme en sjæl forbi når man hører hvid støj er lige så sandsynligt, som det ville være at der kom en disney-figur forbi

Titel:
Relativistisk båthorn

Infected Cope skrev:
Hvad mener du JEL når du siger at white noise indeholder alle lyde?

Som Åndsamøbe og Fanny si'r :)

Fanny skrev:
Jeg er ret skeptisk omkring man overhovedet kan bruge hvid støj til at høre andet end det, man håber på at høre.

Jeg er helt enig.

Ta'r man hoved-telefoner på og lytter til et signal med hvid-støj længe nok, så ka' man høre hvad-som-helst; musik, snak, lyde, alt-muligt. Det mest oplagte gæt på hvad det reelt er man hører, er at hjernen bli'r træt og derfor begynder at 'manipulere' med det man opfatter man hører (men fundamentalt set er det jo stadig kun et gæt :) , og man ka' jo også spørge hvorfor hjernen måske manipulerer med det den opfatter sådan at folk hører _forskellige_ ting, og ikke bare bli'r ved med at høre den 'rene' støj)

Personligt ved jeg ikke om hvid-støj ka' bud-bringe noget fra andre bevidstheder (jeg har aldrig selv hørt den slags i hvid-støj, og jeg har ellers lavet en hel del eksperimenter med lyd gennem tiden), men verden vi lever i er vist bizar nok i-sig-selv til at intet bør udelukkes kategorisk :)

Du ka' iøvrigt finde forskellige programmer på internettet du ka' downloade, og som du ka' lave egne forsøg med.
Never say never (solen skinner jo også stadig døgnet rundt selvom det indimellem ser ud til at være nat her på kuglen's overflade :) )

Titel:
Medlem

Har man overhovedet nogle teorier om HVORDAN disse formodede ånder skulle kunne påvirke disse optagelser? Så vidt jeg kan læse ud fra Wikipedia's artikel om EVP, så er det alle typer af optagelser der kan generere en eller anden form for støj, som disse EVP-teoretikere kan finde stemmer i. Kommunikerer "ånderne" via elektromagnetisk stråling? Kan de både kommunikere AM- og FM-moduleret? Nogle optager "stemmerne" gennem en mikrofon, med hvid støj som basis, og andre optager direkte fra en radio der er stillet ind på en "tom" frekvens. Kan disse ånder både manipulere lufttryk og elektromagnetisk stråling? Hvordan?
Wikipedia skrev om noget forskning der var blevet udført i 70'erne, og der blev rapporteret følgende:
Citat:
1. "The voice entities speak very rapidly, in a mixture of languages, sometimes as many as five or six in one sentence."
2. "They speak in a definite rhythm, which seems forced on them."
3. "The rhythmic mode imposes a shortened, telegram-style phrase or sentence."
4. Probably because of this, "… grammatical rules are frequently abandoned and neologisms abound."

Så de snakker i op til syv sprog, og overholder ikke grammatiske regler?! jeg vil påstå at man kan få rigtig mange meningsfyldte sætninger ud af hvid støj, hvis man accepterer ovenstående kriterier.

EDIT: Selv troen på EVP kan ligeså godt være et ganske udmærket bevis for dette fænomen: http://en.wikipedia.org/wiki/Pareidolia . Det kunne være spændende at se et forsøg udført hvor en lang række "EVP-lyttere" uafhængigt af hinanden fik tilsendt en vis mængde lydprøver, og forskellig baggrundshistorie om ham/hende der havde optaget det. Det kunne være spændende at se om de fik det samme ud af det.

Titel:
Junior medlem

white/pink noise er ikke sundt for ørene i længere tid ad gangen, man kan blive seriøst fucked af det.

Læste lidt om EVP og jeg må tilstå at folk der dyrker det på et seriøst plan nok skal høre stemmer, for som nævnt tidligere er alle frekvenser repræsenteret i et "random" mønster og det kan helt sikkert komme til at lyde som stemmer.

Jeg har været en del i musik studier og white noise bruger man til at teste setup, studiet og øre med ... men sgu' ikke flere timer ad gangen :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]