@the-red-pill; Jeg er for såvidt også enig med dig

Dog mener jeg ikke man ka' sige at _alt_ i universet _behøver_ følge disse regler. For med begrebet 'alt' insinuerer man at man _kender_ alt, og det mener jeg er for vovet at anta'. Kun universet selv kender alt, tror jeg. Vi mennesker er en _del_ af universet, og kender formentlig derfor kun en del af det

Og den del vi kender ser så ud til at være underlagt reglen om at enhver handling kræver en forudgående trigger-handling (altså at intet ka' initiere sig selv)
Men... hvis der findes mere i universet end det vi kender (som jeg mener man logisk må erkende der sandsynligvis gør, eftersom vi hele tiden lærer nye ting vi ikke vidste tidligere, om universet og eksistensen i det hele taget), så er der en 100-procent Ubestemmelig X-faktor man _altid_ ska' indregne i det billede man har af universet og eksistensen.
lidt poppet ku' man sige; gud er stadig i live, og er stadig den potentielle herre (eller dame?

) over altet

(eller; det er rent faktisk muligt man kommer i paradis eller helvede når man dør

det ka' ikke videnskabeligt afvises)
Derfor vil jeg mene at fri-vilje _er_ en reel mulighed, omend indtil videre kun med samme sandsynlighed som gud's eksistens: det er muligt gud eksisterer, der er bare ingen 'videnskabelige' tegn på det endnu, og, det er muligt at fri-vilje eksisterer, der er bare ingen 'videnskabelige' tegn på det endnu.
Det videnskabelige at gøre må så være at sige: ok, vi ka' ikke lave videnskab på ting vi ikke ka' beregne (observere og filosofere over), og anta'r derfor indtil videre _ingen_ mening om gud og fri-vilje (videnskaben putter kun de ting i regne-stykker der ka' påvirke resultaterne, og eftersom der ikke endnu findes Utvetydige tegn på at gud og den frie-vilje ka' påvirke nogle regne-resultater, er de automatisk irrelevante for videnskaben)
Dvs både gud og mennesket's fri-vilje falder indtil videre i kategorien: religion (og dette er på ingen måder noget negativt sagt om religion)