Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 20:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Aight.

Forestil jer en box der bliver fyldt op med to grundstoffer. Med videnskabelige metoder kan vi regne ud, præcis hvad der vil ske i boxen (sådan da).
Der er altså nogle regler for hvordan ting reagerer med hinanden. Vores videnskab kan nok kun tilnærmelsesvis beskrive, det der reelt sker, men det er nu engang det bedste, vi har at gå ud fra. Virkeligheden er nok langt mere komplex end vores videnskab.

Uanset hvilke stoffer man putter ind i boxen er der nogle "regler" (det skal forstås på den måde at virkeligheden der kun kan ske det der sker. Det KAN IKKE ske på andre måder) for hvordan de vil reagere.

Forestil jer så universet. Denne "box" rummer i virkeligheden også bare nogle stoffer, der alle kun kan reagere med hinanden på den måde de nu engang kan, og altså ikke på vilkårlige, tilfældige måder. Nogen gange vender tyndekraften sig jo heller ikke om, det ville simpelthen ikke give mening.

Alt i universet er derfor bare en kædereaktion, ligesom to grundstoffer der blandes er. Bare langt langt mere kompliceret. Men på ingen måde kan ting ske på andre måder end de gør (og det er kun 1 måde!!!), da det ville bryde de ting der er gældende i universet (ikke vores videnskabs love, men de helt reelle "regler" universet rummer).

Vi er derfor hver især (og det er bedøvende ligemeget om vi har en sjæl eller ej, for den er en del af universet hvis den eksisterer) bare en kædereaktoin og har på ingen måde frie valg. Vores valg er udelukkende baseret på hvordan vi er og hvordan vi er blevet påvirket. Vores personlighed er blot et produkt af kædereaktionen. Og blah blah blah.

Jeg håber i kan forstå min pointe. Hvis i har spørgsmål eller jeg ikke har formuleret mig godt nok så svar endelig.

Titel:
Junior medlem

Kan godt se hvad du mener ;)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
er helt enig og har selv funderet i de baner - det er bare forskelligt om tanken gør én deprimeret, glad eller forundret. =)

Din tanke kunne også godt lede hen mod den teori om at vi 100% afhænger af vibrationerne i universet - og at andre mennesker hele tiden bliver påvirket af de vibrationer som vi udsender. Vibrationerne bliver så forstærket, jo flere der udsender samme signal - lidt ligesom "mass meditations" hvor en masse folk mediterer på samme tid verden over, koordineret efter tidszoner.

Jeg har dog ikke fuldt op på virkningen af de meditation sessions, men jeg har læst noget om hele vibrations-spektret i en bog, som var super interesssant!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: inner loop
Ja er verden deterministisk eller nondeterministisk? Rationelt og logisk set er min konklusion at verden er en stor box med molekyler der opfører sig efter faste regler, som ikke kan bøjes. En anden ting er så at min daglige oplevelse af verden er at jeg har en fri vilje. Det er så muligvis en begrænsning af min primitive neuron hjerne, men i så fald ligger der i den begrænsning en fantastisk mulighed for udfoldelse af bevidsthed. Prøv at forstil dig din egen bevidsthed uden mulighed for opfattelse af frit valg :)

Det frie valg er så vidt jeg ved en klassisk filosofisk diskussion, og jeg er sikker på at Zarathustra og andre kan komme med gode input til havde man skal læse for at få en introduktion til det emne (Jeg har så vidt jeg husker kun læst K.E. Løgstrup på det punkt).

I øvrigt skal du måske kigge nærmere på kvantefysik i forbindelse med dette emne, da det åbner op for tilfældighed, men jeg har endnu ikke fundet ud af om denne tilfældighed kun eksisterer i form af tilsyneladende observeret tilfældighed (Heisenbergs ubestemmelighedsprincip) eller om der er tale om "ægte" tilfældighed.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Ganske glimrende formuleret, og minder meget om nogle tanker jeg selv har haft :)

Og den gør mig faktisk glad, jeg synes bare ikke man skal bruge den til at tænke at det er lige meget hvad man gør, for det kan ikke ske anderledes :)

Titel:
Relativistisk båthorn

@the-red-pill; Jeg er for såvidt også enig med dig :)

Dog mener jeg ikke man ka' sige at _alt_ i universet _behøver_ følge disse regler. For med begrebet 'alt' insinuerer man at man _kender_ alt, og det mener jeg er for vovet at anta'. Kun universet selv kender alt, tror jeg. Vi mennesker er en _del_ af universet, og kender formentlig derfor kun en del af det :)

Og den del vi kender ser så ud til at være underlagt reglen om at enhver handling kræver en forudgående trigger-handling (altså at intet ka' initiere sig selv)

Men... hvis der findes mere i universet end det vi kender (som jeg mener man logisk må erkende der sandsynligvis gør, eftersom vi hele tiden lærer nye ting vi ikke vidste tidligere, om universet og eksistensen i det hele taget), så er der en 100-procent Ubestemmelig X-faktor man _altid_ ska' indregne i det billede man har af universet og eksistensen.

lidt poppet ku' man sige; gud er stadig i live, og er stadig den potentielle herre (eller dame? :) ) over altet :) (eller; det er rent faktisk muligt man kommer i paradis eller helvede når man dør :) det ka' ikke videnskabeligt afvises)

Derfor vil jeg mene at fri-vilje _er_ en reel mulighed, omend indtil videre kun med samme sandsynlighed som gud's eksistens: det er muligt gud eksisterer, der er bare ingen 'videnskabelige' tegn på det endnu, og, det er muligt at fri-vilje eksisterer, der er bare ingen 'videnskabelige' tegn på det endnu.

Det videnskabelige at gøre må så være at sige: ok, vi ka' ikke lave videnskab på ting vi ikke ka' beregne (observere og filosofere over), og anta'r derfor indtil videre _ingen_ mening om gud og fri-vilje (videnskaben putter kun de ting i regne-stykker der ka' påvirke resultaterne, og eftersom der ikke endnu findes Utvetydige tegn på at gud og den frie-vilje ka' påvirke nogle regne-resultater, er de automatisk irrelevante for videnskaben)

Dvs både gud og mennesket's fri-vilje falder indtil videre i kategorien: religion (og dette er på ingen måder noget negativt sagt om religion)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
JEL skrev:
Derfor vil jeg mene at fri-vilje _er_ en reel mulighed, omend indtil videre kun med samme sandsynlighed som gud's eksistens: det er muligt gud eksisterer, der er bare ingen 'videnskabelige' tegn på det endnu, og, det er muligt at fri-vilje eksisterer, der er bare ingen 'videnskabelige' tegn på det endnu.

Hvis vi siger at fri vilje er det en person helt selv tænker og gerne vil, vil den uanset hvad være et produkt af tidligere begivenheder. Selvom der er noget ikke-fysisk forklarligt der hedder fri-vilje, gør vi jo de ting vi gør pga. forskellige ting (andre ting end hvad der bare er inde i vores "frie vilje"/tanker). Så jeg mener at uanset om "fri vilje" eksisterer ville man kunne regne udfaldet af et givent valg ud hvis man kendte til universets regler.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Lidt i stil med det winta siger hvis man vælger at tro den determiniske teori:
"Whatever you do will be insignificant, but it is very important that you do it"

-Mahatma Gandhi

Tanken er iøvrigt interessant - Jeg er dog af den overbevisning at den frie vilje er eksisterende.

Medlem
Brugeravatar

the-red-pill skrev:
Aight.

Forestil jer en box der bliver fyldt op med to grundstoffer. Med videnskabelige metoder kan vi regne ud, præcis hvad der vil ske i boxen (sådan da).
Der er altså nogle regler for hvordan ting reagerer med hinanden. Vores videnskab kan nok kun tilnærmelsesvis beskrive, det der reelt sker, men det er nu engang det bedste, vi har at gå ud fra. Virkeligheden er nok langt mere komplex end vores videnskab.

Uanset hvilke stoffer man putter ind i boxen er der nogle "regler" (det skal forstås på den måde at virkeligheden der kun kan ske det der sker. Det KAN IKKE ske på andre måder) for hvordan de vil reagere.

Forestil jer så universet. Denne "box" rummer i virkeligheden også bare nogle stoffer, der alle kun kan reagere med hinanden på den måde de nu engang kan, og altså ikke på vilkårlige, tilfældige måder. Nogen gange vender tyndekraften sig jo heller ikke om, det ville simpelthen ikke give mening.

Alt i universet er derfor bare en kædereaktion, ligesom to grundstoffer der blandes er. Bare langt langt mere kompliceret. Men på ingen måde kan ting ske på andre måder end de gør (og det er kun 1 måde!!!), da det ville bryde de ting der er gældende i universet (ikke vores videnskabs love, men de helt reelle "regler" universet rummer).

Vi er derfor hver især (og det er bedøvende ligemeget om vi har en sjæl eller ej, for den er en del af universet hvis den eksisterer) bare en kædereaktoin og har på ingen måde frie valg. Vores valg er udelukkende baseret på hvordan vi er og hvordan vi er blevet påvirket. Vores personlighed er blot et produkt af kædereaktionen. Og blah blah blah.

Jeg håber i kan forstå min pointe. Hvis i har spørgsmål eller jeg ikke har formuleret mig godt nok så svar endelig.

For et stykke tiden kom jeg til den samme tanke. Og så troede jeg af den samme grund, at på et eller andet tidspunkt i fremtiden vil vi kunne forudsige fremtid... videnskabeligt :). Men så var en der fortalte mig om kvantefysik og den kaos der er helt og altomfattende i vores verden. Men så læste jeg om stringteorien. Og så er jeg landet i en verden af sandsynligheder, hvor ingenting er sikker ;).

Der er også derfor man kan ændre sin skæbne... altså hvis man kender den højere plan og dens regler.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]