Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 11:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
I løbet af det sidste års tid, er jeg blevet gjort opmærksom på af min kæreste at jeg ofte spjætter i sengen de første 10 minutter efter vi har lagt os til at sove. Jeg har det sådan, at lige når jeg lukker øjnene om natten mens jeg lægger mig ned med det formål at sove, begynder jeg at se voldsomme visioner i en slags drømmestadie i en halvvågen tilstand (jeg klager ikke over de voldsomme drømme, jeg elsker dem!).

Ofte oplever jeg så intense visioner, at jeg spjætter i sengen... det er ofte mine ben der er tale om, og især mit højre ben - og det er hver eneste nat. Jeg oplever også nogle gange at jeg falder i et hul, men i en modreaktion vågner jeg altid med et spjæt - men dette har alle vist oplevet, og det er ikke så unormalt. Men det er ikke fordi jeg falder, at jeg spjætter, det skyldes for det meste intensiteten, og meget sjældent fordi jeg falder (når jeg falder, er det tit en voldsom reaktion).

I nat, efter at have taget ca. 3mg melatonin og lagde mig til at sove (alene), vækkede jeg også mig selv med et spjæt, pga. så intense visioner, som jeg aldrig i mit liv har oplevet. Jeg vil så gerne slippe af med det regelmæssige spjætteri, men jeg vil helst ikke lade det gå udover mine drømme.

Min kæreste siger, som sagt, at det kun er de første 10-15 minutter. Det er utrolig sjældent at hun oplever at jeg gør det senere på natten, selvom jeg står op og hopper i seng igen, mens jeg er halvsovende. Jeg mindes at have læst et sted, at det er pga. en tilstand, som psykologerne kalder for den hypnogogiske tilstand (eller hvordan det nu staves), eller sådan noget. Men jeg er ikke sikker på at det har noget med lige præcis dette at gøre.

Er der nogen der har det på samme måde? Altså at de spjætter, UDEN at de føler at de falder i et hul? Hvordan har I det med det? Har I gjort noget ved det, for at slippe af med det? Har det i såfald påvirket drømmene og søvnen?

Lidt en omtåget post, men tror jeg har gjort mig klart :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus N
Ja jeg har det selv sådan, i præcise omfang som du fortæller...jeg har det dog ikke hver eneste aften inden jeg falder i søvn. Efter da jeg jo lider af narkolepsi, hvilket mange her inde nok nu ved efterhånden - har jeg fundet ud af, at utrolig mange narkoleptikere lider af dette tilfælde, med spjætteri.
Det behøves jo ikke nødvendigvis at være narkolepsi du lider af, men en anden søvnforstyrrelse. Har du snakket med en neurolog om dette?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Nej, for jeg ser det ikke som et problem. Det tror jeg heller ikke min kæreste gør, det er trods alt kun 10-15 minutter det handler om.

Og jeg ved faktisk ikke om det er hver eneste nat, men det er i hverfald næsten hver eneste nat.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Okay...angående det at du begynder at se voldsomme visioner i en slags drømmestadie i en halvvågen tilstand, idet du lukker øjnene, er også naturligt præget indenfor narkoleptikere...man behøver ikke engang at skulle sove, bare det at man lukker øjnene kan man se voldsomme drømmeagtige visioner.
Men om det skulle være noget alvorligt, tør jeg ikke at sige.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Jeg kan godt opleve CEVs nogle gange, når jeg lukker øjnene, og de svinger i styrke. Men jeg klager som sagt slet ikke. Jeg synes det er fascinerende, for nu kan jeg fremkalde tilstanden når jeg selv vil.

Men det er mere spjætteriet, som irriterer mig lidt. Jeg vil gerne adskillige spiritualiteten fra spjætteriet. Mange har det på samme måde som mig, men som slet ikke spjætter.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg kan give dig hel ret i, at det er fedt at få disse drømmeagtige visioner i halvvågen tilstand. Det elsker jeg selv utrolig meget. Det er vildt hvad hjernen kan gøre. Men det kan være rimelig irriterende med spjætteriet, for jeg personligt bliver tit meget forskrækket, og så vågner jeg helt igen, hvilket er meget belastende, da jeg lige er ved at komme ind i drømmefasen inden den dybe søvn..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
har det på samme måde... men ser det ik som et problem..
tror det har noget at gøre med at "sjælen" lige gir slip fra kroppen og flyver ud og det går så et smæld, nogen gange for stort og man vågner så igen... dog bare en teori :wink:

"stavefejl ændret" :lol:

Senest rettet af ConfusioN 07 jun 2005 13:22, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Psychedelia Sponsor

--

Senest rettet af Hr. Andersen 28 nov 2005 17:30, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Shulgin kalder fænomenet for "Darting". Kender det udemærket fra mig selv og andre. Personligt spjætter jeg, når jeg er på grænsen mellem drøm og vågen tilstand. Halvdrømmene omhandler hyppigt noget med at vælte ned af trapper eller lignende.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hehe Ashoka.. Jeg vågner også tit af drømme, hvor jeg vælter ud over en skrænt, eller træder ned i et hul i drømmen.
Underligt fænomen synes jeg. :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Lyder meget interessant! Men har i da alle taget det samme psyc. stof? LSD
?

Held og lykke med spjættene!

Titel:
Medlem

Jeg oplever det også, og har også oplevet det før jeg nogensinde havde taget noget stof. Det er meget normalt, og jeg tror da at næsten alle har oplevet det mindst en gang. Mener også at det kaldes "hypnagognia", altså drømmevisioner uden at man sover. Når man senere træder ind i drømmestadiet, indtræder søvnparalysen, som sørger for at alle muskler i kroppen er lammede (eller forholdsvist lammede, har i set en person der drømmer noget intenst? De spjætter også lidt, men ikke kraftigt). Man siger også at folk der går i søvne ikke er paralyserede mens de drømmer, hvilket gør at de rent faktisk udlever deres drømme fysisk, og det kan blive ret så farligt i længden.
Ved ikke om der er så meget at gøre ved det, tror ikke man kan fjerne spjætteriet uden at miste de kraftige visioner (hypnagognia).

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det i snakker om er hvad jeg har til dagligt

Titel:
det her minder mig om noget jeg engang "led" meget af - det var i den periode hvor der røg temmelig meget nervemedicin og Xtc indenbords - tit når jeg skulle sove så spjættede min krop både arme og ben - nogle gange var det bare en svag rysten - ligeledes når jeg skulle vågne så "drømte" jeg at jeg var lammet - dette var lidt ubehageligt fordi jeg prøvede altid på at bevæge mig og dette var slemt umuligt - ligesom at det føltes svært at trække vejret - men da jeg kvittede den lede kombo så gik det ligesom i sig selv - men stadigvæk når det hænder at jeg hælder nerveknalder indenbords så får jeg sådan nogle ture i dagene derefter - det kan umuligt være sundt! *lol*

Tror osse at jeg har OEV's når jeg bare sidder og stener fordi nogle gange så "dagdrømmer" jeg mig godt nok langt væk til steder som jeg der ikke findes, men det er nu meget flot..

CEV's kan jeg let få ved bare at ligge mig ned og slappe af - så kommer de ligesom af sig selv - hjælper en del hvis jeg ligger og hører Infected Mushroom - Hallucinogen eller Sphongle.

Men det er nu meget fedt.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In the door, up the stairs.
Odden skrev:
Hehe Ashoka.. Jeg vågner også tit af drømme, hvor jeg vælter ud over en skrænt, eller træder ned i et hul i drømmen.
Underligt fænomen synes jeg. :)

Det tror jeg nu næsten alle gør.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg oplever selv at spjætte i søvne eller at spjætte på ved mod søvnen. Det er noget, som mine kærester har fortalt mig, og det er noget, jeg har gjort, før jeg røg min første fed.

Titel:
Medlem

Jeg spjætter tit så kraftigt, at jeg vågner af det.

For et stykke tid siden søgte jeg lidt om det og fandt denne side http://restlesslegs.dk/velkomst.asp
Citat:
* Symptomerne opleves som krybende, varmende, stikkende, sviende, sovende, brændende og undertiden stærkt smertende følelser dybt inde i det ene eller begge ben. Ubehaget opstår spontant og fremkalder ufrivillige, ofte voldsomme, bevægelser af benene. Den almindeligste lokalisation er underben, men sympto-merne forekommer også i lår, fødder og underarme
* Symptomerne forværres eller opstår kun under hvile
* Symptomerne er værst om aftenen og om natten
* Symptomerne ytrer sig ved rastløshed og en ubændig trang til at bevæge sig.

Det passer i hvert fald perfekt på mig.
Inden jeg falder i søvn ligger jeg tit og vipper kraftigt med fødderne. lidt alá en på amf. Hvis jeg stopper kommer ubehaget.

Well det jeg vil frem til er at jeg tror der er en forbindelse mellem spjætteriet og restless legs

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ole skrev:
Jeg spjætter tit så kraftigt, at jeg vågner af det.

For et stykke tid siden søgte jeg lidt om det og fandt denne side http://restlesslegs.dk/velkomst.asp
Citat:
* Symptomerne opleves som krybende, varmende, stikkende, sviende, sovende, brændende og undertiden stærkt smertende følelser dybt inde i det ene eller begge ben. Ubehaget opstår spontant og fremkalder ufrivillige, ofte voldsomme, bevægelser af benene. Den almindeligste lokalisation er underben, men sympto-merne forekommer også i lår, fødder og underarme
* Symptomerne forværres eller opstår kun under hvile
* Symptomerne er værst om aftenen og om natten
* Symptomerne ytrer sig ved rastløshed og en ubændig trang til at bevæge sig.

Det passer i hvert fald perfekt på mig.
Inden jeg falder i søvn ligger jeg tit og vipper kraftigt med fødderne. lidt alá en på amf. Hvis jeg stopper kommer ubehaget.

Well det jeg vil frem til er at jeg tror der er en forbindelse mellem spjætteriet og restless legs

Det her med rastløse ben er noget, jeg har "haft", så længe jeg kan huske. Det kan bedst beskrives som en kildren "inden i" benene. Da jeg var lille var det et enormt irritationsmoment, men efterhånden lærte jeg at tackle det ved at fokusere mine tanker andre steder hen på kroppen.

Rastløse ben har som sådan næppe noget med det ene eller det andet stof at gøre, er mit bud.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: et vildt sted
jeg kan godt nok ikke lige huske hvor jeg har det fra, men jeg mener at det med at spjætte inden man sover "helt" er en reflex som stammer fra vores tid som aber, og denne reflex skulle så redde en hvis man var ved at falde ned fra det træ man nu sov i, dette hænger jo også rimeligt godt sammen med den normale drøm man har inden nemlig et eller andet med at man falder....

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
...og jeg som bare troede, at spjætteriet blot var musklerne der afspænder og "falder til ro", f.eks. i benene, da man jo som oftest bruger disse kræfter en del i løbet af dagen. Men jeg blev klogere...eller? :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]