Psykiater skal du nok ikke overveje at blive. Så har jeg sagt det på en pæn måde.
Cubensis skrev:
I Stanislav Grofs bog Den kosmiske leg beskriver han op til flere veldokumenterede eksempler på at individer under påvirkning af stoffer har haft ægte ud af kroppen oplevelser (og oplevelser af tidligere liv), hvor de har set sig selv udefra og kunne beskrive detaljer som i deres pågældende tilstand var umulige at observere (Bl.a. pga. lukkede øjne) vha. 'normal' sansning. Altså kunne JkMandsen i realiteten godt have haft en sådan oplevelse, det er ihvertfald ikke første gang man hører om det i forbindelse med trips.
Jeg tror ikke på det. Jeg mindes også at have læst om lignende forsøg, og at det aldrig har kunnet lade sig gøre. Og selvom det kunne lade sig gøre, er chancen for det så lille i forhold til, hvor stor chancen er for, at han bare har fucket lidt op, at jeg har svært ved at forestille mig, at du virkelig kan mene det seriøst.[/quote]
Jeg synes du forholder dig meget nonchalant overfor forespørgerens problemstilling. Du har åbenbart ikke mere konstruktivt at konkluderer i denne henseende!
Tilbage til topic!
Der er flere filosoffer og forskere som beskæftiger sig med "erindringskamre" i hjernen og/eller sjælen. Ifølge min forståelse, vil det sige, at vi mennesker, besidder erindringer fra universtets fødsels og til nu. Det vil altså sige, at du opbevarer informationer om fremtiden og fortiden, herunder også den situationer som du beskriver. Dit underbediste har måske bemærket den pågældende sang i din søgen på computeren og registreret den, og derfor tror du, at du aldrig havde en anelse om at den eksisterede, men det har dit underbevidste jeg altså.
Desuden er der mange uafhængige eksempler på, at sådanne situationer kan forekomme. I Den Kosmiske Leg beskriver Jung (såvidt jeg husker), at en mentor idenfor buddhistisk tro og meditation til en af sine sessioner, havde placeret en elev på græsset med en melon på brystkassen. Derefter tog mentoren bind for øjene og gik adskillige skridt væk fra eleven, hvorefer han efter en stunds meditation løb frem og huggede melonen over med et sværd. En situation som aldirg kan være realistisk, hvis man ser situationen med naturvidenskabelige briller.
Endvidere har Grof oplevet, under påvirkning af LSD, situationer i sin moders mave - hvilket også strider imod den naturvidenskabelige tankegang.
Minimal, dit postulat om at følgende ikke kan forekomme, må jeg tildels give dig ret i, hvis man ser verden ud fra en naturvidenskabe filosofi. Men det gør jeg ikke, ting kan i mit hovede godt forekomme, selvom det ikke kan bevises. Dvs. ud-af-kroppen-oplevelse, skabelsesprocessen, fremtids- og datidsoplevelser.
Hvis du er uenig med mig heri, må du gerne kommenterer. tak.[/quote]