Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 11 maj 2024 18:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 17 apr 2007 10:10 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2007 21:59
Indlæg: 57
EternalWheel - Din første konklusioner vil jeg give dig helt ret i, men nr. 2 konklusioner modargumenter overhoved ikke solipsisme. Og nej jeg ser ingen grund til at afgrænse "bevidstheden" for nogen indkommende informationer. Prøv at kig sådan her på det:

Du kan kun vide dig sikkert på at du for indput... intet andet!
selv tanker og evt. føelser som du nok ser som noget "indenfra" kommende er også input. At der er noget "indefra" kommende er en illusion.

Og jo det kan man sagtens... af den grunde at "jeg'et" aldrig vil kunne opleve bevis for det. Og så ville det også være overflødigt, når man kan få det samme resultat uden andre eksisterende, og uden at "jeg'et" har indflydelse på hvad der skal ske. ligsom var det en film.

Og ja konstruktivt set er det nok helt ubrugelig viden, men jeg finder det stadig vildt interessant.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 apr 2007 13:42 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 aug 2005 09:17
Indlæg: 1752
Zarathustra skrev:
TheBo skrev:
Så længe solipsismen ikke kan bevises, kan man lige så godt sige "Måske er jeg den eneste bevidsthed, der eksisterer, måske er der faktisk en reel virkelighed. Uanset hvad sandheden er, vil mit liv være det samme, og jeg kan ikke gøre noget ved det."

Og dermed er hele diskussionen jo gjort uinteressant.

[...]
Jeg synes der er en værdi i "viden for videns egen skyld", og jeg synes det ville være trist at reducere al viden til "produktiv/pragmatisk viden".
Så ville man ihvertfald fjerne al filosofi og spekulation over virkelighedens dybere struktur.


Problemet ligger vel i, at det netop ikke er viden. Den solipcistiske påstande er umulig at teste eksperimentelt, og som jeg lige har set, så er den (eller grænser mod) at være ikke-falsificerbar. Altså: uanset hvad vi bringer på bane, så er det i bund og grund en støtte for hypotesen om solipcisme. Hvilket betyder at det er ligeså formålsløst at diskutere som "eksistensen af Gud" eller om vi bare et noget, der findes i en anden person drøm. Fascinerende skønlitteratur måske, men praktisk meget irrelevant.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 17 apr 2007 23:19 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 aug 2003 01:01
Indlæg: 159
Geografisk sted: København
Jeg er enige med dem der her i tråden ikke mener at solipsisme indenfor den samme ramme/metafysik som solipsismen opererer i. Man må stå udenfor og bruge andre rationaler for at slå den ned. Det gør hverken solipsismen sand eller falsk men blot til et af de evige spørgsmål.

Bl.a. bruger Zarathustra primært den moderne fænomologi imod den. Dernæst Orhams Ragekniv der ikke er effektivt, da det kunne være fiktivt i en bevidsthed opbygget af "falsk viden".


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 apr 2007 10:19 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2007 21:59
Indlæg: 57
En ting kan vi blive enige om... man vil aldrig kunne vide om der ligger noget bag ens input... så hvorfor skulle der behøve at være andet...?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 22 apr 2007 19:01 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 dec 2005 22:46
Indlæg: 58
Geografisk sted: 8210
Den sene Wittgenstein har et godt argument mod skeptilcismen (om der er tale om en decideret tilbagevisning - eller om en sådan overhovedet findes ved jeg ikke) idet han pointerer, at hvis man ikke har tillid til verdens eller andre menneskers eksistens, kan man heller ikke opretholde tillid til sprogets brug i form af de sprogspil (underforståede regler) der giver mening når sproget bruges sammen med andre. Derfor kan man, hvis man skal give den som overbevist skepticist, i yderste konsekvens ikke gøre andet end at sidde stille og tvivle...

Personligt tror jeg at man, i spørgsmålet om solipsismen som i visse andre filosofiske spørgsmål med skeptisk fokus, kan påpege en endestation for menneskelig epistemisk formåen. Men det er vist også det eneste formål der kan retfærdiggøre særligt mange spekulationer i den boldgade.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 25 apr 2007 21:41 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2007 21:59
Indlæg: 57
et argument for solipsisme er at (udover at man aldrig kan være sikker på om er der) en fysisk verden virker helt overflødig...


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 26 apr 2007 11:06 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 dec 2005 22:46
Indlæg: 58
Geografisk sted: 8210
Citat:
et argument for solipsisme er at (udover at man aldrig kan være sikker på om er der) en fysisk verden virker helt overflødig...

Det er da ikke rigtigt - sjælelige bevægelser sker da oftest på baggrund af fysiske tilstande. Desuden er der jo den banalitet at sindet ville forsvinde, hvis ikke kroppen udgjorde en ramme for den (jeg tænker ganske simpelt på at sindet - formentlig :roll: - ikke spares hvis kroppen holder op med at trække vejret.) Skal man se commonsense-rationelt på det er det da tankerne om solipsisme der er overflødige. Meget af det der foregår for og i os er jo på den ene eller den anden vi bundet til omverdenen og eksistensen af andre mennesker. Godt kan vi ikke være sikre på om de eksisterer uafhængigt, men vi kan konstatere at noget påvirker os, uden at vi kan opretholde kontrol over det. Netop ved denne konstatering er det mest nærliggende jo at konkludere andre menneskes uafhængighed. Solipsismens argumenter er ikke dem der ligger mest ligefor, det er nogle man gør sig ved at abstrahere fra det netop nærliggende: den åbenlyse eksistens af andre mennesker.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 30 apr 2007 22:16 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
yeti skrev:
Zarathustra skrev:
Hvis man prøver at forsvare solipsismen ved at sige, at andre mennesker, omverdenen osv. er frembringelser af din egen underbevidsthed, så synes jeg at David Deutch's argument (fra wikipedia-siden om solipsisme) er meget godt: Den "omverden" som din underbevidsthed producerer svarer til den "omverden" som realismen påstulerer. Og da det er lettere bare at antage, at "omverdenen" eksisterer, i stedet for at bruge det ekstra skridt, at "omverdenen" bliver konstrueret af din egen underbevidsthed, så påbyder Ochams Ragekniv dig at droppe solipsismen.


Den køber jeg ikke. Man kan lige så godt argumentere for at det da er meget lettere at antage at verden kun er oplevelser i ens sind. Hvordan skulle det ene være mere simpelt end det andet?


Fordi de fleste til at starte med er common sense-realister. Så det kræver mere "omvending" at anskue alle oplevelser som produkt af din egen bevidsthed end (som du alligevel rent instinktivt gør) at regne med at den fysiske omverden og andre bevidstheder eksisterer.

Jeg tror det var David Favrholdt der havde et argument med, at skepticismen kræver, at man sætter alting i gåseøjne - f.ex. skal man sige: Jeg gik en tur og "så" et "træ" på "gaden" ved "busstoppestedet" hvor der sad 2 "andre mennesker" (faktisk skal alt andet end "Jeg" (og måske "2") sættes i gåseøjne, hvis man skal være helt konsekvent og opfatte sig selv som en hjerne i et kar).
Da disse gåse-øjne ingen forskel gør, kan man lige så godt droppe dem.
I stedet for hele tiden at indskyde en kommentar til sig selv om at det man oplever er produktet af ens eget sind, virker det meget mere simpelt bare at acceptere den instinktive tro man har på at ens oplevelser stammer fra ydre påvirkninger fra noget der er forskelligt fra en selv.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 01 maj 2007 13:55 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Gåseøjne-argumentet illustrerer på god vis, at sproget har en common sense-realisme (eller ihvertfald en eller anden form for realisme) som forudsætning (tænk også på Jorge Luis Borges novelle "Tlön, Uqbar og Orbus Tertius" der beskriver en verden hvor alle er idealister, og det sprog de som konsekvens har).

Og da sproget er betingelse for at tænnke, er vores tanker gennemsyret af realismen.

Det vil derfor kræve meget større arbejde at ændre sine tanker og sproget, for at kunne opretholde en (overflødig) hypotese om at man selv er den eneste eksisterende bevidsthed, end bare at acceptere realismen (til en hvis grad).


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 maj 2007 19:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2007 21:59
Indlæg: 57
The Rocketmann skrev:
Citat:
et argument for solipsisme er at (udover at man aldrig kan være sikker på om er der) en fysisk verden virker helt overflødig...

Det er da ikke rigtigt - sjælelige bevægelser sker da oftest på baggrund af fysiske tilstande. Desuden er der jo den banalitet at sindet ville forsvinde, hvis ikke kroppen udgjorde en ramme for den (jeg tænker ganske simpelt på at sindet - formentlig :roll: - ikke spares hvis kroppen holder op med at trække vejret.) Skal man se commonsense-rationelt på det er det da tankerne om solipsisme der er overflødige. Meget af det der foregår for og i os er jo på den ene eller den anden vi bundet til omverdenen og eksistensen af andre mennesker. Godt kan vi ikke være sikre på om de eksisterer uafhængigt, men vi kan konstatere at noget påvirker os, uden at vi kan opretholde kontrol over det. Netop ved denne konstatering er det mest nærliggende jo at konkludere andre menneskes uafhængighed. Solipsismens argumenter er ikke dem der ligger mest ligefor, det er nogle man gør sig ved at abstrahere fra det netop nærliggende: den åbenlyse eksistens af andre mennesker.


Vil ikke give dig ret.
Et billed af et andet meneske beviser ikke at der er et meneske. ville det ikke være overflødige med andre elementer end selve indput'ne for at "køre filmen" ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 02 maj 2007 22:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jan 2007 04:02
Indlæg: 136
Geografisk sted: Faret vild i hampen
Er det nærmest en slags tro ligesom islam og kristendom?

Har før oplevet at tænke tanken. Tænk hvis nu jeg var helt alene i verden og alt hvad der sker omkring mig bare er indbilding. Tænk hvis jeg bare var blevet lukket ind i et overvåget rum af eksempelvis nogle forskere der studerede en.
Bliver somregel ret skræmt af tanken, men er det solipsims?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 maj 2007 00:29 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Misse" skrev:
Tænk hvis jeg bare var blevet lukket ind i et overvåget rum af eksempelvis nogle forskere der studerede en.
Bliver somregel ret skræmt af tanken, men er det solipsims?


Nej, for solipsisme er troen på, at der ikke eksisterer andre bevidstheder end din egen. Og hvis der er forskere der overvåger dig, er dette jo tydeligvis ikke tilfældet.

Solipsisme er troen på, at andre menneskers kroppe måske eksisterer, men at de højst er zombier/robotter eller lignende væsener uden bevidsthed.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 maj 2007 00:31 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Lecabra skrev:
Et billed af et andet meneske beviser ikke at der er et meneske. ville det ikke være overflødige med andre elementer end selve indput'ne for at "køre filmen" ?


Jo, det ville i princippet være tilstrækkeligt.
... jeg vil lige bemærke, at du her er ude i en skepticisme der i princippet angår hele den fysiske verdens eksistens. Det er ikke længere bare solipsisme.
Det virker som om diskussionen hurtigt drejede ind på denne mere omfattende skepticisme, og det er også helt fint at vi diskuterer den. Men det er ikke længere en diskussion om solipsisme.

Men hvad siger du til Ockhams Ragekniv-argumentet fra mine ovenstående indlæg?

Eller til det fænomenologiske angreb på solipsismen som jeg fremstiller i min opgave?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 maj 2007 10:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 07 dec 2005 22:46
Indlæg: 58
Geografisk sted: 8210
?
Citat:
The Rocketmann skrev:
Citat:
et argument for solipsisme er at (udover at man aldrig kan være sikker på om er der) en fysisk verden virker helt overflødig...

Det er da ikke rigtigt - sjælelige bevægelser sker da oftest på baggrund af fysiske tilstande. Desuden er der jo den banalitet at sindet ville forsvinde, hvis ikke kroppen udgjorde en ramme for den (jeg tænker ganske simpelt på at sindet - formentlig - ikke spares hvis kroppen holder op med at trække vejret.) Skal man se commonsense-rationelt på det er det da tankerne om solipsisme der er overflødige. Meget af det der foregår for og i os er jo på den ene eller den anden vi bundet til omverdenen og eksistensen af andre mennesker. Godt kan vi ikke være sikre på om de eksisterer uafhængigt, men vi kan konstatere at noget påvirker os, uden at vi kan opretholde kontrol over det. Netop ved denne konstatering er det mest nærliggende jo at konkludere andre menneskes uafhængighed. Solipsismens argumenter er ikke dem der ligger mest ligefor, det er nogle man gør sig ved at abstrahere fra det netop nærliggende: den åbenlyse eksistens af andre mennesker.

Lecabra skrev:
Vil ikke give dig ret.
Et billed af et andet meneske beviser ikke at der er et meneske. ville det ikke være overflødige med andre elementer end selve indput'ne for at "køre filmen"


Nej - men du er jo netop ikke kun udsat for billeder som i en film der kører, men følelsesmæssigt, fysisk og intellektuel påvirkning af noget som du kan konstatere er tilstede, men som ikke er dig.
Når du bevæger dig væk fra den umiddelbare og intuitive anskuelse af disse (ting, andre mennesker) gør dig skyldig i en abstraktion hvor du nærmest med vold tvinger din bevidsted til at konfrontere sine egne grænser.
Resultatet af denne bevægelse er ikke særligt oplagt. Tværtimod må "anstrenge" dig, og gøre noget nærmest unaturligt, for at komme til en konsekvent solipsistisk tankegang.
Min pointe er ikke at solipsimen kan modbevises logisk, men at det modsatte besidder en større intuitiv værdi.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 maj 2007 13:25 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 jan 2007 04:02
Indlæg: 136
Geografisk sted: Faret vild i hampen
Zarathustra skrev:
Misse" skrev:
Tænk hvis jeg bare var blevet lukket ind i et overvåget rum af eksempelvis nogle forskere der studerede en.
Bliver somregel ret skræmt af tanken, men er det solipsims?


Nej, for solipsisme er troen på, at der ikke eksisterer andre bevidstheder end din egen. Og hvis der er forskere der overvåger dig, er dette jo tydeligvis ikke tilfældet.

Solipsisme er troen på, at andre menneskers kroppe måske eksisterer, men at de højst er zombier/robotter eller lignende væsener uden bevidsthed.


Nå ja det med forskere havde jeg ik lige tænkt over :D Er det ik skræmmende at tro alle okring en er zombier/robotter ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 03 maj 2007 16:05 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 20 okt 2001 01:01
Indlæg: 2694
Geografisk sted: Påskeland
Misse" skrev:
Zarathustra skrev:
Misse" skrev:
Tænk hvis jeg bare var blevet lukket ind i et overvåget rum af eksempelvis nogle forskere der studerede en.
Bliver somregel ret skræmt af tanken, men er det solipsims?


Nej, for solipsisme er troen på, at der ikke eksisterer andre bevidstheder end din egen. Og hvis der er forskere der overvåger dig, er dette jo tydeligvis ikke tilfældet.

Solipsisme er troen på, at andre menneskers kroppe måske eksisterer, men at de højst er zombier/robotter eller lignende væsener uden bevidsthed.


Nå ja det med forskere havde jeg ik lige tænkt over :D Er det ik skræmmende at tro alle okring en er zombier/robotter ?


Det er ihvertfald utroligt kontra-intuitivt (jf. The Rocketmans og mine indlæg).


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 05 maj 2007 19:10 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 nov 2005 15:12
Indlæg: 146
Geografisk sted: København NV
Lecabra skrev:
EternalWheel - Din første konklusioner vil jeg give dig helt ret i, men nr. 2 konklusioner modargumenter overhoved ikke solipsisme. Og nej jeg ser ingen grund til at afgrænse "bevidstheden" for nogen indkommende informationer. Prøv at kig sådan her på det:

Du kan kun vide dig sikkert på at du for indput... intet andet!
selv tanker og evt. føelser som du nok ser som noget "indenfra" kommende er også input. At der er noget "indefra" kommende er en illusion.

Og jo det kan man sagtens... af den grunde at "jeg'et" aldrig vil kunne opleve bevis for det. Og så ville det også være overflødigt, når man kan få det samme resultat uden andre eksisterende, og uden at "jeg'et" har indflydelse på hvad der skal ske. ligsom var det en film.

Og ja konstruktivt set er det nok helt ubrugelig viden, men jeg finder det stadig vildt interessant.


Du har helt ret i at den nævnte illustrering var ugyldig. Det var et dårligt forsøg på mimikkere fænomenet, for at illustrere ugyldigheden ved solipsisme.

Men som udganspunkt kan individet godt udføre udput for med forhåbet at det vil modtage input der tilsvarer behovet for stimulation, hvis ikke andet er gældende. Det beskrives formelt ved love i termodynamikken.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 maj 2007 22:17 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2007 21:59
Indlæg: 57
The Rocketmann skrev:
?
Citat:
The Rocketmann skrev:
Citat:
et argument for solipsisme er at (udover at man aldrig kan være sikker på om er der) en fysisk verden virker helt overflødig...

Det er da ikke rigtigt - sjælelige bevægelser sker da oftest på baggrund af fysiske tilstande. Desuden er der jo den banalitet at sindet ville forsvinde, hvis ikke kroppen udgjorde en ramme for den (jeg tænker ganske simpelt på at sindet - formentlig - ikke spares hvis kroppen holder op med at trække vejret.) Skal man se commonsense-rationelt på det er det da tankerne om solipsisme der er overflødige. Meget af det der foregår for og i os er jo på den ene eller den anden vi bundet til omverdenen og eksistensen af andre mennesker. Godt kan vi ikke være sikre på om de eksisterer uafhængigt, men vi kan konstatere at noget påvirker os, uden at vi kan opretholde kontrol over det. Netop ved denne konstatering er det mest nærliggende jo at konkludere andre menneskes uafhængighed. Solipsismens argumenter er ikke dem der ligger mest ligefor, det er nogle man gør sig ved at abstrahere fra det netop nærliggende: den åbenlyse eksistens af andre mennesker.

Lecabra skrev:
Vil ikke give dig ret.
Et billed af et andet meneske beviser ikke at der er et meneske. ville det ikke være overflødige med andre elementer end selve indput'ne for at "køre filmen"


Nej - men du er jo netop ikke kun udsat for billeder som i en film der kører, men følelsesmæssigt, fysisk og intellektuel påvirkning af noget som du kan konstatere er tilstede, men som ikke er dig.
Når du bevæger dig væk fra den umiddelbare og intuitive anskuelse af disse (ting, andre mennesker) gør dig skyldig i en abstraktion hvor du nærmest med vold tvinger din bevidsted til at konfrontere sine egne grænser.
Resultatet af denne bevægelse er ikke særligt oplagt. Tværtimod må "anstrenge" dig, og gøre noget nærmest unaturligt, for at komme til en konsekvent solipsistisk tankegang.
Min pointe er ikke at solipsimen kan modbevises logisk, men at det modsatte besidder en større intuitiv værdi.


Den eneste grund til at intutions værdi'en er højere på at verdenen eksistere fysisk, er fordi vi er blevet kulturiseret til at tro på den.
Men ærlig talt lyder solipsisme så ikke som det mest logiske, når man aldrig vil kunne få andet end sine tanker, føelser og perseptioner bevist med sikkerhed overfor sig selv... Og ingen grund til konsekvent solipsistisk tankegang for at have en solipsistisk overbevisning.

EternalWheel skrev:
Lecabra skrev:
EternalWheel - Din første konklusioner vil jeg give dig helt ret i, men nr. 2 konklusioner modargumenter overhoved ikke solipsisme. Og nej jeg ser ingen grund til at afgrænse "bevidstheden" for nogen indkommende informationer. Prøv at kig sådan her på det:

Du kan kun vide dig sikkert på at du for indput... intet andet!
selv tanker og evt. føelser som du nok ser som noget "indenfra" kommende er også input. At der er noget "indefra" kommende er en illusion.

Og jo det kan man sagtens... af den grunde at "jeg'et" aldrig vil kunne opleve bevis for det. Og så ville det også være overflødigt, når man kan få det samme resultat uden andre eksisterende, og uden at "jeg'et" har indflydelse på hvad der skal ske. ligsom var det en film.

Og ja konstruktivt set er det nok helt ubrugelig viden, men jeg finder det stadig vildt interessant.


Du har helt ret i at den nævnte illustrering var ugyldig. Det var et dårligt forsøg på mimikkere fænomenet, for at illustrere ugyldigheden ved solipsisme.

Men som udganspunkt kan individet godt udføre udput for med forhåbet at det vil modtage input der tilsvarer behovet for stimulation, hvis ikke andet er gældende. Det beskrives formelt ved love i termodynamikken.


Nu snakker jeg om jeg'et ikke menesket, det er nemlig overflødigt og umuligt at skulle sende output, når man er passiv og hele det fysiske liv bare er en illusion. for hvilke output skulle man sende, til hvad og til hvilken nytte... Og så kan du se at det fri valg ikke ville kunne lade sig gøre. ;)

Zarathustra skrev:
Lecabra skrev:
Et billed af et andet meneske beviser ikke at der er et meneske. ville det ikke være overflødige med andre elementer end selve indput'ne for at "køre filmen" ?


Jo, det ville i princippet være tilstrækkeligt.
... jeg vil lige bemærke, at du her er ude i en skepticisme der i princippet angår hele den fysiske verdens eksistens. Det er ikke længere bare solipsisme.
Det virker som om diskussionen hurtigt drejede ind på denne mere omfattende skepticisme, og det er også helt fint at vi diskuterer den. Men det er ikke længere en diskussion om solipsisme.

Men hvad siger du til Ockhams Ragekniv-argumentet fra mine ovenstående indlæg?

Eller til det fænomenologiske angreb på solipsismen som jeg fremstiller i min opgave?


Jo vil stadig kalde det solipsisme når man benægter den fysiske verden helt og fuldstændigt.

Har ikke helt kunne hitte rund i den men vil prøve at læse lidt mere på den og skrive på et senere tidspunkt.

Og opgaven har jeg ikke fået prøv at send den til Lecabra@sol.dk


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 06 maj 2007 23:57 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 nov 2005 15:12
Indlæg: 146
Geografisk sted: København NV
Citat:
EternalWheel skrev:
Lecabra skrev:
EternalWheel - Din første konklusioner vil jeg give dig helt ret i, men nr. 2 konklusioner modargumenter overhoved ikke solipsisme. Og nej jeg ser ingen grund til at afgrænse "bevidstheden" for nogen indkommende informationer. Prøv at kig sådan her på det:

Du kan kun vide dig sikkert på at du for indput... intet andet!
selv tanker og evt. føelser som du nok ser som noget "indenfra" kommende er også input. At der er noget "indefra" kommende er en illusion.

Og jo det kan man sagtens... af den grunde at "jeg'et" aldrig vil kunne opleve bevis for det. Og så ville det også være overflødigt, når man kan få det samme resultat uden andre eksisterende, og uden at "jeg'et" har indflydelse på hvad der skal ske. ligsom var det en film.

Og ja konstruktivt set er det nok helt ubrugelig viden, men jeg finder det stadig vildt interessant.


Du har helt ret i at den nævnte illustrering var ugyldig. Det var et dårligt forsøg på mimikkere fænomenet, for at illustrere ugyldigheden ved solipsisme.

Men som udganspunkt kan individet godt udføre udput for med forhåbet at det vil modtage input der tilsvarer behovet for stimulation, hvis ikke andet er gældende. Det beskrives formelt ved love i termodynamikken.


Nu snakker jeg om jeg'et ikke menesket, det er nemlig overflødigt og umuligt at skulle sende output, når man er passiv og hele det fysiske liv bare er en illusion. for hvilke output skulle man sende, til hvad og til hvilken nytte... Og så kan du se at det fri valg ikke ville kunne lade sig gøre.


Svar: Du har ret, for det er overflødigt at sende udput når jeg'et ikke er et menneske endnu. Filosofer!


Senest rettet af Laus 07 maj 2007 01:05, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 07 maj 2007 08:21 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 apr 2007 21:59
Indlæg: 57
Laus skrev:
Citat:
EternalWheel skrev:
Lecabra skrev:
EternalWheel - Din første konklusioner vil jeg give dig helt ret i, men nr. 2 konklusioner modargumenter overhoved ikke solipsisme. Og nej jeg ser ingen grund til at afgrænse "bevidstheden" for nogen indkommende informationer. Prøv at kig sådan her på det:

Du kan kun vide dig sikkert på at du for indput... intet andet!
selv tanker og evt. føelser som du nok ser som noget "indenfra" kommende er også input. At der er noget "indefra" kommende er en illusion.

Og jo det kan man sagtens... af den grunde at "jeg'et" aldrig vil kunne opleve bevis for det. Og så ville det også være overflødigt, når man kan få det samme resultat uden andre eksisterende, og uden at "jeg'et" har indflydelse på hvad der skal ske. ligsom var det en film.

Og ja konstruktivt set er det nok helt ubrugelig viden, men jeg finder det stadig vildt interessant.


Du har helt ret i at den nævnte illustrering var ugyldig. Det var et dårligt forsøg på mimikkere fænomenet, for at illustrere ugyldigheden ved solipsisme.

Men som udganspunkt kan individet godt udføre udput for med forhåbet at det vil modtage input der tilsvarer behovet for stimulation, hvis ikke andet er gældende. Det beskrives formelt ved love i termodynamikken.


Nu snakker jeg om jeg'et ikke menesket, det er nemlig overflødigt og umuligt at skulle sende output, når man er passiv og hele det fysiske liv bare er en illusion. for hvilke output skulle man sende, til hvad og til hvilken nytte... Og så kan du se at det fri valg ikke ville kunne lade sig gøre.


Svar: Du har ret, for det er overflødigt at sende udput når jeg'et ikke er et menneske endnu. Filosofer!


hvad mener du med endu? fatter den ikke


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 205 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team